Origineel van Debiorah:
Ik vind het zelf een rare gedachte dat een engel-mens geen ziel zou hebben, ik denk eerder dat ze geen ego bezitten. Zij zijn naar mijn idee toch de meest bezielde mensen.
Nou engelen hebben wel degelijk ego's. Sterker nog, ik vermoed zelfs de grootste van ons allemaal. Ooit engelen horen ruzie maken? Nou ik wel. Dat is niet prettig.
Ik stel het me als volgt voor.
Ieder mens heeft een geest die in mijn ogen gelijk staat met de Psyche. Het is het aansturende gedeelte van het fysieke. Het is de energetische & biochemische mix die het levende wezen vormt. Deze geest wordt gedreven door de ziel. De ziel is de kracht die ieder levend wezen maakt tot wat hij is.
Precies. De ziel is bepaalt de identiteit, zoals hierboven ook staat.
Zonder ziel is de geest in wezen leeg.
Nee, zonder de ziel is de geest Identiteitloos. Netzoals God! Dat wil niet zeggen dat het leeg is.
Fysiek zou een levend wezen misschien kunnen functioneren maar tot welk doel leid het leven dan? Ik stel mij een levend wezen zonder ziel voor als iets wat constant hetzelfde rondje loopt. Alsof het niet bezield is maar alleen functioneert volgens een formule.
Een goddelijke formule, die goddelijke dingen doet. Daarbij moet je niet vergeten dat de geest wel degelijk een ego heeft. Hiermee is een mens zonder ziel dus absoluut niet een leeg persoon.
Het ego is volgens mij gevormd door de geest. Het is een soort aangegroeide laag tussen de geest en de ziel.
Precies wat ik ook denk. Zie mijn eerdere plaatje.
Het Ego staat naar mijn idee voor ons zelfbeeld in verhouding tot onze omgeving. Het wordt daarom ook gevoed door externe factoren. Hierdoor kunnen mensen zich soms anders gedragen dan ze eigenlijk willen.
Helemaal mee eens.
En wat we eigenlijk willen, onze diepste verlangens liggen in de ziel.
Nee geen verlangens, enkel onze identiteit. Verlangens zitten volgens mij in de geest. Je hoeft niet "te zijn" om iets te verlangen.
Ik denk dat de ziel de kern is. Zoals de kern van ons bestaan in deze ziel besloten ligt.
Nee dat denk ik niet. De kern van ons bestaan zit in de goddelijke energie. De causaliteit, de wet van oorzaak en gevolg. Dat is het enige dat ons bestaan mogelijk maakt.
Wat ons weerhoudt om puur vanuit onze ziel te leven is het Ego.
Dus in mijn ogen is het mogelijk dat een Engel-mens geen last (meer) heeft van dit Ego.
Dat denk ik dus juist niet. Het ego is juist de grootste belemmering voor de engel-mens. Engel-mensen zijn vaak erg overtuigd van hun eigen grootsheid. Ze vinden zichzelf erg goed. Dit komt doordat hun ego niet geremd wordt door hun ziel (identiteit).
Het handelt volgens zijn ziel en uit puurheid omdat het weet wat de kern van zijn bestaan is.
Hierdoor moet ik ook gelijk weer denken aan de tekst van Thomas over onthechting. Loskomen van wat je ziel beteugeld.
Juist, loskomen van je ziel is de goddelijkheid ervaren. Precies hetgeen een mens-engel doet zonder ziel.
Als ik het zo bekijk kan wat Sylli beschrijft ook slaan op het Ego. Het Ego heeft door de tijd heen meer grip gekregen op de besturing van wat we zijn.