rake taal Digi. Vergelijk voor de grap ook een wat men in de DSM beschrijft over bv. schizofrenie, MPS en wat er te vinden is over Kundalini energie. Je zult frappante overeenkomsten ont-dekken. Ik sta er verder ongeveer net zo in als jij. Ik herken veel van wat jij beschrijft en sta erg achter jouw woorden.............
Ik denk dat alle technieken die tot verlichting, siddhi, en dergelijke die .vrijwillig. worden toegepast een verrijking kan zijn voor het zelf.
maar als ze niet vrijwillig gebeuren tot psychose kunnen leiden.
kundalini is in de literatuur het meest aangehaalde, ikzelf heb vrede gesloten met kundalini en heb er geen centje pijn aan gehad.
hier ook de alchemistische disciplines van de taoisten <het boek van de gele keizer, of het geheim van de gouden bloem, of de lao tsu>
ook de westerse alchemie in de vorm van de steen der wijzen en dergelijke.
het opwekken van luciede dromen, zelfhypnose,
het leggen van mandala's of orakels,
kriya yoga zoals die in hindoe omgevingen wel gemeuren, het "scryen" in kristallen bollen of zwarte spiegels, het expirimenteren met uittredingen, tibetaanse tantra's en mediatietechnieken en wat al niet meer van deze zijde. Of ze nou in een metselarenloge gebeuren of door iemand alleen, ze kunnen ervaringen oproepen die op psychose lijken.
volgens de literatuur wordt de psychotische "reis"
door het onderbewustzijn "metanoia" genoemd.
psychiater faudraine is bij de bhagwan gegaan en is zelf met dit soort technieken "metanoia" aangegaan.
toen ik faudraine's boek hierover aan hett lezen was had ik min of meer de indruk dat de taal van deze psychiater erg veel weg heeft van taal die de zogenaamde psychotische mensen uitspreken.
echter meer taalkundig onderlegd door de mystiek van osho's bhagwanbeweging.
zoals in faudraine's boek "metanoia" opgetekend staat