Loading...
nl

Ondernemersplan

Helma
Helma mrt 12 '09
Ik ga morgen naar hyves, ik ga nu plat! Doeggg!!! tired
Helma
Helma mrt 14 '09
Af en toe zal ik hier wat vorderingen plaatsen over mijn plan.

Vorig jaar ontving ik mijn secretaresse-diploma. Er zat een vak bij tijdens die tweejarige opleiding over ondernemen en dergelijke. Ik kreeg daarin te maken met een onderdeeltje boekhouden. Ik begreep er in het begin niet veel van, maar heb wel veel opgestoken van het schrijven van bijvoorbeeld prijs-produkt-plaats-promotie, of wat te denken van een kasboek, met vlottende activa, vreemd vermogen en dergelijke.

De boeken had ik gehuurd bij van Dijk's boekhuis, de kosten van de opleiding waren voor Philadelphia. Er ging iets mis aan het eind van het eerste jaar. Omdat ik aan het begin van het eerste jaar alle boeken voor twee jaar al had gehuurd, vroeg men na een jaar om de gehuurde boeken terug te sturen. Ik gaf aan dat ik ze nog een jaar nodig had, en men zei mij dat ik het huurgeld daardoor niet terug zou krijgen. Ik mocht de boeken houden. Na overleg met Philadelphia gaf men aan dat dat geen punt was.
Al deze boeken heb ik nog, en komen nu goed van pas! Echt super. Nooit gedacht dat dat nog eens van pas zou komen, en zo snel al!

Ik heb het ondernemersplan van de KvK uitgeprint op lijntjespapier en ga het op mijn gemakje invullen met potlood aan de keukentafel, zodat ik het later in kan voeren in het bestand.

Er zijn verschillende stappen te volgen: ik kies ervoor om sommige dingen uit te zoeken zonder daarbij bij stap 1 te beginnen. Ik kan wel iets willen beginnen, maar stel dat de woningbouwvereniging of de gemeente niet meewerkt? Het zou jammer zijn als ik al halverwege mijn plan ben, en één of andere instantie gooit me roet in mijn eten.

Ik vind het leuk om te doen. Gisteren was mijn moeder hier, en ik had het bijna verteld, maar ik kies ervoor om te wachten tot ik een stuk verder ben met mijn onderzoek.
Soms hebben broertjes van mij fantastische plannen, maar komen niet verder dan stap 1. Om dan van tevoren al de verjaardagbezoekjes in het teken te stellen van een vaag plan, is voor mij geen optie. Ik kom pas naar voren met mijn ideeën als ik de helft rond heb.
Voor mijn gevoel ga ik best snel. Af en toe moet ik op de rem trappen, ik weet dat dat beter is voor mij.
Helma
Helma mrt 14 '09
Oh ja, ik had nog een vraagje. Weet iemand wat het kost om een website te laten bouwen/onderhouden?

Mijn oudste dochter maakt de foto's.

Ook zoek ik nog een naam voor een evt. website en winkel. Voor de website had ik relishop of spirituele winkel.com in gedachten: voor de winkel Phoenix... blush
Helma
Helma mrt 14 '09
Zojuist een uitvoerig gesprek gehad met een eventuele concurrent, de eigenaresse van Het Elfde Huis uit Harderwijk. Haar reactie was gematigd positief. Ik gaf aan dat het niet mijn bedoeling is om met haar te concurreren, maar ik had wat vraagjes aan haar. Of zij ook mensen uit Nunspeet in haar centrum krijgt, en die krijgt ze zeker. Om het ijs te breken vroeg ik haar of het tegen die tijd oke is als ik foldermateriaal van haar aan zou mogen bieden, en of ik mensen voor workshops naar haar zou mogen verwijzen. Dit vond ze een heel goed plan, gelukkig. Ze gaf wel aan dat ik dan wat de winkel betreft in haar vaarwater zal zitten, maar ik gaf aan dat mijn kleinschaligheid niet snel haar brede assortiment zal kunnen overtreffen.

Ook zij heeft de bijbel, de koran, de torah en de kabbalah op één plank staan. Soms krijgt ze christenen in de winkel, die aanvankelijk wat sceptisch reageren, en uiteindelijk schoorvoetend wat titels ter hand nemen, maar meestal toch niet kopen. Als ze mensen spreekt buiten de winkel om, en ze vertelt tegen christenen dat ze zowel de bijbel als de koran verkoopt, reageert men verbaasd. Dat dat zomaar mag! Ze vertelt er dan maar niet bij dat ze ook boeken over wicca en dergelijke verkoopt, want dat zou in het verkeerde keelgat kunnen schieten.

Ik vond het een leuk gesprek, en te zijner tijd zal ik opnieuw met haar contacten over eventueel foldermateriaal. Hun cursusaanbod is gigantisch, en ik heb niet de illusie dat ik haar ooit zal overtreffen.
koenewoen
koenewoen mrt 14 '09
Leuk voor jou! Moet wel spannend zijn zo een eigen zaak opstarten!
Misschien maar goed dat je aan haar verteld hebt dat je niet wilt concurreren. Integendeel als je een beetje kunt samenwerken, kun je nog meer mensen bereiken en helpen.

Phoenix vindt ik een hele mooie naam voor je winkel.
De naam van de website vindt ik iets minder, het is voor mij te alledaags, niet speciaal als je begrijpt wat ik bedoel!

Ik wens je nog heel veel succes met je plannen!
Helma
Helma mrt 14 '09
Koenewoen, ik snap wat je bedoelt voor wat betreft de naam van de website: maar juist, omdat het eigenlijk te alledaags is, is het makkelijker te vinden, denk ik. Als ik één of andere vreemde constructie bedenk, komt er niemand kijken. Als men gaat googelen om een 'spirituele winkel' te kunnen vinden komen ze eerder bij mij terecht als dat ik kies voor bijv. Phoenix. Ja toch? En misschien is het wél een optie om de naam van mijn winkel terug te laten komen op de website zelf...

Dat zou tenminste mijn constructie kunnen zijn.

Heb al een mail gestuurd naar een professionele website-bouwer, zij vragen ongeveer 150 euro per jaar ex BTW, en je mag dan zelf ook je website uptodate houden, met ruimte voor 150 foto's... Het emailadres wat ik vanaf heden en voorlopig gebruik voor alle mailverkeer is relishop.helma@gmail.com . Vet he!!!
Helma
Helma mrt 14 '09
JJIIIIIIEEEEEEHHHHAAAAAAAAAAAA!!!

Mijn eerste mailtje op mijn nieuwe emailadres. De websitebouwer heeft gereageerd. Zij willen een demowebsite voor me maken met vier foto's, om mij te laten zien wat ze kunnen. Verder gaven ze aan dat ikzelf de website naar eigen inzicht uit kan bouwen. Nu hoop ik niet dat ik daar dan zelf nog uren mee aan de slag moet...

Ik zal mijn dochter mee laten lezen als ze morgen terug is.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 14 '09
Mooi Meis!!
Helma
Helma mrt 14 '09
Dankjewel lieverd!
marga
marga mrt 14 '09
Helma,

Ik heb je uitnodiging voor hyves ontvangen en je mail gelezen met je enquete erin. Als je het goed vind kom ik daar morgen op terug (wil er even goed mijn gedachten over laten gaan).

Heb trouwens wel al even voor je gekeken naar de domeinnaam voor je website en de naam voor je winkel.

De domeinnaam: www.relishop.nl is al vergeven.
De domeinnaam: www.spirituelewinkel.com niet die kun je dus laten registreren.

De bedrijfsnaam Phoenix vind ik ook een mooie, ik zou echter wel even kijken of mensen dit al met een ander bedrijf associeren.

Als je wilt kijken of een domeinnaam nog vrij is: altijd het volgende gebruiken om dit te controleren: www.sidn.nl voor domeinnamen met .nl of www.directnick.com om te kijken naar domeinnamen die eindigen op .com .net. .org etc. Doe je dit op een andere plek dan zit je vaak vast aan de domeinnaam, want op het moment dat jij checked of de domeinnaam nog vrij is gaan zij hem registreren.

Liefs Marga
Helma
Helma mrt 14 '09
Wat je zei over spirituelewinkel.com had ik inderdaad al ontdekt, want .nl is al vergeven. Ik las wel dat als je een domeinnaam registreert, dat hij ook binnen een week operationeel moet zijn, als ik het goed heb.

Dank je wel voor je tips Marga! Echt fijn dat je meedenkt.
koenewoen
koenewoen mrt 14 '09
Ja het zal wel gemakkelijker bereikbaar zijn als de mensen googelen. Dat is waar, je website zou je best zo snel mogelijk reserveren. €150.00 per jaar dat valt nog mee. En er is zeker ruimte genoeg voor foto's.
En trouwens dit zal je kunnen aftrekken van de belastingen hé.
www.spirituelewinkel.com ==> Zal ik deze al bij mijn favorieten zetten?
Helma
Helma mrt 14 '09
wacht maar even Koen, want ik mailde net met mijn dochter, en zij protesteerde, want ze schijnt een veel goedkopere manier te weten... zal haar vriendje wel weer achter zitten, zucht...
koenewoen
koenewoen mrt 14 '09
Je kunt er altijd naar luisteren hé, misschien zal het wel beter zijn, je weet nooit. Ze willen ook maar helpen hé, misschien kan hij wel de website maken voor je, is hij een beetje handig met de computer?
Hoe dan ook, je beslist zelf hé.
Helma
Helma mrt 14 '09
Ja, hij is akelig handig met pc's, maar ik heb geen zin om drie weken te wachten! En inderdaad, ik beslis zelf, maar als het me 150 euri per jaar bespaart, moet ik er toch maar even naar luisteren grin
koenewoen
koenewoen mrt 15 '09
Luister maar even wat je schoonzoon te zeggen heeft.
En inderdaad als je het iets goedkoper kan doen, moet je ook niet twijfelen natuurlijk, zolang de kwaliteit er maar niet onderlijdt.
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 15 '09
Heb je er zin in om het allemaal te gaan doen? Leeft het lekker voor je?

Ik vind het zo leuk voor je!

Prettige zondag he? wink
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 15 '09
Origineel bericht van: koenewoen
zolang de kwaliteit er maar niet onderlijdt.


Even hierop inhakend, kwaliteit is idd wel belangrijk. Op 1 of andere manier staat en valt het daarmee.
Helma
Helma mrt 15 '09
Ja, daar ben ik me wel van bewust. Ik was laatst op een spirituele site, en als ik dan op de homepagina al drie schrijffouten tegenkom, dan maakt dat geen professionele indruk.

Het zit momenteel wel flink in mijn systeem, en ik denk er flink over na. Als ik over de financieën nadenk, word ik wel wat onrustig. Hoe groot moet de voorraad boeken zijn, gebruik ik eerst een ruimte in de tuin die ik al heb(al is dat wel aan de kleine kant), koop ik een nieuwe blokhut van 4 bij 5 meter, mag ik die wel plaatsen in de tuin, hoeveel moet ik lenen, enz. Veel zaken die me bezig houden. Want op het gebied van geld moet ik wel risico's durven nemen, en wat geld betreft is juist dát hetgene wat ik nooit wilde.

Ik heb het hier wel vaker gezegd, ik ben zelf verantwoordelijk hier voor wat erin en eruit gaat, en dat gaat me heel goed af. Ik weet precies wat er elke dag op mijn bankrekening gebeurt, en ik sta nooit rood. En dan bedenk ik me: hoe kom ik in hemelsnaam op het idee een risicovol plan te lanceren? Waar ben ik mee bezig, kan ik dat aan, durf ik te lenen bij de bank? Bah, wat onzeker. Ik sta even op een punt waarin ik me afvraag of het mij die spanning waard is. Ik wil naast het winkeltje mijn baan blijven houden, om zeker te zijn van een boterham voor de kids.

Mijn tuin is 30 meter diep: waar de officiele stoep ophoudt, 10 meter vanaf het woonhuis, is gehuurde grond. Iedereen in de straat kon de laatste 20 meter huren, voor 10 euro in de maand extra huur. Ik zou de blokhut op die gehuurde grond zetten, maar ik vraag me af of dat wel mag. Volgende week bel ik met de gemeente en de woningbouwvereniging, en ik verwacht dat ik aan het eind van de week helder heb of het wel of niet kan.

Ja, ik vind het leuk, nog steeds. Maar zoveel boeken als de winkel in Harderwijk heeft, daar kan ik eerst niet aan beginnen. Duizenden euro's kost me dat!

Eerst nog even weekend vieren! smile
Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 15 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Eerst nog even weekend vieren! smile


Goed plan!

Pak eerst de dingen die je kunt overzien. Het geheel volgt wel. En over je voorraad. Als je snel geleverd kunt krijgen hoeft je voorraad niet groot te zijn en loop je dus minder risico.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki