Hoe denken jullie over schizofrenie?
Hebben deze mensen een gave, of zijn deze mensen gewoon ziek?
Deze vraag stelde ik mezelf vandaag. Ging googlen en kwam uit bij jou topic.
Ik zal wat over mezelf vertellen. Ik ben een jonge vrouw van 26 en heb schizofrenie. Vanaf mijn 12e levensjaar kreeg ik mijn eerste psychose...Ik was dus nog maar een kind. Ik had angsten, kon niet meer slapen en kreeg stemmetjes. Die periode heeft een half jaar geduurd. Mijn ouders waren wanhopig en zochten reguliere hulp. Ik werd medisch onderzocht maar ze konden niks lichamelijks vinden. Ik ging in behandeling bij een spv-er kreeg medicijnen voorgeschreven van een psychiater.
In de 14 jaar tijd kan ik niet met zekerheid zeggen hoe vaak ik een psychose heb gehad. Iets meer dan je op je vingers kunt tellen.
In mijn psychoses hoorde ik stemmen; dit waren zowel slechte als vriendelijke stemmen. Het was een aantal jaar geleden een tweestrijd. Zeg maar op elke schouder een engeltje en een duiveltje. Dit had ik tijdens zo'n periode vlak voor het slapengaan. Of ze maakten me angstig door enge dingen te zeggen. Dit bedacht ik niet zelf. Het was er "plop" net alsof iemand je uitscheldt, terwijl je dit niet verwacht.
Ik had ook innerlijke gidsen die me op het goede pad hebben gehouden. Er was een stem die me weerhield om aan zelfmoordgedachten/neigingen te denken. Daar ben ik nu nog steeds dankbaar voor.
Op mijn 12e levensjaar heeft een vrouwelijke stem me verteld dat ik niet paranomaal begaafd ben. Ik heb hieruit bergrepen dat dat een gave is om ander mensen te kunnen genezen,behandelen. Ze vertelde dat ik me meer openstelde voor het bovennatuurlijke. Ze sprak me toe dat ik daar geen misbruik van mocht maken. Ik denk dat ze daarmee bedoelde dat je,je afhankelijk gaat opstellen aan het bovennatuurlijke, terwijl de kracht ook van binnenuit lichaam en geest moet kunnen komen.
Nu laat ik geen negativititeit meer toe. Weet wat goed voor me is en wat ik beter niet kan doen ter voorkoming van een psychose of opname. Ik zoek de rust op als dat nodig is. Structuur. Beter niet in discussie gaan. Medicatie trouw. Bij veranderingen oppassen. Bijv op vakantie wat hogere dosering nemen.
Mijn medicatie anti-psychotica en zo nodig iets voor de angst of depressie, blijf ik gewoon slikken anders kan ik niet normaal functioneren. Teveel dopamine aanmaak. Positieve symptomen: dit zijn stemmen, wanen, slaaploosheid etc. van de schizofrenie. Vergelijkbaar met gratis drugs aanmaak die ik moet afvoeren door medicijnen. Eveneens tegen negatieve symptomen en om stabiel te kunnen blijven.
Ik ben een van een eeneiige tweeling en mijn zus heeft geen schizofrenie. We hebben allebei dezelfde achtergrond en er waren geen problemen of traumatische ervaringen voor mijn 12e levensjaar.
Berust schizofrenie op een chemische afwijking in de hersenen?
De communicatie tussen cellen in het zenuwstelsel wordt verzorgd door neurotransmitters. De werking van sommige van die stoffen zou bij schizofrenie ontregeld zijn. Het gaat met name om dopamine en glutamaat.[5]
Deel van het probleem is een overmatige activiteit van dopamine in bepaalde delen van de hersenen. De ontregeling kan men blokkeren met speciale medicijnen (de antipsychotica).
De laatste twee alinea's komen van www.tribos.nl Ter info
Wel kan ik zeggen dat ik soms dingen voorzie, voorspel, bepaalde woorden in me opkomen. Dat kunnen hele simpele voorspellingen zijn zoals bijv. zing ik een liedje en hoor ik het een uur later ergens. Of ik denk aan een persoon en dan kom ik die op straat tegen. Dit herkent ieder mens weleens. Sommige mensen zeggen toevallig. Naar je kunt ook stellem: Toeval bestaat niet!
Ben ondanks mijn beperking en wat ik heb doorgemaakt nu heel gelukkig, en dankbaar voor alles van binnen en om me heen.
Ik geloof zeker dat er meer is tussen hemel en aarde.