Loading...
nl

Op vakantie

liesanne
liesanne apr 16 '08
Wij gaan in de meivakantie naar Wit-Rusland. Enkele jaren geleden heeft een meisje uit Wit-Rusland voor 10 weken bij ons in huis gelogeerd en we gaan haar en haar famile en enkele docenten die ook bij ons hebben gelogeerd, nu bezoeken. We gaan met een groep, per bus (reis van 30 uur...). Drie jaar geleden zijn we er ook geweest en dat was een hele bijzondere reis. Het zal fijn zijn om elkaar weer te zien....
Er is ook ruimte om enkele plaatsen te bezoeken, het plan is dat we o.a. naar Gomel gaan.



gast
gast apr 16 '08
Hé wat gaaf om naar Belarus te gaan. Lijkt me echt heel mooi om daar eens rond te trekken. Daar heb je als mens (en dier) nog een beetje de ruimte! Veel plezier.
liesanne
liesanne apr 16 '08
Ruimte wel, maar weinig vrijheid en veel armoede.
De gastvrijheid daar vind ik heel bijzonder, mensen delen het weinige dat ze hebben.... het doet wel veel met mij daar te zijn, het relativeert zoveel (van mijn eigen leven)....
gast
gast apr 16 '08
Echte vrijheid is door niemand af te nemen of aan banden te leggen.
liesanne
liesanne apr 16 '08
Ik snap wat je bedoelt, maar als je beperkt wordt in je bewegingsruimte....., als je je aan regels moet houden (zoals bv. je kind mag geen spijkerbroek aan naar school)....., als je niet kan zeggen waar je voor staat op je werk, omdat je anders de kans loopt je werk, maar ook je woonruimte te verliezen, zonder uitkering (niet dat het loon zo riant is voor al het werk wat je levert op een 12-urige werkdag)........, als je met je gezin het land niet uit mag voor een vakantie........, als je als docent, als Loekasjenko je school bezoekt, je eigen lokaal moet opknappen op eigen kosten, terwijl je niet veel overhoudt van je maandsalaris....., als je om je politieke overwegingen kan worden opgepakt..............ik geloof dat je dit dan niet echt kan beamen......

Het is bizar dat dit soort dingen nog gebeuren in Europa….
gast
gast apr 17 '08
Tsja, wat is belangrijk? De zogenaamde vrijheid die er in de westerse wereld is is ook maar flinterdun.
Het westen houd de welvaart in Oost Europa ook laag omdat ze nu lekker goedkoop fabrieken daar kunnen laten draaien om hier de prijzen laag te kunnen houden. Zolang als het westen niet bereid is de welvaart te delen met de arme kant van de wereldbevolking zal het verschil blijven.
liesanne
liesanne jun 5 '08
Zijn jullie al bijna aan je vakantie toe, en waar gaan jullie heen (als je op reis gaat)....?
Lena
Lena jun 5 '08
Nee er staat nog niets vast,maar de wens is er wel,heb nog zoveel niet gezien,als ik dat hier zo lees smile
gast
gast jun 5 '08
Wij gaan een weekje naar Nederland. Maar ik ben genijgd dit niet als vakantie te bestempelen. Ben bang dat als we terug zijn op Curacao dat we pas echt aan vakantie toe zijn smile
inneke
inneke jun 6 '08
8 juli vertrek ik naar Portugal.
gast
gast jun 6 '08
Hé Liesanne, hoe is je vakantie eigenlijk geweest?
liesanne
liesanne jun 8 '08
Die was heel bijzonder: in 4 dagen tijd 7 families bezocht, Gomel bekeken, naar musea geweest, kindertehuis bezocht, feestavonden meegemaakt en vooral veel ontvangen van onze Wit-Russische vrienden. Ze zijn ontzettend gastvrij en geven veel van het weinige wat ze zelf hebben aan hun gasten.
Zelf had ik de pech dat ik al wat grieperig op reis ging en na de reis van 30 uur in de bus werd ik echt ziek. De volgende dag heb ik daar in ons appartement een dag op bed doorgebracht, terwijl de groep de hele dag wegging, op zich ook wel een aparte ervaring. ‘s Middags kwamen er twee vrouwen met een tas vol fruit, brood thee ed. Ze spraken alleen maar Russisch en het is wel grappig hoe je dan communiceert… met een paar woordjes en gebaren. Het contact is ook veel sneller 'knuffelig' als je elkaars (spreek)taal niet spreekt. De volgende dagen heb ik weer met het programma van de groep meegedraaid en hebben we dus veel gedaan en gezien. Al met al een goede (leer)ervaring voor ons alle drie...
Het is wel confronterend om te zien en te proeven hoe dingen daar toegaan in Wit-Rusland. Zoals een van de vrienden het omschreef; ze vergeleek haar land met iemand die aan een longziekte lijdt: vanbuiten kan iemand er blozend uitzien , maar vanbinnen is hij ziek…

Over een dikke drie weken hebben we alweer vakantie, we zijn dan van plan om een rondreis door Tsjechië (en vooral ook Praag) en Oostenrijk (Karinthië) te maken. De tent gaat mee en/of we gaan op zoek naar een leuke B&B….maar we zien wel waar reis ons brengt… Dat vind ik een heerlijke manier van vakantie houden.

gast
gast jun 8 '08
Mooie ervaring hoor Liesanne.
Ik zou trouwens zo met je mee willen want Tsjechië is een mooi land. Wij zijn een keer in de buurt van Praag geweest voor 10 dagen. En ook in Praag geweest natuurlijk. Mooi oude stad.
Ik ben er zelf nooit geweest maar volgens een oud colega van mij is de natuur rond de grens met Oostenrijk erg mooi en zeker de moeite waard.
Heerlijke manier van vakantie houden ja. Tent mee en maar zien waar je uit komt.
Ik zou dol graag als we hier vandaan, over een jaar of 4, eerst met een camper door Europa willen trekken voor minimaal een half jaar. Maar of dat er in zit.....we zien wel tegen die tijd.
Lena
Lena jun 9 '08
naar een bepaalde streek of plaats?
Lena
Lena jun 9 '08
Hermagor is een aardige plaats vlak bij de Weissensee.
Villach en Lienz zijn ook de moeite waard.
Weissbriach is een klein plaatsje met een fijne camping
liesanne
liesanne jun 9 '08
Bedankt voor de tip gast, ik zal eens naar informatie zoeken.
Ja Praag.....ik was er in 1990 en was meteen verkocht (het was toen een studiereis met de sociale academie, ik had er de tijd van mijn leven..... <:) ) Het lijkt me reuze fijn de stad weer te bezoeken, nu toch wel wat jaartjes ouder en mét man en kind…

Een camper, ja geweldig, hebben we de afgelopen jaren wel eens gehuurd, maar is toch vrij kostbaar.
Dus jij zit nog ongeveer 4 jaar op Curaçao?
gast
gast jun 17 '08
Hi Liesanne, sorrie dat ik je nu pas antwoord. Was deze topic even vergeten. Als het goed is blijven we nog 4 jaar maar het kan ook zijn dat we over ruim twee jaar weer naar Nederland gaan. Hangt er een beetje vanaf of mijn man verlenging krijgt of niet.

Maar komende week zijn we in Nederland en zal ik dus niet op het forum te vinden zijn. Zal een weekje afkikken worden voor me. En kou lijden ben ik bang wink
Dus lieve mensen tot volgende week. (niet teveel schrijven hoor anders moet ik zoveel bijlezen dat het nog langer duurt eer ik terug ben wink)
Lena
Lena jun 17 '08
er komt misschien wel een hitte golf aan laugh
maar fijne vakantie toegewenst.
gast
gast jun 17 '08
Dankje Lena. Geen regen is al genoeg om het mij naar mijn zin te maken maar jullie gun ik wel een beetje warmte hoor. Zal kijken of ik wat mee kan nemen smile
liesanne
liesanne jun 17 '08
Ja, een fijne week gewenst gast!!
Ga je de bloemetjes nog buiten zetten in Holland? wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki