Loading...
nl

Geloven jullie in God?

MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 4 '11
ik vraag me af hoe het zit met de 10 geboden...
moeten die ook es niet worden aangepast?
diebrabander
diebrabander mei 4 '11
Ja eigenlijk wel, maar wie zou het dan moeten aanpassen?
Het vaticaan? Iedereen Dmv een stembus? tongue
gast
gast mei 4 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
ik vraag me af hoe het zit met de 10 geboden...
moeten die ook es niet worden aangepast?


Wat zou jij er aan willen veranderen?

Ik denk niet dat er iets veranderd hoeft te worden, het is alleen de interpretatie van de mens die ze leest die veranderd hoeft te worden. En dat ka alleen wanneer die mens in z'n geheel zelf veranderd wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 4 '11
het zal moeten worden: dingen die je absoluut niet kan maken, als mens zijnde... ipv "geboden"

het misbruiken van kinderen
want nu staat erin dat je je vader en moeder in ere moet houden

het misbruiken van dieren

andere mensen onderdrukken

en dat komt niet van God, maar gewoon van de mensheid, zelf

iedereen wordt in zijn waarde gelaten, en mag zichzelf ontplooien,
tuurlijk mogen er fouten gemaakt worden, anders heb je hier niks te zoeken, toch
maar sommige dingen gaan iets verder dan fouten maken, vind ik dan he?
gast
gast mei 4 '11
Maar vaak ontstaan excessen juist door de verdrukking van levenslessen. En hoe meer je het vingertje wijst naar anderen, hoe erger de situatie voor jouzelf wordt tot het ogenblik er toch komt dat je jezelf onder ogen moet zien en bij jezelf een correctie teweeg wordt gebracht.
Zolang het zo is dat de mens alleen maar de wereld wil verbeteren door de ander wetten op te leggen zal het er niet beter maar eerder slechter op worden. Tot er naar zichzelf gekeken gaat worden.....
Je zei het in een andere topic al; in-zicht.
AngelClear
AngelClear mei 4 '11
Louter informatief plaats ik hier de tien geboden bij :


Toen sprak God deze woorden: ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Pleeg geen moord.
Pleeg geen overspel.
Steel niet.
Leg over een ander geen valse getuigenis af.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’



Ik vraag mij af wat moet aangepast worden en wat hier dan zo slecht aan is. Natuurlijk moet je wel rekening houden dat God deze geboden heeft doorgegeven aan Mozes voor een weerspannig en moeilijk volk in die tijd. Dat waren geen makkelijke mensen hoor. Het is aan jullie om dit om te zetten naar een hedendaagse taal met een hedendaags tintje.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 4 '11
tja... dus dierenleed en kindermisbruik moet gedoogd worden?
ik zeg dit puur omdat een kind en een dier niet voor zichzelf op kan komen

ik zeg niet dat de 10 geboden slecht zijn, alleen deze bovenstaande punten mis ik er gewoon in!
diebrabander
diebrabander mei 4 '11
Origineel bericht van: AngelClear
Louter informatief plaats ik hier de tien geboden bij :


Toen sprak God deze woorden: ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd.
Vereer naast mij geen andere goden.
Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten;maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie Zijn naam misbruikt laat Hij niet vrijuit gaan.
Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er in leeft, en op de zevende dag rustte Hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
Pleeg geen moord.
Pleeg geen overspel.
Steel niet.
Leg over een ander geen valse getuigenis af.
Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’



Ik vraag mij af wat moet aangepast worden en wat hier dan zo slecht aan is. Natuurlijk moet je wel rekening houden dat God deze geboden heeft doorgegeven aan Mozes voor een weerspannig en moeilijk volk in die tijd. Dat waren geen makkelijke mensen hoor. Het is aan jullie om dit om te zetten naar een hedendaagse taal met een hedendaags tintje.


Mij lijken die vetgedrukte zinnen niet helemaal kloppen, en vooral het onderstreepte. Je moet dus doen wat hij zegt, en anders volgen er maatregelen. Als God dat zou zeggen zou hij bijna net zo slecht zijn als de mens soms is. Als je niet doet wat ik zeg dan ...
AngelClear
AngelClear mei 4 '11
Ja neen , dat klopt ook MoonFlowertje ! Dat is ook zo ! Ik heb niet gezegd dat ik dit een goede tekst vind. Ik vind deze tekst zeer onvolledig en erg oppervlakkig. Veel te veel ruimte voor interpretatie. Ook vind ik dit een nogal autoritaire en dominante tekst. En ook gaat de tekst ervan uit dat God mannelijk is en blijkbaar geschreven door iemand die er niet mee kan lachen en ook niet wil dat er gelachen werd. Doet mij een beetje denken aan Nazi-Duitsland juist voor de tweede wereldoorlog. Ik heb daar een beetje bang van van zo'n teksten ... Maar omdat jullie het toch over de tien geboden hadden, vond ik dat jullie wel moesten weten waarover het hier gaat. Dit is het oude testament en het staat vol met zo'n dingen. Of je dat tot op heden nog kunt alsdusdanig interpreteren is maar zozeer de vraag ... Ik vind deze tekst dan ook erg hard en veroordelend en weinig liefdevol. Maar jij bent wel diegene die over de tien geboden begon hé ?! wink
En ik kan voor mezelf dan ook deze tekst niet ondersteunen en daar voor de 100% gaan achterstaan. sick
AngelClear
AngelClear mei 4 '11
Jazeker diebrabander ! ,

Dat is ook zo ! Ik kan jou daar volledig in volgen ! Ik heb het hier boven al uitgelegd. Ik kan deze tekst niet ondersteunen of goedkeuren of daar volledig achter gaan staan. sick
Zeer autoritair en dominant. sick
gast
gast mei 5 '11
Het is maar hoe je het leest en waar je de nadruk op legt.
De bijbel is mijns inziens ook niet geschreven om letterlijk te nemen.
aquarel
aquarel mei 5 '11
volgens mij was jezus psychotisch, :-) en dat klinkt mss wel grappig maar ik meen het.
aquarel
aquarel mei 5 '11
de bijbel is met de tijden aangepast aan het heden van nu, dus met andere woorden, wie kopieën van de originele bijbel heeft, wel.. ik denk dat daar veel bullshit in staat.
diebrabander
diebrabander mei 5 '11
De splitsing tussen het jodendom en het christendom ontstond toen jezus kwam, en de christenen geloofden dat hij hun verlosser was, maar de joden niet.
Maar als jezus echt zo bijzonder was, dan waren alle joden toch gewoon christenen?

Die gedachte schoot me pas in mn hoofd toen ik zat na te denken over het geloof, en de enige tegenargument lijkt me is dat veel mensen hem niet hadden gezien in het echt, en niet op verhaaltjes gaan bekeren.

Groetjes
diebrabander
diebrabander mei 5 '11
correctie: *HET enige
AngelClear
AngelClear mei 5 '11
Nou , ik heb wel erg veel respect voor Jezus hoor. Ik zal het dan ook altijd blijven opnemen voor die man en heb hem ontzettend lief. Alleen zit ik met het probleem van de bijbel. Het staat vol met tegenstrijdigheden. En er zijn wel duizenden verschillende interpretaties mogelijk. Dat is trouwens de reden waarom er zoveel verschillende groeperingen en denominaties zijn binnen de kerk. Jezus was eigenlijk gekomen om het oude, het oude testament dus, teniet te doen. Hij zei dat ook: "Ik ben gekomen om het oude teniet te doen en jullie nieuw leven te schenken". Momenteel lees ik niet meer in de bijbel omdat ik het simpelweg niet meer kan verdragen. Voor mij is het slechts een kleine waarheid die deel uitmaakt van een veel groter geheel of waarheid. Ik kan niet tegen dat eng, bekrompen en "narrow-minded" denken van veel christenen van tegenwoordig. Wij zijn goed en al de rest is slecht. Ik vind dit dus absoluut niet kunnen. En dan komen we inderdaad bij teksten zoals er zoveel geschreven staan in het oude testament en zelfs het nieuwe ... Gewoon middel-eeuwse toestanden en zo. Ook wil ik hier ook nog een punt maken over wat MoonFlowertje in één van haar vorige berichtjes aangaf. Over dieren en zo. Volgens de bijbel mogen wij die dus gewoon dood doen en afslachten en opeten. Nou , leuke boel is dat ! Ik denk niet dat je dat in het Boeddhisme kan terugvinden en ben het daar dan ook absoluut niet mee eens. Ik vind het niet "Ok" om een dier af te slachten en op te eten. Ik kan daar niet mee akkoord gaan.
gast
gast mei 5 '11
Het gaat er ook om hoe die dieren zijn gehouden en hoe ze worden geslacht. Waarom zou je wel groente in stukken mogen snijden, alleen omdat je het niet door hebt dat dit ook leven is?
Ik heb een periode gehad dat ik geen wild wilde eten omdat ik dat zielig vond. Ik ben mezelf later bewust geworden dat het misschien beter is om alleen maar wild te eten (niet dat ik het doe op dit moment overigens)omdat deze dieren een vrij leven hebben gehad. Net als vissen (niet de gekweekte die je nu vooral in de winkel hebt liggen) die hebben hun leven in zee in vrijheid geleeft. Het menselijk lichaam heeft nu nog dierlijke proteïne en vitamines nodig. Maar er is volgens een boek die ik heb ook een soort mens die meer geschikt is voor vegetarisch eten. En dat heeft met je bloedgroep te maken. Ik ben volgens dit boek en mijn bloedgroep een echte vlees eter. Ik zal er dan ook niet gezonder op worden door dit niet te eten. Maar misschien ben jij wel een geboren vegetarier.

Ik wil de vleesindustrie die er nu is ook niet goed praten. Ik vind het verschrikkelijk hoe dieren nu vaak gehouden worden.
AngelClear
AngelClear mei 5 '11
Origineel bericht van: aquarel
volgens mij was jezus psychotisch, :-) en dat klinkt mss wel grappig maar ik meen het.



Nou , zeggen dat Jezus psychotisch was vind ik er persoonlijk toch wat over hoor Aquarel. Ik denk dat hij misschien wel één van de weinige normale mensen was die hier ooit heeft rondgelopen. Je had het over entiteiten en zo en ik weet niet wat dat voor psychisch probleem is die jij hebt, maar was jij daar toen in die tijd bij geweest en hij legde de handen op of deed een uitdrijving, dan was jij in één ogenblik van al je rotzooi af. En dat geldt trouwens voor ons allemaal. Mezelf inbegrepen. Met alle respect voor jou hoor Aquarel ! Maar zo zie ik dat.
diebrabander
diebrabander mei 6 '11
nor·maal bn, bw volgens de regel; gewoon

Het ligt eraan wat je gewoon vind haha
Serenity
Serenity mei 6 '11
gewoon is relatief!
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki