En uiteindelijk levert het soms mooie dingen op, zoals nu: de waarderingssterretjes zijn afgeschaft
Ja, dat vind ik ook. Ik vind het ook heel fijn dat de bereidheid er is om iets te wijzigen, als blijkt dat het (voor sommigen) niet goed werkt. (Tof Nims...)
Wat geweldloos reageren betreft en open vragen stellen kan het zijn dat iemand die confrontatie niet aan kan en dus dan boos wordt. Als je daar dan op door gaat met bijvoorbeeld een opmerking als: "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." (ik noem maar wat hoor)
Denk ik dat je daarmee juist boosheid kan aanwakkeren.
Je moet ook niet onnodig gaan graven. Soms zit er geen verborgen gevoel achter en is het gewoon zoals het is.
Ik kan zelf ook wel eens geirriteerd worden om iets, maar vind het dan onzinnig om dat helemaal te moeten gaan analyseren waar die irritatie dan precies vandaan komt.
Wat altijd heel veel doet is, denk ik, de manier waarop je iets brengt: vooral niet invullen voor een ander, praten vanuit jezelf (ik boodschappen) en vertellen wat het jóu doet, is denk ik daarbij belangrijk.
Natuurlijk staat niet iedereen hier voor open en ben je niet te allen tijde zo aan het communiceren. Maar het ging hier ook even om felle discussies en het oplossen van conflicten...
We 'stellen' vaak heel veel hè. In feite doe je dit ook het voorbeeld. (ik snap dat het een voorbeeld is)
"Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." We kunnen hier ook een vraag stellen ( bv. wat maakt dat je boos wordt) en dat zal dan misschien minder verzet oproepen.
Ik geloof dat heel veel boosheid en geweld het gevolg is van de manier waarop we ons door anderen beheerst voelen en ook worden. Maar we vullen ook heel veel in voor anderen, denken vaak in beelden die niet blijken te kloppen.