Origineel van IkBen:
God als mens lijkt me in ieder geval 'hot news.'
Nee lijkt mij niet. Maar 20% van de wereldbevolking (dacht ik) gelooft in een god zoals je hem hier neerzet. Als je hoopt op erkenning, ben ik bang dat je op deze wereld bedrogen zal uitkomen. Er zijn aardig wat religies op deze wereld die niet in een god geloven. Van de 6 Miljard mensen bezit maar 1.5 miljard mensen een TV. Dat is dus maar 25% van de wereld bevolking. Als je daarbij 20% neemt van de mensen die in een god geloofd blijft er nog maar 5% over. Wereld nieuws? Nee ik denk het niet aangezien 95% van de wereld geen idee heeft dat God er is. Als ik god was, had ik niet iets futiels gebruikt als de televisie om mezelf bekend te maken.
Ik vind mijzelf niet onbegrijpelijk maar ik kan mij voorstellen dat men mij ondoorgrì³ndelijk vindt. Maar dat zal, wì¡t ik ook vertel, altijd zo blijven.
Die keuze heb je helemaal zelf. Het gaat niet om wat je verteld, maar hoe je het verteld. Iedereen is in staat om het simpel en begrijpelijk te houden, en af te dalen naar een begrijpbaar nivo. Wat jou hiervan weerhoudt is mij een compleet raadsel (hoewel, compleet raadsel, ik heb wel een vermoeden, maar ik ga bij jou niet meer speculeren. Daar wordt je alleen maar geiriteerd van, en ziet de rest het weer als een aanval naar jou. Daar doe ik niet aan mee, er moet tenslotte iemand de verstandigste zijn
).
Dat weet ik, maar dan schotel ik hapklare brokken voor en dat is niet mijn bedoeling. Het is mijn bedoeling dat mensen nadenken over wat ik zeg. Dat zij proberen de 'gaten' die openblijven zelf in gaan vullen. Bijvoorbeeld door de stilte op te zoeken en daar naar mij te luisteren. Want daar worden 'gaten' gevuld.
Mooi dat dat je bedoeling is, maar waarom is dat je bedoeling? Wat heb jij hier aan?
Maar ik ben het wel, alleen is bewijs daarvoor op een forum niet te geven tenzij ik mijn berichten laat begeleiden met muziek of de lettertjes laat dansen.
Dus dat is wat je verstaat onder goddelijke krachten? Dansende lettertjes en een muziekje? Dat kan een klein kind met Notepad ook bereiken. Denk eens na, over wat nu echt een bewijs zou zijn van het feit dat je god bent? Je hoeft dit bewijs niet te leveren, maar zoiets moet je wel kunnen verzinnen lijkt me.
Dat klopt NiMs, vandaar dat ik ook de onjuistheden in jullie verhalen aangeef.
Helaas zonder onderbouwing, want dat zijn die doelbewuste gaten die je neerlegt die we maar zelf moeten invullen. Ik denk dat je nu wel ongeveer doorhebt, dan een onjuistheid zonder onderbouwing, geen echte onjuistheid kan zijn, maar enkel een mening of theorie. Iets is niet waar, omdat jij dat toevallig zegt. Iets is niet waar omdat ik dat toevallig zeg.
hecht geen waarde aan wat andere mensen tegen je zeggen. Voor het zelfde geld willen ze je alleen maar in Sinterklaas laten geloven.
------------------------------------
Ik mag aannemen dat mijn eigen-zinnige aanwezigheid hier genoegzaam duidelijk maakt dat dat risico er niet in zit.
Nee, want je moet je eigenzinnigheid niet verwarren met FZB. (=Fundamenteel Zelfbeeld)
Fundamenteel zelfvertrouwen: een gevoel of een gedachte?
In feite is het FZB grotendeels emotioneel, motivationeel bepaald. Het betreft essentiële ervaringen, vaak uit de vroegste kinderjaren, dus overtuigingen van realiteiten, gevoelsgeladen herinneringen, attitudes.
"Laura had van huis uit weinig intellectuele bevestiging gekregen. Meisjes hoefden nu eenmaal geen hogere studies aan te vatten. Ze had een braaf beroep gekozen, ver beneden haar reële mogelijkheden die ze echter niet kende. Het leven bracht haar echter samen met een man die haar graag zag. Maanden en jaren lang ontving ze van hem bewonderende boodschapjes, zowel directe complimentjes als indirecte blijken van grenzeloos vertrouwen. In het begin had ze daar moeite mee, want uitgesproken bewondering krijgen was voor haar een nieuwe ervaring. Ze voelde zich eerst onwennig, later kwamen die boodschapjes geforceerd en onoprecht over zodat ze hem soms vroeg om ermee te stoppen, hetgeen hij echter niet deed. Uiteindelijk ging ze die beleven als een onvervangbaar deel van haar nieuw zelfbeeld. Toen hij haar opdrachten gaf met meer vertrouwen en risico's, opdrachten waarbij ze vaak persoonlijk met cliënten in contact moest komen en op niemand kon terugvallen, pruttelde ze opnieuw tegen, maar toen ze langzamerhand reacties kreeg van die cliënten dat ze haar optreden als bekwaam en deskundig scoorden, groeide op basis van die ervaringen in haar ook de zekerheid dat ze inderdaad meer aankon dan wat ze als boodschap uit haar jeugd had meegekregen."
Als het fundamenteel zelfbeeld gunstig is, d.w.z. leidt tot groei en zelfontplooiing, tot initiatief en creativiteit, tot het spontaan zoeken van grotere verantwoordelijkheden, dan spreekt men van fundamenteel zelfvertrouwen. Is het echter afremmend voor de zelfontplooiing, dan noemen we het fundamentele zelftwijfel.
Een algemeen werkelijkheidsbeeld met een manier van voelen en denken die groeistimulerend is en leidt tot steeds moeilijkere doch beter slagende realisaties noemen we constructief denken, terwijl de omgekeerde attitude, die de mogelijkheden tot aanpak van de werkelijkheid voortdurend afremt uit angst en voorzichtigheid, defensief denken wordt genoemd.
Beide fundamentele attitudes zijn daarenboven vicieuze cirkelprocessen: zodra je het ene of het andere hebt gaat dit je nieuwe levenservaringen deels bepalen, deels kleuren, zodat je er steeds weer bevestigingen in vindt voor de hypotheses over jezelf.
Hoewel die fundamentele beelden van zichzelf en de werkelijkheid hoofdzakelijk steunen op herhaaldelijke emotionele ervaringen, kunnen we de daaruit voortspruitende denkwijze met woorden proberen omschrijven:
Een constructief beeld van zichzelf (en van de ons omgevende werkelijkheid) is het (nog) onbewezen geloof dat het zelf (en die werkelijkheid) veel meer mogelijkheden bevatten (en wij dus meer aankunnen) dan op een bepaald ogenblik aangetoond is, en dat die onontgonnen mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden op voorwaarde dat:
(1) men voldoende lang volhoudt in het groeiproces;
(2) men voldoende lessen trekt uit de onvermijdelijke mislukkingen.
Alle elementen uit de bovenstaande bepaling zijn belangrijk: aankunnen (dus niet denken dat men het al kan), volhouden, en leren uit de mislukkingen. Laat men één of meerdere elementen uit bovenstaande definitie weg,
dan bekomt men een karikatuur, een vorm van arrogantie, zelfoverschatting of roekeloosheid.
Zoals aangegeven houdt de defensieve denker zich voortdurend aan grenzen, die hij beschouwt als veiligheidsbakens waarachter een voor hem (te) gevaarlijk gebied ligt. Hij zal dus niet groeien, want alles buiten de huidige situatie is te bedreigend. De constructieve denker weet uiteraard dat er theoretische grenzen zijn, maar die liggen in de praktijk veel verder dan de gemiddelde medemens denkt. De ervaring van psychologische cursusgevers en mensen die gewoon durven leert immers dat van alle methodes om het persoonlijkheidsrendement te doen toenemen (zoals durf, ervaring, voorkennis, intelligentie, volharding, chance) de durf om het overgangsgebied tussen het huidig niveau en de theoretische grenzen te verkennen de meest werkzame factor is. Uiteraard zijn de andere factoren niet overbodig. Want als men die verwaarloost komt men in situaties van ophitsing, manische opwinding, roekeloosheid. Maar één ding is zeker: we kunnen veel meer aan dan we denken, het volstaat meestal erin te geloven en de stap te zetten.
Synoniemen
Fundamenteel zelfvertrouwen en een groeistimulerend algemeen werkelijkheidsbeeld hebben vele synoniemen: eigenwaarde, zelfwaardering, zelfbewustzijn, zelfaanvaarding, zelfrespect, primair narcisme, gezonde dosis zelfbewondering, geloof in zichzelf, positief denken, constructief denken, mentale of morele weerbaarheid, het recht zichzelf te zijn, ...
De bron staat ook wel bekend als: Allah, Jaweh, Yin en Yang, de causaliteit. Kortom, de levensenergie die de wetten van dit universum hebben mogelijk gemaakt.
Het is de schepper.
--------
Aangenaam.
In ons allen zit de levensenergie. Gezien je "Aangenaam"-reactie bevestig je dit. Dus in ons allen zit God. Dit heb jij echter zo stellig ontkent, waardoor jij God niet kunt zijn. Zonder deze levensenergie zijn we dood, maar ja, wij zitten hier toch. Hoe kan dat nou?