vanaf dat ik kreeg te horen dat mijn moeder schizofreen is èn ook nog eens borderline heeft, heb ik heel erg veel gelezen over deze aandoeningen...
zodoende weet ik wel een beetje hoe het in elkaar zit, niet helemaal natuurlijk, het stukje van de dopamine, adrenaline en nog een transmitter niet helemaal precies, omdat mijn moeder ook borderline erbij heeft is dit dubbel zo heftig...
Omdat ik van mijn moeder hou, om wie ze is, en ik haar heel graag wil begrijpen heb ik het nodige wel gelezen, mijn zusje bleek ook borderline te hebben! zodoende heb ik daarover ook alle nodige informatie gelezen...
mijn moeder en zusje zijn allebei emotioneel beschadigd, mijn zusje rakelt het hele verleden op , en verwijt mijn moeder dat ze niet goed voor mijn zusje gezorgd heeft, mijn moeder is daarentegen zo van, luister ... ga je dit nu weer naar boven halen? en dan gaat ze op de vlucht... of ze draaid der knop om, en denkt; praat maar tegen mijn reet aan, want mijn kop is ziek!
ik zit daar dan tussenin... ik voel een intens verdriet in stereo... maar mijn zusje gaat huilen, en mijn moeder zoekt afleiding... ik heb het met hun allebei te doen, wil voor allebei opkomen, maar aan het einde van het liedje, heb ik het gevreten
zodoende heb ik besloten dat ik me er niet meer mee bemoei, jah ik luister naar ze en geef zo nu eens een mening.... alleen als ik alleen ben met of mijn moeder of mijn zusje,
mijn zusje is echt iemand van uitersten, het ene moment het ene uiterste en het volgende moment het andere!
terwijl mijn moeder absoluut niet kan luisteren, het is te druk in haar hoofd!
mijn moeder vraagt aan me ( wel goed bedoelt hoor) moet je een toetje, waarop ik zeg; mam, ik zit helemaal vol!, waarop mijn moeder zegt; ik heb lekkere griesmeeltoetjes in huis gehaald, die vind je toch lekker? waarom ik zeg; ja mam, die vind ik inderdaad lekker, maar ik zit nu echt te vol hoor! ze loopt dan naar de keuken, waar ze inzichzelf gaat praten (onverstaanbaar) en dan na een minuut of 2 komt ze met een heel blij gezicht de keuken weer uit en zegt tegen me; ik heb ook ijs hoor! waarop ik weer zeg: MAM IK ZIT VO-O-OL! oja zegt ze dan, en op een gegeven moment valt me ineens op dat ze toch een toetje voor me heeft neergezet
en dat gaat zo de hele dag door! echt als ik een nachtje bij haar gelogeerd heb, ben ik helemaal uitgeput... wel heb ik dit aan me moeder uitgelegd! en na drie keer begrijpt ze het wel, wat betreft het toetje, maar ik moet elke keer weer gaan uitleggen dat ik wanneer ik zeg :nee, dat ik daarmee daadwerkelijk nee bedoel... dat is best moeilijk soms, zonder uit mijn slof te schieten
ach... en ik weet ze bedoelt het goed, maar ze is zo opdringerig...
tuurlijk houd ik van me moeder, want ze is toch mijn moeder!
terwijl ze tegen mijn zusje rustig zegt: ik heb altijd het meeste van jou gehouden
ik zeg dan maar niet tegen mijn zusje dat ze dat tegen mij ook wel eens gezegt heeft...
pffffff, ik dwaal behoorlijk af geloof ik
ik ga dit toch posten, want anders heb ik hier minstens 3 kwartier voor niks zitten typen
oja mijn moeder en zusje hebben allebei seroxat als medicijn, die ervoor zorgt dat het serotonine aangemaakt wordt in de hersenen,
Serotonine is een neurotransmitter met een exciterende werking. Het heeft een invloed op stemming, zelfvertrouwen, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels. Serotonine wordt afgegeven door serotonerge neuronen in de hersenen die naar verschillende onderdelen lopen, waaronder de prefrontale cortex (PFC). Dit gebied speelt een belangrijke rol bij onder andere verslaving en agressie. De cellichamen van de serotonerge neuronen liggen in en/of vlakbij de nuclei raphes en medulla oblongata. Serotonine werkt als regulator van het dopamine-systeem.
wikipedia.nl
groetjes Moonflowertje