Ik heb alles gelezen en zie alleen terugvallen in het oude kader. Dat is een constatering. Alleen bevestigen wat past in jouw zienswijze en alles wat niet past op directe of indirecte wijze onderuit proberen halen. Ik krijg er gewoon een slecht gevoel bij. Vooral omdat er geen ruimte wordt gelaten aan een ander om een eigen zienswijze erop na te houden.
Waarom draai je het nu om? Ik heb de vragen beantwoord die gesteld zijn en uitgelegd waar het afwijkt en waarom ik het anders zie.
Als die andere zienswijze zoals je zegt zo krachtig is, waarom kan hij dan onderuit gehaald worden door er kritisch naar te kijken?
Iedereen mag zijn eigen zienswijze erop na houden, daar heb ik geen enkele moeite mee. Maar als iemand deze zienswijze ook gaat ventileren moet die wel openstaan voor kritiek. En dat is wat ik vooral mis bij de mensen die hun zienswijze uitdragen.
Als ik niet open zou staan voor kritiek, dan had ik toch geen open forum neergezet?
Ik lees de diversiteit aan meningen en het is interessant. Ik sta open voor alle versies, maar vind dat ik het recht heb om voor mezelf een eigen zienswijze erop na te houden. En ik zie geen reden om die verplicht hier te moeten delen.
Helemaal mee eens, en dat recht heb je dan ook volledig. Maar ga die dan ook niet ventileren of naar buiten brengen, tenzij je ervoor open staat dat jouw eigen zienswijze ook kritisch tegen het licht wordt gehouden.
Wie zegt dat ik in een auto rijd? En vandaaruit schreeuw? Wie zegt dat ik schreeuw?
Mss fiets ik wel, of loop ik. Of heb ik een Segway. Of gebruik ik de wegenkaart om met mijn heli te vliegen. Of sta ik stil en wil ik alleen weten waar ik ben.
Ik hield me alleen aan jouw analogie van de wegenkaart. Maar je begrijpt precies wat ik zeg, want inderdaad we hebben van elkaar geen flauw idee waar we zijn. Ik heb echt geen idee waar je bent en pas als je mij laat weten waar dat is, kan ik daar ook enige uitspraak over doen.
Je doet heel veel aannames. En daardoor is m.i. je blik niet altijd open.
Aannames worden gemaakt waar feiten ontbreken en niet worden ingevuld. Als jij de ontbrekende feiten niet wilt invullen, heb ik weinig over dan het doen van aannames. Maar daarin verschil jij toch niet van mij?
Het zou fijn zijn als ik mijn eigen wereldbeeld mag handhaven zonder erop aangevallen te worden. En niet steeds in verdediging moet vallen.
Volgens mij wordt jij hier ook niet aangevallen en is het mijn wereldbeeld dat onder vuur ligt
. En dat is precies waarom ik het uitdraag zodat ik mijn wereldbeeld kan bijschaven.
Enige wat ik me afvraag is waarom je wel je eigen wereldbeeld als referentiekader gebruikt, maar niet deelt wat dit beeld is, zodat wij ook daadwerkelijk kunnen begrijpen wat je zegt in plaats van te moeten terugvallen op aannames die we zelf moeten doen.