Wat zou een ander woord i.p.v. ‘zonden’ kunnen zijn? Want ook al staat het tussen haakjes, het staat er wel.
Ik ga verder helemaal met je uitleg mee. Vele eigenschappen vind ik niet negatief, maar zijn soms noodzakelijk.
Quote:
Juist omdat er een taboe op rust en het al van kleins af aan de kop wordt ingedrukt wordt het niet getransformeerd maar blijft het broeien in de mens. Wat weer tot uiting komt in het gedrag want het laat zich maar tot zekere hoogte inperken en dan komt het er toch uit.
Dat denk ik ook. Idd die onderdrukte ‘zonden’ maken ons tot een verwrongen persoonlijkheden.
Als je graag wilt dat je kinderen (of Nederlanders) aardig zijn, moet je ze eerst (of ook) de kans geven hun 'onaardigheid' te laten zien. (en daar aandacht aan schenken)
Ik denk dat het een misvatting is dat het 'negatieve' verdwijnt door het te negeren of te bestraffen en het positieve groeit door het aandacht te geven en te belonen. Het werkelijke goede komt van binnenuit als het 'negatieve' idd is getransformeerd.