Ik ben geen Nederlander maar een Belg en wat mij betreft zijn beide landen al veel te vriendelijk.
Moet er trouwens een hele handleiding uitgeschreven worden? :=
Moa, groepen onder elkaar misschien wel, maar waar ik me aan erger is het vreselijke hokjes gedrag en de verdeeldheid. Ik ben vaak verhuist in mijn leven en merk bij veel plekken, nu bijvoorbeeld in Appelscha (onderin Friesland bij de grens van Drenthe) dat de mensen vrij stug zijn, zeker als je er niet vandaan komt. Je wordt altijd aangekeken als buitenstaander en je wordt vaak als "anders" gezien. Dit had ik vooral op het begin, nu kan ik wil aardig goed opschieten met veel mensen hier. En veel conservatievelingen hier zijn ook nog eens zo racistisch als de nete, puur omdat dat blijkbaar generatie op generatie door wordt gegeven.
Een tijdje geleden werkte ik in een heel fries dorp bij een houtzagerij. Daar was een man van rond de 60 nog aan het werk die meende dat er geen enkele goede "zwarte" rond zou lopen, als ik dat soort dingen hoor dan snap ik gewoon niet dat sommige mensen zo bekrompen kunnen zijn. ZOu dat angst zijn? Angst voor het onbekende? Maar waar ik dus op doel is dat mensen vriendelijker moeten zijn voor andere mensen die niet in hun eigen hokje passen. Dit gebeurt in de allernieuwste generatie ook wel merk ik, die man van 60 zal dan ook wel onder het kopje "generatiekloof" passen.. Maar goed, ik heb zeer goed vertrouwen in wat er de afgelopen jaren en nog steeds op aarde geboren word.