Marjan, mijn broertje is niet uit de ouderlijke macht gezet: het is alleen zo dat zijn exvrouw een gevaarlijk mens is, die met toneel (lees: schizofrenie en borderline) iedereen naar haar hand heeft weten te zetten, zoals jeugdzorg, kinderbescherming, haar ouders, de kerk, de huisarts en de psychiatrische inrichting in Ermelo wil haar niet meer hebben.
Mijn broertje is bang voor haar. Ze heeft hem destijds vaak bedreigd en met een mes voor hem gestaan. Hij probeert via de rechter meer tijd te krijgen met zijn kinderen, maar zij voert aan dat teveel onrust niet goed is voor haar kinderen. Echt te gek voor woorden.
Afgelopen vakantie mochten de kinderen twee weken mee op vakantie, naar de camping, samen met mijn broertje's nieuwe vriendin en haar kinderen. Daar zijn de meisjes ontdooid, en hebben heerlijk gespeeld, als kinderen. Het was wonderbaarlijk hoe sterk de oudste naar de nieuwe vriendin toetrekt; ze wil graag bij haar op schoot en ze zoekt veiligheid.
Ik hoor Alysha nog zo een jaar of drie terug zeggen: mama, pas jij op Dylinn, ik ga buiten spelen!
Ik krijg weer kippevel als ik daar aan terug denk.
Mijn broertje werkt bij een garage, als autoverkoper en monteur: zijn baas heeft in het verleden al enorm veel geduld gehad met het gedoe in het huwelijk, maar nu heeft hij gezegd: jongen, je bent vanaf heden gewoon om 8.00 uur op je werk, net als de andere jongens. Dus al zou hij de kids naar school wíllen brengen, dat lukt niet eens. Dat zou zij ook nooit toestaan.
Ik heb in stilte gehoopt dat rond de scheiding de kids door de kinderbescherming weggehaald zouden worden, zodat ze konden opgroeien in een rustige en stabiele omgeving. Maar ja, verkassen is ook niet alles.