Loading...
nl

Schizofrenie.

Thomas A
Thomas A mei 16 '09
Lastig begrip hoor,'schizofrenie'. Door de wetenschap in het leven geroepen, maar kennelijk is het nodig het continu bij te stellen. Ook de afgelopen jaren zijn er veel nieuwe ontdekkingen gedaan, die echter nauwelijks tot een andere benadering hebben geleid. Er is een tijd geweest dat patienten simpelweg 'plat' gespoten werden omdat men er geen raad mee wist. Ook nu nog komt dit voor bij sommige behandelaars en psychiaters. Het feit dat schizofrenie hoofdzakelijk bij pubers en jong volwassenen voorkomt zou te denken moeten geven, maar kennelijk gebeurd dat nauwelijks. Net als bij borderline, autisme, enz. zit de medische wereld nog met heel veel vragen. Een reden te meer om artsen op dit gebied kritisch te beschouwen en zelf op pad te gaan zoals Digi (aanwezig in dit topic) heeft gedaan. Zij had de kracht en het zelfgeloof om op te staan in haar eigen leven en dat is toch waar het om gaat.

Foudraine - volledig verguisd door de medici - zag het zo gek nog niet!
Duze
Duze mei 16 '09
Hoi Bellefleur,

'defecte schizofrenie' betekent bij mijn weten dat de persoon in kwestie met tussenpozen in enen psychose geraakt telkens opnieuw, waardoor iemand steeds meer medicijnen toegediend krijgt.

xxx
admin
admin mei 16 '09
Maar op een gegeven moment, kan de dosis toch niet meer verhoogd worden..
Thomas A
Thomas A mei 16 '09
Hieronder een redelijk kompleet beeld over schizofrenie. Het moge duidelijk zijn dat er hiaten in de stelling zitten, ondanks de toch wel behoorlijke betrouwbaarheid van het Trimbos instituut. Het moge duidelijk zijn dat bij een lastig te stellen diagnose een juiste behandeling ook erg lastig is.
Erg interessant is het om de geschiedenis over het onderwerp na te googlen. Gezien de ontwikkeling in kennis en de niet absoluut sluitende wetenschap hierover, zou je je ook kunnen voorstellen dat bij het stellen van de diagnose en de behandelingen, er heel wat mis kan gaan. Daarnaast is de medische wetenschap ook op dit terrein nogal pathologisch en staat deze zelfde wetenschap zeer sceptisch tegenover allerlei moderne (spirituele) stromingen. Door dit niet te onderzoeken en alles pathologisch te benaderen komen mensen met (voor hun omgeving) onbekend en op psychose lijkend gedrag gemakkelijk in verkeerde handen en worden als patiënt gezien..............

Trimbos;

Wat is schizofrenie?


Schizofrenie is een ingewikkelde stoornis met vaak ernstige psychische en sociale gevolgen. Schizofrenie komt niet door één enkele oorzaak, maar door vele dingen tegelijk. Het is niet makkelijk schizofrenie vast te stellen: er zijn veel verschijnselen die in allerlei combinaties bij schizofrenie voorkomen.

De vele verschijnselen van schizofrenie zijn te verdelen in vijf groepen.
Iemand heeft schizofrenie als hij minstens 2 van deze verschijnselen heeft, en daarnaast sociaal en in zijn werk niet goed meer functioneert. Soms is 1 van de verschijnselen al genoeg om iemand schizofreen te noemen, als bijvoorbeeld zijn wanen bizar zijn of als hij stemmen hoort.


De verschijnselen worden verdeeld in de volgende vijf groepen.

* Wanen
* Hallucinaties
* Negatieve symptomen (vlak gevoelsleven, gebrek aan energie en motivatie)
* Onsamenhangend gedrag
* Ernstig chaotisch gedrag, en lichaamsbewegingen die vreemd overkomen. Dit laatste wordt katatoon gedrag genoemd.

Sommige mensen met schizofrenie vinden zelf dat ze niets mankeren. Dat maakt dat ze geen behandeling willen.

Gaat het over?
Het is niet te zeggen hoe het mensen met schizofrenie vergaat in de toekomst. Bij sommigen gaat het over, anderen herstellen niet of gaan juist verder achteruit. Deze verschillen kunnen zelfs in 1 familie voorkomen.
De kans op herstel is groter bij vrouwen, mensen met een partner, mensen zonder schizofrenie in de familie, mensen met een hoog IQ en die goed functioneerden voor ze de ziekte kregen.
Een eerste heftige periode met (psychotische) verschijnselen begint plotseling en kan zo'n drie maanden duren. Na die eerste periode is er meestal een relatief rustige periode. De psychotische verschijnselen nemen af. Een kwart van de mensen wordt hierna beter, al functioneren zij lang niet altijd goed. De anderen blijven ziek en krijgen een tweede heftige periode met (psychotische) verschijnselen.

Psychose
Iemand met schizofrenie kan in een psychose terechtkomen. Dan heeft hij last van bijvoorbeeld stemmen horen, hallucinaties, onsamenhangend praten, chaotisch gedrag of vreemde lichaamsbewegingen.
Een psychose komt niet alleen voor bij schizofrenie, maar ook bij andere psychische stoornissen voorkomen. Een psychose kan komen door extreem gebruik van alcohol of drugs.

Hoe vaak komt het voor?
Schizofrenie komt niet vaak voor. In Nederland zijn er 60.000 tot 80.000 mensen met schizofrenie. 1 op de 100 mensen krijgt schizofrenie.
Duze
Duze mei 16 '09
Nee daar heb je gelijk in, daarnaast heb je vele vertroebelende bijwerkingen, vroeger kreeg men dan een elektrische behandeling
heden ten dage gelukkig hier niet meer.

xxx
admin
admin mei 17 '09
.
Ik kan me voorstellen dat ,doordat iemand bewust is dat de grens is bereikt, en geen sterkere medicatie meer mogelijk is,
er een " zelfredzaamheid " optreed in de geest, die een halt toeroept aan een volgende psychose.
En dat er een stille krachtbron wordt aangeboord.
Eigenlijk is het dan een onbewuste vorm van "overleven".
Of ga ik te ver in m'n redenatie...?

Duze
Duze mei 18 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
.
Ik kan me voorstellen dat ,doordat iemand bewust is dat de grens is bereikt, en geen sterkere medicatie meer mogelijk is,
er een " zelfredzaamheid " optreed in de geest, die een halt toeroept aan een volgende psychose.
En dat er een stille krachtbron wordt aangeboord.
Eigenlijk is het dan een onbewuste vorm van "overleven".
Of ga ik te ver in m'n redenatie...?

Yep dat kan ik me ook voorstellen maar dan moet je wel uit de een-na-laatste psychose zien te komen of niet....... ik kan me ook voorstellen dat "het tijdelijk zijn of of zitten in een psychose" het medicijn is ...?
admin
admin mei 18 '09
Ja, kan ook.
Omdat het onbewuste het gaat aanzien als een soort eindstation, waar dan lichaam/geest/ zichzelf in grens gaat herleggen.
Dan blijft de psychose uit, maar zit die persoon wel in een soort "niemandsgebied", waar ie tussen "er is geen medicijn" en " er is een psychose op komst" schippert. Dat kan een soort apatie/aversie naar alles toe voorstellen.
Tot "iets" in het leven hem uit die energie haalt.
Waarbij daarna kan gezegd worden, dat hij zich beter voelt.
Duze
Duze mei 18 '09
Ik denk dat dat "iets" de liefde.... zal zijn .
admin
admin mei 18 '09
Jaaaaaaaa!!!!! zeker!
Duze
Duze mei 18 '09
Het alles omvattende medicijn.....voor vele doeleinden.... waar er gelukkig nog genoeg van is..........yes!!!
admin
admin mei 19 '09


Liefde Is evenwicht.
Liefde is Alles.
Evenwicht is Alles.

Liefde is daarom ook het "enige, échte medicijn".
Dominator
Dominator mei 7 '10
Hoi Tamara,

Bij mij hebben ze ook schizofrenie vastgesteld. Ik heb eigenlijk het gevoel dat schizofrenie niet alleen aan mij ligt, maar ook aan mijn omgeving.

Volgens mij kan ik niet goed tegen de tegenstellingen in de wereld, zoals mensen die heel arm zijn of heel rijk. Sommigen hebben honger en sommige vreten zich vol. Zo zijn er heel veel tegenstellingen in de wereld.

Volgens mij kan ik daar gewoon helemaal niet tegen, en wordt ik daar helemaal door elkaar van. Misschien ligt dat ook wel aan mij, en ben ik daar te gevoelig voor. Maar volgens mij is de wereld ook nog niet echt een geheel, en zijn er nog teveel tegenstellingen.

Groeten Jos
Icesurfer
Icesurfer nov 8 '10
Interessante reakties. Het klopt, een psychiater kan alleen
maar diagnostiseren wat in de DSM staat, anders kan hij/zij
niet afrekenen met ziekenfonds.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnostic_and_Statistical_Manual_of_Mental_Disorders
Ik denk dat de meerderheid van de mensen hier op dit forum,
daarom ook wel zullen scoren bij de 'psychose zelftest'.
Voordat jullie deze test doen a.u.b. even de commentaren
vooraf in de draad lezen.
http://www.enzovoort.com/forum/forum_posts.asp?TID=7518&title=psychose-zelftest
Marenubium
Marenubium nov 8 '10
Is dit reklame, Icesurfer?
Of anders gezegd: wat wil je met jouw post bereiken/wat is het doel van deze post?
Icesurfer
Icesurfer nov 8 '10
Een (spirituele) spiegel voorhouden.
Mensen over feitelijkheden m.b.t. psychiatrie informeren.
Ik kan hier op dit forum ook nieuwe draad 'psychose zelftest'
aanmaken, maar het lijkt mij toch belangrijk, dat niet iedereen zo maar de test gaat doen.
Daarom lijkt het mij verstandig dat men eerst de commentaren leest, o.k. ?
Marenubium
Marenubium nov 8 '10
Nou, als ik jouw links zo lees, en jouw bericht, heb ik eerder het idee dat je de 'meerderheid van het forum' hier betiteld alszijnde 'psychotisch'.

Niet zo'n heel goeie binnenkomer als nieuwkomer, maar ik heb dan ook niet het idee dat je *graag* aan het Merudiforum wilt deelnemen.
Ik kan me vergissen?
admin
admin nov 8 '10
ik ga die test niet doen, want dan slaat ie op tilt grin

maar geweldig deze uitspraak
"Het klopt, een psychiater kan alleen
maar diagnostiseren wat in de DSM staat, anders kan hij/zij
niet afrekenen met ziekenfonds."
Marenubium
Marenubium nov 8 '10
ja, dat dan weer wel wink
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki