Origineel van IkBen:
Ik ben mij ervan bewust dat ik soms controversiële dingen kan zeggen, maar ik ga ervan uit dat daar ruimte voor is. Immers, we leren het meest van hen die anders denken als wijzelf.
Dromen zijn waar, maar hebben geen voorspellende waarde. De functie van dromen is het in beelden omzetten van de belevenissen van de dag om die te kunnen toevertrouwen aan het archief van onze herinneringen (de miniatuur databank). Soms lukt dat niet, omdat de ervaringen naar zijn, traumatisch zelfs, wat nachtmerries geeft, de als echt ervaren herbeleving.
Dat wat men ziet als de voorspellende waarde van dromen is feitelijk niet meer dan het associatief extrapoleren van feiten die men eerder (niet altijd bewust) heeft opgenomen en vastgelegd. Een keten van gebeurtenissen leidt als vanzelf tot een nieuwe gebeurtenis. Wat de deja-vue's betreft zou ik met de beide voeten op de grond willen blijven staan want het is (bovenal) een gevoel dat men heeft. De eerdere beelden zijn niet of nauwelijks meer te produceren. Zou men dat (kunnen) doen dan blijken de afwijkingen veelal aanmerkelijk groter dan men doorgaans denkt.
Een ander verhaal is het visioen. Dat kan men een droom noemen, maar dan is het een dagdroom omdat men die alleen krijgt als men wakker is. Daarin wordt kond gedaan van iets wat komen gaat, een oproep, een missie, of er gebeurt (geestelijk) actueel iets waardoor de naderende taak, de te bewandelen weg of de daarbij benodigde vaardigheden duidelijk worden. Visioenen worden begeleid door feitelijke en rationele aanduidingen (bewijzen) in de praktijk.
Ik ben het hier niet mee eens..
Verklaar: ik droom dat mijn opa dood gaat.
hij is in het ziekenhuis bezig met onderzoeken alles is goed..
een paar maanden erna voel ik me ziek worden bij hem binnen. en heb ik gezegt dat ie meteen naar de dokter moet! hij gaat meteen op maandag naar de dokter en op dinsdag in het ziekenhuis en meteen op donderdag geopereert...
Later was ik op de cursus waar we een foto mee mochten brengen dus ik neem de foto van de overleden broer van opa mee. en terwijl ze het wil vertellen is ze in de war en begrijpt ze het niet helemaal. omdat mijn de broer van opa zei: hij hoort hier langs mij te zitten. maar door jou gevoel is hij nog bij jullie.
Als ze mij niks hadden laten voelen was mijn droom uitgekomen. Maar ik kreeg de droom ver vantevoren. Nu weet ik als ik iets ergs droom bijv er gaat iemand dood en het is de volgende dag niet meteen gebeurt kan ik er iets aan doen waarschuwen of voorbereiden.
in dit geval: opa was nog niet klaar om dood te gaan. Het was zijn tijd nog niet. maar omdat hij zo eigenwijs is zei hij niks over wat hij voelde toen ik het zei was het nog niet waar!
Pas toen hij de pacemaker had zei ie: ja ik voel me nu wel beter.
Als iets langzaam aan gebeurt leren we ermee leven en gaan we gewoon door. totdat het een keer te laat is.
Nu vraag ik me af: Hoe kom je erbij dat dromen niet voorspellend of waarschuwend kunnen zijn??
Al die ongelukken die ik voorbij heb zien komen. Die zijn echt en ook echt gebeurd. Is dat niet voorspellend genoeg??