Origineel van IkBen:
Origineel van NiMS:
Ben je langzaam aan het bijlezen, IkBen? Of ben je weer selectief aan het reageren?
Dat laatste NiMs, omdat ik heb moeten vaststellen dat de basis van de discussies, in het bijzonder bij jou, overigens zonder je daar persì³ì³nlijk op aan te vallen laat dat gezegd zijn, zodanig theoretisch is dat zulks tot niets kan leiden. Ik acht het zinloos.
In theorie heb je inderdaad gelijk als je vindt dat dingen voorspelbaar (kunnen) zijn als men alle feiten kent. Maar dat is tegelijk een illusie omdat men, in praktische zin, alle feiten nimmer kì¡n kennen. De miljarden jaren die gepasseerd zijn sinds het ontstaan van dit universum zijn simpelweg niet meer na te trekken voor 'stervelingen' en bovendien is het model waar dat allemaal in zou moeten dermate omvangrijk dat het niet maakbaar is.
Maar je hebt gelijk.
Net als je gelijk hebt als je zou stellen dat men kan tellen hoeveel zandkorrels er op deze aarde zijn, of hoeveel watermoleculen in de oceanen. Theoretisch is dat te tellen, maar tegelijk is dat een utopie.
Op dat niveau discussieer je NiMs en daar zie ik geen heil in. Dat leidt tot niets.
No hard feelings.
Sorry voor de late reactie, ook ik heb een dagelijks leven dat enigzins wat tijd kost
. Hoe dan ook wil ik wel degelijk communiceren gezien de manier waarop je deze reactie plaatst. Ik begrijp dat je stelt dat het nutteloos voor jou is om hierover na te denken. Wat ik echter niet begrijp is dat je dit nutteloos vindt, terwijl je beweerd het grote plaatje te zien. Juist dit hoge theoretische nivo IS het GROTE plaatje. Ik kan me geen groter plaatje indenken dan iets dat het hele universum omvat. Maar goed voordat er weer miscommunicatie plaatsvind wil ik graag van je weten wat jij beschouwd als het grote plaatje. Je hoeft daarbij dus niet inhoudelijk in te gaan van wat erin zit, maar wel wat je eronder verstaat. (Als je wilt natuurlijk
).
P.s. Murphy's law stelt dat: "alles dat mogelijk is, zal ooit een keer gebeuren." Aangezien het mogelijk is om alles te voorspellen, zal het dankzij Murphy, toch ooit een keer gebeuren. Ook al is de kans heel klein, er blijft altijd een kans. Onderschat de kracht van de theorie niet
.