Precies! Ik ben ooit een keer een jaar gestopt met roken, voordat ik stopte rookte ik dus zo'n 2 pakjes op een dag. Dat jaar ben ik dood en doodziek geweest. Ik denk dat het een ontgiftingsproces was, maar echt zo ontzettend erg! Ik kon bijna niets meer eten want kreeg direct koliekaanvallen en mijn lichaam raakte helemaal opgezwollen. Ik noemde dat vochtaanvallen want zo voelde het. Van het ene op het andere moment ging mijn lichaam dan opzwellen. Dit scheelde ook ca 5 kilo in lichaamsgewicht. Als het dan weer zakte was die 5 kilo ook weg. Ik ben naar allerlei artsen geweest, regulier en alternatief, maar het werd niet minder. Ook had ik uitslag en was ik s'avonds om half 7 al doodop. Dan trok ik lijkbleek weg en had ik bijna zwarte kringen onder mijn ogen.
Ik heb toen bijna een jaar lang op 3 liter gezuiverd water per dag, brandnetelthee, biologische appelsap, crackers met geitenkaas en groenten geleefd. Heel veel fruit kon ik niet verdragen, vlees en vis ook niet, brood ook niet. Heel veel kruiden niet. Alcohol al helemaal niet. Etc etc.
En toch bleef mijn lichaam groeien in gewicht, en ging het bijna niet over al die rare verschijnselen. Alsof mijn lichaam een ander leven leidde dan ik. Ik was compleet machteloos en moedeloos. Uiteindelijk ben ik op aanraden van een paragnost weer gaan roken. En alle klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Je kunt je dus wel voorstellen dat ik niet ga stoppen..
Wijn drink ik dus ook al heel lang bijna niet meer. De keren dat ik iets meer heb gedronken dan 1 wijntje was met oud en nieuw en afgelopen zaterdag en nog een keer met een vriendin. De dag erna dus gewoon lamlendig en niet fit.
Nu is het bij mij zo dat meestal de 2e dag erna zich dat uit in mijn gezicht. Dat is altijd al zo geweest.
Toch vind ik het wel lastig om niets te drinken bij sommige gelegenheden. Voel me dan beetje het 3e wiel aan de wagen ofzo.