Loading...
nl

Ondernemersplan

Hemelwandelaar
Hemelwandelaar mrt 10 '09
Origineel bericht van: Phoenix
Het starterspakket is binnen! Eerst maar eens richten op marktonderzoek...


Echt goed wat je aan het doen bent hoor! Ik duim voor je.

Een docent heeft wel eens verteld dat wanneer je goed werkt aan je ondernemersplan, veel al gedaan is. Marktonderzoek is een heel belangrijke hierin, net zo goed als een goed financieel onderzoek. Mn de banken zijn er erg gecharmeerd van als je dit solide aanlevert.

Kamer van Koophandel doet ook heel erg veel voor starters. Er zijn opendagen, maar je kunt er ook zo naar toe om informatie te krijgen (of internet natuurlijk). Er zijn cd-roms (gratis) op de markt met programmatuur om te helpen bij je ondernemersplan. Kvk biedt workshops. Er is genoeg.

Kijk ook heel goed naar je locatie. Daar waar je wilt starten, bestaat er al een vraag naar je product of ga die creëeren? Als de behoefte al bestaat (ondervraag eens een middag winkelende mensen met een enquete)zit je goed of beter.

Toi toi he dame?

Liefs Paulette
admin
admin mrt 10 '09
Heel belangrijk. Heb dat ook eens gedaan, zo een pakket aangevraagd en ingevuld. Veel werk. Maar je krijgt wel een realistischer beeld van de kansen en haalbaarheid van een eigen onderneming. Zonder dat je een cent hebt uitgegeven.

Gaandeweg geven de vragen ook weer inspiratie voor nieuwe ideeen.

Ik hoop van harte dat je je droom gaat omzetten in realiteit!

Groetjes,
Hans
Helma
Helma mrt 10 '09
Dank jullie wel allebei! Mijn bedoeling is eigenlijk om bij huis te beginnen, met bijvoorbeeld een nieuwe blokhut achter het huis, de tuin is er groot genoeg voor. Wel weet ik, dat in ieder geval mijn straat al niks op zal leveren, en de direct aanliggende ook niet. Zal er nog eens goed over denken. Hoe ik dat marktonderzoek op ga zetten, weet ik nog niet maar ik heb vanmiddag een mail gedaan op www.ondernemersklankbord.nl met de vraag hoe dit aan te pakken. Binnen 24 uur antwoord.

Achter in een dik boek wat ik toegestuurd kreeg, staat een tienstappen-plan, met 1000 en 1 tips en websites. Ik vind het erg prettig om alles op mijn gemak te doen. Eén van de tips is wel om te overleggen met je familie. En dát ga ik dus niet doen: ja, wel met mijn kids, maar verder nog even niet. Stel dat ik bij stap 7 er achter kom, dat het toch niks kan worden, dan heb ik niet iedereen een fantastisch verhaal lopen vertellen...
admin
admin mrt 10 '09
We maken er gewoon een ontmoetingsplaats van voor de merudi leden. Waar we elkaar eens kunnen ontmoeten.
Heb je meteen bijna 700 potentiele klanten! wink
marga
marga mrt 10 '09
Hoi Phoenix,

Super leuk dat je ook je eigen bedrijfje wilt opstarten. Komt veel bij kijken hè? Ben er zelf momenteel ook heel druk mee bezig. En my god wat komt er een boel informatie op je af hè.

Waar je als allereerste naar moet kijken bij je onderneming zijn de volgende drie dingen:

- wat is de missie van je bedrijf
- wat is de visie van je bedrijf
- wat zijn de doelstellingen van je bedrijf (zowel kwalitatief
als kwantitatief).

Pas daarna komen alle andere dingen.

Als ik je ergens mee kan helpen, hoor ik het graag.

Liefs Marga
Helma
Helma mrt 11 '09
Ja, het ligt ook nog eens lekker centraal in het land laugh

Als ik wil kan ik wel 15 droogmolens laten draaien in mijn tuin, dus dan kan ik zeker 150 mensen uitnodigen, geen probleem! laugh
Even mijn stoelen tellen... ik heb er 27, dus dat wordt een staande receptie! Oh, wacht, mijn picknicktafel erbij, dat zijn er dan 33...

Mag ik wel eerst mijn tuin opknappen confusedAls jullie allemaal een hark, een bezem en een snoeischaar meebrengen zijn jullie van harte welkom! grin
Helma
Helma mrt 11 '09
goeie tip Marga: missie en visie, is dat niet bijna hetzelfde? Kun je mij er iets over uitleggen?
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 11 '09
Nee die zijn niet helemaal hetzelfde.
Missie is je doel (dus wat wil je nu bereiken) en is heel concreet.
Je visie is waar je naartoe wilt, dus hoe denk jij dat je winkel er over 5 jaar uit zou moeten zien?
Missie = nu
Visie = toekomst
Muin
Muin mrt 11 '09
En Passie !! hoort er ook bij. Passie is een belangrijke drijfveer voor ondernemer.
Vanuit passie kan je stappen ondernemen. En geloof me, als passie jouw krachtbron is dan zal je makkelijk jouw doelstelling, visie en missie kunnen verduidelijken en kenbaar maken.

Leuk dat je aan huis een winkel kan beginnen, Phoenix. Ik ken een aantal winkels die regelmatig workshops organiseren. Mensen die deelnemen aan de workshops kunnen ook boeken, CD’s, wierrook, inzichtskaarten, films, engelenkaarten, half-edelstenen en kristallen hangers, schilderijen, 3Dwandkleden etc.. van jouw winkel kopen (waarom niet ze zijn er toch). En je wordt zelf benaderd door de leveranciers. Geloof me, die mensen krijgen regelmatig lijsten van KvK. Ze weten jou heel snel te vinden. Voor je het weet, sta je te kijken wat je allemaal wel en niet moet bestellen.

Een ondernemingsplan is altijd handig. Zo kom je er ook heel snel achter of jouw onderneming levensvatbaar is. Uitgaan van jouw situatie zal ik eerst beginnen met een online winkel met een winkelruimte aan huis zodat mensen jouw spullen kunnen komen bekijken. En de tuin zal ik gebruiken voor workshops. Genoeg voor nu. Ik ga lekker slapen.. tongue

Liefs,
Anna
gast
gast mrt 11 '09
Origineel bericht van: NiMS
Nee die zijn niet helemaal hetzelfde.
Missie is je doel (dus wat wil je nu bereiken) en is heel concreet.
Je visie is waar je naartoe wilt, dus hoe denk jij dat je winkel er over 5 jaar uit zou moeten zien?
Missie = nu
Visie = toekomst


Is het niet precies andersom? Dat visie is hoe je er nu over denkt hoe je het wilt gaan invullen en dat je missie dat is waar je wilt zij in de toekomst. Dus visie = nu en missie = toekomst.

Ach het zal wel aan mij liggen ben met meer dingen precies anders om wink
Helma
Helma mrt 11 '09
Visie volgens Wikipedia:

De term visie geeft aan wat het gewenste lange termijn perspectief is van een organisatie. Er is slechts een visie per organisatie of organisatieonderdeel (afdeling, dienst, faculteit...etc). De visie wordt afgeleid van, en is in overeenstemming met de missie. Missie en Visie vormen samen de Collectieve Ambitie.[1] Missie en Principes vormen samen de Visie.

Missie volgens Wikipedia (wordt de engelse onderstaande term ook wel voor gebruikt):

Een mission statement moet laagdrempelig zijn, voldoende ruim geformuleerd om flexibel werken mogelijk te maken, maar tegelijk voldoende eenduidig om een homogene bedrijfscultuur te bewerkstelligen. Een mission statement beantwoord eigenlijk de vraag "waartoe zijn wij op aard"; bestaansrecht, welke rol heeft de organisatie in haar omgeving? Welke waarde creëert zij? Een mission statement is gelinkt aan een visie. De visie geeft weer welk standpunt de organisatie inneemt ten aanzien van realisering van de missie. Hoe denkt de organisatie de missie te realiseren?


Hihihihi, om het te verduidelijken confused

(Yeah, I've done my research)
Helma
Helma mrt 11 '09
Als ik mijn visie, missie en passie op papier heb staan, mogen jullie er op schieten wink
marga
marga mrt 12 '09
Sorry Phoenix dat het even duurde voor ik weer reageer.

Ik hanteer zelf de volgende definities van de termen missie, visie en doelstellingen.

1. missie: wat doen we nu?
om deze vraag te beantwoorden kun je gebruik maken van onderstaande hulpvragen:
- welke producten en of diensten biedt mijn bedrijf aan
- wie of wat zijn de doelgroepen voor mijn producten en of
diensten.
- wat zijn de afnemersfuncties oftewel in welke behoeften
speelt mijn bedrijf in.

Je missie zou bijv. kunnen zijn en dan gebruik ik je forum naam even als bedrijfsnaam: Phoenix biedt producten en workshops aan ter bevordering van het geluksgevoel van mensen.

De visie is de droom van de ondernemer, en kan betrekking hebben op een of meer van onderstaande onderdelen:
- opvattingen over wat jou onderneming belangrijk vind
- de identiteit van je onderneming
- de langetermijn doelen van je onderneming

bijv. Phoenix streeft ernaar zoveel mogelijk mensen te helpen in hun gevoel van geluk.

Doelstellingen:

Vervolgens formuleer je n.a.v. je missie en visie kwantitatieve doelstellingen. Dit houd in dat de doelstellingen die je formuleert SMART zijn:
S = specifiek
M = meetbaar
A = acceptabel
R = realistisch
T = tijdsgebonden

Doelstellingen kunnen bijv. zijn:

- Phoenix wil binnen 1 jaar 100 klanten hebben geholpen
- Phoenix wil binnen 2 jaar een omzet realiseren van ....euro.
- Phoenix wil binnen 2 jaar een bedrijfspand hebben.
- Phoenix wil binnen 2 jaar naamsbekendheid hebben onder x
aantal mensen in de provincie
- etc.

Liefs Marga
Helma
Helma mrt 12 '09
Wauw Marga, wat goed! Die print ik uit! Feit is, dat er op mijn werk tijdens tb's ook gewerkt wordt met SMART, dus helemaal vreemd ben ik er niet mee!

Mag ik vragen wat jij aan het opzetten bent voor jezelf? Of heb ik niet goed opgelet? blush
Helma
Helma mrt 12 '09
Als ik een vraag wil stellen aan die klankbordgroep, waar ik eerder over schreef, moet ik eerst 75 euro overmaken, hahahaha. Ik dacht het dus niet.
marga
marga mrt 12 '09
Natuurlijk mag je dat wel vragen smileHet is mijn grote passie om mensen te helpen optimaal geluk in hun leven te genieten. Iets mooiers bestaat er toch niet?

Zelf ben ik jarenlang intens verdrietig geweest (mijn paps is heel plots overleden toen ik 13 was). Ik heb toen een heel lange reis gemaakt (allerlei therapiën gevolgd, bij maatschappelijk werk geweest, bij de psycholoog geweest, bij paragnosten geweest, een berg aan boeken verslonden etc.) en het gevolg is dat mijn leven er elke dag mooier uit gaat zien en ik een enorme passie heb gekregen om dit gevoel van geluk door te geven.

Ik wil een bedrijf opzetten in lifecoaching en in mei word ik opgeleid tot spiritueel lifecoach daarnaast wil ik ook producten zoals edelstenen gaan verkopen (stenen vond ik vroeger al helemaal geweldig en toen wist ik nog niet eens van hun werking af). Momenteel ben ik druk bezig met de voorbereidingen.

Ik heb trouwens nog even terug gekeken naar wat je had gevraagd aan de klankbordgroep. Wat is het precies wat je wilt weten wat betreft het marktonderzoek?

Liefs Marga
Helma
Helma mrt 12 '09
Mooi, Marga! Goed plan! Spannend he, al die voorbereidingen... maar als je er een haastklus van maakt, levert het alleen maar stress op, ben ik zelf achter. Fijn, dat je mee wilt denken!

Nou, ik wilde die mensen vragen hoe je precies een marktonderzoek opstart. Nu heb ik inmiddels een aantal mensen uit Nunspeet benaderd via hyves, met een vragenlijst. Bovendien is er een Nunspeet-hyves waar ik lid van ben geworden, en ik heb de beheerder een mail gestuurd of ik de leden mag benaderen met dezelfde vragenlijst. Dus ik kom er een beetje in op deze manier.
Verder moet ik nog wat meer zoeken op internet, maar vond vandaag www.marktonderzoek.startpagina.nl en hoop daar dit weekend eens even rond te neuzen. Komt goed! grin
marga
marga mrt 12 '09
hee wat goed van je Helma. Heb even gekeken naar die startpagina en ik zou als ik jou was op kvk kijken daar staat alles goed beschreven ook kan ik je het boek strategische marketingplanning van van Alsem aanbevelen (die heb ik echt als de bijbel gebruikt bij mijn opleiding).

Nu ben ik wel benieuwd naar je vragenlijst.

Liefs Marga

P.s. Als je het leuk vind kunnen we hyves vriendjes worden. Hyves is overigens ook een heel goed netwerk om dadelijk je bedrijfje te promoten. Heb je al een naam bedacht voor je bedrijf? Dan zou ik even een nieuwe hyves aanmaken.

Helma
Helma mrt 12 '09
geen probleem, hiddenwings.hyves.nl ! Als je me toevoegt, zal ik je het mailtje wel even doorsturen met de vragen...
Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek, thanks Marga!
marga
marga mrt 12 '09
leuk ga ik je zo even toevoegen.

Liefs Marga
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki