Loading...
nl

Nederland moet aardiger!

Eruan
Eruan jan 24 '10
Ik denk dat heel erg veel Nederlanders met een gekleurde bril naar anderen kijken. Mensen worden al snel beoordeeld op uiterlijk, afkomst, ras, taalgebruik en de rijkdom.

Als ik kijk naar hoeveel mensen op jonge leeftijd al met bepaalde blik naar anderen kijken, kan ik daar erg teleurgesteld in zijn. En ook dat is misschien niet erg aardig.

Dat er iets in Nederland moet veranderen is duidelijk. we zijn tolerant met zijn allen, maar respect is bij velen nog ver te zoeken, laat staan dat iedereen in liefde met elkaar kan leven.
Geert Wilders maakt dit alles niet beter, hij verspreidt verdeeldheid hard om zich heen, en zo heb ik het idee dat als hij aan de macht zal komen dat we een nog veel langere weg te gaan hebben. Buitenlandse mensen zijn niet naar, zijn niet vals, maar hebben vaak grote harten...

Nederland zou in ieder geval een stuk aardiger mogen zijn voor alle groepen in onze bevolking. Ouderen, jongeren, rijk of arm, als iedereen zijn bril zou afzetten, zouden we meer zien.
admin
admin jan 24 '10
Jammer dat je wijst naar Geert Wilders, nu kijk je immers zelf door de gekleurde bril wellicht smile
Niet alleen Nederlanders kijken trouwens door deze bril, over de Nederlanders zelf wordt ook enorm veel gebabbeld.

Beter eerst naar onszelf kijken voor we met modder gaan smijten, dat is mijn motto.
En als ik goed naar mezelf kijk kan ik best heel wat dingen verbeteren.
Jasper123
Jasper123 jan 24 '10
Origineel bericht van: Ann_ik
Ik denk dat heel erg veel Nederlanders met een gekleurde bril naar anderen kijken. Mensen worden al snel beoordeeld op uiterlijk, afkomst, ras, taalgebruik en de rijkdom.

Als ik kijk naar hoeveel mensen op jonge leeftijd al met bepaalde blik naar anderen kijken, kan ik daar erg teleurgesteld in zijn. En ook dat is misschien niet erg aardig.

Dat er iets in Nederland moet veranderen is duidelijk. we zijn tolerant met zijn allen, maar respect is bij velen nog ver te zoeken, laat staan dat iedereen in liefde met elkaar kan leven.
Geert Wilders maakt dit alles niet beter, hij verspreidt verdeeldheid hard om zich heen, en zo heb ik het idee dat als hij aan de macht zal komen dat we een nog veel langere weg te gaan hebben. Buitenlandse mensen zijn niet naar, zijn niet vals, maar hebben vaak grote harten...

Nederland zou in ieder geval een stuk aardiger mogen zijn voor alle groepen in onze bevolking. Ouderen, jongeren, rijk of arm, als iedereen zijn bril zou afzetten, zouden we meer zien.


Volkomen mee eens.

Waarop ik doelde is dat in weze we allen uit dezelfde bron komen, en we in principe dus allemaal gelijk zijn. Wat wel uitmaakt is waar je opgroeit, wat voor normen en waarden je meekrijgt, belangrijk is hier dat je je eigen normen en waarden leert relativeren en er voor open staat hoe anderen leven (dit zou uiteraard wel van twee kanten moeten komen.

Of het volledig afhangt van je nurture (omgeving) weet ik niet. En er echt een fundamenteel verschil is in genen tussen verschillende "rassen" weet ik ook niet. Dat is dan ook een groot discussie (nurture vs nature). Wat er in Nederland en over de wereld ook sterk speelt is het stigmatiserende gedrag. Als je door de buitenwereld op een bepaalde manier wordt gezien, neig je er ook veel sneller naar om je op die manier te gedragen. Daarom zal een bijvoorbeeld geadopteerde afrikaan in een voor de rest blank dorp zich veel sneller op een manier gedragen waarmee mensen die huidskleur associeren (hij zal bijvoorbeeld misschien sneller in hiphop kleding rondlopen en gaan praten als een "gangster"). Ik snap dit zelf erg goed, omdat mensen andere mensen nou eenmaal rollen toe bedelen, ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat mensen zeggen "o ben je er zo in" en dat je je dan daar naar gaat gedragen, dat heb ik vaak genoeg gedaan, vaak gewoon uit pure onzekerheid, je wilt ergens bij horen. Ik denk dat het belangrijk is om elk mens te waarderen voor wat hij/zij als individueel is, en nee niet puur op zijn gedrag/normen/waarden, maar dat je echt in iemands hart kijkt naar de intenties. En stel de intenties zijn niet helemaal zuiver dan te kijken waardoor dat komt, heeft iemand bijvoorbeeld hele erge dingen meegemaakt in het verleden? Elk mens heeft liefde in zich, maar wat iemand meemaakt kan iemands gedrag ook sterk beinvloeden. Mensen die altijd in oorlog hebben geleefd, en altijd hebben moeten overleven, en hun eigen hachje hebben moeten redden zullen dat als ze naar een ander land komen niet in ene anders doen..
Eruan
Eruan jan 24 '10
Wat jij zegt komt eigenlijk neer op het volgende:
Geert Wilders zegt, moslims zijn gevaarlijk waarna zij zich bedreigd voelen en zich defensief opstellen. De moslims keren zich tegen hem, en zodra er wat gebeurt tegen hem door Moslims is het, ah zie ik zei het toch ze zijn gevaarlijk.

Maar eigenlijk is het dan ook zo, van Nederlanders worden gezien als niet aardig, dus gedragen ze zich ook minder aardig.(misschien een gekke kronkel in mijn hoofd)

Een mens in van nature denk ik een kuddedier, Wat eigenlijk ook nog steeds meedenkt met de kudde, zich defensief opstellend naar mensen die aan kunnen vallen op zwakke plekken. En voor veel mensen is hun binnenste toch wel een zwakke plek, want dat is wat je echt bent in deze wereld, en niet je zelf zorgvuldig gekozen masker.

Het is zeker dat nurture een groot deel van het karakter bepaald, maar ik geloof wel, dat elk mens wordt geboren met veel liefde in zich, en de mogelijkheid om dit te uiten, ieder op zijn eigen manier. Maar door gekleurde meningen van anderen gaan mensen minder openminded het leven tegemoet.
Nature is de basis waarin ieder zijn kwaliteiten heeft, welke kwaliteiten zich uiten hangt meer af van nurture.

Quote:
Ik denk dat het belangrijk is om elk mens te waarderen voor wat hij/zij als individueel is, en nee niet puur op zijn gedrag/normen/waarden, maar dat je echt in iemands hart kijkt naar de intenties. En stel de intenties zijn niet helemaal zuiver dan te kijken waardoor dat komt, heeft iemand bijvoorbeeld hele erge dingen meegemaakt in het verleden?


Daar kan ik me echt helemaal in vinden! Heel mooi. smile
Ayasha
Ayasha jan 24 '10
Apart dat jij Geert Wilders de schuld geeft Ann_ik. Nu veroordeel jij hem ook, die man mag ook gewoon zijn mening hebben.
admin
admin jan 24 '10
Ja mooi gezegd Jasper!

Worden Nederlanders echt als niet aardig gezien? Ow dat wist ik dus echt niet.

Ik heb momenteel een aantal maanden een meisje uit Taiwan te logeren.
Omdat ik dat erg interessant vind vraag ik haar veel over haar cultuur en verschillen die ze hier ziet met ons.
Dat deze verschillen leiden tot mensen met ander gedrag dan we gewend zijn, zie ik heel duidelijk.
Het viel mij op dat ze zich erg onderdanig gedroeg, ik begrijp nu waarom en hoop dat ik daar misschien wat hulp in kan geven.

Oh ja Anne we zijn echt wel kuddedieren, het besef kan wel helpen om je meer op jezelf te richten denk ik.

Ik vind dit wel een leuke discussie smileen jemig Jasper wat ben jij wijs.
Eruan
Eruan jan 24 '10
Ayasha, ik vind ook dat hij zijn eigen mening mag hebben, maar ik denk niet dat de manier waarop hij die verkondigt helemaal eerlijk is. Ik vind het goed van hem dat hij zo'n duidelijke mening heeft en daar ook helemaal achter staat, hij zet mensen wel aan het denken. Alleen denk ik dat zijn verkondiging van zijn haat tegen de Moslims niet altijd helemaal respectvol is.

Karin ik had je bericht niet gezien.
In mijn bericht daarvoor zei ik inderdaad dat ik denk dat Geert Wilders het erger maakt, maar hij heeft ook zeker dingen waar hij wel de vinger op de zere plek legt, dit vind ik dan ook goed, hij zet mensen aan het denken, en daarbij ook de Nederlandse politiek. Maar er zijn dingen die hij zegt waarvan ik persoonlijk vind dat het niet door de beugel kan.

Ik heb trouwens ook niet gezegd dat ik mensen nooit met een gekleurde bril op bekijk, maar ik probeer wel, om dit zo min mogelijk te doen. Het is meer een soort van streven.
Ayasha
Ayasha jan 24 '10
Hoe kan je voor extremistische moslims zijn als je zo vol bent van respect voor ieder mens?
admin
admin jan 24 '10
Extremistische moslims zijn ook mensen smile
Je bent niet voor een politieke voorkeur, maar voor een persoon.
En ik moet zeggen dat ik dat wel iets heel moeilijks vind, ik vind terroristen heel eng, echt!
Mijn kind zit vanavond in het vliegtuig, geloof me ik ben blij met een sms.
Deze mensen zijn niet geboren met deze denkbeelden houd ik me voor, ook zij zijn liefdevolle ouders, zo probeer ik het voor me te zien.
Maar als je ze hoort praten op tv gaan je nekharen soms echt overeind staan.

Maar ik had dat dus ook toen Phyllis (Taiwanese gast op dit moment) mij vertelde, hoe er in haar land op vrouwen werd neergekeken.
Ook daar gaan je nekharen van overeind staan, maar dat wil niet zeggen dat alle Taiwanezen zo zijn.
Maar het is wel de algemene opvoeding, en ook de terroristjes worden gekweekt, niemand word slecht geboren.

Mijn ouders hebben de tweede oorlog bewust meegemaakt, ik heb nog steeds een akelig gevoel in mijn buik als ik met Duitse mensen te maken krijg. Dat is iets wat ik heel duidelijk van mijn ouders uit heb meegenomen.
En zoooo onterecht.
admin
admin jan 24 '10
Ja goed gezegd Anne, een streven.
Zo zie ik het ook, ik probeer zoveel mogelijk niet te stickeren, maar betrap me er toch nog regelmatig op.
En dan vergeef ik mezelf maar weer, ben tenslotte ook een mens smile
Eruan
Eruan jan 24 '10
Ik ben ook niet voor extremistische moslims, maar het feit dat alle moslims al gauw beschouwt worden als extremistisch dat lijkt me ook niet respectvol. Niet alle Moslims zijn slecht, ik ken er veel die ook goede mensen zijn, met liefde en respect.

Terroristen zijn ook echt eng, maar een Nederlands iemand kan net zo goed een terrorist zijn als een moslim.

Wel heel bijzonder om iemand uit Taiwan in huis te hebben, ik denk dat het ook voor haar heel leerzaam zal zijn om te ontdekken hoe het in het westen eraan toe gaat. smile
Met opvoeding is het alleen zo lastig dat de visie van de bevolkingsgroep wordt doorgegeven, ook als er mindere aspecten aanzitten. Maar zo geven ook wij bepaalde gedragsregels door die in andere landen kunnen worden opgevat als raar.
(beetje offtopic, sorry daarvoor)
admin
admin jan 24 '10
Quote:
niemand word slecht geboren.


Mooi gezegd, Karin smileHelemaal mee eens!
Maar als ik dan naar mijn special kid kijk, die heel anders denkt en voelt en ziet dan ikke en mijn partner, is dat weer heel moeilijk om hem goed op te voeden. Maar hij heeft ook zeker zijn lieve kanten, meer als zijn buien. Nee, dat is toch anders geloof ik ... Ook Hielke is niet slecht geboren. Hij heeft iets anders waar hij mee moet handelen. En daar helpen wij hem mee.

Hoe komt het trouwens zo dat je een logeetje uit Taiwan hebt? Mag ik dat vragen?

Liefsssss
Jasper123
Jasper123 jan 24 '10
Origineel bericht van: Ann_ik
Ik ben ook niet voor extremistische moslims, maar het feit dat alle moslims al gauw beschouwt worden als extremistisch dat lijkt me ook niet respectvol. Niet alle Moslims zijn slecht, ik ken er veel die ook goede mensen zijn, met liefde en respect.

Terroristen zijn ook echt eng, maar een Nederlands iemand kan net zo goed een terrorist zijn als een moslim.

Wel heel bijzonder om iemand uit Taiwan in huis te hebben, ik denk dat het ook voor haar heel leerzaam zal zijn om te ontdekken hoe het in het westen eraan toe gaat. smile
Met opvoeding is het alleen zo lastig dat de visie van de bevolkingsgroep wordt doorgegeven, ook als er mindere aspecten aanzitten. Maar zo geven ook wij bepaalde gedragsregels door die in andere landen kunnen worden opgevat als raar.
(beetje offtopic, sorry daarvoor)


Precies, maar daarom is het ook zo belangrijk om niet één richting op te kijken. Daarom is extremisme op elk vlak gevaarlijk. Wie zijn jij en ik om voor een ander te bepalen wat goed/slecht/normaal/ethisch is? En op dat gebied vind ik Geert Wilders net zo extreem als een extreme moslim, hij heeft een visie op wat normaal is en wil dat Nederland zo is. Opzich geen slecht iets, maar zijn visie is in mijn ogen veel te bekrompen.In mijn ogen mag je wel een normaalbeeld hebben (dat heeft immers iedereen), maar je moet het ook in perspectief kunnen plaatsen, je in een ander kunnen verplaatsen en daardoor rekening met elkaar kunnen houden. Het punt in is gewoon dat er geen goed of slecht is. Wij leven allemaal op deze wereld en de één denkt er nou eenmaal anders over dan de andere. Ik ben niet links, ik ben niet rechts, ik ben gewoon voor harmonie. De wereld moet beseffen dat wij allen tot het ras mens behoren en dat wij allen verbonden zijn. En wat de huidige politiek bereikt is dat er alleen maar meer wordt verdeeld, en ja, wat doe je dan als open minded moslim die voor het goede open staat maar continu door iedereen die hij tegenkomt in een hokje wordt geplaatst, stel je dat eens voor, je voelt mensen naar je kijken, je wordt nageroepen. Van binnen kan je dan nog zoveel liefde voelen, maar als jij continu aan wordt gekeken op je buitenkant, ga je je ook identificeren met je buitenkant (ego)..
admin
admin jan 24 '10
Mooi gezegd Jasper. Door de blinde kritieken van "de grote massa" slaat men door, en komt ineens de generalisatie om de hoek kijken. Het goede kan dan niet meer gezien worden.. Dan gaat het fout en is men beïnvloedbaar voor haatgevoelens .. daar komen hele enge dingen uit voort ...
Ayasha
Ayasha jan 24 '10
Wie van jullie kent Wilders persoonlijk?
Jasper123
Jasper123 jan 24 '10
Origineel bericht van: Ayasha
Wie van jullie kent Wilders persoonlijk?


Volgens mij begrijp jij het een beetje verkeerd. Niemand zegt dat hij een slecht mens is. Ik zeg alleen dat hij in mijn ogen niet het beste doet voor Nederland. Aangezien hij een hele bevolkingsgroep over één kam scheert. Hij zorgt er voor dat mensen worden geidentificeerd met hun geloof, en nog erger: met hun uiterlijk. Natuurlijk mag iedereen naar mijn mening zeggen wat hij wil, ik vind ook niet dat hij berecht zou moeten worden. De boodschap die ik wil geven is, waar je ook in gelooft, wat je normen en waarden ook zijn, zorg er altijd voor dat je niet één kant op kijkt. Voor jou punt staan is goed, maar wees redelijk en verplaats je ook in andere (zelfs als ze dat niet bij jou doen). Niemand heeft een monopoly op de waarheid, en dat zou ook niemand mogen claimen. Ik denk alleen niet dat hij goed is voor Nederland / de wereld. That's all.
Ayasha
Ayasha jan 25 '10
Misschien doet hij dat ook wel in het gewone leven. Hoe je het ook draait of keert: Wilders wordt (goed) betaald om dergelijke uitspraken te doen, waarschijnlijk meer dan jij, ik en nog een stel forumleden hier allemaal samen. smileIk snap niet dat mensen zich zo druk kunnen maken om die man.
admin
admin jan 25 '10
Wat heeft het salaris van Geert Wilders hier nu weer mee te maken?
And so what, dan hadden wij ook maar moeten doorstuderen.
Ik hoop dat hij heel gelukkig is.
Pegasus
Pegasus jan 25 '10
Origineel bericht van: Jasper123
Iedereen weet wel dat het beter moet, maar zolang niemand leidt zal er niemand volgen. Zolang de politiek nog aan alle kant loopt te polariseren en haat loopt te zaaien zullen de mensen verward zijn. Aan de ene kant willen ze hun medemens lief hebben (gevoel), aan de andere kant zit men nog steeds vast aan zijn ego (nationaliteit, huidskleur, sociale status etc. etc). Zolang men niet beseft dat alle geloven en alle denkwijzen allemaal over hetzelfde gaat, enkel anders bewoord, zal men inderdaad in verschillen blijven denken.

Maar ik heb het gevoel dat het wel gaat veranderen, mensen zijn steeds meer open minded. Toch is er nog genoeg stug volk in Nederland. En als mensen als Geert Wilders daar lekker op inspelen komen we geen stap verder. Aan de andere kant laat het wel goed zien dat het eigenlijk helemaal nergens om gaat. Nog even en de poppenkast is over : ).

Amen.
Enne fijn dat je dit topic hebt geopend laugh.
Ben al een aantal dagen mensen aan het groeten en een glimlach aan het schenken. En het werkt aanstekelijk, haha.

Pegasus
Pegasus jan 25 '10
Is het niet zo, dat elk mens op zoek is naar liefde?
Ongeacht huidskleur, ras, herkomst, opvoeding, geschiedenis, normen en waarden etc.

Ik vond het zo'n mooi begin van het topic: Aardig zijn.
Iets wat je denk ik inderdaad alleen zelf kan doen en over kan brengen op de ander. Oprechte aandacht, liefde, aardigheid, een glimlach etc.
Ik vind van alles over extreme moslims en een Geert Wilders. Maar is dat belangrijk? Het liefst wijd ik er zo min mogelijk woorden aan. Wel aan het praatje aanknopen bij de bushalte met iemand die je niet kent, die mevrouw uit de bus helpen met haar kinderwagen, naar iemand lachen/knipogen, vragen hoe het met de ander gaat etc.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki