gast ik begrijp dat je respect hebt voor iedereen...
dat houdt tevens in dat ik nog steeds met de vraag zit hoe nu respect?
respect als er onderdrukking is,als er armoede heerst,als er honger is...
hoe nu respect?
Wat je noemt zijn symptomen. Deze komen voort uit, zoals Jasper ook al zegt, angst.
Als je gaat kijken waarom er onderdrukking, armoede, honger, oorlogen ed is op aarde kom je er achter dat dit uit de menselijke aard voortkomt.
En dan vooral vanuit de zogenaamde "7 hoofdzonden" :
1.Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid - trots)
2.Avaritia (hebzucht - gierigheid)
3.Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
4.Invidia (nijd - gramschap - jaloezie - afgunst)
5.Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
6.Ira (woede - toorn - wraak)
7.Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)
En of je het nu wilt of niet ieder mens heeft deze in zich.
Wat we in de wereld zien in het groot speelt zich op persoonlijk niveau net zo plaats.
Het mooie van het leven op aarde is dat er altijd een tegenhanger is voor alles. Dus ook voor deze "hoofdzonden". Nl de 7 deugden:
1.Prudentia (Voorzichtigheid - verstandigheid - wijsheid)
2.Iustitia (Rechtvaardigheid - rechtschapenheid)
3.Temperantia (Gematigdheid - matigheid - zelfbeheersing)
4.Fortitudo (Moed - sterkte - vasthoudendheid - standvastigheid)
5.Fides (Geloof), in Latijnse teksten vaak omschreven als Pietas
6.Spes (Hoop)
7.Caritas (Naastenliefde/Liefde)
Je bewust worden van de "zonden" in jezelf geeft je de mogelijkheid de deugden te activeren. Want als je in staat bent deze "zonden" te (h)erkennen in jezelf worden ze getransformeerd naar de deugden.
Het leven laat ons zien wat in ons is. Heb je geen respect voor iets dat je ziet in het leven om je heen betekend dit mijns inziens dat je iets niet in jezelf wilt/kunt (h)erkennen van iets dat er wel degelijk is. Een burenruzie is een wereldoorlog in het klein.
De "zonden" worden door angst geregeerd en via het ego uitgedragen. Ook de deugden worden via het ego uitgedragen want het ego is ons voertuig in deze wereld. Verschil is dat bij het één angst de bestuurder van het voertuig is en bij de ander is het vertrouwen.
Als je weet dat je alles in je hebt, is het m.i. moeilijk om geen respect te hebben voor anderen ookal doen ze dingen die jij niet wilt zien. Ik weet immers dat deze dingen "nodig" zijn om een transformate te kunnen krijgen.
Het is aan iedere individu om zichzelf te kennen, te weten wat in zich is, pas dan kunnen dingen als armoede, oorlogen, honger, onderdrukking worden opgelost.
Maar dit kan dus niet door een ander te dwingen. Maar alleen maar door zelf respect te hebben voor alles.
Dit is mijn inzicht, hoe iemand anders hier over denkt is aan diegene zelf.