Loading...
nl

Nederland moet aardiger!

Jasper123
Jasper123 jan 29 '10
Ik ga verder niet op de discussie in, ik zou tientallen regels vol kunnen schrijven, maar ik word er alleen maar gefrustreerd van als het niet op de juiste manier over blijkt te komen, ik fok mijzelf teveel op door dit soort dingen. Ik wou alleen Gast even een hart onder de riem steken. Keep on the good spirit!
Takhihiii
Takhihiii jan 29 '10
Net zo min als de titel van dit onderwerp klopt, klopt 'jij moet respect hebben voor mijn mening'.

Vanuit geweldloze communicatie kan je het als volgt zeggen; 'Ik zou graag willen dat je mijn mening respecteert'. Met deze uitspraak leg je je mening niet op en wijst het vingertje naar jezelf. Zo maak je veel meer kans dat de ander niet in de verdediging schiet. Respect krijg je door het te geven.
admin
admin jan 29 '10

Ik voel dat het nog anders kan, nog vele "opener "

" ik zou het fijn vinden, als mijn mening wordt gerespecteert "
hier zeg je waar je je goed b ij voelt en wijs je helemaal niet naar iemand, maar naar een gebeuren!

grin
gast
gast jan 29 '10
Origineel bericht van: Takhihiii
Net zo min als de titel van dit onderwerp klopt, klopt 'jij moet respect hebben voor mijn mening'.

Vanuit geweldloze communicatie kan je het als volgt zeggen; 'Ik zou graag willen dat je mijn mening respecteert'. Met deze uitspraak leg je je mening niet op en wijst het vingertje naar jezelf. Zo maak je veel meer kans dat de ander niet in de verdediging schiet. Respect krijg je door het te geven.


laugh
Helemaal mee eens. Sterker nog; als je het geeft hoef je het niet eens te vragen aan een ander.
Jasper123
Jasper123 jan 29 '10
Origineel bericht van: Takhihiii
Net zo min als de titel van dit onderwerp klopt, klopt 'jij moet respect hebben voor mijn mening'.

Vanuit geweldloze communicatie kan je het als volgt zeggen; 'Ik zou graag willen dat je mijn mening respecteert'. Met deze uitspraak leg je je mening niet op en wijst het vingertje naar jezelf. Zo maak je veel meer kans dat de ander niet in de verdediging schiet. Respect krijg je door het te geven.


De topic titel is voor de grap bedoelt, om de ironie van de bijgezette website te verduidelijken. Maar ondanks dat de topic als
`grap` is gestart, worden dingen op vele manieren geinterpreteerd, en er ontstaan leuke discussie´s door!
Lena
Lena jan 31 '10
Origineel bericht van: gast
Dat er nog zoveel verschillen zijn tussen landen komt doordat de mens nog in culturen leeft. Het is het groepsdier dat nog regeerd daarom is er nog behoefte aan onderscheid maken. Of dit altijd zo zal blijven zal de toekomst uit moeten wijzen. Maar zolang het zo is zal het zo zijn en alleen de mens als ware individu kan het verschil maken.
Nu is het een zogenaamde multi-culturele samenleving (over de hele wereld trouwens) hopelijk in ontwikkeling naar een individuele samenleving waarbij het niet meer uitmaakt bij welke groep je "hoort". Maar zolang dit nog niet is kun je toch alleen maar respect hebben voor jezelf en anderen.
Is het een reden voor jou om geen respect te hebben voor een ander als in jou ogen deze andere geen respect heeft voor iemand anders dan jou of iets waar jij voor staat (vrouw zijn, blank, klein/groot, haarkleur, nationaliteit, geloof, cultuur)?


mijn vraag aan jou hoe nu respect...? behandel die ander zo als jij zou willen worden behandeld wink
dus heb ik zeker niet voor allles respect in dit leven....
volgens het woordenboek:Respect
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Respect betekent aanzien, eerbied of waardering, die men heeft voor (of ontvangt van) iemand vanwege zijn kwaliteiten, prestaties of vaardigheden. Het woord betekent oorspronkelijk "omzien naar", en vandaar "rekening houden met".

De dominante cultuur
In het burgerlijk taalgebruik wordt respect vaak verbonden aan iemands positie op de maatschappelijke ladder of de mate waarin iemand een maatschappelijke waardering heeft weten op te roepen.

Men kan respect opbrengen voor iemands opvattingen of rechten, of voor materiële zaken zoals andermans eigendom.

Zo kan men de opvattingen van een ander respecteren, ook als men die opvattingen niet deelt. Men laat dan de ander in zijn waarde.
Wanneer men respect voelt voor de uitzonderlijke kwaliteiten van een persoon, bijvoorbeeld voor de grote virtuositeit van een violist, dan gaat de waardering zelfs over in ontzag.
Jongerencultuur
Aan het begin van de 21ste eeuw heeft het woord "respect" opgang gemaakt in de jongerencultuur. Daar betekent het woord voornamelijk: iemand "in zijn waarde laten", vaak met een negatieve bijbetekenis: "tonen dat je niet op iemand neerziet". Dit kan door de ander geen schade te berokkenen, en door de mening en overtuiging van anderen niet naar beneden te (laten) halen.

Maar vaak is er ook een rituele component, die tot uitdrukking komt in het eisen van respect. Respect wordt dan afgedwongen door verbale en non-verbale communicatiecomponenten: wie respect eist, wil niet worden tegengesproken, en zoekt soms bewijzen van het ontzag dat, of zelfs de angst die, de ander voelt. Men gaat aldus het conflict juist aan, met het doel te winnen. Respect krijgen wordt de norm, niet respect geven. Het is op zo'n manier een uiting van eigen minderwaardigheidsgevoelens die men op een subassertieve manier probeert te compenseren. Respect is nodig in de samenleving.

Dit gebruik is, onder invloed van de veelvuldige toepassing door rappers, ontleend aan het Engels, waar het woord hetzij "bewondering", hetzij "beleefde benadering" betekent
gast
gast jan 31 '10
Hoe zit het dan met het respect dat je voor jezelf hebt? Zijn er dingen die je doet of die je bent waar je geen respect voor hebt?

Voor mij betekend respect dat je mensen in hun waarde laat, of je het er mee eens bent of niet.
Ieder heeft zijn/haar eigen redenen om iets te doen of te laten.
Het afdwingen van respect betekend voor mij alleen maar dat die persoon er moeite mee heeft zichzelf en anderen te respecteren. Maar dat is voor mij geen reden om geen respect te hebben voor die ander.
Jasper123
Jasper123 jan 31 '10
Het is toch wel duidelijk wat Gast met respect bedoelt? Het gaat hier niet om de discussie, of hoeveel kennis je laat zien, het gaat niet om het debat, Gast laat gewoon zien dat we allemaal samen op deze wereld leven, hoe verschillend we ook zijn. Natuurlijk behandelt niet iedereen elkaar met respect, maar wijsgedrag lost al helemaal niets op, en het "zij doen het toch ook niet" gedrag ook niet.

Het gaat erom dat we inzien hoe het mooi zou kunnen zijn in een wereld waarin iedereen in harmonie met elkaar kan leven. Het is (op dit moment zeker) een utopie, maar waarom niet gebruiken als streven? Als jij je gaat gedragen op de manier waarop jij de wereld zou willen zien (niet in ruzie's en oorlogen neem ik aan), dan zullen andere jou volgen, en ik geloof echt (het zogenaamde butterfly effect) dat dat de wereld kan veranderen.

Richt niet je haat op een ander, kijk in jezelf, verbeter jezelf. Beoordeel mensen niet op hun uiterlijk, ook niet wat ze laten zien, jij zou ook geboren kunnen zijn op een plek waar men het wat minder heeft, en waar je totaal (in westerse ogen) verkeerde normen en waarden meekrijgt.

Ik vraag me af of mensen snappen waar deze discussie eigenlijk om gaat en dat Gast het beste voor heeft met de wereld. Eindelijk iemand die niet in hokjes denkt (althans een stuk minder dan de meeste mensen), en het grote plaatje voor zich ziet.
Lena
Lena jan 31 '10
gast ik begrijp dat je respect hebt voor iedereen...
dat houdt tevens in dat ik nog steeds met de vraag zit hoe nu respect?

respect als er onderdrukking is,als er armoede heerst,als er honger is...
hoe nu respect?
Lena
Lena jan 31 '10
dan blijft het inderdaad een utopie...als dit al vast staat hoe ons gedrag nu zou moeten zijn
je zou je eerder kunnen afvragen ....
waarom gedragen we ons dan niet zo? vooral als we dit eigenlijk alang weten?
Jasper123
Jasper123 jan 31 '10
Vanuit angst. Wij identificeren ons met ons ego, wij zijn onze afkomst, sociale status, sexe, religie, geaardheid enz. enz. Aangezien deze verschillen aanwezig zijn, en mensen angst hebben voor het onbekende, het is het makkelijk om vanuit die angst andere mensen te beoordelen. Tevens is er ontwetendheid, soms krijgen mensen generatie op generatie mee dat bepaalde dingen wel of niet goed zijn. Mensen dachten bijvoorbeeld vroeger echt dat zwarte mensen minder waren (er zijn er die dat nog steeds denken). Deze mensen weten niet beter. Dan is er ook nog religie dat mensen tegen elkaar uitspeelt. Allemaal dingen die aangeleerd zijn. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen Lena? Ik denk alleen dat iedereen in zijn hart het beste voor heeft met andere. Ik praat voor mijzelf, ik ben mij hier bewust van, en ik probeer het andere mensen ook op deze manier uit te leggen.
Lena
Lena jan 31 '10
jasper alles is aangeleerd op deze aarde
ook het feit dat we in een dualiteit leven
maar als het echt zo simpel zou zijn
dat iedereen zo leeft en het beste met die ander voor heeft diep in zijn hart....dan heeft onwetenheid ego, omgeving ,religie,cultuuur toch geen enkele invloed meer op jou want je zou immers in tweestrijd zijn met je bestaan...?
Jasper123
Jasper123 jan 31 '10
Waarom zou ik in tweestrijd zijn met mijn bestaan? Ik zie deze wereld, en ik denk: dat kan veel beter. Ik heb een ideaal, en deze streef ik na. Natuurlijk leven we in een wereld van dualiteit, maar dat betekent toch niet dat de huidige wereld waarin we leven niet beter kan?
Lena
Lena jan 31 '10
Ik denk alleen dat iedereen in zijn hart het beste voor heeft met andere.hier ben ik niet zo zeker van...

Waarom zou ik in tweestrijd zijn met mijn bestaan?
omdat de realiteit gebied dat de wereld anders in elkaar steekt...

Ik zie deze wereld, en ik denk: dat kan veel beter. Ik heb een ideaal, en deze streef ik na
zou je kunnen vertellen dan hoe je dit ideaal er verder uitziet?
gast
gast jan 31 '10
Origineel bericht van: Lena
gast ik begrijp dat je respect hebt voor iedereen...
dat houdt tevens in dat ik nog steeds met de vraag zit hoe nu respect?

respect als er onderdrukking is,als er armoede heerst,als er honger is...
hoe nu respect?


Wat je noemt zijn symptomen. Deze komen voort uit, zoals Jasper ook al zegt, angst.
Als je gaat kijken waarom er onderdrukking, armoede, honger, oorlogen ed is op aarde kom je er achter dat dit uit de menselijke aard voortkomt.
En dan vooral vanuit de zogenaamde "7 hoofdzonden" :
1.Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots)
2.Avaritia (hebzucht - gierigheid)
3.Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
4.Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst)
5.Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
6.Ira (woede - toorn - wraak)
7.Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)

En of je het nu wilt of niet ieder mens heeft deze in zich.
Wat we in de wereld zien in het groot speelt zich op persoonlijk niveau net zo plaats.
Het mooie van het leven op aarde is dat er altijd een tegenhanger is voor alles. Dus ook voor deze "hoofdzonden". Nl de 7 deugden:

1.Prudentia (Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid)
2.Iustitia (Rechtvaardigheid - rechtschapenheid)
3.Temperantia (Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing)
4.Fortitudo (Moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid)
5.Fides (Geloof), in Latijnse teksten vaak omschreven als Pietas
6.Spes (Hoop)
7.Caritas (Naastenliefde/Liefde)

Je bewust worden van de "zonden" in jezelf geeft je de mogelijkheid de deugden te activeren. Want als je in staat bent deze "zonden" te (h)erkennen in jezelf worden ze getransformeerd naar de deugden.
Het leven laat ons zien wat in ons is. Heb je geen respect voor iets dat je ziet in het leven om je heen betekend dit mijns inziens dat je iets niet in jezelf wilt/kunt (h)erkennen van iets dat er wel degelijk is. Een burenruzie is een wereldoorlog in het klein.
De "zonden" worden door angst geregeerd en via het ego uitgedragen. Ook de deugden worden via het ego uitgedragen want het ego is ons voertuig in deze wereld. Verschil is dat bij het één angst de bestuurder van het voertuig is en bij de ander is het vertrouwen.

Als je weet dat je alles in je hebt, is het m.i. moeilijk om geen respect te hebben voor anderen ookal doen ze dingen die jij niet wilt zien. Ik weet immers dat deze dingen "nodig" zijn om een transformate te kunnen krijgen.
Het is aan iedere individu om zichzelf te kennen, te weten wat in zich is, pas dan kunnen dingen als armoede, oorlogen, honger, onderdrukking worden opgelost.
Maar dit kan dus niet door een ander te dwingen. Maar alleen maar door zelf respect te hebben voor alles.
Dit is mijn inzicht, hoe iemand anders hier over denkt is aan diegene zelf.
Lena
Lena jan 31 '10
dat ieder mens goed en kwaad in zich heeft..
lijkt me duidelijk niemand is volmaakt..
tegen het goede staat het kwaad...
dat ieder mens een eigen transformatie doormaakt in zijn leven is ook wel duidelijk..iedereen heeft zijn eigen reis te gaan..

Heb je geen respect voor iets dat je ziet in het leven om je heen betekend dit mijns inziens dat je iets niet in jezelf wilt/kunt (h)erkennen van iets dat er wel degelijk is.

nee gast hier verschillen we in hoe nu respect voor anderen hebben die anderen te gronden richten...misbruik oorlog mishandeling enz enz..
dat heeft niets te maken mi in iets wat in mij zou zitten en wat ik niet wil of kan herkennen...maar het is veel sterker nml daar waar ik niet voor zou kiezen en dus ook geen respect voor kan opbrengen...

verder kan ik jasper wel hierin volgen nml goed doen, doet goed volgen....
gast
gast jan 31 '10
Maar je kunt pas echt goed doen als je ook weet wat goed is. Of niet soms?
En om te weten wat "goed" is moet je ook weten wat "niet goed" is.
We denken allemaal dat geld sparen "goed" is. Maar is dat het ook echt? Geld sparen stagneerd de energie flow van de economie. Het ontstaat door het hebben van angst voor tekorten in de toekomst. Maar door die stagnatie veroorzaken we onbewust tekorten op andere plekken in de wereld.
Het is altijd makkelijk je eigen verantwoordelijkheid af te schuiven op iemand anders. En omdat iemand anders iets niet doet hoef jij het ook niet te doen. Maar wat weerhoud je om niet je eigen verantwoordelijkheid te nemen gebaseerd op dat wat je uit eigen ervaring geleerd hebt?
gast
gast jan 31 '10
De mensen die anderen ten gronde richten hebben ook hun eigen redenen en hun eigen verantwoording af te leggen voor hun eigen daden. Denk je dat het helpt om voor hun (dus in wezen ook voor jezelf) geen respect te hebben?
liesanne
liesanne feb 2 '10
Origineel bericht van: gast
Als je gaat kijken waarom er onderdrukking, armoede, honger, oorlogen ed is op aarde kom je er achter dat dit uit de menselijke aard voortkomt.
En dan vooral vanuit de zogenaamde "7 hoofdzonden" :
1.Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots)
2.Avaritia (hebzucht - gierigheid)
3.Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
4.Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst)
5.Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
6.Ira (woede - toorn - wraak)
7.Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)

En of je het nu wilt of niet ieder mens heeft deze in zich.


Ik vind het wel zwáre kost, gast......
Hoe komen volgens jou deze 'zonden' in een mens, of word hij met deze 'aard' geboren?
gast
gast feb 2 '10
Ieder mens heeft ze in meerdere of mindere mate in zich.
Iedereen is wel eens trots/ijdel, wellustig, jaloers, woedend, lui, gulzig, of wil iets alleen voor zichzelf hebben.
Het is maar net hoe je het invult.
Vaak kun je deze dingen in vriendschappen of huwelijken tegen komen. Maar ook naar anderen toe. Het heeft iig bijna altijd met interactie met anderen te maken.

Het wordt als "negatief" neergezet en je wordt van kleins af aan geleerd dat je dit soort eigenschappen niet mag tonen. Er rust een taboe op en vindt wel vaak in het denken plaats maar naar buiten toe houd men het verborgen of doet precies 180graden de andere kant op. Juist omdat er een taboe op rust en het al van kleins af aan de kop wordt ingedrukt wordt het niet getransformeerd maar blijft het broeien in de mens. Wat weer tot uiting komt in het gedrag want het laat zich maar tot zekere hoogte inperken en dan komt het er toch uit.
Maar m.i. zijn het geen "zonden", dat heeft de kerk er van gemaakt. Daarom had ik het al tussen haakjes gezet.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki