Die was heel bijzonder: in 4 dagen tijd 7 families bezocht, Gomel bekeken, naar musea geweest, kindertehuis bezocht, feestavonden meegemaakt en vooral veel ontvangen van onze Wit-Russische vrienden. Ze zijn ontzettend gastvrij en geven veel van het weinige wat ze zelf hebben aan hun gasten.
Zelf had ik de pech dat ik al wat grieperig op reis ging en na de reis van 30 uur in de bus werd ik echt ziek. De volgende dag heb ik daar in ons appartement een dag op bed doorgebracht, terwijl de groep de hele dag wegging, op zich ook wel een aparte ervaring. ‘s Middags kwamen er twee vrouwen met een tas vol fruit, brood thee ed. Ze spraken alleen maar Russisch en het is wel grappig hoe je dan communiceert… met een paar woordjes en gebaren. Het contact is ook veel sneller 'knuffelig' als je elkaars (spreek)taal niet spreekt. De volgende dagen heb ik weer met het programma van de groep meegedraaid en hebben we dus veel gedaan en gezien. Al met al een goede (leer)ervaring voor ons alle drie...
Het is wel confronterend om te zien en te proeven hoe dingen daar toegaan in Wit-Rusland. Zoals een van de vrienden het omschreef; ze vergeleek haar land met iemand die aan een longziekte lijdt: vanbuiten kan iemand er blozend uitzien , maar vanbinnen is hij ziek…
Over een dikke drie weken hebben we alweer vakantie, we zijn dan van plan om een rondreis door Tsjechië (en vooral ook Praag) en Oostenrijk (Karinthië) te maken. De tent gaat mee en/of we gaan op zoek naar een leuke B&B….maar we zien wel waar reis ons brengt… Dat vind ik een heerlijke manier van vakantie houden.