Loading...
nl

Schizofrenie.

Groene_heks
Groene_heks apr 29 '11
Ik vind je erg verandert Aquarel, en dan vooral in positieve zin bedoel ik smile
aquarel
aquarel apr 30 '11
het artikel ging als volgt : stel je zit in een kwantumbar en er staat een leeg glas, plots liggen er ijsblokjes in die weer even snel verdwijnen, je vriendin komt door de muur gewandeld alsof het niets is.
dat zijn ook groetendeels illusies die psychotische mensen te verwerken krijgen.
altans het worden illusies genoemt, maar zijn het wel illusies.
mss wel want jij alleen krijgt het te zien.
de wetenschappers die die proeven deden kregen ook allemaal andere waarnemingen te zien, nooit dezelfde.
ze snappen er nog steeds geen jota van, maar feit is dat het wetenschappelijk is bewezen.
hetzelfde met de snaartheorie, daar zijn ze aan bezig, maar het blijft momenteel bij een theorie momenteel men heeft het nog niet in de praktijk kunnen brengen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie


ik zal dat artikel morgen avond eens opzoeken van die kwantum.. dan kunnen jullie beter volgen.
Groene_heks
Groene_heks apr 30 '11
Origineel bericht van: Groene heks
Ik vind je erg verandert Aquarel, en dan vooral in positieve zin bedoel ik smile


Ik bedacht me gisteravond dat dit helemaal geen leuke opmerking is van mij...sorry Aquarel..
Alsof ik mag beoordelen dat jij nu zo veranderd bent en dat ik dan mag zeggen dat het positief is..dom van mij smile

Maar ik bedoel het echt goed.
aquarel
aquarel apr 30 '11
ik weet het wel, ik vond jouw berichtje ok, ik had er geen naar gevoel bij groene heks
Groene_heks
Groene_heks apr 30 '11
Gelukkig, vond het een stomme opmerking van mezelf.
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 30 '11
schizofrenie is wel degenlijk een ziekte, wat niet is te genezen...
het is ook erfelijk
de symptonen van schizofrenie zijn :
stemmen horen,
onlogische gedachtepatronen,
waanideëen,
hallucinaties,
geen samenhangend gesprek kunnen voeren,
de hoofdzaak en bijzaak niet kunnen scheiden,
vaak een wat houterige houding,
blik op "oneindig" in ernstige gevallen,
concentratie problemen,
achtervolgings waanzin,
psychoses,
extreem reageren vanuit het niks,
stereotype gedrag,
lusteloos,
paranoïa,
achterdochtig,
Onvoorspelbare woede-uitbarstingen hebben.
De hele dag in bed liggen, maar ‘s nachts door het huis spoken of in de stad ronddwalen.
Geen vrienden maken of hooguit korte oppervlakkige contacten hebben
Zeggen iemand anders te zijn.
Zeggen dat anderen gedachten uit zijn/haar hoofd kunnen lezen of er juist gedachten inbrengen.
Onzeker zijn.
Het idee hebben dat anderen niet te vertrouwen zijn.
Emotioneel erg gevoelig zijn.
Veel moeite hebben om zich te verzorgen in extreme gevallen: zichzelf verwaarlozen.
en nog meer dingen... waar ik zo ff niet op kan komen...
Schizofrene mensen zijn vaak intelligenter dan een "normaal" mens

het gebeurt vaak dat schizofrenie tot uiting komt door het gebruik van cannabis, alcohol, amphetamine, lsd, en andere "trip" middelen op vrij jonge leeftijd, deze hebben het proces aangewakkerd en dus versnelt, uiteindelijk was het er ook wel uitgekomen, alleen misschien pas over 5 of 10 jaar

er wordt wel eens beweerd dat een schizofreen "nooit alleen "is , maar dit klopt niet... integendeel, schizofrene mensen worden niet begrepen en voelen zich daardoor juist wel alleen!

mijn moeder en broertje zijn allebei schizofreen
vandaar dat ik het nodige weet over deze ziekte.
met medicijnen kan je goed leven met schizofrenie.

groetjes Moonflowertje
gast
gast apr 30 '11
Sorrie ik zie het niet als een ziekte, ik zie het meer als anders zijn dan anderen omdat jou hersenen net iets anders functioneren. Wie weet zijn we over uch jaar wel allemaal schizofreen. Of zijn we het nu al maar hebben het zelf niet door, kan ook nog. (het gevolg van twee hersenhelften die niet goed samen werken)
En medicijnen zijn alleen maar symptoom onderdrukkers om een mens in het geijkte vakje te kunnen stoppen zodat ie de maatschappij (= andere mensen) minder belast met zijn/haar anders zijn.
Groene_heks
Groene_heks apr 30 '11
Yup, helemaal mee eens, zo werd ik laatst beperkt en zelfs gehandicapt genoemd vanwege mijn ADHD...ik was woest!
Omdat ik niet voldoe aan het beeld van de maatschappij zou ik gehandicapt zijn...rot op smile
Ik ben gewoon anders, mijn medidijnen neem ik alleen als ik moet werken, verder neem ik ze niet, ik houd wel van mijn chaos, zonder die chaos ben ik mezelf niet.
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 30 '11
Schizofrenie (gespleten geest; σχίζω schizo, φρενός phrenos) is een psychische aandoening binnen het schizoïde spectrum die in verschillende vormen en gradaties voorkomt en zich meestal openbaart tussen het 15de en 30e levensjaar. Het is dus een aandoening die vooral jonge mensen treft. Van elke honderd personen zal de ziekte zich bij gemiddeld één persoon ontwikkelen. Een belangrijk kenmerk is dat er tijdens het verloop van de ziekte minimaal eenmaal een psychotische episode is opgetreden. Doorgaans komen deze episoden vaker voor. Ze gaan gepaard met een afwijkende beleving van de werkelijkheid (een afwijkende cognitie), resulterend in onlogische gedachtepatronen, wanen, hallucinaties en in wisselende mate emotionele, denk- en gedragsstoornissen. Vroeger werd voor deze aandoening ook de term dementia praecox (=dementie op jonge leeftijd) gebruikt. Inmiddels is de terminologie belangrijk verfijnd.

Het woord schizofrenie betekent letterlijk "gespleten geest". Deze vertaling heeft tot nogal wat misverstanden rond schizofrenie geleid. Mensen die aan de ziekte lijden, hebben namelijk géén gespleten geest of hersenen die gespleten zouden functioneren. Ook is inmiddels bekend dat deze mensen géén gespleten persoonlijkheid hebben; ze bestaan niet uit meerdere, verschillende personen. Schizofrenie wordt namelijk vaak verward met dissociatieve identiteitsstoornis. De gespletenheid bij schizofrenie uit zich niet, zoals vaak wordt gedacht, in een meervoudige persoonlijkheid, maar in een beeld waarbij de samenhang in het denken, tussen waarneming en gedachten en tussen emoties en gedachten in ernstige mate is afgenomen, althans voor anderen minder goed invoelbaar is.

De oorzaak is altijd onderwerp geweest van vele speculaties, en ook tegenwoordig zijn de boeken hierover nog lang niet gesloten. Er kunnen lichamelijke afwijkingen in de hersenen een rol spelen. Erfelijkheid speelt een belangrijke, maar niet uitsluitende rol. Mogelijk bestaat er een genetische verwantschap tussen schizofrenie en de schizotypische persoonlijkheidsstoornis. Recent wordt vooral een geïntegreerd kwetsbaarheid-stressmodel gehanteerd.

Ook bij eeneiige tweelingen (die dezelfde genen hebben) bestaat echter geen volledige concordantie (dat wil zeggen als de ene helft van een tweeling het heeft, heeft de andere het in 50-70% ook, maar niet 100%), wat een aanwijzing is dat naast de erfelijkheid ook de omgeving een rol kan spelen in het ontstaan van de ziekte.

Zowel de genetische relatie tussen schizofrenie en autisme als het aspect van de in principe genetisch identieke tweelingen staan sterk in de belangstelling van onderzoekers vanuit het aspect van copynumbervariaties.

Onbehandeld is schizofrenie een ziekte die tot veel lijden (bij patiënt en omgeving) kan leiden en invaliditeit veroorzaken.
invaliditeit betekend niet dat je gehandicapt bent, maar eerder dat je niet in staat bent om te kunnen werken...

ook probeer ik te zeggen dat "schizofrenie" geen gave is!
iemand die aan schizofrenie lijdt is echt wel ziek
Psychisch dan, dat is al erg genoeg!Enkele symptomen die zich kunnen voordoen tijdens een psychose of waan

Denken achtervolgd te worden.
Denken groot en machtig te zijn (bv Jezus of een president) en denken een belangrijke rol te hebben, of vervuld te hebben, in de wereld.
Stemmen 'in het hoofd' geven 'imperatieve hallucinaties', dat zijn dwingende opdrachten, waaraan geen weerstand kan worden geboden.
Interne stemmen geven voortdurend commentaar op het gedrag.
Denken dat er sprake is van een complot.
Vreemde dingen zien; bijvoorbeeld reeds overleden mensen of vrienden die er eigenlijk niet zijn.
Een rottingsgeur of gaslucht ruiken, terwijl deze er niet zijn.
Allerlei vreemde dingen in of aan het lichaam voelen.
Denken dat de omgeving, bijvoorbeeld de televisie, bestraalt.
Een hele hoge piep horen en denken dat die de gedachten beïnvloedt.

groetjes moonflowertje
Groene_heks
Groene_heks apr 30 '11
Moonflowertje voel je niet aangevallen, ik begrijp dat jij het zo ziet.
Gast en ik zien het niet als ziekte, dat wil niet zeggen dat het in het algemeen zo hoort te worden gezien.
Wij denken anders en zien het niet als ziekte, snap je?
Soms is dingen overbrengen op internet lastig smile

Het lijkt me lastig voor je, ik heb een gezonde zus en moeder, daar ben ik dankbaar voor, het is voor jou een hele zorg denk ik.
gast
gast apr 30 '11
Ik zal wachten tot de tijd er is dat het allemaal achterhaald wordt en we wel weten wat de werkelijke oorzaak van deze symptomen zijn.

Tot die tijd zullen we het er mee moeten doen wat de onderzoeken nu uitwijzen. Ik denk er iig anders over.....
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 30 '11
hoe noemen jullie schizofreen zijn dan?
eerder in dit forum beweert iemand zelfs dat het een gave is, nou dit gaat wel heel erg ver vind ik dan!
het is eerder last dan lust hoor, voor de gene zelf, maar ook voor de omgeving, familie ,enz.
gast
gast apr 30 '11
Wie zegt dat een gave altijd een lust is?
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 30 '11
niemand?
dat maak jij er van
gast
gast apr 30 '11
Origineel bericht van: MoonFlowertje
hoe noemen jullie schizofreen zijn dan?
eerder in dit forum beweert iemand zelfs dat het een gave is, nou dit gaat wel heel erg ver vind ik dan!
het is eerder last dan lust hoor, voor de gene zelf, maar ook voor de omgeving, familie ,enz.


Zoals je het hier schrijft krijg ik het idee dat je een gave als lust ziet.....zal wel aan mijn interpretatie liggen wink
MoonFlowertje
MoonFlowertje apr 30 '11
het ligt eraan hoe je het bekijkt, het ligt eraan wat voor een gave, hé? tongue
aquarel
aquarel mei 1 '11
ik weet niet of je dit weet, maar als je psychotisch bent dan gebruik je een bepaalde kamer in je hersenen die je anders nooit gebruikt, ik noem die de paranormale kamer.
en nee, ik ben niet schizofreen, de dokter zei tegen mij, ik heb aanleg tot schizofrenie. een beetje dus, en ik geloof ook niet dat wij goeogoe zijn, maar eerder paranormaal, ale ik ervaar dat toch zo.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 1 '11
Aquarel, wat jij schrijft, daar durf ik niet goed op te schrijven, omdat ik
er niet bekend mee ben, ik bedoel met "aanleg hebben tot schizofrenie"
http://albertpathuis.punt.nl/index.php#277209
op deze site wordt het heel uitgebreid uitgelegt allemaal wat er gebeurt in de hersenen tijdens een psychose
groetjes
aquarel
aquarel mei 1 '11
ik heb het eens doorgelezen,.. maar ik ken deze informatie al.
toch bedankt voor de moeite die je hebt genomen voor me.
MoonFlowertje
MoonFlowertje mei 1 '11
vanaf dat ik kreeg te horen dat mijn moeder schizofreen is èn ook nog eens borderline heeft, heb ik heel erg veel gelezen over deze aandoeningen...
zodoende weet ik wel een beetje hoe het in elkaar zit, niet helemaal natuurlijk, het stukje van de dopamine, adrenaline en nog een transmitter niet helemaal precies, omdat mijn moeder ook borderline erbij heeft is dit dubbel zo heftig...
Omdat ik van mijn moeder hou, om wie ze is, en ik haar heel graag wil begrijpen heb ik het nodige wel gelezen, mijn zusje bleek ook borderline te hebben! zodoende heb ik daarover ook alle nodige informatie gelezen...
mijn moeder en zusje zijn allebei emotioneel beschadigd, mijn zusje rakelt het hele verleden op , en verwijt mijn moeder dat ze niet goed voor mijn zusje gezorgd heeft, mijn moeder is daarentegen zo van, luister ... ga je dit nu weer naar boven halen? en dan gaat ze op de vlucht... of ze draaid der knop om, en denkt; praat maar tegen mijn reet aan, want mijn kop is ziek!
ik zit daar dan tussenin... ik voel een intens verdriet in stereo... maar mijn zusje gaat huilen, en mijn moeder zoekt afleiding... ik heb het met hun allebei te doen, wil voor allebei opkomen, maar aan het einde van het liedje, heb ik het gevreten shocked
zodoende heb ik besloten dat ik me er niet meer mee bemoei, jah ik luister naar ze en geef zo nu eens een mening.... alleen als ik alleen ben met of mijn moeder of mijn zusje,
mijn zusje is echt iemand van uitersten, het ene moment het ene uiterste en het volgende moment het andere!
terwijl mijn moeder absoluut niet kan luisteren, het is te druk in haar hoofd!
mijn moeder vraagt aan me ( wel goed bedoelt hoor) moet je een toetje, waarop ik zeg; mam, ik zit helemaal vol!, waarop mijn moeder zegt; ik heb lekkere griesmeeltoetjes in huis gehaald, die vind je toch lekker? waarom ik zeg; ja mam, die vind ik inderdaad lekker, maar ik zit nu echt te vol hoor! ze loopt dan naar de keuken, waar ze inzichzelf gaat praten (onverstaanbaar) en dan na een minuut of 2 komt ze met een heel blij gezicht de keuken weer uit en zegt tegen me; ik heb ook ijs hoor! waarop ik weer zeg: MAM IK ZIT VO-O-OL! oja zegt ze dan, en op een gegeven moment valt me ineens op dat ze toch een toetje voor me heeft neergezet shocked
en dat gaat zo de hele dag door! echt als ik een nachtje bij haar gelogeerd heb, ben ik helemaal uitgeput... wel heb ik dit aan me moeder uitgelegd! en na drie keer begrijpt ze het wel, wat betreft het toetje, maar ik moet elke keer weer gaan uitleggen dat ik wanneer ik zeg :nee, dat ik daarmee daadwerkelijk nee bedoel... dat is best moeilijk soms, zonder uit mijn slof te schieten blush
ach... en ik weet ze bedoelt het goed, maar ze is zo opdringerig...
tuurlijk houd ik van me moeder, want ze is toch mijn moeder!
terwijl ze tegen mijn zusje rustig zegt: ik heb altijd het meeste van jou gehouden smirk
ik zeg dan maar niet tegen mijn zusje dat ze dat tegen mij ook wel eens gezegt heeft...
pffffff, ik dwaal behoorlijk af geloof ik tongue
ik ga dit toch posten, want anders heb ik hier minstens 3 kwartier voor niks zitten typen shocked
oja mijn moeder en zusje hebben allebei seroxat als medicijn, die ervoor zorgt dat het serotonine aangemaakt wordt in de hersenen,
Serotonine is een neurotransmitter met een exciterende werking. Het heeft een invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij onder andere verslaving en agressie. De cellichamen van de serotonerge neuronen liggen in en/of vlakbij de nuclei raphes en medulla oblongata. Serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem.

wikipedia.nl
groetjes Moonflowertje crazy
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki