Loading...
nl

Engel-mensen

Tamara26
Tamara26 feb 26 '07
 Quote:
Je hoeft niet mediamiek te zijn om een mensenlijke engel te her-kennen. Slechts de eigen liefde is voldoende om waar te nemen dat de ander "licht" geeft in zijn/haar aanwezigheid.
een menselijke engel is hji/zij die de afgescheidenheid van het hart/ziel kent en door de pijn heen kan zien. Als deze dat de betrokkene kan laten ervaren en zijn/haar licht daarover kan laten schijnen, heb je met engelen energie te maken.
Typerend voor engelen is dat zij de eigen pijn (grotendeels) voorbij zijn.

Thomas
Het is idd waar dat ik mijn eigen pijn grotendeels voorbij ben...
Maar dat andere wat je zegt zou best kunnen kloppen. Ik doe het alleen niet bewust, maar onbewust. Is er een manier waarop ik daar bewust mee bezig kan zijn?
Ik ben nog maar een leek daarin...
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 27 '07
De discussie over termologie is al eens eerder opgedoken. Misschien moeten we maar eens goed definieren hoe het zit met:
Ego
Ziel
Geest

Ik zal het uitleggen aan de hand van een document dat ik ooit heb geschreven, om de ultieme essentie weer te geven. Hoewel het document niet af is, en ook niet afgemaakt zal worden, zal ik toch enkele tekeningen hieruit tonen:
Het eerst plaatje geeft een overzicht van de verschillende mogelijkheden van aansturing

Hierbij zijn er dus al 2 dingen zichtbaar. De ziel en de geest. Daarbij is het dus zo dat de ziel, de geest kan aansturen. De geest is verantwoordelijk voor het opdoen van ervaringen en deze doorgeven aan de ziel. De ziel is verantwoordelijk voor het doorgeven van de identiteit van de ziel. "Het zijn " genoemd.

Dan vraag je je misschien af, waar het ego zijn plaats heeft. Hierbij ga ik even inzoomen op de geest. Dit is namelijk de plek waar het ego zich heeft genesteld. In een plaatje ziet dit er als volgt uit:

Het ego is de paarse bol in het midden. Hetgeen dat de beslissingen neemt, en gedachten vormt.

Samenvattend betekend dit dus als volgt: De ziel stuurt de geest aan, dat een ego bevat.

Nou terug op de originele discussie. Een Engel-mens heeft geen ziel. Zouden wij dit eerste plaatje gebruiken dan ziet het er best logisch uit als wij de ziel eruit weghalen.

Wat we dan namelijk krijgen is een wezen dat geen identiteit meer heeft maar wel een geest dat direct wordt aangestuurd door de bron (god, allah, ..). Als ik nadenk over de goddelijkheid die een engel-mens zou hebben, dan lijkt het wel heel logisch dat het zo is. De ziel is namelijk een enorme belemmering voor een engel. Het heeft namelijk geen identiteit, want het is er niet om te zijn. Het is er, om te doen. Dat een engel gewoon een Ego heeft, is daarmee weer heel logisch :).
Goed best duidelijk voor mij zo.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 27 '07
Nog even hierop reagerend:

 Quote:
Origineel van Puc:
Maar is het niet zo dat alle engelen ooit begonnen zijn als mens?
Dat denk ik dus niet. Er zijn wel mensen die zijn doorgegroeid als engel, maar niet dat alle engelen begonnen zijn als mens. Zeker in het begin, toen er nog geen mensen waren, maar wel een God.
????
???? feb 27 '07
Volgens de leer van de kabbala is de mens ontstaan uit engelen. Beter gezegt; de eerst geschapen mens, Adam Kadmon, was opgebouwd uit engelen. Naar dit evenbeeld is later de mens geschapen (geevolueerd). Maar is het niet zo dat ons idee over engelen erg vervuild is door alle verhalen en beeltenissen die erover gemaakt zijn door DE MENS. En alles wat de mens produceerd is maar een idee dat bedacht wordt door de hersenen.
Net zo goed als dat God als iets afgescheiden van ons uitgebeeld wordt. Als een man op een hemelse troon die over ons waakt en ons bespioneerd. Dit is dus allemaal beeldspraak vezonnen door mensen om andere mensen uitleg te geven van iets dat hun eigen verbeeldingskracht te boven gaat.

Engelen bestonden al voor er uberhaupt materie was. Je zou kunnen zeggen dat de materie ontstaan is uit die eerste engelen. Het worden dan ook wel eens de gevallen engelen genoemd. Alleen vind ik het wel jammer dat dit, door de mens, in een kwaad daglicht is geplaatst. Want goed beschouwd zouden wij er niet eens zijn geweest als deze engelen niet gematerialiseerd zouden zijn.

Alles en iedereen bestaat uit energie. We zijn ontstaan uit energie die steeds meer verdicht is door de steeds lager wordende trilling frequentie.
Dus misschien is het zo dat engelen op een hogere frequentie trillen. En dat de mens die op deze frequentie komt dus ook in de zelfde energie komt als die van de engelen en daardoor menselijke engelen worden. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat als de mens op een hogere frequentie komt, deze op de terugweg is naar de bron.
Maar hoe weet je wat de trilling frequentie van jezelf is? Is dat te meten met aardse middelen?
Debiorah
Debiorah feb 27 '07
Ik vind het zelf een rare gedachte dat een engel-mens geen ziel zou hebben, ik denk eerder dat ze geen ego bezitten. Zij zijn naar mijn idee toch de meest bezielde mensen.

Ik stel het me als volgt voor.

Ieder mens heeft een geest die in mijn ogen gelijk staat met de Psyche. Het is het aansturende gedeelte van het fysieke. Het is de energetische & biochemische mix die het levende wezen vormt. Deze geest wordt gedreven door de ziel. De ziel is de kracht die ieder levend wezen maakt tot wat hij is. Zonder ziel is de geest in wezen leeg. Fysiek zou een levend wezen misschien kunnen functioneren maar tot welk doel leid het leven dan? Ik stel mij een levend wezen zonder ziel voor als iets wat constant hetzelfde rondje loopt. Alsof het niet bezield is maar alleen functioneert volgens een formule.

Het ego is volgens mij gevormd door de geest. Het is een soort aangegroeide laag tussen de geest en de ziel.Het Ego staat naar mijn idee voor ons zelfbeeld in verhouding tot onze omgeving. Het wordt daarom ook gevoed door externe factoren. Hierdoor kunnen mensen zich soms anders gedragen dan ze eigenlijk willen. En wat we eigenlijk willen, onze diepste verlangens liggen in de ziel. Ik denk dat de ziel de kern is. Zoals de kern van ons bestaan in deze ziel besloten ligt. Wat ons weerhoudt om puur vanuit onze ziel te leven is het Ego. Dus in mijn ogen is het mogelijk dat een Engel-mens geen last (meer) heeft van dit Ego. Het handelt volgens zijn ziel en uit puurheid omdat het weet wat de kern van zijn bestaan is.
Hierdoor moet ik ook gelijk weer denken aan de tekst van Thomas over onthechting. Loskomen van wat je ziel beteugeld.
Als ik het zo bekijk kan wat Sylli beschrijft ook slaan op het Ego. Het Ego heeft door de tijd heen meer grip gekregen op de besturing van wat we zijn.
????
???? feb 27 '07
Je zou het ego ook kunnen zien als het aardse deel van de ziel. Het ego (de geest, het psyche) is vergankelijk de ziel is onvergankelijk. Maar het is de samen smelting van deze twee die het ware zelf vormen. Het ware zelf is zuiver en staat in verbinding met Al wat Is.
Alles wat we om ons heen kunnen waarnemen met onze zintuigen en onze gevoelens kunnen we in ons zelf ook vinden op een ander niveau.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 28 '07
 Quote:
Origineel van sylli:

Alles en iedereen bestaat uit energie. We zijn ontstaan uit energie die steeds meer verdicht is door de steeds lager wordende trilling frequentie.
Dus misschien is het zo dat engelen op een hogere frequentie trillen. En dat de mens die op deze frequentie komt dus ook in de zelfde energie komt als die van de engelen en daardoor menselijke engelen worden. Dus eigenlijk zou je kunnen zeggen, dat als de mens op een hogere frequentie komt, deze op de terugweg is naar de bron.
Maar hoe weet je wat de trilling frequentie van jezelf is? Is dat te meten met aardse middelen?
Dit klopt helemaal. Zoals ook op de hoofdsite valt te lezen onder de stukjes van gabriel:
http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=/nl/gabriel/14_de%20vorming%20van%20materie.htm

Omdat de kracht van de oerknal begon af te nemen, begon daarmee ook het heelal af te koelen. Naarmate het heelal verder afkoelde werd de pure energie omgezet in materie.

http://www.merudi.net/cgi-bin/cl/index.pl?page=nl/gabriel/5_het%20doel%20in%20het%20leven.htm
Ook is het belangrijk om de lagere afstemmingsfrequentie te herkennen. Lagere afstemmingsfrequenties belemmeren namelijk je eigen groei omdat zielen die deze frequentie hebben minder zijn geëvolueerd. Je kunt wel proberen deze zielen verder te helpen in hun groei, maar wees hier wel voorzichtig mee!

Je eigen afstemmingsfrequentie bepaalt uiteindelijk hoever je bent geëvolueerd. Pas wanneer je een bepaalde waarde hebt bereikt zal je geen materieel leven meer nodig hebben. Bij de volgende stap in de evolutie zal je een engel zijn, die dus een "verlichte" afstemmingsfrequentie heeft.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 28 '07
 Quote:
Origineel van Debiorah:
Ik vind het zelf een rare gedachte dat een engel-mens geen ziel zou hebben, ik denk eerder dat ze geen ego bezitten. Zij zijn naar mijn idee toch de meest bezielde mensen.
Nou engelen hebben wel degelijk ego's. Sterker nog, ik vermoed zelfs de grootste van ons allemaal. Ooit engelen horen ruzie maken? Nou ik wel. Dat is niet prettig.
 Quote:

Ik stel het me als volgt voor.

Ieder mens heeft een geest die in mijn ogen gelijk staat met de Psyche. Het is het aansturende gedeelte van het fysieke. Het is de energetische & biochemische mix die het levende wezen vormt. Deze geest wordt gedreven door de ziel. De ziel is de kracht die ieder levend wezen maakt tot wat hij is.
Precies. De ziel is bepaalt de identiteit, zoals hierboven ook staat.
 Quote:

Zonder ziel is de geest in wezen leeg.
Nee, zonder de ziel is de geest Identiteitloos. Netzoals God! Dat wil niet zeggen dat het leeg is.
 Quote:


Fysiek zou een levend wezen misschien kunnen functioneren maar tot welk doel leid het leven dan? Ik stel mij een levend wezen zonder ziel voor als iets wat constant hetzelfde rondje loopt. Alsof het niet bezield is maar alleen functioneert volgens een formule.
Een goddelijke formule, die goddelijke dingen doet. Daarbij moet je niet vergeten dat de geest wel degelijk een ego heeft. Hiermee is een mens zonder ziel dus absoluut niet een leeg persoon.

 Quote:

Het ego is volgens mij gevormd door de geest. Het is een soort aangegroeide laag tussen de geest en de ziel.
Precies wat ik ook denk. Zie mijn eerdere plaatje.
 Quote:


Het Ego staat naar mijn idee voor ons zelfbeeld in verhouding tot onze omgeving. Het wordt daarom ook gevoed door externe factoren. Hierdoor kunnen mensen zich soms anders gedragen dan ze eigenlijk willen.
Helemaal mee eens.
 Quote:

En wat we eigenlijk willen, onze diepste verlangens liggen in de ziel.
Nee geen verlangens, enkel onze identiteit. Verlangens zitten volgens mij in de geest. Je hoeft niet "te zijn" om iets te verlangen.
 Quote:

Ik denk dat de ziel de kern is. Zoals de kern van ons bestaan in deze ziel besloten ligt.
Nee dat denk ik niet. De kern van ons bestaan zit in de goddelijke energie. De causaliteit, de wet van oorzaak en gevolg. Dat is het enige dat ons bestaan mogelijk maakt.
 Quote:

Wat ons weerhoudt om puur vanuit onze ziel te leven is het Ego.
Dus in mijn ogen is het mogelijk dat een Engel-mens geen last (meer) heeft van dit Ego.
Dat denk ik dus juist niet. Het ego is juist de grootste belemmering voor de engel-mens. Engel-mensen zijn vaak erg overtuigd van hun eigen grootsheid. Ze vinden zichzelf erg goed. Dit komt doordat hun ego niet geremd wordt door hun ziel (identiteit).
 Quote:

Het handelt volgens zijn ziel en uit puurheid omdat het weet wat de kern van zijn bestaan is.
Hierdoor moet ik ook gelijk weer denken aan de tekst van Thomas over onthechting. Loskomen van wat je ziel beteugeld.
Juist, loskomen van je ziel is de goddelijkheid ervaren. Precies hetgeen een mens-engel doet zonder ziel.
 Quote:

Als ik het zo bekijk kan wat Sylli beschrijft ook slaan op het Ego. Het Ego heeft door de tijd heen meer grip gekregen op de besturing van wat we zijn.
Debiorah
Debiorah feb 28 '07
hmmm...ik vind je theorie erg goed Nims.
Maar ik liet alleen even zien hoe ik het dacht, als ik vanuit mezelf sprak. Zonder hierin de mening van anderen mee te nemen. Het was een hersenspinsel van mij. Ik weet ook lang niet alles. Ik denk dat het een moeilijke discussie wordt omdat ieder natuurlijk zijn eigen beeld heeft. Ik denk ook dat het door de terminologie komt dat er zo'n verwarring ontstaat, want eigenlijk denken we er ook weer niet zo anders over.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 28 '07
Ach dat geeft helemaal niets. Wat ik hierboven heb beschreven is een hersenspinsel van mijn kant :). Ik probeerde jouw spinsel te spiegelen aan mijn spinsel, en te zien of ik dat logisch kon beamen of niet als ik mijn theorie volg. Misschien moet je dat ook eens met mijn theorie doen, proberen te weerleggen, en verklaren waarom. Zo komen we uiteindelijk vanzelf uit bij het juiste :).
????
???? feb 28 '07
Of je op die manier bij het juiste antwoord komt betwijfel ik eerlijk gezegt. Want zolang je het zelf nog niet bent (nog geen eigen ervaring hebt) is het de blinde die de blinde leid en dat is gedoemd in een kuil te verdagen.
Maar dat neemt niet weg dat je er wel over mag brainstormen ;)Maar maak het niet absoluut als je het zelf niet zeker weet. En zeker zeten kunnen we alleen als het ervaren is. En dan nog is het alleen jou ervaring die je wel kan vertellen aan anderen maar voor die ander nog geen absolute is omdat die de ervaring mist.
Ervaring is in geen enkel opzicht overdrachtelijk.
JulienMoorrees
JulienMoorrees feb 28 '07
Niemand zal het hier worden hoor, want het gaat over engel-mensen en niet over menselijke engelen. Daarbij heb je mij niet horen zeggen dat er hier geen mens-engelen rondlopen hoor ;). In dit geval zal er dus ook geen sprake zijn van een blinde die een blinde leidt.

Ervaring is trouwens wel degelijk overdrachtelijk ;). Ik denk dat merudi hier het levende bewijs van is :).

-Merudi, It all started with a bad experience-
????
???? feb 28 '07
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat het, net als in alle andere religiesch die er zijn, niet aan iemand anders te geven is. Men moet het zelf ervaren en dat gebeurd of dat gebeurd niet. Maar het kan niet van mens op mens overgedragen worden.
En als je denkt dat dat wel is ben je slaafjes aan het kweken en dat lijkt mij nou net niet de bedoeling. Het gaat toch om beleving van vrijheid, of niet? En niemand kan een ander zijn/haar vrijheid geven want het is niet van degene die het krijgt. Het enige wat een ander voor een ander kan doen is een wegwijzer zijn.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 1 '07
Terugkomend op de engel-mensen, heeft iemand nog opmerking over mijn eerdere gestelde theorie?
????
???? mrt 1 '07
Je zei ergens dat de ziel de identiteit van de persoon bevat. Naar mijn idee is dit niet alleen zo. Het ego heeft ook een identiteit.

Er zijn nl twee kanten aan deze identiteit.
De ego identiteit (uit welk land kom je, welke religie heb je, je geslacht, etc) en de ziel identiteit (afkomstig van de bron)
Het is dus denk ik wel zaak om deze twee uitelkaar te houden.
En als je het zo bekijkt lijkt het logischer dat de engel-mens egoloos is ipv zielloos.
JulienMoorrees
JulienMoorrees mrt 1 '07
Hoi Sylli, ik ben het gedeeltelijk wel met je eens over het hebben van een identiteit van het ego, en het hebben van een identiteit van de ziel. Echter worden er nu 2 verschillende identiteiten door elkaar gegooid.

De ego-identiteit is hoe wij als mens tegen een andere persoon aankijken. Dit is namelijk zijn beslissingen en handelingen. Je hebt gelijk dat de ego identiteit wordt bepaalt door religie, geslacht etc.

Dan heb je nog de ziel-identiteit. Deze ziel-identiteit is eigenlijk je ware identiteit. Het is je codering in essentie. Als je het naar het aardse zou brengen, dan kun je de zielen-identiteit vergelijken met je DNA. Het is onveranderbaar, en bepaalt jouw volledige wezen. Van je haren tot aan je kleine teen. Dat is hoe ik de zielen-identiteit zou kenmerken.

Het is dus zeker belangrijk zoals je hierboven stelt, om deze beiden uit elkaar te houden.

Met je laatste opmerking ben ik het echter niet eens: "lijkt het logischer dat de engel-mens egoloos is ipv zielloos". Het ego is noodzakelijk om beslissingen te kunnen nemen. Hoogstens kan het ego in overeenstemming zijn met de bron, waardoor het geen belemmering meer vormt in de geest. Toch kan de geest niet zonder een ego, tenzij het tot zombie verword.

Zielloos daarentegen is volgens mij geen probleem. De ware identiteit van een Engelmens is afkomstig vanuit de bron. De bron heeft geen identiteit en dus ook geen ziel. Als je de boeken erop naslaat, is een engel vaak ook iemand zonder een bijzonder gezicht. Engelen zijn meesters in het wegvallen op de achtergrond. Ze steken niet uit, ze vallen niet op. Ze hebben als het ware geen identiteit. Ik snap juist wel dat ze zielloos zouden kunnen zijn.
????
???? mrt 1 '07
Ach ja, je zou best gelijk kunnen hebben. Maar voor mij klinkt dit als de omgekeerde wereld. Maar dat idee heb ik al sinds ik enig idee heb van mijn omgeving, dat ik in een omgekeerde wereld terecht ben gekomen.
IkBen
IkBen mrt 1 '07
Ieder mens ontstaat door het samenvloeien van een ei en een zaadcel, die beide miniatuur databanken zijn waarin naast biologische kenmerken, ook spirituele kenmerken van de ouders liggen opgeslagen. Die laatste kenmerken vormen samen de nieuwe, unieke en niet eerder geleefde geest.

Ieder mens bestaat uit 3 'delen', vergelijkbaar met een computer. Lichaam (hardware), ziel (energie, stroom), en de geest (programmatuur).
Lichaam en ziel kunnen samen zonder geest functioneren, dat heet coma. Zonder ziel is men dood.

Engelen zijn er in twee soorten.
Hemelse: Puur spirituele wezens die men op aarde niet tegenkomt, behoudens in opdracht van God zelf.
Aardse: Mensen die spiritueel uitzonderlijk hoog begaafd zijn. Zij kunnen dingen met hun geest waar mensen die denken paranormaal te zijn stil van worden.
Thomas A
Thomas A mrt 1 '07
Dit heb jij mooi omschreven IkBen en zie het min of meer gelijkend.
Mijn ervaring met engelen mensen is, dat zij de (hun) aardse pijn getransformeerd hebben tot liefde en be-grip, waardoor zij bijzonder krachtige mensenhelpers zijn verworden omdat zij de werking van heling verstaan. Een aanraking van hen doet al wonderen soms.

Thomas
Acheliah
Acheliah mrt 1 '07
Welkom IkBen allereerst :p :p

En ja het is heel mooi geschreven net wat Thomas zegt

Liefs Dieneke
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki