Loading...
nl

Angst aanvallen en hoe ermee om te gaan

Mirreke
Mirreke jan 26 '07
Bij mij zijn het de gedachtens. Gedachte over dingen doen, ergens heen gaan, alleen zijn. Een irreele gedachte.

Mijn angst is een gevoel dat er "gevaar" dreigt en dat gepaard gaat met lichamelijk en psychisch onbehagen.

Dat "gevaar" zijn mijn gedachtens. Maar dit gaat zo snel en onbewust dat ik vaak niet eens weet dat ik iets gedacht heb.

Ik heb zo'n heftige agorafobie gehad dat ik wel medicijnen nodig had om de scherpe kantjes eraf te halen, dit heb ik nu wel afgebouwd naar het minimale.
Angst breekt nl ook een stof af in je lijf waardoor je angstig wordt. Met medicijnen krijg je even een steuntje waardoor je er door heen durft te bijten. Dan is het gewoon belangrijk dat je dingen blijft doen, eropuit blijft gaan. En bij een aanval vooral de plek niet verlaten!! Maarja dit valt niet altijd mee.
Thomas A
Thomas A jan 26 '07
Klopt Merrike, angst leeft in onze gedachten, ons ego dus, want daar horen ook onze gedachten - onze schijnwerlijkheid - bij.
Angst is niet terzijde te drukken maar ook niet te onderdrukken; de angst blijft er dan gewoon zitten, zij het dat hij even geen rol meer speelt. De enige manier om angst te elimineren is om door de angst heen te gaan. Het gekke is dat als je op deze manier met angst omgaat dat de angst waar het op dat moment om gaat, niet meer terug komt. "Door de angst heen ontmoet je je ware zelf". Zo zul je steeds meer leren vanuit je eigen bezieling te gaan leven ipv. vanuit je hoofd.

En ja Mause je moet er klaar voor zijn, maar ook zoiets hebben van "ik ben het u spuugzat met die angst" en wil vanuit mijn hart willen gaan leven.

Heel vaak pakken mensen hun eigen leven pas in na weer een heel heftige ervaring. Gaan dan pas echt aan het werk met zichzelf die liefde en aandacht te geven om weer innerlijk vrij te worden.......

Therapie kan helpen, maar ik heb mijn grote twijfels bij psychologen en psychiaters. Allemmal veel te ver-en afstandelijk en daarmee weer een ratio (denken) kwetsie. Dan vooral te bedenken dat het over een gevoelkwestie gaat...... Geen wonder dat ze al snel "helpen" met tabletten.
Wat wel helpt is dat je zelf naar je gevoelleven gaat kijken en op reis gaat naar jezelf in de wetenschap dat je goed bent zoals je bent................. En anders, ga naar een holistisch therapeut die waarlijk in contact kan komen met je gevoelwereld en jouw daarmee in contact kan brengen. Laat dat dan gewoon enkele honderden euro's kosten, maar als je daarmee je vrije innerlijke leven (terug) kunt krijgen is het toch geen punt lijkt me.

liefs
van

Thomas
Wendy's
Wendy's jan 26 '07
Ik moet dit gewoon zeggen, denk niet dat er veel met mij eens zijn :p

 Quote:
Origineel van NiMS:
Het lijkt het me wel handig een definitie van angst te geven. Wat is angst nu precies? Ik kan het namelijk zo niet bedenken eigenlijk.
Angst bestaat niet, het is gewoon maar een woord.. ;)
Mar76
Mar76 jan 26 '07
Wordt angst op ten duur ook niet een gewoonte, iets wat je misschien moet afleren??? Ik heb destijds zelf last gehad van straatvrees. En heb mezelf er echt overheen moeten zetten. Het los moeten laten, er niet bij stil staan.... Maar goed wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor iedereen zo is en zo werkt.

liefs Mar76
Mimi*
Mimi* jan 26 '07
Angst is meestal iets waar je teveel over nadenkt. Net zoals mensen die bang zijn voor de tandarts. Eigenlijk ben je er niet echt bang voor alleen mensen maken er een te groot probleem van! Maar waarom? Wat is het om bang voor te zijn? Uiteindelijk moet je er niet meer bij na denken. Het is puur dat je teveel over iets nadenkt.. Ik heb dat zelf ook vaak. Dan denk ik er teveel over na. Dan wordt je er bang voor en daarna ben je er als de dood voor. Eigenlijk stelt angst niks voor maar je kan er niks tegen beginnen want er is altijd wel iets om bang voor te zijn..
Thomas A
Thomas A jan 26 '07
Mimi angst hoort ook bij het denken en niet bij je ziel/hart.
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 26 '07
Blijkbaar is het toch moeilijk om een definitie van angst te geven, dus laat ik zelf er eens eentje proberen:

Angst = Een verwachting waarvan gedacht wordt dat de gevolgen ZO negatief zijn, dat de persoon in kwestie zichzelf blokkeert voor de uitvoer van deze verwachting.

Ben benieuwd of jullie er ook zo over denken.
Thomas A
Thomas A jan 27 '07
nee verwachting kom ik in elk geval niet mee weg.

v.Dale zegt; Gevoel van beklemming en vrees, veroorzaakt door een (wezenlijk of vermeend) dreigend onheil of gevaar.

Zelf ben ik op mijn tochten langs de mensen tegengekomen, dat het altijd met verlies, pijn of dood te maken heeft.
Niet altijd ligt aan het oppervlak wat de angst in een mens genereerd. Logisch ook angst is een rot gevoel en wij hebben in ons ego systeem de mogelijkheid tot verdringen (uit overleving) en angst is iets wat velen snel verdringen. Hierdoor verliezen wij er het zicht gemakkelijk op. Het lijkt zo een eigen macht in het zelf te worden; een onbeteugelbaar iets.

Soms zie ik angst als een heel grote ballon waar we doorheen moeten zien te lopen. Hoe verder we de ballon inlopen, hoe verder de spanning; tot hij knapt, dan is er ook de ballon/angst er niet meer.....

Thomas
jo
jo jan 30 '07
zo denk ik erover
angst= vantevoren jezelf wijs maken dat het allemaal niet lukt en dat je het niet kan en dat het dus een negatieve ervaring word.

ik en net weer bij de dokter geweest ik moest nakijken van haar of ik verzekerd was voor eerste lijns psychologie dat ben ik dus niet!
Heb ik die verzekering een keer nodig heb ik er niks aan!!! dus nu brengt ze mij in contact met het ggd, ik heb verder geen medicatie of iets gekregen dus blijf me voorlopig zo voelen :(
gr jo
Thomas A
Thomas A jan 30 '07
Dat is bij angst als je ergens voor staat en als er iets gebeuren moet, in die zin klopt het zeker wat je schrijft. Volgens mij tevens de meest voorkomende manifestatie van angst en onzekerheid.

Wat moet jij met een psych Jo, what's up?

Wat als ik je zeg dat er niks met je mis is?

liefs

Thomas
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 30 '07
Ja inderdaad, er is niks mis met je hoor.
jo
jo jan 31 '07
nou dat is voor mijn gevoel wel anders...
ik verwaarloos mezelf, ga nergens heen, ben erg licht geraakt enz enz..

ik wil weer normaal leven!
JulienMoorrees
JulienMoorrees jan 31 '07
Wat houdt je tegen?
jo
jo feb 1 '07
de angst waarschijnlijk he

deze depressie komt door de angst stoornis dus daar zal ik aan moeten gaan werken
Mirreke
Mirreke feb 1 '07
Heb je agorafobie?
jo
jo feb 3 '07
dit is het zo'n beetje...

Sociale fobie
Mensen met een sociale fobie (sociale-angststoornis) wekken vaak de indruk extreem verlegen te zijn. Ze voelen zich vooral in (onbekend) gezelschap kritisch bekeken en hebben steeds het gevoel het 'niet goed' te doen. De angst om vreemd gevonden te worden en af te gaan beheerst hun hele doen en laten. Contacten leggen is een groot probleem. Sociale fobieën kunnen op allerlei situaties betrekking hebben, zoals de angst mensen te ontmoeten, te telefoneren, in het openbaar te spreken of in een restaurant te eten. Bijna 8 procent van de Nederlandse bevolking heeft in zijn leven een tijdlang last van een sociale fobie.

Straatvrees
Straatvrees wordt ook wel agorafobie of pleinvrees genoemd. Iemand met straatvrees is bang voor plaatsen waar hij niet gemakkelijk weg kan komen en vreest geen hulp te krijgen als hem plotseling iets overkomt. Op straat of in grote drukke ruimtes voelt zo iemand zich weerloos en doodsbang. Hij kan dan door paniek worden overvallen. Maar straatvrees kan ook optreden zonder angstaanvallen. Mensen met straatvrees durven bijvoorbeeld niet op straat te komen, naar een bioscoop te gaan, of met de bus of trein te reizen. Sommige mensen zijn zo bang dat ze niet alleen thuis durven te zijn. Meer dan 3 procent van alle Nederlanders krijgt in zijn leven ooit straatvreesklachten.

Paniekstoornis
Iemand die een paniekstoornis heeft kan op volkomen onverwachte momenten overvallen worden door grote angst. Ze hebben dan het gevoel de controle over zichzelf te verliezen. De gewaarwording flauw te vallen, dood te gaan of gek te worden is overweldigend. De plotselinge paniek gaat gepaard met angstaanjagende lichamelijke verschijnselen, die het gevoel nog versterken. Een paniekaanval kan overal opkomen, zonder directe aanleiding. In Nederland heeft 4 procent van de mensen wel eens een paniekaanval meegemaakt. Maar er is pas sprake van een paniekstoornis als de angst voor paniekaanvallen het leven gaat beheersen. Bij veel mensen gaat een paniekstoornis samen met straatvrees.
Mirreke
Mirreke feb 7 '07
Ik zit maar te dubben de laatste dagen. Ik moet zooooo nodig naar de tandarts!
Ik ben 2 jaar geleden voor het laatst geweest. Toen ging het ook helemaal mis. Door een wortelkanaalbehandeling waar ook nog een ontsteking onder zat ben ik toen bijna flauwgevallen.
Aangezien ik nu sinds 3 weken na mijn terugval weer aan het opkrabbelen ben, weer dingen buitenshuis doe, durf ik dat nog niet aan.

Ik ben al blij dat ik weer boodschappen kan gaan doen, mijn dochter naar school breng en af en toe een beetje paardrij.

De behandeling van de tandarts (k heb 3 gaatjes, die nu dus groter worden) ben ik niet bang voor. Het is het idee dat ik er een bepaalde dag/tijd moet zijn. En afspraken geven mij teveel druk en dat kan ik nog niet aan.

Mijn tanden verliezen wil ik ook niet. Onder narcose behandelt worden doen ze in Kerkrade wat weer tever voor me is en kost ook wat eurootjes.

Hoe gaan jullie daarmee om, vooral diegene die angst hebben of hebben gehad??
LPChip
LPChip feb 7 '07
Ik zou in dit geval de problemen opwegen tegenover je angst.

Je hebt wel angst, maar de problemen die het je nu geeft en vooral de problemen die het je zullen geven als je wacht wegen zwaarder dan de angst. Dit soort gedachten helpen mij vaak om de angst te overwinnen. :)

Tuurlijk, het is niet prettig. Not at all... Maar het is wel noodzakelijk. Dan maar een keertje minder prettig. Tenminste voorkom je ergere dingen. Ze zeggen wel eens: shit, ik had dit en dit. Maar ze zeggen nooit, maar als ik langer had gewacht, dan was het veel erger geworden! ;)
Debiorah
Debiorah feb 7 '07
Hi Mirreke ik kan me je angst wel voorstellen. Zelf ben ik ook meer dan een jaar niet naar de tandarts geweest omdat de vorige tandarts bij het trekken mijn kaak had ontwricht. Hier heb ik dus meer dan 1 jaar ook echt last van gehad. Het gevolg is dat ik nu 2 wortelkanaalbenhandelingen heb gehad en daarnaast nof 10 gaten moet laten vullen. Dus ik kan er eigenlijk niet meer onderuit om naar de tandarts te gaan.
Maar wat ik meestal doe bij de tandarts is van tevoren en tijdens de behandeling is langzame diepe buikademhalingen. Ik val nu zelfs gewoon in slaap tijdens de behandeling. Hierbij richt ik mijn aandacht bijvoorbeeld volledig op mijn ademhaling. Maar je kan ook gewoon gaan liggen dagdromen als je je aandacht maar niet richt op de behandeling zelf. Ik weet niet of je tandarts op de hoogte is van je angst maar het helpt ook vaak om dit te melden want dan kan de tandarts er rekening mee houden. Trouwens deze methode gebruik ik niet alleen bij de tandarts maar juist heel vaak als ik voel dat ik me ergens gespannen of angstig over voel. Dan ga ik met alle aandacht in mezelf en laat de goede energie naar binnen en de negatieve laat ik wegstromen.
Misschien heb je hier iets aan, ik hoop in ieder geval dat je snel weer je kracht terugvind.
Acheliah
Acheliah feb 7 '07
Ik ga al zeker 23 jaar niet meer naar de tandarts in maart moet ik er aan geloven en ik ik ben pas echt bang voor de tandarts. Ik negeer elke ontstekking en pijn door mijn angst. Ik ben vreselijk bang voor spuiten echt bang voor spuiten. Dus als iemand mij raad kan geven graag ik loop al jaren met deze angst.

Liefs
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki