Loading...
nl

Geloven jullie in God?

Serenity
Serenity apr 21 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
btw
Angst is altijd onwetendheid!! ^^^


Nee niet 'altijd' maar wel vaak, angst kan ook iets anders betekenen zoals:
angstgevoel, afschrik, bangigheid, bangheid, beklemdheid, beklemming, bekommering, bekommernis, benauwdheid, benauwenis, bezorgdheid, bibberatie, nerveusheid, nervositeit, ongerustheid, ontzag, paniek, radeloosheid, schrik, spanning, verontrusting, vrees, zenuwachtigheid.

En onwetendheid kan ook zijn:
domheid, ignorantie, onbekendheid, onkunde, stomheid, onbekendheid.

Nog ééntje dan, onwetend:
achterlijk, dom, ezelachtig, ignorant, onbewust, onkundig, braaf. ^^ laugh
gast
gast apr 21 '11
Oke anders geformuleerd; angst ontstaat door onwetendheid!

Wat jij hier nu neerzet zijn alleen maar andere woorden voor het zelfde Lily.
aquarel
aquarel apr 21 '11
ikzelf heb angst in het drukke verkeer als ik met de fiets rijdt, is dat dan onwetenheid lily ?
aquarel
aquarel apr 21 '11
ikzelf hou niet zo defennities.
dan kan een mss niet voor komen,..
gast
gast apr 21 '11
Als je weet wat de rest van het verkeer gaat doen heb je toch geen reden voor angst....
Serenity
Serenity apr 21 '11
ja dat weet ik het zijn synoniemen, leuk hé!^^

Hier van wikipedia een stukje:
Angst is een fysiologische toestand die gekenmerkt is door lichamelijke, cognitieve, emotionele en gedragscomponenten.[1]
Angst kent verschillende gradaties.
Voorbeelden van mildere vormen zijn: ‘je niet op je gemak voelen’, onrust en bezorgdheid. Voorbeelden van meer extreme vormen zijn paniek[2], de paniekstoornis en de gegeneraliseerde angststoornis.

En dit zijn de mogelijke oorzaken:
Oorzaken van angst

Angst kan allerlei oorzaken hebben.

biologische (fysieke) kwetsbaarheid
20% van de mensen hebben een gevoeliger zenuwsysteem dat extremer reageert op prikkels uit de omgeving. Dit wordt soms gezien als angst als karaktertrek: sommige mensen zijn van nature angstiger / voorzichtiger dan andere mensen. Verder zijn er aanwijzingen dat bij obsessieve-compulsieve stoornissen of paniekstoornisen genetische componenten een rol spelen [14].

ontstaan door een ingrijpende gebeurtenis (trauma)
Bijvoorbeeld een geboortetrauma: extreme niveaus van stresshormonen bij pasgeborenen die effect hebben in het verdere leven van het individu. Of het meemaken van een voedseltekort: de gevolgen voor de gezondheid en angstniveaus blijken langdurig te zijn. Maar ook geweldsdelicten en bedreigingen die men meemaakt of anderen ziet meemaken.

aangeleerde angst
Dierproeven hebben aangetoond dat een neutrale prikkel door associatie met een schadelijke prikkel op den duur ook angst kan opwekken. Hetzelfde principe blijkt ook voor mensen op te gaan. Aangeleerde angstreacties kunnen in sommige gevallen ook weer worden afgeleerd. Een veel gebruikte therapeutische techniek om angst en fobieën te verminderen is systematische desensitisatie.

strijd tegen ervaringen
Mensen hebben allerlei belevingen (gewaarwordingen, gedachten, gevoelens, herinneringen, ...). Vaak beoordelen mensen deze als negatief en gaan ze zich er tegen verzetten of deze proberen te controleren. Dit noemt men experiëntiële vermijding. Het is aangetoond dat experiëntiële vermijding leidt tot een versterking van problemen. Normale angst kan hierdoor bijvoorbeeld problematisch worden. Een vrij nieuwe gedragstherapeutische stroming is grotendeels gericht op het werken rond deze experiëntiële vermijding: Acceptance and Commitment Therapy[15].
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 21 '11

Geloven jullie in God?
gast
gast apr 21 '11
Nee, ik weet dat er iets is dat mensen soms God noemen.
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 21 '11
als je "weet" is de angst verdwenen...
de mens lijd het meest, door de angst die hij vreest...

precies wat Gast zegt: Als je weet wat de rest van het verkeer gaat doen heb je toch geen reden voor angst....

en onwetendheid is niet per definitie dom
een kind is meestal onwetend, maar dat is niet omdat het kind dom is, eerder gebrek aan kennis...
Serenity
Serenity apr 21 '11
Origineel bericht van: aquarel
ikzelf heb angst in het drukke verkeer als ik met de fiets rijdt, is dat dan onwetenheid lily ?

Nee ik denk het niet tenzij je bang bent voor wat komen gaat op je pad. ^^

De synoniemen van angst zijn:
angstgevoel, afschrik, bangigheid, bangheid, beklemdheid, beklemming, bekommering, bekommernis, benauwdheid, benauwenis, bezorgdheid, bibberatie, nerveusheid, nervositeit, ongerustheid, ontzag, paniek, radeloosheid, schrik, spanning, verontrusting, vrees, . ^^
Emuca
Emuca apr 21 '11
Origineel bericht van: Elf


Ben het met je eens...het draait niet Allemaal om macht en geld maar door Veel mensen wordt het zo gebruikt. Ik had dit moeten nuanceren.
zoals ook in mijn antwoord naar Groene Heks...ik ben daar slecht in.
Ook staat er in dat antwoord waarom het me stoort...ik wou graag weten of jullie geloven in god/religie/kerk.
Dat ik religie verrot vind, wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere meningen.

Ook voor jou en bij deze maar voor iedereen: excuses voor ongenuanceerde woorden, ik heb dit alles totaal niet kwaad bedoelt.


Juist daarom niet opgeven, maar lekker doorpraten.. juist dit soort berichten brengen verheldering. smile
Emuca
Emuca apr 21 '11
Hebben mensen angst voor god?
aquarel
aquarel apr 21 '11
een kind heeft geen gebrek aan kennis maar meer aan ervaring
aquarel
aquarel apr 21 '11
een kind wordt gevormd door omgeving, opvoeding en vrienden
IkGeefJeEenRoos
IkGeefJeEenRoos apr 21 '11
Ik geloof in een God en zijn vrouw, maar niet die volgens de bijbel. Mogelijk wel de oorspronkelijke bijbel, maar die is voor vele mensen verborgen. Waarschijnlijk in het vaticaan, maar ja, voordat je hierbij komt: eerst verzoek indienen en dan over zoveel jaar (ik meen 25 jaar) mag je er maar heel beperkt bij, en mag je niks meenemen.
Emuca
Emuca apr 21 '11
Ik denk dat het vaticaan inderdaad dingen achterhoudt..
Marenubium
Marenubium apr 21 '11
Haha het Vaticaan is de grote dirigent en meester achter de schermen.

en nee, ik geloof niet in God zoals God ons door de strot gedouwd is (door o.a. het Vaticaan). Voor mij staat geloven in God gelijk aan geloven in jezelf en is het niet nodig God buiten jouzelf te plaatsen. Wel erg makkelijk overigens, want dan kun je altijd de verantwoordelijkheid buiten jouzelf neerleggen wink

Een conversatie die ik op mijn 13e had met een streng gelovige:


Quote:
Eén man vertelde mij, dat hij door zijn geloof in God gestopt was met roken.
Hè? Hoe dan?
God gaf hem de kracht om te stoppen en om vol te houden.
Maar dat is dan toch kracht geweest vanuit jezelf?
Ja, maar omdat hij geloofde in God, had God hem die kracht gegeven.
Maar als die kracht vanuit jouzelf kwam, dan geloofde je toch eigenlijk in jezelf, en dus heb jij jouzelf die kracht toch gegeven?
Euh...volgens mij had ik dat niet mogen zeggen, want opeens was ik niet meer zo lieff...
Maar ik snapte die redenatie gewoon echt niet!


En nog steeds snap ik die neiging van den menschheid niet om buiten zichzelf een hoger iets of leiding te zoeken.
Soms wel...omdat ons gewoon niet geleerd is om van onszelf uit te gaan; zowel vanuit de opvoeding (ouders zijn de baas!) als vanuit educatie (de leraar/trainer is de baas!) als vanuit de werkende maatschappij (de baas is de baas!).
Tja...op die manier snap ik het dan weer wel. Maar het blijft een idioot iets in mijn opinie. Het lijkt op een (her)programmering.
Die we vrijwillig ondergaan en daarmee onze eigen macht uit handen leggen. En das stom tongueWant daarmee ben je inderdaad ontvankelijk voor angst(preken) en machteloosheid (macht buiten jouzelf). Waaruit alle andere emoties ontstaan en onze onnatuurlijke neiging om onszelf te bewijzen (strijd/bewijsdrang/etc). Tegenover wie, eigenlijk?
Tegenover jezelf.
En das nog stom, stommer, stomst, en het meest idiote wat we met zijn allen geschapen hebben en in stand houden.

Verhelderende site en linkje:

http://www.pateo.nl/gevangen.htm

En verder:
alle kennis wordt ons onthouden. We worden systematisch doof en stom gehouden, want immers: kennis is macht.
Maw: wij hebben niks van het Vaticaan (of religieuze leiders, koningshuizen, regeringen, wereldleiders of de illuminati) 'nodig', omdat alle kennis al in onszelf zit. Maar dat vinden 'hunnie' weer eng, want als bekend wordt wat zij allemaal verborgen hebben weten te houden, zijn zij hun macht kwijt. Lache.
*wachten doet*




Emuca
Emuca apr 21 '11
Pantheïsme... dat leerde ik vandaag op school. God zit in ons allen.
L'arbre de vie
L'arbre de vie apr 21 '11
Ik zou dat omschrijven als 'de bron' zit in ieder van ons:)
gast
gast apr 21 '11
Het God atoom....

En wat in ons zit is ook buiten ons te vinden en vise versa.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki