Als mensen onderscheid maken tussen andere mensen, op welke manier dan ook, en aan de hand daarvan een vooroordeel vormen voor de anderen uit een zelfde groep, is dit voor mij alleen maar en teken dat ze nog niet op (individueel)zielsniveau naar de wereld en de mensen kunnen kijken en die ook nog niet op (individueel) zielsniveau kunnen ervaren, maar vanuit de groepsgedachten wat ego gebonden is de wereld ervaren.
En zoals Jasper ergens al afvroeg of dit uit angst voor het vreemde is; ja ik denk van wel dat veel van de vooroordelen gebaseerd zijn op angst.
Het is een ontwikkelingsniveau wat niet betekend dat het "slecht" is. Wel iets om bewust van te worden wil je door ontwikkelen naar een hoger niveau.
Bij Geert Wilders heb ik altijd een twijfel of ie wel weet wat ie doet en of ie, als hij dit bewust doet, het misschien wel expres doet om de ontwikkeling van de mensen juist te bevorderen. Ik weet het niet. Eerlijk gezegt vind ik hem wel gevaarlijker dan de meeste moslims die ik persoonlijk ken. Maar ik ken hem niet persoonlijk dus kan ik daar ook geen oordeel over geven (wat ik al wel gedaan heb
). De tijd zal het leren of hij de mens op de "juiste" manier tot denken heeft aangezet. Voor iedereen die het zich niet persoonlijk aantrekt; blijf je zelf, wat de politiek of wie ook zegt. Het gaat om jou eigen ervaring en niet om de mening van anderen.
Bea, ik herken wel veel van wat jij schrijft ook hier op Curacao. Het is hier meer een echte samenleving met zoveel nationaliteiten dan in Nederland. Hier laat men elkaar in zijn/haar waarde en gunt elkaar hun eigen cultuur. Ook zijn de mensen hier wel vriendelijk en groeten elkaar of je elkaar kent of niet. Naturlijk zullen er ook mensen zijn die dit niet be-amen en de keerzijde kennen. Maar dat is overal. Het is aan jou de keus of je naar de 90% liefdevolle mensen wilt kijken of dat je alleen de 10% die niet zo aardig zijn wilt zien. Die laatste groep valt meestal ook reuze mee als je ze wat beter kent en weet waarom ze niet zo aardig zijn op dat moment. Er is meestal een goede reden voor waarom mensen zo zijn.