Loading...
nl

Schizofrenie.

sterre
sterre mei 8 '07
Hallo Allemaal

Schizofrenie, autisme, stemmen horen, Mps/dis borderline, mmm ja dat zijn wel de diagnoses die ik heb gehad in mijn leven in de reguliere geneeskunde

Helderziend, heldervoelend, helderwetend, helderruikend noemde men het in de alternatieve sfeer

Wat het voor mij betekende, is dat ik dus niet zoals een ieder ander een identiteit had, maar vele. Dat ik me bewust werd van levens die paralel lopen aan dit leven, en bewust werd van levens die men vorige levens noemt, maar in "tijd" dus op hetzelfde moment afspelen

En ja dan is het niet gemakkelijk je weg erin te vinden, want voor de meeste betekent tijd datgene wat de kalender en de klok aangeeft. Hier en realiteit betekent voor vele datgene wat men fysiek waarneemt

En dat is dus een probleem waar je in deze werkelijkheid tegen aan loopt. Wat men in de reguliere geneeskunde wanen en hallucinaties noemt, en in de alternatieve sector paranormale waarnemingen

sterre
Anne
Anne mei 8 '07
''En dat is dus een probleem waar je in deze werkelijkheid tegen aan loopt. Wat men in de reguliere geneeskunde wanen en hallucinaties noemt, en in de alternatieve sector paranormale waarnemingen ''

Precies dat klopt in de ene wereld zou je als gek worden beschouwd als je verteld wat je allemaal ziet en meemaakt en hoort.
Terwijl dat je in een andere wereld met andere mensen niet als gek word beschouwd en gewoon als een normaal iemand.

bij mij is ook de diagnose shizofrenie aan bod gekomen toen ik 16 was.
Dat vond ik toen wel raar :S wanthet was niet zo
sterre
sterre mei 8 '07
Ja anne, als ik in een indianen stam was geboren, zou ik opgeleid en begeleid zijn door een sjamaan, hihihi heb gewoon de pech hier terecht te zijn gekomen :)
JulienMoorrees
JulienMoorrees mei 9 '07
 Quote:
Origineel van sterre:
Wat het voor mij betekende, is dat ik dus niet zoals een ieder ander een identiteit had, maar vele. Dat ik me bewust werd van levens die paralel lopen aan dit leven,
Kun je deze paralelle werelden ook beinvloeden en veranderen?
sterre
sterre mei 9 '07
Hallo Julien

Je beinvloed ze door je handelingen hier. De persoonlijkheid uit paralelle wereld of circulaire wereld heeft een eigen zelfstandigheid, en bestaansrecht

Datgene wat ik hier doe heeft invloed op de andere werelden, datgene wat men in de andere wereld doet, heeft invloed op mij.

De mens is altijd al een multidimensioneel wezen geweest die zich bewust was van al deze werelden, ergens is men dat vergeten en is men zichgaan identificeren met het lichaam, met de emoties en met de persoonlijkheid die men NU denkt te zijn

Echter de laatste jaren ontmoet ik steeds meer mensen wereldwijd die wel de herinneringen hebben hieraan. Ook zie je hoe explosief de diagnoses als schizofrenie, stemmenhoren, borderline in de laatste 7 jaar zijn toegenomen

Men begint zelfs nu kinderen rond de 7 jaar hiermee al te diagnoseren, en juist deze zijn zich heel bewust van de vele andere werelden (werkelijkheden)

Het "stemmenhoren" is ook niet in een woord te omschrijven, het kunnen de stemmen zijn vanuit je eigen innerlijk, maar ook het telepatisch contact met anderen. Telepatie is voor mij onze natuurlijke manier van communiceren, en gaat voorbij de gedachtes
Anne
Anne mei 9 '07
Precies in deze tijd word bij veel mensen de diagnose schizofrenie vastgestelt. De personen die dit schijnen te hebben worden ook steeds jonger. Dat is wel raar vind ik.
Er lopen meer mensen met schizofrenie buiten de psychiatrische inrichtingen dan dat ze erin zitten. Ik ben 5jaar lang elke dag in een psychiatrische inrichting geweest. Op bezoek...deze mensen die daar inzitten leven eigenlijk in hun eigen wereld...ze vinden zich zelf niet gek of wat dan ook zei zijn de enige normale...
Over het algemeen vind ik dat bijv op straat in de stad lopen heel veel mensen waarvan je gewoon gelijk ziet en merkt dat ze niet helemaal 100% om het zomaar te zegen maar dit zijn echt heel veel mensen. Dit klopt ook niet.
sterre
sterre mei 9 '07
mensen leven gewoon in de werkelijkheid die men voor zichzelf heeft gecreerd, en laten deze vaak beinvloden door de werkelijkheid van iemand anders

Als ik in de pauze buiten zit, en dat is dan midden in het winkelcentrum zie ik hoe het grootste gedeelte van de mensen voorbij raast, met een blik van snel snel snel. Men vergeet gewoon nog te genieten van de dingen om zich heen
pirmin
pirmin sep 8 '07
Hey, ik wou toch ff reageren hierop, ik heb namelijk zelf schizofrenie. Ik heb me vaak de vraag gesteld maar heb me altijd ziek gevoeld tot op mijn laatste opname waar ik een geest heb gezien, en mensen heb horen denken. Daar de reden van weet ik niet, en daarom begin ik me ook meer de vraag te stellen opdat ik ziek ben of ik een gave heb maar voor mij is het gemakkelijker om mee te leven als ik denk, ik heb een gave. Momenteel ben ik terug aan de betere hand hoor, groetjes...
Phaser
Phaser sep 8 '07
 Origineel bericht van: sterre

Als ik in de pauze buiten zit, en dat is dan midden in het winkelcentrum zie ik hoe het grootste gedeelte van de mensen voorbij raast, met een blik van snel snel snel. Men vergeet gewoon nog te genieten van de dingen om zich heen


Denk je echt dat dit schizofrenie is?

Nog iets,
Schizofrenie is een ziekte die het meest voorkomt bij mensen tussen de 15 en de 30 jaar.
Verjongen doet deze psychische aandoening dus absoluut niet!!!

Bovendien hebben mensen met schizofrenie GEEN gespleten persoonlijkheid. Ik weet niet waar iedereen deze complete onzin vandaan haalt maar dit is NIET zo.

Ze kunnen moeilijk of geen link leggen tussen gedachten, waarheden, emoties en dergelijke. Het denken gebeurd ook verstoord.

Patiënten met schizofrenie gaan bijvoorbeeld denken dat er anderen hun gedachten proberen te lezen en maken een hoed van aluminiumfolie omdat deze hen beschermt.
Ze kunnen ook zonder enige reden een woede-uitbarsting hebben enzo.

Dit heeft dus niets te maken met 2 of meerdere persoonlijkheden.

Ik begrijp niet dat jullie zulke volkomen ONZIN kunnen schrijven over iets waar jullie totaal NIETS van weten.
Ik heb psychiatrie gestudeerd en heb hier mijn tussendiploma van dus ik weet er wél iets over.
Wat jullie hier allemaal neerschrijven, 90% ervan degouteert mij enorm.
Phaser
Phaser sep 8 '07
Nog even een iets serieuzere uitleg over schizofrenie...


* A. Kenmerkende symptomen: Twee of meer van de onderstaande symptomen die ieder optreden gedurende een significante tijdsduur in een periode van een maand (of minder bij succesvolle behandeling):

1. Wanen
2. Hallucinaties
3. Gedesorganiseerde spraak (bijvoorbeeld ontsporend of onsamenhangend)
4. Ernstig gedesorganiseerd of catatoon gedrag
5. Negatieve symptomen, bijvoorbeeld afgevlakt affect, alogie of avolitie

NB: Er is slechts één symptoom uit categorie A vereist als de wanen bizar zijn, als de hallucinaties doorlopend commentaar geven op het gedrag of de gedachten van de persoon of als twee of meer stemmen met elkaar spreken.



* B. Sociale/beroepsmatige dysfunctie: Gedurende een significant deel van de tijd sinds het begin van de stoornis staan een of meer terreinen van functioneren (zoals werk, persoonlijke relaties of zelfverzorging) duidelijk op een lager niveau dat voor het begin. (Als het begin in de kindertijd of adolescentie valt, is het functioneren van een lager niveau dan verwacht kan worden).


* C. Duur: Doorlopende tekenen van de stoornis gedurende minimaal zes maanden. Deze periode van zes maanden moet minimaal één maand met symptomen bevatten (of minder bij succesvolle behandeling) die voldoen aan criterium A (d.w.z. actievefasesymptomen) en kan perioden bevatten met prodromale symptomen of restsymptomen. Tijdens deze prodromale perioden of restperioden kunnen de tekenen van de stoornis uitsluitend bestaan uit negatieve symptomen of twee of meer symptomen uit categorie A in mildere vorm (bijvoorbeeld vreemde opvattingen, ongebruikelijke perceptuele waarnemingen).


* D. Uitsluiting van schizoaffectieve stoornis en stemmingsstoornis: Schizoaffectieve stoornis en stemmingsstoornissen zijn uitgesloten omdat (1) er geen depressieve, manische of gemengde episode tegelijk met de actievefasesymptomen is opgetreden of (2) als er wel stemmingsepisoden tegelijkertijd met de actievefasesymptomen zijn opgetreden, de totale duur kort is ten opzichte van de actieve periode en restperiode.


* E. Uitsluiting van middelengebruik/somatische aandoening: De stoornis is geen gevolg van de directe fysiologische gevolgen van middelengebruik (bijvoorbeeld drugs, geneesmiddelen) of een somatische aandoening.


* F. Relatie met een pervasieve ontwikkelingsstoornis: Als er een historie bestaat van autistische stoornis of een andere pervasieve ontwikkelingsstoornis, wordt de aanvullende diagnose schizofrenie alleen gesteld als er gedurende een periode van minimaal een maand ook op de voorgrond tredende wanen of hallucinaties zijn (of minder bij succesvolle behandeling)
pirmin
pirmin sep 9 '07
Volkomen gelijk, maar dien theorie uit de boekjes zal wel afnemen van zodra je het in de praktijk moet gaan omzetten en echt met mensen te maken krijgen die het meemaken, mss mis je wat ervaring, ik heb de bibliotheek van het ziekenhuis ook gelezen en heb er zelfs als patient een boek over geschreven. Maar theorie is maar theorie, maar je hebt gelijk wat betreft de onzin die ik hierboven lees. groetjes
Debiorah
Debiorah sep 9 '07
Ik vind het interessant om te lezen wanneer je als schizofreen wordt bestempeld maar zet er zelf ook mijn vraagtekens bij. Ik snap dat er medische richtlijnen moeten bestaan maar het klinkt wel een beetje alsof het een handleiding is. Ik kan me voorstellen dat het in de realiteit moeilijk vast te stellen is aangezien je tot de kern van een persoon moet kunnen doordringen. Misschien zou jij je ervaring hierin kunnen delen pirmin?
Thomas A
Thomas A sep 9 '07
Bedankt Phaser voor je uiteenzetting, klaar maar klinisch. Het is een wereld in beweging, waarin wetenschappers grenzen blijven verleggen. Medici als onze eigen cardioloog Pim v. Lommel (en zijn internationale artsen team) deden recentelijk ont-dekkingen die het hele beeld van de werking van de psyche deden beroeren. Leuk om daar als medicus eens een kijkje te nemen (zie BDE hier op het forum).

Pirmin, wat ik mij nieuwsgierig maakt zijn jouw eigen persoonlijke waarnemingen en ervaringen. Heb jij zin om wat eigen belevingen en ideeen neer te tikken hier?

Thomas
Phaser
Phaser sep 9 '07
Pirmin,

Ik heb in totaal ruim 10 weken stage gelopen op heel verschillende diensten in een van de grootste psychiatrische centra in België.

Ik kan niet beschrijven hoe het is om schizofrenie te hebben, ik heb het alleen gezien.
Ik heb ook patiënten met bipolaire stoornissen gezien en het effect van ECT (Elektro-shock-therapie). Het is adembenemend gewoon wat een effect dit heeft.

Ik vond dat ik mijn uitleg moest doen omdat er niet veel geweten was over schizofrenie klaarblijkelijk.

Wat ik heb neergeschreven in mijn 2de post zijn de
DSM IV classificaties omtrent schizofrenie. Zo worden ze over de hele wereld in de geneeskunde omschreven en gebruikt.


Ik denk dat mensen met een psychische stoornis op een bepaald moment redenen zoeken, oorzaken om hun stoornis te kunnen bevatten.
Hallucinaties en wanen kunnen dan vergeleken worden met een gave.

Ik begrijp dit wel van de kant van mensen die inderdaad in dat geval zijn, maar niet in het geval van mensen die er volledig buitenstaan. Zo verminder je de diagnose enorm en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Debiorah
Debiorah sep 9 '07
 Quote:
Ik heb ook patiënten met bipolaire stoornissen gezien en het effect van ECT (Elektro-shock-therapie). Het is adembenemend gewoon wat een effect dit heeft.

Zou je dit misschien willen toelichten? vind ik interessant om te weten.

Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoeld met je laatste stukje, bedoel je dat er dan minder mensen gediagnosticeerd worden omdat ze denken dat ze een gave hebben?
Want ik denk dat er ook veel mensen zullen zijn met een gave die onterecht gediagnosticeerd worden, sommige mensen weten zelf niet wat ze overkomt en een arts zal waarschijnlijk allerminst met een spirituele verklaring komen.
Phaser
Phaser sep 9 '07
ECT heeft niets te maken met mensen met schizofrenie!
Dit wil ik toch maar even benadrukken.
ECT werkt bij mensen met een bipolaire stoornis (een moment manisch en andere moment het andere uiterste, depressief)

Bij deze stoornis is er een probleem in de transport van informatie in de hersenen. Door een elektrische schok op 2 plaatsen van de schedel, kan het transport van de informatie weer 'normaal' gaan.
Nooit volledig normaal maar toch véél beter.
Zo is het makkelijker om depressieve gedachten meer op de achtergrond te houden en weer een pak helderder na te denken over andere zaken.
Ik heb evaluaties gedaan bij patiënten en ze zijn er echt lovend over.

Dit werkt niet bij schizofrenie omdat dit een andere oorzaak heeft.

Ik denk niet dat mensen met schizofrenie eerst gaan denken dat ze een gave hebben. Dat is voor hen niet belangrijk. Ze zijn zodanig in hun wereld dat ze er volgens mij niet op komen.
Mocht de diagnose schizofrenie er wél komen, denk ik dat ze er wél over nadenken en proberen een oorzaak te vinden.
Die oorzaak kunnen ze mogelijk vinden in 'gaven' omdat ze met dit gedacht, weg kunnen stappen van de diagnose schizofrenie en hun 'aandoening' kunnen aanzien als iets positiefs.
Zo ontkennen ze dat ze schizofrenie hebben en proberen ze hun symptomen een andere oorzaak te geven.

Zo denk ik het althans...
Debiorah
Debiorah sep 9 '07
Erg interessant phaser, ik heb misschien andere gedachtes maar wil ook graag weten hoe er medisch/wetenschappelijk tegenaan wordt gekeken. Ik heb daarom een vraag aan jou, iets anders dan schizofrenie. Ik werk met een jongen met een aandoening binnen autistischespectrum, bij hem zouden de 2 hersenhelften niet goed met elkaar kunnen communiceren. Mijn vraag is weet jij hier meer over en zou je mij kunnen vertellen hoe dit in zijn werking gaat. Ik zoek namelijk een manier om hieraan te werken, zeg maar therapeutisch, niet medicinaal of andere gekke dingen. :)
Phaser
Phaser sep 10 '07
Goh ik zou het echt niet weten hoor...

Zoals ik al zei, ik doe niets vanuit theoretische aanpak.
Ik doe alles op het moment zelf en ik heb ook te weinig ervaring met autisme om hier iets nuttigs over te zeggen.

Ik draai altijd een soort knop om als ik in het ziekenhuis werk.
Dan ben ik niet een volledig ander persoon maar gedraag ik mij toch anders.
pirmin
pirmin okt 1 '07
Tuurlijk wil ik wat ervaring neertikken, hetgeen je ziet van geesten ed. zoals ik is voor het moment, dat kan niet maar als er dan een stem zegt, kan den Pirmin(bij echte naam genoemd) zien. begin je anders te denken, zekers als je grote venten hoort brullen terwijl die er eigenlijk niet zijn. Meer ervaring kan je nog wel vertellen maar tis de bevestiging van dat stemmetje dat je laat nadenken hoor. Thomas.
Anne
Anne okt 7 '07
schizofrenie heeft toch altijd een oorzaak om tot bestaan te komen?
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki