Hans schreef:
Daarom is het zo belangrijk eerst iets meer van jezelf te begrijpen en van jezelf te houden. Zodat je de ander niet uitzoekt ter compensatie.
Een partner uitzoeken ter compensatie.. Dat lijkt me geen goede basis voor een relatie.
Kan je mij een aantaal voorbeelden geven, Hans?
En toch gebeurt dit onbewust. Wij worden bijvoorbeeld niet bewust verliefd op iemand.
Wij zijn verliefd op iemand omdat die persoon iets heeft die wij heel graag willen bezitten.
Neem je….. tot je wettige echtgenote in voor en tegenspoed tot de dood jullie scheidt.? Neem je??? Neem je? Ik neem jou. Dat is wat er gebeurd is. En zo..begint het liefdesspel. Ik neem jou terwijl ik geen donder van jou afweet. Ik neem jou zoals ik denk dat ik jou ken.
Wij zien dan alleen de leuke kant van die persoon totdat wij op een dag beseffen dat die persoon ook nog andere eigenschappen bezit die ons niet bevallen. Dan proberen wij die eigenschappen weg te werken totdat die andere eigenschappen (die ons wel bevallen) de overhand nemen. En zo worden wij teleurgesteld als de ander niet voldoet aan onze verwachtingen. Maar wat zijn dan onze verwachtingen? Hij moet lief voor mij zijn, hij moet mij aandacht geven, hij moet romantisch zijn, hij moet betrouwbaar zijn, hij moet alleen van mij houden, hij moet er voor me zijn, hij moet mij liefde geven precies zoals ik het wil hebben, hij moet van mij houden zoals ik het wil anders…!, als hij niet doet wat ik wil dan houdt hij niet van mij.., hij moet rekening met mij houden..en ga zo maar door..Moeten en nog eens moeten. Uiteraard zeggen wij dit niet hardop maar onbewust willen wij dit wel. Of zie ik het verkeerd?
En pas aan het eind van de relatie beseffen wij dat wij die zogenaamd leuke eigenschappen bij onszelf missen. Wij zijn zelf niet lief voor onszelf. Wij geven onszelf niet voldoende aandacht en liefde. Maar werken aan onszelf is een moeilijke opgave. Hoe meer wij graven, hoe dieper wij in de lagen van duisternis en licht belanden. Is het niet makkelijker om het bij de ander te laten dan bij onszelf? Wij kiezen ervoor om de ander te veranderen in plaats van aan onszelf te werken. Zo zie ik het.
Mijn broer is verliefd op die dame omdat zij sterker is dan hij, heb ik het gevoel. Mijn broer valt altijd op sterke vrouwen met een tikje dominantie. En hoeveel relaties heeft hij niet gehad. Vrouwen pronken met hem omdat hij heel erg knap, charmant en welgesteld is maar hoe lang hebben die relaties geduurd. Ik zie vrouwen komen en gaan. Mijn broer komt heel stoer over maar hij heeft een heel klein hartje. Zijn hart is zacht en liefdevol. Hij zoekt (denk ik) iemand die echt van hem houdt, die om hem geeft. Hij heeft geen hoge verwachtingen maar hij is ook net als ik “gevoelig”. Hij kan wel voelen of die ander echt meent. Of de liefde echt is. Zo niet dan maakt hij het uit. Maar tot die tijd blijft hij in de relatie totdat hij er zat van wordt. Elke keer weer..Ik schijn te weten wat goed voor mijn broer is en nu beland ik in een soort soapserie. Die (nieuwe) vriendin van mij schrijft graag gedichten en ik heb één van haar gedichten (zonder overleg) gisterenavond naar mijn broer gemaild. En hij is nieuwsgierig naar haar… Maar zij is helemaal geen dominante type (zij zit zelf in de relatie met een man die vreemdgaat en dingen voor haar verborgen houdt. En geloof me, zo’n kl…zak is hij wel want ik ken hem ook.). Zo zie je maar (even terugkomen op mijn broer en ik), ik heb nooit gedacht dat mijn broer van gedichten en zachtheid houdt totdat ik zijn bericht heb gelezen. Net als hij niet wist dat ik ook heel erg emotioneel kan zijn. Zo ontdekken wij elke dag de lagen van ons ZIJN.
Dit gebeurt ook in de relatie. Als de liefde echt en oprecht is dan zijn wij bereid samen met onze partner een reis te maken naar die lagen. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat de ander de benen neemt en zijn/haar eigen reis met iemand anders maakt?