Loading...
nl

het jakhalzencafé

admin
admin sep 4 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
en wat vind je van je boosheid van gisteren? Hoe kijk je daar nu tegenaan?


Ik ben Helma niet, maar wil toch even reageren ...
Herkennen doe ik de boosheid van Helma zéker, maar ik weet ook dat die boosheid dan zo zonde is van de kostbare energie die je hebt blushMaar het overkomt je volgens mij. De kunst is ermee om te gaan.

Liefs,
M
Helma
Helma sep 5 '09
Eerlijk gezegd heb ik het volste recht om emoties toe te staan, en als dat dan boosheid is, dan is het oke als het er is. Ik ben wel blij dat ik er niet in ben blijven hangen, maar op het moment zelf sta ik mezelf toe om boos te zijn. Ik weet het, het zal wel een destructieve emotie zijn, maar wat is, IS.
Helma
Helma sep 5 '09
Maar soms is de boosheid nodig om de adrenaline weer lekker te voelen stromen en er komt energie vrij. Jammer genoeg eindigt dat vaak in tranen, maar ja, ze zeggen wel eens dat boosheid eigenlijk verkapt verdriet is.
admin
admin sep 5 '09
Er is boosheid en boosheid voel je , en je staat deze ook toe.
En dat deze boosheid naar iemand gericht is? hoe kijk je daar tegenaan?
Helma
Helma sep 5 '09
Tja... dat vind ik wel een beetje moeilijk. Juist boos zijn op dít broertje, die het zo zwaar heeft, dat vind ik wel lastig. Maar het feit ligt er. Ik mag boos zijn van mezelf, maar wil er liever niet al te lang in blijven hangen.

Ik ga hem nu mailen. Hij mag eindelijk de kinderen weer hebben dit weekend, na dik 2 1/2 week, en dat zal voor hem weer moeilijk genoeg zijn, omdat zijn dochters nogal worden ingefluisterd door moeder, en daar heeft ze weer volop tijd voor gehad: op het juiste level afstemmen met zijn kids, ook al zijn ze misschien opnieuw afstandelijk naar hem zal hen allen weer de nodige energie kosten. Ik leef met hem mee, maar het is zijn pakkie-an. Ik kan er niks aan veranderen.

Als ik dan hoor, dat zijn dochter nu naar school fietst met de jongste achterop (acht en vier jaar), dan begrijp ik zijn frustratie en machteloosheid. Hij heeft de school gebeld wat hij er aan kan doen, maar de school zegt dat ze niks kunnen doen zolang er niks gebeurt. Erg vind ik dat, en als ik me dan inleef in wat dit hem zal doen, dan krijg ik kippevel. Maar ook daar kan ik niks aan veranderen. Een machteloos gevoel geeft dat wel. Maar dit even terzijde.
Maris1976
Maris1976 sep 5 '09
Origineel bericht van: Helma


Als ik dan hoor, dat zijn dochter nu naar school fietst met de jongste achterop (acht en vier jaar), dan begrijp ik zijn frustratie en machteloosheid.


Sjonge wat een verantwoording voor een 8 jarige. Als er iets gebeurd, dan pas grijpt school in? Ben je ook mooi klaar mee dan.
Snap de machteloosheid wel. Kijk als er nu geen kinderen in het spel zouden zitten, da's toch anders he.
admin
admin sep 5 '09
Origineel bericht van: Maris1976
Origineel bericht van: Helma


Als ik dan hoor, dat zijn dochter nu naar school fietst met de jongste achterop (acht en vier jaar), dan begrijp ik zijn frustratie en machteloosheid.


Sjonge wat een verantwoording voor een 8 jarige. Als er iets gebeurd, dan pas grijpt school in? Ben je ook mooi klaar mee dan.
Snap de machteloosheid wel. Kijk als er nu geen kinderen in het spel zouden zitten, da's toch anders he.


Hoe vaak is dat inderdaad niet zo, dat er eerst wat moet gebeuren voordat er ingegrepen wordt. Je maakt je daar soms boos over, je voelt je machteloos, maar de enige oplossing zou zijn om met die twee meisjes mee te gaan. Maar daar heeft je broer geen mogelijkheid toe denk ik. Hoewel, is je broer uit de ouderlijke macht gezet? Of heeft hij net zoveel rechten als zijn ex? Want dan zou hij het kunnen eisen van zijn ex. Ik vind het nogal wat, 8 en 4 jaar alleen op straat en de verantwoording bij de 8-jarige neerleggen...

Liefs,
M
admin
admin sep 5 '09
Mogen kinderen van 8 en 4 samen op een fiets?

nee, dat mag helemaal niet!!! Dat is niet wettelijk, toch niet in Belgie!

Niet bij mijn wete hoor! vraag het eens aan meerdere bevoegde instantie's of dit kan..
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Beetje vreemd dat je je 'oudste' van 8 die verantwoording geeft voor een ukkepuk van 4. Het gevaar is zo groot op de weg. Al zouden ze alleen maar fietspad moeten fietsen.

hmm
gast
gast sep 5 '09
Tja de tijd dat je als 5 jarige alleen op de fiets naar school kon drie kilometer verderop met een grote kruising zonder stoplichten oversteken is lang geleden (35jaar om precies te zijn) Er is toch wel heel veel veranderd in die korte tijd)
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Ja inderdaad! Toevallig kreeg ik van de week, welliswaar in het duits, een hele epistel daarover. Zet het er toch maar even bij :)Vertaald door mij hoogstpersoonlijk wink

Als je als kind in de 70er of 80er jaren leefde, een een terugkijkend bijna niet te geloven dat we zo lang overleven konden.
Als kind zaten we in auto's zondergordels en zonder airbags.
Onze bedden waren geschildert met verf vol lood en cadmium.
De flessen uit de apotheek konden we zonder moeite openen, zo ook de flessen met bleekmiddel.
Deuren en kasten waren een standaard bedreiging voor onze vingers en op de fiets droegen we geen helm
we dronken water uit de kraan en niet uit flessen.
We bouwden auto's van zeepkisten en ontdekten tijdens de eerste rit dat we de remmen vergeten waren.
Dat werd na enkele ongevallen weer opgelost.
We verlieten 's morgens het huit om te spelen en bleven de hele dag weg en moesten thuis zijn als de de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden niet eens een mobiel bij ons.
We hebben ons gesneden, braken onze botten en tanden en niemand werd aangeklaagd.
Er waren evenzoveel ongevallen en niemand had schuld behalve wij zelf.

Niemand vroeg naar Toezichtsplich.
Kun je je nog een ongeval herinneren?
We vochten en sloegen elkaar regelmatig bond en blauw. Daarmee moesten we leven, het interesseerde de volwassenen niet echt.
We aten cake, brood met dik boter, dronken veel cola en limonade en werden toch niet dik.
Nou ja, tenminste .. niet iedereen.
We dronken met onze vrienden uit 1 fles en niemand is er dood aan gegaan.
We hadden geen playstation, Nintendo 64, X Box, video spelletjes 200 tv kanalen en film op dvd of video, surround sound, eigen tv, eigen computer of internet chat-rooms.

We hadden VRIENDEN!

We gingen eenvoudigweg naar buiten en troffen elkaar op de straat of we gingen naar het huis van een vriend en belden aan. Vaak hoefde je niet eens aan te bellen en ging je gewoonweg naar binnen.

Zonder afspraak.
Zonder dat wederzijdse ouders het wisten. Niemand bracht ons, niemand haalde ons.
Hoe was dat toch mogenlijk?

We bedachten onze eigen spelletjes met stokken en tennisballen. Behalve dat aten we wormen (bleh)
En de voorspellingen dat ze in je maag voort zouden leven waren niet waar :)en met de stokken staken we ook geen ogen uit.
Bij straatvoetbal mocht alleen diegene meedoen die goed was. Wie niet goed was moest leren met de teleurstelling te leven.
Beim Straßenfußball durfte nur mitmachen, wer gut war.
Vele scholieren waren niet zo slim als de ander. Je worstelde je door testen en over doen van klassen.
Dat voerde toen niet to emotionele ouderavonden of gehele verandering van de keuzes.
Onze daden hadden consequenties. Dat was nu eenmaal zo en niemand kon zich verstoppen daarvoor.

Als iemand zich tegen het gezag verzette was het duidelijk dat de ouders je niet automatisch uit het gevang haalden. In tegendeel, Ze hadden meestal dezelfde mening als de politie.
ZO WAS HET!

Onze generatie heeft een overvloed van innovatieve probleemoplossers en uitvinders met het nemen van risico voortgebracht. We hadden vrijheid, mislukking, succes en verantwoordelijkheid.
Met al dit werden we grootgebracht.

En jij behoort ook daartoe?

Herzlichen Glückwunsch!
gast
gast sep 5 '09
Ja dat was nog eens een tijd. Maar realiseer je je wel dat de mensen die deze jeugd gehad hebben, nu zelf de ouders zijn die kinderen zo overbeschermen?
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Ja zeker weten!
Gelukkig ben ik niet zo smileze mogen van mij gewoon fietsen zonder helm enzo...... maar je hebt helemaal gelijk!
admin
admin sep 5 '09
En toch steekt de wereld anders in elkaar tegenwoordig. Hielke wordt bv twee keer in elkaar geslagen en dan ben je bang dat die jongen de volgende keer een mes bij zich heeft.
Je kunt niks zeggen wat een ander niet aanstaat, want dan heb je zinloos geweld aan je broek .... pfffff

Liefs
M
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Dat is wat er duidelijk veranderd is. Vroeger werden vuisten gebruikt. Nu wapens. En inderdaad zeg maar niets want je ben de klos.

Liefs
admin
admin sep 5 '09
ahja ja.. ik kom nog uit die goede oude tijd!
nee hoor, wij waren geen risico-nemers, wij dachten er niet over na, we waren daar niet mee bezig!
je ziet, collectieve conditioneringen, lijdt tot massa hypnose over veiligeheid en voorzorgsmaatregelen..en gelukkig ben ik zo niet opgevoed.

wat ik me herinner is..
- Mama, ik weet niet wat doen, ik verveel me. Ja hoor, ik kom er zo aan. (want mama was huismoeder, en had tijd voor ons)

- Zondags was familiedag! Wat er ook gebeurde, de familie bleef bijeen. (had ik wel al eens problemen mee)
- zondag was ook pistoletjes dag (broodjes) en gebraden kip met frietjes!
- je kreeg zegeltjes als je wat gekocht had bij de kruidenier, en dan mocht je dat in een boekje plakken.
- Van lange broeken, waarvan de knieen kapot waren, maakte mijn moeder bermuda-broeken van.
- als meisje kreeg ik poppen ( en m'n broertjes kregen auto'tjes of geweertjes.
- er was een zwart-wit tv, met lampen eerst nog, en lang daarna pas eindelijk een kleurenTV,
ach ik vind er heus nog wel wat..

ohja... AVRO'S TOPPOP YEAAAAAHHHHHHHH!!!
laugh
admin
admin sep 5 '09
Mensen hebben geen geloof meer in dat dingen goed komen en het vertrouwen in het algemeen en anderen is weg, vandaar alle bescherming. Hoe vaak komt niet in het nieuws dat mensen onbetrouwbaar zijn, de regering, de buren die je niet kent. De Mexicaanse griep, crisis, geen vastigheid op werkgebied, individualisering en geen geloof, alleen in dat wat je ziet. Er wordt gebouwd op angst. Alles wordt in twijfel getrokken en eigenlijk is op dit moment nergens op te bouwen. Alles is losvast. Ik ben gelukkig niet zo 'overbeschermend" en ben van mening dat kinderen zelf moeten ervaren en leren. De tijd tegenwoordig is inderdaad anders en dat heeft zo zijn invloeden, op het hysterische af. Als men wat dingen loslaat, en inziet dat we samen de wereld beter kunnen maken, zonder alleen in je eigen straatje te kijken, zou het weer een opening zijn om het in een normaler perspectief te gaan zien.

Groetjes,
Bart
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Klopt helemaal Bellefleur en Bart!

Ik werd voor gek verklaard dat ik/we Max met de schoolbus naar school laten gaan. Weet je wel wat..... Max wilde na dag 1 met de schoolbus en we hebben hem laten gaan! Loslaten.
Tot op heden is hij altijd op tijd thuis blijft niet in de stad hangen enzovoort. Vertrouwen in het kind geeft hen ook weer een stukje meer zelfvertrouwen.
admin
admin sep 5 '09
Zou het kunnen dat mensen te snel vergeten dat ze zelf ooit kind waren?
Islandlady
Islandlady sep 5 '09
Dat denk ik wel ja. Als ik hier zie met de jongens, hoe de oudste soms kan reageren slik ik tegenwoordig eerst een keer en denk dan... heeee die reactie komt me bekend voor hihi...
Even terug denken hoe het ook alweer was. Help enorm.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki