Loading...
nl

Geloven jullie in God?

MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 6 '11
Waarom zou je wel groente in stukken mogen snijden, alleen omdat je het niet door hebt dat dit ook leven is?
^^
groenten zijn juist om op te eten!
en vruchten en nootjes ook...
alleen moet je niet meteen de hele boom of struik om zagen tongue
een appel bijv. die valt er uiteindelijk vanzelf af, als je hem niet plukt!

Met Dierenleed bedoel ik eigenlijk te zeggen; dat sommige mensen als een kat heeft gejongerd, deze gewoon in het bos zetten, zonder hun moeder < < zulke dingen vind ik niet moeten kunnen...
en er gebeuren veel meer van zulke dingen, waarover ik maar niet in detail zal treden, want het is gewoon afschuwelijk!

persoonlijk trek ik me zulke dingen heel erg aan... daarom als ik zoiets zie bij hart van nederland, zet ik hem meteen over... omdat ik er de hele dag van uit mijn doen kan zijn!

groetjes Moonflowertje
AngelClear
AngelClear mei 6 '11
Ik ben het helemaal met je eens MoonFlowertje ! Wij mensen zijn planten-eters en ons lichaam is daar ook voor gemaakt. Wij hebben geen slagtanden. Wij zijn nu éénmaal geen vleeseters en kunnen perfect overleven of leven op plantaardige en natuurlijke producten. Ikzelf ben nu geen vegetariër en eet zelf nog een weinig vlees, maar toch vind ik dat het niet hoort. Bovendien zitten er in planten, appels en bomen en fruit en zo geen zenuwen waarmee die gepijnigd kunnen worden als we ze opeten of nuttigen of aftrekken of afzagen. Bij dieren ligt dat toch net iets of helemaal anders. Ik vind het dan ook misdadig om dieren te doden voor onze consumptie-maatschappij.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 6 '11
je wil niet weten hoeveel "beestjes" je eet, ook al ben je vegetariër, hehe

alleen de vitamine B12 is wel een probleem,
je zou kunnen overwegen om het gewas niet te wassen shocked
maar zand knarsen is ook niet echt alles...

dat er dieren gedood worden is heel erg ja, maar ik vind het on-acceptabel in wat voor omstandigheden die dieren moeten leven, ja, tegenwoordig is (alles) "scharrel" wel een vooruitgang!
maar de hormonen die de dieren toegediend krijgen... een Kalfje is binnen no-time volwassen...
gast
gast mei 6 '11
Hormonen mogen ze niet krijgen in Nederland en de hele EU denk ik. Amerika is daar anders in. Maar in streken waar veel hormonen worden gebruikt, vooral bij kippen, zie je meisjes al borsten krijgen op zeer jonge leeftijd, ze menstrueren op zeer jonge leeftijd en nog wel wat meer van dit soort dingen (vetzucht ed ook nog eens).
Ik denk alleen wel dat je iets verder door moet denken van waar dit probleem, en ook die van de bio-industrie in Europa, vandaan komt.
Als je iets verder door denkt kom je al snel op het feit dat geld een grote rol speeld. En dan niet alleen bij degene die er aan wil verdienen maar ook aan de consument die niet meer wil betalen voor een diervriendelijk stukje vlees.

Wat er overigens wel gegeven wordt aan dieren in de bio-industrie is anti-biotica. Dit om de ziektes die ze kunnen krijgen omdat ze in een niet natuurlijke leefomgeving wonen.


En voor als nog is de mens een omnivoor en geen herbivoor.
En ja; de vruchten van bomen/planten zijn samen met bepaalde dieren/vissen het menu van de mens.

Moonflower ik kan het me goed voorstellen dat je tegen dierenleed bent, dat ben ik zelf ook. Maar om mensen alleen maar te veroordelen is mijns inziens te kort door de bocht. Je kunt natuurlijk die mensen gelijk afschieten net als piestolen Paultje maar daar berijk je niet mee dat het nooit meer gebeurd. Ik denk dat het vooral belangrijk is om mensen in te laten zien dat er ook andere manieren zijn. Je kunt dieren steraliseren/castereren als je geen jongen wilt. En als die mensen dat niet kunnen betalen om welke reden dan ook dan zou dat gratis gedaan moeten worden, juist om dit soort excessen te voorkomen.

Hier op het eiland heb je ook heel veel verwaarloosde en zwervende honden/katten. Er wordt veel van ge-eutaniseerd maar er wordt steeds meer gecastereerd/gesteraliseerd en daarna weer vrij gelaten. Want een hond die geen baas heeft is niet per definitie zielig, zeker hier niet waar menig hond aan de ketting ligt als er wel een baas is. Het heeft hier ook weer met perceptie, hoe kijk je er zelf tegen aan, te maken.
Nog geen 35 jaar geleden was het in Nederland niet anders. Had je ook veel zwervers en gewoon loslopende honden die wel een baas hadden en lagen er ook honden aan de ketting. Het heeft allemaal met ontwikkeling van de mens ten opzichte van zijn omgeving te maken. Niet ieder mens zit op hetzelfde ontwikkelings niveau. Maar om mensen die er een andere kijk op hebben direct te veroordelen vind ik wel te ver gaan. Als je duidelijk kunt zien dat iemand het uit sadisme doet en niet zozeer uit onwetendheid vind ik het een iets ander verhaal. Maar voor je die conclusie kunt trekken zou je toch eerst de persoon in kwestie moeten kennen.
Groene_heks
Groene_heks mei 6 '11
Scharrel is keinep, het betekent alleen maar dat het hok een halve meter groter is.
Vrije uitloop das beter.
Ik denk dat er sowieso genoeg rommel in al die beetsjes zit, als hormonen niet mogen verzinnen ze wel wat anders.

Vroeger aten we ook gewoon vlees, het hele dier werd opgegeten en alles werd gebruikt, niks mis mee vind ik.
Wel de manier waarop dieren worden gehouden dat klopt van geen kanten.
Wel eens een leeuw gezien die een mens niet doodmaakte omdat het zielig was? Nee als het echt om noodzakelijk voedsel gaat lijkt het eten van vlees me heel normaal en wees dankbaar tegenover het dier smile
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 6 '11
Je hebt gelijk, Gast...

daar denk ik ook wel aan,... maar toch knaagt er nog iets...
mensen willen geen nestje... en als dan toch blijkt dat hun poes "zwanger" is, kan je daar toch gewoon normaal mee omgaan?
die kleintjes raak je heus wel weer kwijt, die dump je toch niet in het bos? zonder hun moeder!
Pas was er een poes gevonden in een glasbak... met de poten bij elkaar gebonden.
Omdat voorbij gangers, haar hoorde huilen, toen ze er langs liepen, hebben ze haar kunnen redden! gelukkig heeft de poes het overleefd! De dierenambulance heeft een echo gemaakt, bleek ze ook nog zwanger te zijn!!
gelukkig is ze weer terug bij de verzorgers...
Dit is gewoon ziek! Diegene die dit gedaan heeft, moeten ze zelf in de glasbak gooien! Ik kan daar absoluut geen begrip voor op brengen! dat bedoel je vast met sadisme, zo'n dier kan zich niet verweren!
Gelukkig dat er van hogeraf hulp kwam!
wat ik bedoel te zeggen is, ik weet heus wel het verschil tussen of een beestje uit onwetendheid is overleden of uit sadisme...
sommige mensen geven hun hond of kat ook gewoon paracetamol, uit liefde voor het dier... ze zien dat het beestje pijn heeft, en kunnen geen dierenarts betalen, en denken dat zo'n pijnstiller voor een kat of hond ook de pijn stilt, niet wetende dat de lever van een dier er niet op gebouwd is om dit "vergif" af te kunnen breken,... waardoor zo'n beestje uiteindelijk komt te overlijden...
als ze zouden weten dat ze hun beestje vermoord hebben, hebben ze spijt als haren op hun hoofd! dit doen ze daarna ook niet nog een keer!
Groene_heks
Groene_heks mei 7 '11
Ja die poes in die glasbak dat is verschrikkelijk, ik heb het gelezen.
Dat komt wel over als behoorlijk sadistisch.
Als je een dier in huis neemt zul je ervoor moeten zorgen, ongeacht wat er ook gebeurd, kan je er niet meer voor zorgen dan breng je het naar een asiel of zoekt een nieuw baasje.
Je doet je kind ook niet zomaar weg, niet dat je je huisdier als kind moet zien, maar net als je kind kan zo;n beestje niet vaak overleven.

Ja pijnstillers voor mensen aan dieren geven is oliedom.
AngelClear
AngelClear mei 7 '11
Gast en heksje ,


Jullie mogen mij vooral niet verkeerd begrijpen. Natuurlijk is het ons recht als mens om dieren op te eten. En jullie mogen dieren en vlees eten. tongue
Wij leven nu éénmaal in zo'n samenstel van dingen en in zo'n maatschappij. Alleen vind ik het jammer dat het moet gebeuren. Een vriendin van mij had stage gelopen in een slachthuis om daarmee haar doctoraat van vee-arst te kunnen behalen. Die vrouw is nu al tegen de 60. Ik heb haar verhaal gelezen over de verschrikkelijke en gruwelijke toestanden die daar aan de hand waren. Ik heb het hier over de meest gruwelijke en sadistische toestanden die je je ooit kunt inbeelden. Verschrikkelijke dierenmishandeling. Ik ga daar dan ook hier niet over uitwijden, want jullie hebben er de maag niet voor. Maar toen ik las wat die vrouw op haar website neerschreef ... Wat ze daar met allerlei dieren uitstaken ... Het was niet meer menselijk, maar beestachtig ! Zelfs een dier zou nog niet op zo'n gruwelijke en beestachtige manier tewerk gaan. Die vrouw was daar toen bij en stond daar machteloos tegenover. De slagers vertelden haar dat dat normaal was en overal gebeurde. Die vrouw vertelde ook dat slagers echte sadisten zijn. En ik praat hier over een vee-arts ! Die vrouw kan dan ook geen slagers meer zien of verdragen. Wat ik wel normaal vind als je zoiets hebt meegemaakt.




Groetjes van AngelClear ,
gast
gast mei 7 '11
Wat ik zo jammer vind is al die ophef over het ritueel slachten van dieren. Oké het is niet echt prettig voor deze dieren dat ze zonder verdoving de keel doorgesneden worden en dat ze ws iets langer bij bewustzijn zijn dan dieren die met een pen door hun kop geschoten worden. Maar neem van mij aan dat deze dieren met veel meer respect behandeld worden dan door de reguliere slachters.
En wat jij verteld over het sadisme waarmee het gepaard gaat neem ik ook gelijk aan van je. Het gaat vaak ook alleen om het geld dat er mee verdiend wordt. Wat dat betreft is het ook anders bij Joden en Islamieten die nog besef hebben dat het om het eten gaat en om te offeren.

Aan de andere kant; als iemand met sadistische nijgingen leeft kan hij het beter slager worden dan massa moordenaar of onnodig dieren verwonden o.i.d. Het kan nl een natuurlijke nijging zijn van iemand die hij zelf nog moet corrigeren en dat kan alleen door eigen ervaring.
Ik wil het daarmee niet goedkeuren, maar ook niet helemaal afkeuren want het is iets waar die persoon ws niets aan kan doen omdat het een natuurlijke nijging is. Het onderdrukken daarvan kan alleen maar tot nog grotere extremen lijden zoals met iedere natuurlijke drang die onderdrukt wordt.
Groene_heks
Groene_heks mei 7 '11
AngelClear, ik ben opgegroeid op een boerderij, kippen en konijnen nam ik achterop de fiets en bracht ze naar de boer die ze dan slachtte, mijn maag kan meer hebben dan je denkt wink

De manier die jij omschrijft is walgelijk ja en daar ben ik fel op tegen, maar dat staat voor mij los van hoe ik tegenover vlees eten sta.
AngelClear
AngelClear mei 7 '11
Origineel bericht van: gast
Wat ik zo jammer vind is al die ophef over het ritueel slachten van dieren. Oké het is niet echt prettig voor deze dieren dat ze zonder verdoving de keel doorgesneden worden en dat ze ws iets langer bij bewustzijn zijn dan dieren die met een pen door hun kop geschoten worden. Maar neem van mij aan dat deze dieren met veel meer respect behandeld worden dan door de reguliere slachters.
En wat jij verteld over het sadisme waarmee het gepaard gaat neem ik ook gelijk aan van je. Het gaat vaak ook alleen om het geld dat er mee verdiend wordt. Wat dat betreft is het ook anders bij Joden en Islamieten die nog besef hebben dat het om het eten gaat en om te offeren.

Aan de andere kant; als iemand met sadistische nijgingen leeft kan hij het beter slager worden dan massa moordenaar of onnodig dieren verwonden o.i.d. Het kan nl een natuurlijke nijging zijn van iemand die hij zelf nog moet corrigeren en dat kan alleen door eigen ervaring.
Ik wil het daarmee niet goedkeuren, maar ook niet helemaal afkeuren want het is iets waar die persoon ws niets aan kan doen omdat het een natuurlijke nijging is. Het onderdrukken daarvan kan alleen maar tot nog grotere extremen lijden zoals met iedere natuurlijke drang die onderdrukt wordt.




Zo gast, is dat hoe jij tegenover wat ik geschreven heb staat ? Dat is het dan ? Je kunt je beter uitwerken op weerloze dieren dan massa-moordenaar worden. En onnodig dieren verwonden, met sadistische nijgingen zitten en dan maar slager worden ... En dit is volgens jou theorie een "natuurlijke nijging" ... ? Van iemand die zichzelf nog moet corrigeren ... En dat kan alleen door eigen ervaring ... Ik vind dit grote onzin. Het onderdrukken daarvan kan alleen tot nog grotere extremen lijden zoals iedere "natuurlijke drang" die onderdrukt wordt ... Op deze manier en volgens deze logica kan je natuurlijk alles goedpraten en is niemand nog verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag of misdaden ! Ik volg deze logica van jou helemaal niet Gast. Want het is jouw logica. Ik stel voor dat die mensen hun "natuurlijke drang", zoals jij dat noemt, gaan onderdrukken of afreageren in de gevangenis en in therapie gaan of misschien zelf worden mishandeld, dan zullen ze misschien nog iets bijleren, zodanig dat er niet nog meer slachtoffers vallen. Best dat jij niet dat dier uit het slachthuis bent Gast. Wat als de rollen omgekeerd waren en jij was diegene die mishandeld werd ?
gast
gast mei 7 '11
Extremen kunnen alleen ontstaan wanneer de kleinste natuurlijke drang steeds maar weer onderdrukt door de maatschappij waarin je leeft. De maatschappij heeft zoveel "regels" gemaakt om iedereen in het gareel te houden dat er een klimaat geschapen is waarin dit soort extremen kunnen ontstaan. Dit is niet alleen van onze generatie maar al vanaf het begin van de maatschappij waarin wij leven. Als er extremen zoals verkrachting, sadisme, diefstal, moorden, oorlogen, ziekten bijna de normaalste zaak van de wereld zijn (kijk maar hoe vol gevangenissen/ziekenhuizen zitten) is dit de verantwoordelijkheid van die hele maatschappij met alle mensen er in.
Natuurlijk heeft ieder mens zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen maar zover zijn we nog helemaal niet als je ziet hoe er over alles geoordeeld wordt als zijnde iets buiten jezelf waar je geen verantwoordelijkheid voor hoeft te nemen. Er komt geen balans in een systeem waarin er delen uit gehaald worden en apart gezet worden alszijnde geen onderdeel uit mogen maken van het geheel.

Jij kunt ws alleen maar het uiterlijke plaatje zien. Want wat weet jij van de ontstaansgronden van het gedrag van de heren in het slachthuis? In deze tijd waarin we leven wordt het alleen maar veel erger omdat iedereen te maken krijgt met de schaduwkant van hun zelf. Zou jij die heren wel een lesje willen leren om te laten voelen hoe het is om zo behandeld te worden?
Ik zou mezelf opofferen als ik niet in zou kunnen voelen hoe het van beide kanten zou zijn.....jij ook?
gast
gast mei 7 '11
PS AngelClear; hoe had ik volgens jou boekje hierop moeten reageren?
AngelClear
AngelClear mei 7 '11
Dus gast , als ik het goed begrijp ... Jij wilt je invoelen en begrijpen wat het is om een psychopatische moordenaar te zijn en op een laffe manier weerloze dieren te mishandelen en te misbruiken. Daar gaat jou sympathy dan naar uit. Eerder dan naar de dieren die mishandeld worden en die ik probeer te beschermen en uit de klauwen te houden van die mensen. Dus ik moet dat aanmoedigen en goed vinden omdat zij nog moeten evolueren. Ik denk dat jij medelijden hebt met iets of iemand of een gedragspatroon die geen medelijden waard is. Je hebt medelijden met het slechte. Jij denkt wel goed na over de dingen hoor Gast, maar ik vind dat je er een brug over zit. Het gaat te ver. Wij mogen geen medelijden hebben met de duistere en negatieve kant van zo'n mensen. Zij moeten in de eerste plaats beschermd worden tegen zichzelf. Want als ze dat doen met dieren, kun je er zeker van zijn dat het binnen de familie ook gebeurt. Het is dan maar een kleine stap verder voor die figuren om hun vrouw of kind aan te vallen. Maar ja ... , dat is niet erg waarschijnlijk ! Ze moeten evolueren ... en als daar dan slachtoffers van komen, ja ... dan is dat jammer hé ... Die mensen moeten ook geholpen worden ... Ik heb geen compassie met mensen die dit soort dingen doen en wil in eerste instantie de slachtoffers redden van hun lafheden.
gast
gast mei 7 '11
Het klinkt allemaal heel erg mooi AngelClear dat je mensen voor dit soort medemensen wilt beschermen. Je berijkt er alleen niets mee. Eerder nog het tegenovergestelde. Want het kwaad is al geschied. En al het "goed" wat je vanuit je ego wilt doen zorgt voor nog meer "kwaad" in de wereld, zij het op een andere plek waar jij geen weet van hebt.
Ik heb nergens gezegt dat ik medelijden of compassie heb met deze mensen en al zeker keur ik het niet goed. Ik kan je alleen mee geven dat je op jou manier niets berijkt in deze wereld van het "kwaad" omdat je het met net zoveel kwaad wil bestrijden (wat in jou ogen als "goed" gezien wordt ws) .
Het enige wat je werkelijk kan doen is jou eigen schaduwkant belichten en de manier die het leven je geeft om die te herkennen is door je in situaties te brengen waarin je het buiten je zelf tegen komt en waar je over oordeelt. Dus zou ik maar eens heel erg diep van binnen gaan zoeken bij jezelf om te zien waar het bij jouw zit. Want als je hetzelfde bij die ander wil doen om hem/haar te laten voelen hoe het is doe je precies het zelfde alleen met een ander excuus.

Van mij hoeft er geen enkel dier te lijden of opgeofferd te worden maar ik heb het niet voor het zeggen in deze wereld en ben ook niet degene die anderen mag veroordelen, God is de enige die dat kan en mag (als ie het al doet).
AngelClear
AngelClear mei 8 '11
Hallo Gast,



Ik probeer je te volgen hoor. Maar het is niet makkelijk. Ook zie ik dit niet als een discussie, maar eerder als een uitwisseling van gedachten, dus dit moet je zeker niet persoonlijk nemen hoor. We wisselen gewoon van gedachten. Je zegt dat al het goed dat ik wil doen vanuit mijn eigen ego voor nog meer kwaad zorgt in die spirituele wereld van jou waar ik blijkbaar niks vanaf weet en al zeker mijn weg niet in weet ... Hmmm ... Dan moet ik eigenlijk geen moeite meer doen ? Want ik kan blijkbaar geen goed doen. Het werkt averechts zeg je. Maar wat stel je dan voor ? Dat we alle gevangenissen open zetten ? Geen politie meer ? Geen wetten meer ook ? Dat we ze een gezellige lunch bij McDonalds aanbieden en een gezellige babbel ? Er een wandeling mee gaan maken in het park ? Ze een ijsje aanbieden aan de kust ? Als dat waar is gast, dan laat ik al de dieren los ook ! Ik heb het hier niet alleen over dierenmishandeling. Ook over vrouwen en kinderen die mishandeld worden. En ik heb je al gezegd dat iemand die een dier kan slaan of mishandelt, het ook heel makkelijk kan bij zijn vrouw of kind. Het zijn gewoon mensen die doorslaan en zichzelf niet meer in de hand hebben. Het probleem met deze mensen is dat ze niet bij machte zijn om weerstand te bieden aan hun agressie of woede en het afreageren op iets of iemand anders. Terwijl daar tal van andere manieren zijn en dingen om te doen dan dat. Maar zij kiezen ervoor om hun medemens of dier herhaaldelijk en op regelmatige basis te mishandelen. Ik denk dat hier moet tegen opgetreden worden. Kwaad met kwaad vergelden is natuurlijk verkeerd en dat zou ons niet beter maken dan hen. Alleen vind ik wel dat er moet tegen opgetreden worden en dat ze moeten gestraft worden. Denk jij dat zo'n individuen watjes zijn ? Dat ze jou een tweede kans zouden geven in een benarde situatie ? Heb jij ooit gehoord van de uitdrukking oog om oog en tand om tand ? Er zijn regels hoor gast. Ik zou zeker geen kwaad met kwaad vergelden, maar zou toch in eerste instantie de slachtoffers uit hun handen willen bevrijden. En als we ze dan niet in de gevangenis stoppen, kunnen ze inderdaad een andere prooi gaan zoeken en die terug mishandelen. En als we niet opletten krijgen we zelf ook nog een pak slaag en wordt het een hele klerezooi. Of wil jij niet dat je geliefden en dieren veilig zijn ? Wraak is inderdaad aan God, maar het gebeurt wel hoor gast. Als jij je medemens iets aandoet, wees dan maar zeker dat het terugkomt in wat voor vorm dan ook. En dat geld ook voor psychopatische dierenmishandelaars en moordenaars en noem maar op. Actie-Reactie. Die wetten zijn evengoed van toepassing op die figuren als op ons. Justice for all !
gast
gast mei 8 '11
Nee AngelClear het kwaad van jou goed komt niet onrust stoken in de spirituele wereld maar gewoon in die van de 3de dimensie, de aardse fysieke/materiele wereld dus. De spirituele wereld is één, geen dualiteit zoals in die van het lichaam (denken/ego).
In de spirituele wereld, die van de ziel dus, zijn er geen extremen zoals jij die nu benoemd. Daar is balans en harmonie, het tegenovergestelde dus van de fysieke wereld die steeds meer in onbalans komt.
Maar weet je, alles wat er nu gebeurd dient een hoger doel.
Wat ik nu zo jammer vind is dat je alleen maar kijkt naar wat die mensen doen of gedaan hebben, niet naar waardoor het komt dat die mensen doen wat ze gedaan hebben.
Een kind dat op school heel veel gepest is door andere kinderen kan in extreem gedrag geraken en dieren gaan "pesten" en later misschien wel die dierenmishandelaar worden waar jij het over hebt. Is dit dan volledig aan dat kind te danken of hebben die pestkoppen die hem/haar gepest hebben eigenlijk schuld hierin?
Maar misschien heeft niemand schuld en is dit gewoon onderdeel van het plan. Moet de mensheid op de klip gedreven worden voor ze eens in zichzelf gaan kijken. Jij bent de enige waar jij verandering in aan kan brengen, niemand anders kan jij veranderen dan jezelf. Verbeter de wereld, begin bij jezelf!

Mag ik jou vragen; wat doe je voor de kost?

Ik heb overigens het volste vertrouwen in dit leven en dat ik alles krijg wat ik nodig heb, inclusief de dingen waar ik zelf nog aan moet werken. Als dit betekend dat ik met iemand te maken krijg die is zoals jij voorsteld, of dat ik zelf in een positie wordt gebracht om die persoon zelf te zijn dan is dit zoals het moet. En daar moet ik mijn lering uit trekken.
Ik heb geen angst voor het leven en zeker geen angst voor de dood.

Oh ja, van mij mag alles afgeschaft worden hoor. Politie, rechtsysteem, politiek......Het maakt het leven er echt niet veiliger op.
Groene_heks
Groene_heks mei 8 '11
Ik snap je Gast, het is moeilijk om het zo te zien, maar het is wel waar voor mij.
Zonder alle goede maar ook de nare dingen was ik nu niet wie ik nu ben.
Schijnbaar had ik de holy shit nodig om te kunnen zijn wie ik nu ben.
Met dank aan de holy shit smileen dat meen ik echt!
De wereld is enorm in onbalans, het goede daaraan is dat er nu meer en dieper over dingen wordt nagedacht, hopelijk levert dat ook iets op!

Mooie gedachtenwisseling van jullie.
aquarel
aquarel mei 8 '11
karma komt als een boemerang terug, hoop ik..
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 8 '11
zo je doet, zo je ontmoet... toch?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki