Loading...
nl

Nederland moet aardiger!

admin
admin jan 23 '10
Origineel bericht van: Karin
Just be the change you wanna see in the world smile


Dat vind ik een hele mooie, zegt alles!! smile
Ayasha
Ayasha jan 23 '10
Origineel bericht van: Jasper123
Origineel bericht van: Ayasha
Ik ben geen Nederlander maar een Belg en wat mij betreft zijn beide landen al veel te vriendelijk. smile
Moet er trouwens een hele handleiding uitgeschreven worden? :=


Moa, groepen onder elkaar misschien wel, maar waar ik me aan erger is het vreselijke hokjes gedrag en de verdeeldheid. Ik ben vaak verhuist in mijn leven en merk bij veel plekken, nu bijvoorbeeld in Appelscha (onderin Friesland bij de grens van Drenthe) dat de mensen vrij stug zijn, zeker als je er niet vandaan komt. Je wordt altijd aangekeken als buitenstaander en je wordt vaak als "anders" gezien. Dit had ik vooral op het begin, nu kan ik wil aardig goed opschieten met veel mensen hier. En veel conservatievelingen hier zijn ook nog eens zo racistisch als de nete, puur omdat dat blijkbaar generatie op generatie door wordt gegeven.

Een tijdje geleden werkte ik in een heel fries dorp bij een houtzagerij. Daar was een man van rond de 60 nog aan het werk die meende dat er geen enkele goede "zwarte" rond zou lopen, als ik dat soort dingen hoor dan snap ik gewoon niet dat sommige mensen zo bekrompen kunnen zijn. ZOu dat angst zijn? Angst voor het onbekende? Maar waar ik dus op doel is dat mensen vriendelijker moeten zijn voor andere mensen die niet in hun eigen hokje passen. Dit gebeurt in de allernieuwste generatie ook wel merk ik, die man van 60 zal dan ook wel onder het kopje "generatiekloof" passen.. Maar goed, ik heb zeer goed vertrouwen in wat er de afgelopen jaren en nog steeds op aarde geboren word.


Wat is er mis met racisme? Da's toch maar een gevoel als een ander, veel niet racistisch zijn net zo racistisisch naar racisten (volg je'm nog?)

Angst? Neen, dat is ergernis. Bepaalde ervaringen gehad hebben. Ik ben geneigd wat racistisch te zijn. Ik ben niet bang, absoluut niet zelfs. smileNeemt niet weg dat ik gewoon zal praten met iemand die me aan spreekt en dat iedereen een kans krijgt van mij als mens.
admin
admin jan 23 '10
Ayasha - dan mag je mij als je dat wilt, eens uitleggen wat jij verstaat onder racisme en waarom je geneigd bent wat racistisch te zijn???

Mijns inzienns is namelijk elk mens gelijk en kan je dan helemaal geen onderscheid maken. Of zit ik op het verkeerde denkspoor?
Ayasha
Ayasha jan 23 '10
Je zit op het verkeerde denkspoor, elk mens is gelijk voor de wet maar niet elk mens is hetzelfde dus er kan onderscheid gemaakt worden.

Quote:
Racisme is de verzamelterm voor alle opvattingen die aan het begrip 'ras' een doorslaggevende betekenis toekennen bij het vaststellen of veronderstellen van karaktereigenschappen, fysieke capaciteiten en geestelijke vermogens.


Waarom ik daartoe geneigd ben hoef ik niet uit te leggen, net zoals jij niet hoeft uit te leggen waarom je daar niet toe geneigd bent.
admin
admin jan 23 '10
Men maakt onderscheid tussen mensen.. dat klopt. Want we zijn allen uniek.
Echter, Racistisch zijn is iets helemaal anders....
Dat is "mensen beoordelen/ veroordelen op grond van hun afkomst,
vanuit het gevoel of idee dat die beoordelingen terecht zijn, en dus mogen... omdat je die mensen storend vind in hoe ze zijn en wat ze doen.

Ik ben in alle geval geen racist.
Ayasha
Ayasha jan 23 '10
Je afkomst bepaalt nu eenmaal een hoop over wie je bent en hoe je denkt. Iemand uit Polen denkt anders dan Iemand uit Afrika omdat ze uit totaal verschillende omgevingen komen.
admin
admin jan 23 '10
Onze afkomst is de Bron, ik denk dat je bedoelt de manier waarop je bent opgevoed Ayasha?

Een Pool die is opgegroeid bij Afrikaanse ouders zal geen *Poolse* gedachten hebben denk ik.

Veel van wat we zeggen en doen is aangeleerd gedrag, zodra je dat door hebt realiseer je je dat we eigenlijk allemaal zo enorm hetzelfde zijn.

Ik denk niet dat ik rascistisch ben, wel heb ik een enorme hekel aan mensen die de boel verzieken, van hieruit gedacht roep ik regelmatig nare dingen betreffende Marrokaanse mensen.
Heel dom van mij, want ze zijn niet allemaal zoals de paar die wij als *rotte appels* beschouwen.
Ook wel een beetje begrijpelijk voor mezelf, omdat ik een aantal hele nare ervaringen met deze mensen achter de rug heb, maar nogmaals dat zegt niet dat dat dan ook altijd zo zal blijven.
Het zal beslist helpen als ikzelf al die gedachte omgedraaid kan krijgen.
Helma
Helma jan 23 '10
Eigenlijk heb ik meer 'nare' ervaringen met blanke hollanders dan met nieuwe nederlanders, maar ja, de verhouding klopt niet natuurlijk: ik ken meer kaaskoppen dan zwartnekken, hahahah...

Daarentegen heb ik nogal veel positieve ervaringen met 'buitenlanders'.
Blauwe maandag verkering met Giorgio, een Griek, die ik ontmoette op een eiland in Griekenland: hij reed me telkens rond op zijn scooter, en liet me alle mooie bezienswaardigheden zien, maar raakte me nauwelijks aan, behalve op de laatste dag een flinke zoen;
Een Britse jongen, die logeerde bij mijn tante in de buurt, toen ik een jaar of vijftien was, en dat was zo'n schatje!;
een gezin uit Servië, die ik twee jaar lang nederlandse les gaf. Wat waren ze gul, en dankbaar!;
zeer beleefde allochtonen in de kringloopwinkel hier in het dorp (van hun voorkomende gedrag zouden veel nederlanders nog iets kunnen leren!);
een Irakees gezin die twee jaar naast ons woonden in de jaren negentig: mijn toenmalige man hielp hem met het aanschaffen van spulletjes voor hun huis en zij kwam altijd met bordjes met wereldvreemd eten aan de deur om ons te laten proeven (als ze jarig waren werden we altijd uitgenodigd, ook bij hun kinderen, en we mochten pas weg na de maaltijd). Ik bracht ze op mijn beurt altijd typisch hollandse pot, zoals boerenkool;
mijn voorlaatste buurman, Rachid (nog altijd jammer dat hij verhuisd is, want hij was netjes en rustig);

dat zijn mijn ervaringen. Maar ik denk dat het voor iedereen verschillend is. Als er iets negatiefs is gebeurd dan kan ik me voorstellen dat dat je beeld beïnvloedt, zo ook bij mij. Zo hebben we een marokkaanse bewoner in de instelling van mijn werk die hout eet: er is geen tuinhekje, deurpost of houten salontafel veilig voor hem! Hihihi, maar dat komt omdat hij verstandelijk gehandicapt is.
Ayasha
Ayasha jan 23 '10
Een pool die opgegroeit is bij afrikaanse ouders is ook geen pool maar een afrikaan. :+
admin
admin jan 23 '10
Elk mens is uniek, maar veroordelen en oordelen over vind ik verschrikkelijk voor mijn gevoel. Daarom ben ik geen racist.

Dat is heel anders Karin, dan dat je door een ervaring een rotgevoel hebt dat af en toe naar boven komt. Dat maakt je nog geen racist.

Ik wil best uitleg geven als ik daartoe in staat ben, ik ben open en nog net niet transparant [hoewel ... voor sommige wel denk ik zomaar]
Helma
Helma jan 23 '10
Ligt eraan of de geboren Pool legaal of illegaal in Afrika woont of dat zijn Afrikaanse ouders legaal of illegaal in Polen wonen, lol... :x
admin
admin jan 23 '10
laugh
Islandlady
Islandlady jan 23 '10
Origineel bericht van: ~~Larapinta~~
Ayasha - dan mag je mij als je dat wilt, eens uitleggen wat jij verstaat onder racisme en waarom je geneigd bent wat racistisch te zijn???

Mijns inzienns is namelijk elk mens gelijk en kan je dan helemaal geen onderscheid maken. Of zit ik op het verkeerde denkspoor?


Nee jij zit niet op een verkeerd denkspoor, althans in mijn ogen. Iedereen is mi gelijk groen geel zwart bruin wit maakt niet uit. Met de een kun je beter opschieten dan met de ander ja en dan? Als al eerder gezegd volgens mij hier op 85 vierkante kilometer wonen minimaal 105 verschillende nationaliteiten...... en ja ook hier is racism maar vooral naar de blanke toe en gelijk hebben ze ook nog eens een keer. Want vergeet niet dat de blanken, vooral hier in de Caribbean behoorlijk hebben huisgehouden. Als slaven mochten de mensen werken en de witten (Makamba's) deelden de klappen uit. Dus wie zeurt er nu? Bovendien in Nederland waren ze ooit te beroerd om het vuil op te halen dus werden er 'goedkope' krachten uit Turkye, Marokko en weet ik veel waar vandaan gehaald. Nu zijn ze een doorn in het oog????? Ik begrijp dat echt niet. Dat is 1 van de redenen dat ik nooit meer in Nederland zal wonen.

Daarom zou het misschien aardig zijn als de mens tenopzichte van de medemens wat aardiger zou zijn.
admin
admin jan 23 '10
Ik heb wel eens gezegd, prima, alle buitenlanders mogen terug naar hun land, stuur ze maar terug. Maaaar!!!! Dan moeten ook alle nederlanders terug!!! Moet je eens kijken wat er dan met overvol genoemd wordt. Nederland is toch vol? Met alle Nederlanders in het buitenland weer in Nederland >> is het NOG voller. Of heb ik het mis??
admin
admin jan 23 '10
Gaan we nu niet erg offtopic eigenlijk?? eek
Islandlady
Islandlady jan 23 '10
Je wilt alle Nederlanders helemaal niet terug! Echt niet!
Dus alle mensen met een Nederlands paspoort terug naar Nederland. Weet je hoeveel spaans sprekende mensen je dan over de vloer krijgt? Om over de rest maar niet te spreken. En ik kan je vertellen die spreken GEEN WOORD NEDERLANDS!!
Ayasha
Ayasha jan 23 '10
kleur doet er niet toe, afkomst wel. smile
admin
admin jan 23 '10
Je snapt me niet, ik ben er dus helemaal niet VOOR dat de buitenlanders terug gaan, want dan krijg je inderdaad wat jij hier boven omschrijft. Alsof dát de oplossing zou zijn. Dus daarom vind ik dat iedereen gelijk is, en dat het niet uitmaakt wat voor kleur, ras, of hoe uniek je ook bent!! We zijn hier met z'n allen smileEn daar kan het heel gezellig mee worden wink
Islandlady
Islandlady jan 23 '10
Oeps ja dat heb ik verkeerd gelezen inderdaad smileMaar de rest heb ik wel degelijk goed gelezen. Zelfs zonder leesbril
admin
admin jan 23 '10
Geeft niet hoor, geef graag uitleg wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki