Loading...
nl

Het algemene "ik ben weg"-topic

Helma
Helma feb 1 '09
Geweldig Liesanne, dat je meedoet!

En ja, er is geen licht zonder donker, geen positiviteit zonder negativiteit, het hoort er allemaal bij.

En uiteindelijk levert het soms mooie dingen op, zoals nu: de waarderingssterretjes zijn afgeschaft laugh

...ik had er toch al niks mee... blush

Hoop dat je je anker nog even uitgegooid laat Liesanne!
Precious1
Precious1 feb 1 '09
Mee eens Liesanne.

In spirituele kringen heerst vaak een sfeer dat boosheid not done is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Even simpel gezegd van ik dat zweverig gewauwel. Boosheid is een menselijke emotie die je juist moet uiten vind ik. Het opkroppen van boosheid "omdat dat zogenaamd niet spiritueel zou zijn" is klinkklare onzin en bovendien nog eens slecht voor de gezondheid ook. We zijn allemaal nog steeds mensen in dit aardse bestaan op deze planeet en zijn nog niet verlicht. En in dit aardse bestaan heb je nou eenmaal emoties/gevoelens, en daar is boosheid er 1 van.

Wat geweldloos reageren betreft en open vragen stellen kan het zijn dat iemand die confrontatie niet aan kan en dus dan boos wordt. Als je daar dan op door gaat met bijvoorbeeld een opmerking als: "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." (ik noem maar wat hoor)
Denk ik dat je daarmee juist boosheid kan aanwakkeren.
Je moet ook niet onnodig gaan graven. Soms zit er geen verborgen gevoel achter en is het gewoon zoals het is.
Ik kan zelf ook wel eens geirriteerd worden om iets, maar vind het dan onzinnig om dat helemaal te moeten gaan analyseren waar die irritatie dan precies vandaan komt.
Precious1
Precious1 feb 1 '09
Mee eens Liesanne.

In spirituele kringen heerst vaak een sfeer dat boosheid not done is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Even simpel gezegd van ik dat zweverig gewauwel. Boosheid is een menselijke emotie die je juist moet uiten vind ik. Het opkroppen van boosheid "omdat dat zogenaamd niet spiritueel zou zijn" is klinkklare onzin en bovendien nog eens slecht voor de gezondheid ook. We zijn allemaal nog steeds mensen in dit aardse bestaan op deze planeet en zijn nog niet verlicht. En in dit aardse bestaan heb je nou eenmaal emoties/gevoelens, en daar is boosheid er 1 van.

Wat geweldloos reageren betreft en open vragen stellen kan het zijn dat iemand die confrontatie niet aan kan en dus dan boos wordt. Als je daar dan op door gaat met bijvoorbeeld een opmerking als: "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." (ik noem maar wat hoor)
Denk ik dat je daarmee juist boosheid kan aanwakkeren.
Je moet ook niet onnodig gaan graven. Soms zit er geen verborgen gevoel achter en is het gewoon zoals het is.
Ik kan zelf ook wel eens geirriteerd worden om iets, maar vind het dan onzinnig om dat helemaal te moeten gaan analyseren waar die irritatie dan precies vandaan komt.
Lena
Lena feb 1 '09
amen

vaya con dios wink
Precious1
Precious1 feb 1 '09
Wilde het wijzigen ivm type-foutje. Stond het er ineens 2 x..
Precious1
Precious1 feb 1 '09
Mee eens Liesanne.

In spirituele kringen heerst vaak een sfeer dat boosheid not done is. Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Even simpel gezegd vind ik dat zweverig gewauwel. winkBoosheid is een menselijke emotie die je juist moet uiten vind ik. Het opkroppen van boosheid "omdat dat zogenaamd niet spiritueel zou zijn" is klinkklare onzin en bovendien nog eens slecht voor de gezondheid ook. We zijn allemaal nog steeds mensen in dit aardse bestaan op deze planeet en zijn nog niet verlicht. En in dit aardse bestaan heb je nou eenmaal emoties/gevoelens, en daar is boosheid er 1 van.

Wat geweldloos reageren betreft en open vragen stellen kan het zijn dat iemand die confrontatie niet aan kan en dus dan boos wordt. Als je daar dan op door gaat met bijvoorbeeld een opmerking als: "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." (ik noem maar wat hoor)
Denk ik dat je daarmee juist boosheid kan aanwakkeren.
Je moet ook niet onnodig gaan graven. Soms zit er geen verborgen gevoel achter en is het gewoon zoals het is.
Ik kan zelf ook wel eens geirriteerd worden om iets, maar vind het dan onzinnig om dat helemaal te moeten gaan analyseren waar die irritatie dan precies vandaan komt.
admin
admin feb 1 '09
Er is niks mis met felle discussies.
Zachte heelmeesters....
Maar ik stel wel voor om beschuldigingen, insinuaties en dergelijke, achterwege te laten.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar feb 1 '09
Origineel bericht van: liesanne

Waarom zouden die felle discussies die hier af en toe ontstaan negatief zijn? (ze brengen soms ook veranderingen teweeg..... wink)
Is het niet goed ze gewoon te laten zijn?


Ik ben het meer dan met je eens.

Origineel bericht van: liesanne

Ik denk dat achter dergelijke reacties van iemand altijd (gekwetste) gevoelens en (onvervulde) behoeftes schuilgaan. Wanneer we dáár naar opzoek gaan en vooral proberen te luisteren kunnen we echt oog krijgen voor wat iemand zijn boodschap is.


Heel belangrijk:
Tegenover angst staat een onvervulde behoefte.

Origineel bericht van: liesanne

Je kunt je verzetten tegen de schaduwkanten van jezelf en anderen en je willen baden in licht, maar zolang je die schaduwkanten niet omarmt, is het 'licht' m.i. een illusie.


Ja, je moet ook je schaduwzijde leren kennen en accepteren. Ik ook onderdeel van je zijn.

Origineel bericht van: liesanne

Het ‘geweld’ -in wat voor vorm dan ook- zal vooral verminderen als we ons inzetten hierop geweldloos te reageren.


Ja, ben het weer met je eens.

Origineel bericht van: liesanne

Dat kan naar mijn idee pas echt als je alle gevoelens van anderen én jezelf er kan laten zijn en ze niet meer hoeft te (ver)oordelen.


Alle emoties mogen er zijn en kan je naar kijken. Verzet leidt tot niets. Leermomenten zullen alleen maar sterker weer naar je toe worden gestuurd.

Lieve Liesanne, zou je aub nog even willen blijven? Jouw bijdrage stel ik erg op prijs.

Liefs Paulette
Lena
Lena feb 1 '09
discussie over wat wel en niet gezegd of geschreven wordt?

ik denk dat de regels van merudi wel duidelijk zijn?

maar laat ieder wel in zijn waarde ook al raakt het jou allergie wink
admin
admin feb 1 '09
Je mag alles tegen me zeggen. Ik wil dan graag luisteren. En weet dan ook hoe de ander in elkaar zit smile
Helma
Helma feb 1 '09
Ja, ben mijn allergieën hier al zo vaak tegengekomen! En toch ben ik niet weggegaan...
Misschien een onvervulde behoefte?! wink
Lena
Lena feb 1 '09
Origineel bericht van: Hans
Je mag alles tegen me zeggen. Ik wil dan graag luisteren. En weet dan ook hoe de ander in elkaar zit smile


dus ook in boosheid of irritatie smile
admin
admin feb 1 '09
Ja hoor. Ik hanteer het motto van Een Cursus in Wonderen.
Dus, kom maar op! smile
liesanne
liesanne feb 3 '09
Origineel bericht van: phoenix
En uiteindelijk levert het soms mooie dingen op, zoals nu: de waarderingssterretjes zijn afgeschaft

Ja, dat vind ik ook. Ik vind het ook heel fijn dat de bereidheid er is om iets te wijzigen, als blijkt dat het (voor sommigen) niet goed werkt. (Tof Nims...)

Origineel bericht van: Precious1
Wat geweldloos reageren betreft en open vragen stellen kan het zijn dat iemand die confrontatie niet aan kan en dus dan boos wordt. Als je daar dan op door gaat met bijvoorbeeld een opmerking als: "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." (ik noem maar wat hoor)
Denk ik dat je daarmee juist boosheid kan aanwakkeren.
Je moet ook niet onnodig gaan graven. Soms zit er geen verborgen gevoel achter en is het gewoon zoals het is.
Ik kan zelf ook wel eens geirriteerd worden om iets, maar vind het dan onzinnig om dat helemaal te moeten gaan analyseren waar die irritatie dan precies vandaan komt.


Wat altijd heel veel doet is, denk ik, de manier waarop je iets brengt: vooral niet invullen voor een ander, praten vanuit jezelf (ik boodschappen) en vertellen wat het jóu doet, is denk ik daarbij belangrijk.
Natuurlijk staat niet iedereen hier voor open en ben je niet te allen tijde zo aan het communiceren. Maar het ging hier ook even om felle discussies en het oplossen van conflicten...

We 'stellen' vaak heel veel hè. In feite doe je dit ook het voorbeeld. (ik snap dat het een voorbeeld is) "Het feit dat je boos wordt zegt wel iets over de emoties die het bij je oproept." We kunnen hier ook een vraag stellen ( bv. wat maakt dat je boos wordt) en dat zal dan misschien minder verzet oproepen.
Ik geloof dat heel veel boosheid en geweld het gevolg is van de manier waarop we ons door anderen beheerst voelen en ook worden. Maar we vullen ook heel veel in voor anderen, denken vaak in beelden die niet blijken te kloppen.


Precious1
Precious1 feb 3 '09
Daar heb je gelijk in. Een vraag stellen i.p.v. een stellingname is beter.

Toch is dat wel een heel leerproces. Invullen voor iemand anders doe je soms automatisch/onbewust.
gast
gast feb 3 '09
Maar je kunt toch altijd zeggen dat de ander geen gelijk heeft, daar hoef je toch niet gelijk boos over te worden?
Ik heb vroeger wel geleerd dat mensen die erg heftig onkennend reageren op iets dat je zegt zich betrapt voelen en liever niet hadden gehad dat je dit bloot legt.
Als een stellingname niet zo is dan hoef je er toch ook niet heftig op te reageren, of zie ik dat verkeerd?
En dan, dat wat los gemaakt wordt kun je beter onder ogen komen omdat je er dan iets mee kunt doen. Stop je het weer ver weg dan zul je er alleen maar meer last van krijgen. Dus ben ik altijd blij als mensen iets in mij los weten te maken waar ik zelf geen weet meer van had omdat ik het ver weg gestopt had.
En omdat ik er zelf zo op reageer zal ik het ook eerder naar anderen toe doen maar niet om ze te benadelen of naar beneden te halen (in zekere zin wel maar dan in het innerlijk van hun zelf) maar om ze een kans te geven om zichzelf te kennen.
Ik weet ook wel dat niet iedereen daar op zit te wachten en liever bedekt worden met de mantel der liefde, maar daar geloof ik niet in. Die Liefde is er al, daar hoef je niet mee bedekt worden, daar hoef je alleen bewust van te worden.
Lena
Lena feb 3 '09
Origineel bericht van: Hans
Ja hoor. Ik hanteer het motto van Een Cursus in Wonderen.
Dus, kom maar op! smile


het motto een cursus in wonderen? smirk
admin
admin feb 3 '09
Het motto van ECIW luidt:

Niets werkelijks kan bedreigd worden.
Niets onwerkelijks bestaat.
Hierin ligt de vrede van God.
Lena
Lena feb 3 '09
kun je dit verduidelijken nog?
vooral niet werkelijks kan bedreigd worden smile
admin
admin feb 3 '09
Misschien een flauw antwoord: dan moet je het boek lezen. smile
Ik heb het jaren geleden gekocht en drie maal geprobeerd ermee te beginnen. Was te zware kost voor me. Pas de vierde keer heb ik me eroverheen kunnen zetten. smile
Van alle boeken die ik gelezen heb zijn er twee absolute toppers: ECIW en het boek van Tolle (kracht van het nu).
Terug naar je vraag: Inderdaad, ECIW geeft aan dat datgene wat echt van belang is, wat werkelijk is, is onkwetsbaar. Al het andere is een illusie. Je kunt je je druk om maken of zorgen maken, maar het is een illusie, dus niet van belang.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki