Loading...
nl

Schizofrenie.

Persephone
Persephone nov 27 '08
Hoe denken jullie over schizofrenie?
Hebben deze mensen een gave, of zijn deze mensen gewoon ziek?

Deze vraag stelde ik mezelf vandaag. Ging googlen en kwam uit bij jou topic.

Ik zal wat over mezelf vertellen. Ik ben een jonge vrouw van 26 en heb schizofrenie. Vanaf mijn 12e levensjaar kreeg ik mijn eerste psychose...Ik was dus nog maar een kind. Ik had angsten, kon niet meer slapen en kreeg stemmetjes. Die periode heeft een half jaar geduurd. Mijn ouders waren wanhopig en zochten reguliere hulp. Ik werd medisch onderzocht maar ze konden niks lichamelijks vinden. Ik ging in behandeling bij een spv-er kreeg medicijnen voorgeschreven van een psychiater.

In de 14 jaar tijd kan ik niet met zekerheid zeggen hoe vaak ik een psychose heb gehad. Iets meer dan je op je vingers kunt tellen.

In mijn psychoses hoorde ik stemmen; dit waren zowel slechte als vriendelijke stemmen. Het was een aantal jaar geleden een tweestrijd. Zeg maar op elke schouder een engeltje en een duiveltje. Dit had ik tijdens zo'n periode vlak voor het slapengaan. Of ze maakten me angstig door enge dingen te zeggen. Dit bedacht ik niet zelf. Het was er "plop" net alsof iemand je uitscheldt, terwijl je dit niet verwacht.

Ik had ook innerlijke gidsen die me op het goede pad hebben gehouden. Er was een stem die me weerhield om aan zelfmoordgedachten/neigingen te denken. Daar ben ik nu nog steeds dankbaar voor.

Op mijn 12e levensjaar heeft een vrouwelijke stem me verteld dat ik niet paranomaal begaafd ben. Ik heb hieruit bergrepen dat dat een gave is om ander mensen te kunnen genezen,behandelen. Ze vertelde dat ik me meer openstelde voor het bovennatuurlijke. Ze sprak me toe dat ik daar geen misbruik van mocht maken. Ik denk dat ze daarmee bedoelde dat je,je afhankelijk gaat opstellen aan het bovennatuurlijke, terwijl de kracht ook van binnenuit lichaam en geest moet kunnen komen.

Nu laat ik geen negativititeit meer toe. Weet wat goed voor me is en wat ik beter niet kan doen ter voorkoming van een psychose of opname. Ik zoek de rust op als dat nodig is. Structuur. Beter niet in discussie gaan. Medicatie trouw. Bij veranderingen oppassen. Bijv op vakantie wat hogere dosering nemen.

Mijn medicatie anti-psychotica en zo nodig iets voor de angst of depressie, blijf ik gewoon slikken anders kan ik niet normaal functioneren. Teveel dopamine aanmaak. Positieve symptomen: dit zijn stemmen, wanen, slaaploosheid etc. van de schizofrenie. Vergelijkbaar met gratis drugs coolaanmaak die ik moet afvoeren door medicijnen. Eveneens tegen negatieve symptomen en om stabiel te kunnen blijven.

Ik ben een van een eeneiige tweeling en mijn zus heeft geen schizofrenie. We hebben allebei dezelfde achtergrond en er waren geen problemen of traumatische ervaringen voor mijn 12e levensjaar.

Berust schizofrenie op een chemische afwijking in de hersenen?

De communicatie tussen cellen in het zenuwstelsel wordt verzorgd door neurotransmitters. De werking van sommige van die stoffen zou bij schizofrenie ontregeld zijn. Het gaat met name om dopamine en glutamaat.[5]

Deel van het probleem is een overmatige activiteit van dopamine in bepaalde delen van de hersenen. De ontregeling kan men blokkeren met speciale medicijnen (de antipsychotica).

De laatste twee alinea's komen van www.tribos.nl Ter info

Wel kan ik zeggen dat ik soms dingen voorzie, voorspel, bepaalde woorden in me opkomen. Dat kunnen hele simpele voorspellingen zijn zoals bijv. zing ik een liedje en hoor ik het een uur later ergens. Of ik denk aan een persoon en dan kom ik die op straat tegen. Dit herkent ieder mens weleens. Sommige mensen zeggen toevallig. Naar je kunt ook stellem: Toeval bestaat niet!

Ben ondanks mijn beperking en wat ik heb doorgemaakt nu heel gelukkig, en dankbaar voor alles van binnen en om me heen.
Ik geloof zeker dat er meer is tussen hemel en aarde.







Soulmate
Soulmate nov 27 '08
hallo Persephone,

Je bent in ieder geval niet dom....je schrijft zelf al een groot gedeelte van de diagnose.....de schizofrenie wordt vaak bepaald door de strijd tussen goed en kwaad. hoe sensitiever, hoe kwetsbaarder en beinvloedbaarder op dat gebied. geloof in je eigen paranormale gave en ga hier mee aan de slag zodat het etiket schizofrenie de prullenbak in kan. let wel: geen medicijnen op eigen houtje staken.....probeer een goede hulpverlener te vinden die jou op paranormaal en aards vlak sterk kan maken, zodat je de demonen zelf kunt leren verslaan en kunt gaan kiezen voor slechts alleen het goede pad.
Persephone
Persephone dec 14 '08
De laatste twee alinea's komen van www.tribos.nl Ter info

Ter correctie www.trimbos.nl
metem
metem mrt 27 '09
Eigenlijk lijdt het gebruik van de term schizofrenie en noemer schizofrenen al meteen tot ellende.
De diagnose is ontstaan begin 20ste eeuw. Uit samenstelling van oud-griekse woorden schizo & phreinia. Tezamen gespletengeest. Nog steeds denken veel mensen dat het gaat om meerdere persoonlijkheden of iets van die aard, wat onjuist is. Bleuer, de psychiater die schizofrenie verzon/introduceerde, doelde op het verschijnsel dat mensen verstandelijk/rationeel en emotioneel vaak anders reageerde dan "normale" mensen.
De afgelopen 100 jaar is de diagnose zeer verschillend gebruikt/geinterpreteert. Beter is het te spreken over mensen die een psychose hebben gehad of die kwetsbaar zijn/ gevoelig zijn voor psychose. Psychotische symptomen kennen twee (hoofd)groepen: Hallucinaties en Wanen.
Hallucinaties zijn gewaarwordingen die ogenschijnlijk door de zintuigen worden opgevangen maar niet zo zijn. Of zoals je wilt waarvan psychiaters en psychologen zeggen dat zij niet van zintuigelijke aard zijn. Daarmee zijn hallucinaties in zekere zin onlosmakelijk verbonden met religieuze en spirituele belevingen die buiten het alledaagse zijn. De groep mensen met de diagnose schizofrenie is zo divers dat het niet te zeggen is of mensen wel dan geen gaves hebben. Beroemdheden spreken altijd tot de verbeelding. John Nash nobelprijs speltheorie, front man Beachboys (schizoaffectief) en eerder Buddy Boldon (waarschijnlijk (één van de ) eerste jazzmuzikant(en) zijn enkele beroemde mensen met een dergelijke diagnose. Je ziet zowel wetenschappelijk als kunstenaars. LET OP: lang niet iedereen wil uit komen voor/bekend staan als met een dergelijke diagnose!
metem
metem mrt 27 '09
Wat Stardust schrijft doet me deugt!!!!
Schizofrenie kan worden veroorzaakt door drugs. en als je de diagnose hebt kom je er bijna niet af. HET pijnlijke is echter dat er een contra-indicatie middelengebruik bij de diagnose schizofrenie geldt.
Wat wil dat zeggen? In gewone mensentaal betekend dat zoveel als: Wanneer een (jong) mens behoorlijk drugs neemt die bekend staan om hallucinerende werking (zie bijvoorbeeld website Jellinek) en dan psychotisch wordt kan er geen sprake zijn van schizofrenie. Dit omdat het hoogstwaarschijnlijk de werking van de drugs/middelen is. Of dat deze een zeer grote rol spelen. Het argument dat er veel mensen zijn die niet psychotisch van drugs worden en dat daarom drugs de oorzaak niet kunnen zijn is een beetje dom. Vergelijk : Vallen tijdens het skien kan niet de oorzaak van een gebroken been zijn, want er vallen veel mensen met skien die helemaal hun been niet breken. Of: Een whiplash kan niet worden veroorzaakt door een autobotsing want de meeste mensen hebben na een autobotsing helemaal geen whiplash.
Een ander mooi punt van Stardust is dat sommige mensen met schizofrenie meesterklijk zijn in manipuleren. Vaak is dat niet zo door de streke medicatie maar het komt voor. Net als bij financials,politici, bouwdirecteuren, advocaten en kinderen die een snoepje willen, om maar eens wat te noemen.
Natalie1986
Natalie1986 mrt 27 '09
Ik kan me altijd zo kwaad maken over mensen die zeggen dat schizofrenie bestaat omdat iemand te ver open staat en ik zal je vertellen waarom.
Ik denk dat schizofrenie niets met paranormaal gevoelig te maken heeft!! Ik weeet het wel zeker, tuurlijk zullen er mensen zijn die ook gevoelig zijn.
Mijn tante is schizofreen en een medium had verteld dat ze gewoon te ver open stond. Heel vaag verhaal wat gewoon vette BULLSHIT is. Mijn tante denkt dan dat ze paranormaal begaafd is en neemt geen medicijnen meer wat trouwens het stomste is wat je kan zeggen tegen een schizofreen.
Binnen een paar weken/maanden werd ze weer helemaal gek. Nou vind ik dat een medium die dit tegen haar zegt zich mag verantwoorden want ze is geen dokter!!!!!
Ik zeg altijd tegen mensen ga eerst naar een dokter in plaats van naar iemand die aan alternatieve geneeswijzen doet.

Sorry voor mijn boosheid winkmaar het moest ergewoon uit.
metem
metem mrt 27 '09
Wat Stardust hier schrijft over schizofrenie is zeker geen onzin. Je kunt dergelijke beschrijvingen uitspraken terug lezen bij psychologen en psychiaters.HET IS ALLEEN ACHTERHAALT.
Wetenschappelijk kun je alleen over psychose spreken en/of psychotische kwetsbaarheid. Dit omdat schizofrenie niet te definieren valt en dus niet aan te wijzen is in de natuur/wereld. Zie Prof J. van Os (oa recentelijk Volkskrant)
Interessant is de term psychose. In tegenstelling tot de term schizofrenie hoor je daar haast nooit iemand over. Dat verbaast. En ook op forums zoals van deze site hoor je de oorsprong ervan eigenlijk nooit noemen wat ZEER VERBAAST. En weer niet gezien wegzakken van oude kennis.
Psychose komt als (een der ) oudste bron uit Oud-Grieks. Bij de befaamde filosoof Phytagoras kun je vinden bij romeinse geschiedschrijvers dat hij de doctrine/leer van metempsychose onderwees en aanhing. Metempsychose is het best te vergelijken met reïncarnatie. Metem=transmigratie,psychose=ziel.Dat is ook de reden waarom psychiaters en psychologen het nooit noemen. Het is te positief, gunstig qua betekenis en roept daarmee te veel vragen op die ze liever niet hebben. Psychose betekent dus ethymologisch gezien ziel.
koenewoen
koenewoen mrt 27 '09
Quote:
Ik zeg altijd tegen mensen ga eerst naar een dokter in plaats van naar iemand die aan alternatieve geneeswijzen doet.


Dat is wel waar, een medium mag in feite geen diagnose stellen. Ze kunnen enkel raad geven. Ze kunnen wel zeggen wat ze denken en voelen, maar een diagnose stellen is niet aan hen besteed.
metem
metem mrt 27 '09
Beste Nathalie ik vind je boosheid heel normaal/terecht!
Vanuit de taal van het spirituele valt te verdedigen dat je tante "te ver openstond". Maar als dat betekent dat een mens in psychotische toestand verkeert moet er wel wat gebeuren!
Daar moet je bekwaam in zijn! In Nederland betekent dat eigenlijk altijd de psychiatrie.
Wel wil ik zeggen dat psychiaters/psychologen niet het allenrecht hebben wat ze vaak claimen. Nog steeds en zeker vroeger waren er bij de Moari medicijnmannen die met fysieke steun van twee of drie mannen door praten en uitleg 70% van de mensen in paar dagen uit psychose kreeg. Psychiaters inNederland krijgen 80-85% van de mensen met psychose eruit, maar daar doen ze vaak wel weken over. LET WEL: Onder paragnosten en helderzienden in nederland is er vaak niet genoeg kennis over. BOVENDIEN HEBBEN ZE NIET 7x24 UUR of langer tijd voor je.
Natalie1986
Natalie1986 apr 6 '09
Origineel bericht van: metem
Beste Nathalie ik vind je boosheid heel normaal/terecht!
Vanuit de taal van het spirituele valt te verdedigen dat je tante "te ver openstond". Maar als dat betekent dat een mens in psychotische toestand verkeert moet er wel wat gebeuren!
Daar moet je bekwaam in zijn! In Nederland betekent dat eigenlijk altijd de psychiatrie.
Wel wil ik zeggen dat psychiaters/psychologen niet het allenrecht hebben wat ze vaak claimen. Nog steeds en zeker vroeger waren er bij de Moari medicijnmannen die met fysieke steun van twee of drie mannen door praten en uitleg 70% van de mensen in paar dagen uit psychose kreeg. Psychiaters inNederland krijgen 80-85% van de mensen met psychose eruit, maar daar doen ze vaak wel weken over. LET WEL: Onder paragnosten en helderzienden in nederland is er vaak niet genoeg kennis over. BOVENDIEN HEBBEN ZE NIET 7x24 UUR of langer tijd voor je.


Kijk wat medische oorzaken ben ik het er niet mee eens wat "helderzienden" zeggen. Ze zijn gewoon niet opgeleid als dokter. Als ik iemand wil helpen zeg ik ALTIJD ik wil je best helpen maar ik ben geen dokter en daarom wil ik altijd dat iemand eerst naar de dokter gaat. Veel medicijnmannen en vrouwen zeggen dat ze ziektes kunnen genezen. Misschien op energetisch niveau maar dat is zeker niet lichamelijk.
Daarom ben ik van mening dat mensen niet zo dom moeten zijn door naar een medicijnman of vrouw te gaan. Er lopen veeeeeeeel te veel oplichters tussen. Kijk maar naar programma's als opgelicht en je haalt ze er zo uit.
bako3
bako3 apr 6 '09
Ik ben het helemaal met je eens hoor natalie!!! Mijn neefje was erg schizofreen en heeft dan ook uit eindelijk zelfmoord gepleegd. Het had allemaal niks te doen met het spirituele, maar dan ook echt niks.
Ik kan me het voorstellen dat je er boos om bent vanwege je tante! Die mensen zouden aangepakt moeten worden!!!
Emuca
Emuca apr 6 '09
Ik ben het ook met je eens natalie. Zulke ziektes zijn heel rot. Ik heb ook iemand gekend met schizofrenie die uiteindelijk zelfmoord heeft gepleegd. Heel naar.
Natalie1986
Natalie1986 apr 6 '09
Wat erg voor je neefje!! hadden ze het ook tegen hem gezegd dat hij te ver open stond?

Maar ik denk dat jij het snapt doordat jij het ook meegemaakt heb.
Tuurlijk zullen mensen blijven zeggen dat het komt omdat ze te ver open staan maar dat is echt allemaal bullsh*t.
Sorry voor mijn taalgebruik
Natalie1986
Natalie1986 apr 6 '09
ook voor jou is het erg Emmy!!

Zulke mensen moeten gestraft worden
Emuca
Emuca apr 6 '09
Wel. Het grote probleem is dat niemand deze mensen helpt. Althans, niet op tijd. En als ze geholpen worden, dan staan ze binnen 3 dagen weer op straat. Vreselijk.

Mijn neef bijvoorbeeld heeft een ander soort psychische aandoening. En hij is pas na 10 jaar geholpen, omdat de rechter dat besloten heeft! Echt zo erg. Hij is toen opgenomen in een inrichting, maar waar hij nu zit zijn ze zo laks dat hij echt niet vooruit gaat.

Die mensen staan niet te ver open, ze moeten gewoon geholpen worden. Helderziende die zeggen dat die mensen 'te open' staan zouden dan moeten helpen dat gat dan te dichten, als ze het allemaal zo goed weten.

Zo.
bako3
bako3 apr 6 '09
nee tegen hem is niks gezegd. Maar dat had hij toch allemaal niet meer meegekregen, hij was al te ver heen zeg maar....
er schijnt een soort stichting te zijn die met een bus de wereld over gaan. Die kunnen je een kleine impressie geven over wat schizofrene mensen zien! Me oom en tante zijn er geweest en zijn zich dood geschrokken. Maar toch geeft het een beetje rust omdat je nu eindelijk een beetje weet wat iemand heeft mee gemaakt.
Natalie1986
Natalie1986 apr 6 '09
Ja precies, vind ik ook!!

Goed gezegd Emmy!! Het erge is als ze in een psychose is ben ik echt bang voor haar. Laatst stond ze gewoon in mijn kamer opeens en dan kijkt ze met d'r enge ogen.
Normaal praat ik nooit zo over haar maar toen was ik echt bang..

Ze worden inderdaad alleen geholpen als het te laat is. Ze kunnen die mensen gewoon niet onder controle houden. Je moet ook smeken om hulp en dan gaat ze naar zo'n medium die verteld dat ze gewoon te ver open staat.
Je weet ook niet waar die mensen toe in staat zijn kijk maar naar dat kinderdagverblijf in belgie.
Emuca
Emuca apr 6 '09
Inderdaad.

Gelukkig ben ik vrijwel altijd goed in staat om met mijn neef te praten, ookal spreken we elkaar zelden. We schelen maar een maand en zijn in onze jonge jaren echt onafscheidelijk geweest. Hij is een losbandig type, maar als we samen en alleen zijn, kunnen we echt serieus praten over de dingen die hem dwars zitten.
Natalie1986
Natalie1986 apr 6 '09
Origineel bericht van: bako3
nee tegen hem is niks gezegd. Maar dat had hij toch allemaal niet meer meegekregen, hij was al te ver heen zeg maar....
er schijnt een soort stichting te zijn die met een bus de wereld over gaan. Die kunnen je een kleine impressie geven over wat schizofrene mensen zien! Me oom en tante zijn er geweest en zijn zich dood geschrokken. Maar toch geeft het een beetje rust omdat je nu eindelijk een beetje weet wat iemand heeft mee gemaakt.


Ja precies, Het is heel verwarrend want voor die mensen is het natuurlijk allemaal echt.
terwijl veel mensen geen idee hebben wat ze zien.
Wat mijn tante vertelde was dat het zo klonk alsof je in een drukke aula zit en je op alle stemmen let. Ik heb het er toen een keer opgelet en dan snap ik wel dat ik helemaal gek zou worden.
bako3
bako3 apr 6 '09
ja idd. of dat het lijkt of mensen ineens voor je staan op 1 mm afstand en dan heel irritant gaan praten. Dat soort dingen. Lijkt me vreselijk!
Ik denk zelf dat zijn zelfmoord dan ook een soort uitvlucht is geweest. Maar goed dat weet je natuurlijk nooit...
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki