Loading...
nl

Het recht om anderen te veranderen

Petra
Petra apr 11 '11
Zou je in dat geval ook kunnen zeggen dat je juist uit liefde de ander zichzelf laat zijn?

Ieder mens draagt zijn eigen blauwprint. Zodra we naar de ander gaan kijken (beoordelen), dan is dat áltijd vanuit onze eigen blauwprint, daarom zijn we niet eens in staat objectief te zijn. We zien alleen dat deel van de ander dat de ander laat zien en alleen dat deel dat we kunnen zien. De vraag is zelfs of we dat juist interpreteren. De buitenkant is een aftreksel van wat in de kern gebeurd.

Persoonlijk geloof ik dat wanneer we in staat zijn vanuit onze eigen kern te leven en we ons niet te veel met de buitenkant van de ander bezig houden (gedrag is een deelexpressie die heel misleidend kan zijn door allerlei factoren) we ook veel gemakkelijker contact met de kern van de ander kunnen maken en daardoor een betere indruk van diens werkelijke intentie krijgen. Intentie is werkelijk en ongekleurd.

Ik denk dat veel mensen momenteel twijfelen, zoeken naar hun eigen evenwicht binnen maatschappelijk gewenst gedrag, maatschappelijk gewenste normen en waarden. Dus hoe mensen zich in sociaal opzicht, redelijkerwijs zouden moeten gedragen. Afwegingen worden gemaakt binnen dat model van opvoeding en cultuur, terwijl zij in hun kern iets anders voelen, of daar soms moeilijk bij kunnen komen (zo ver zijn we ondertussen). Het geeft mensen het gevoel in spagaat te staan, alles gaat op een weegschaal en geeft voor sommigen een bijna schizofreen gevoel, verdeeld raken en je daardoor continue afvragen wat juist is, zoekend naar antwoorden van buiten die van binnen totaal anders voelen. In feite zie je dat letterlijk gebeuren in de opstanden en onrusten die momenteel gaande zijn.

Het centrum van wie je bent weet wat juist is, in het centrum van jezelf kom je ook het centrum van de ander tegen, in dat centrum leeft geen psychische ziekte of haat, het is de meest heldere waarheid (intentie) die leeft in ieder mens. Al het andere is gedrag of aangeleerd gedrag en in dat gedrag kom je prachtige en vreselijke dingen tegen, waar we dan weer op reageren en reageren en reageren en....van de kern verwijdert raken.

Ik ben blij dat er steeds meer scholen zijn die uitgaan van het kind als individu en daar vervolgens hun lesstof op aanbieden. Niet proberen om het individuele kind om te vormen tot een ´maatschappelijk gewenst product´. Ik ben ook heel blij dat steeds meer ouders hiervoor kiezen.
Serenity
Serenity apr 11 '11
Origineel bericht van: Petra
Zou je in dat geval ook kunnen zeggen dat je juist uit liefde de ander zichzelf laat zijn?
Ja hoor doe ik vaak zat en ga ik mee in het spel grinhihi dat is leuk!
Ieder mens draagt zijn eigen blauwprint. Zodra we naar de ander gaan kijken (beoordelen), dan is dat áltijd vanuit onze eigen blauwprint, daarom zijn we niet eens in staat objectief te zijn.
Ik wel, ik beoordeel niet zo heel erg snel denk ik.
We zien alleen dat deel van de ander dat de ander laat zien en alleen dat deel dat we kunnen zien.
Niet geheel waar mimic en lichaamstaal laat ook wel een boel zien, vind ik.
De vraag is zelfs of we dat juist interpreteren.
Dit is correct.
De buitenkant is een aftreksel van wat in de kern gebeurd.
Ja dat vind ik ook kloppen alhoewel de buitenkant weerspiegeld wat er binnenin gebeurt.
Persoonlijk geloof ik dat wanneer we in staat zijn vanuit onze eigen kern te leven en we ons niet te veel met de buitenkant van de ander bezig houden
(gedrag is een deelexpressie die heel misleidend kan zijn door allerlei factoren)
we ook veel gemakkelijker contact met de kern van de ander kunnen maken en daardoor een betere indruk van diens werkelijke intentie krijgen.
Voor een deel ben ik het hier met je eens, want de factoren worden, denk ik, vaak als excuus gebruikt ipv verlening van intelligentie.
De observatie van de buitenkant van een ander doormiddel de lichaamstaal te leren kennen kan ons juist veel vertellen over ons zelf zoals een weerspiegeling of we kunnen kijken wat ons gedrag doet met een ander en dat is niet geheel onbelangrijk vind ik.
Bij intenties waarvan je niet aan mee wilt werken kan je direct op subtiele manier een stop op zetten en dat ook met intenties die jouw eigen ik proberen te ondermijnen door voor jezelf 'optijd' op te komen en je grens duidelijk aan te geven anders raak je verzwelgt in een situatie waar je echt niet in wilt zitten dus met een grens aanduiding leg je de zaken duidelijk voor en dan is het aan de ander om zich of aan te passen of eieren voor zijn geld te kiezen, de keus is er in ieder geval.

Intentie is werkelijk en ongekleurd.
De communicatie patronen vertellen echt een hoop!
Ik denk dat veel mensen momenteel twijfelen, zoeken naar hun eigen evenwicht binnen maatschappelijk gewenst gedrag, maatschappelijk gewenste normen en waarden.
Geen twijfel maar een balans tussen dat wat jij nu typt en een vleugje van zichzelf, 'hun eigen maken.'
Dus hoe mensen zich in sociaal opzicht, redelijkerwijs zouden moeten gedragen.
Juist dit zijn richtlijnen , wel of niet bewust en wel of niet uitgesproken ik vind dat je die nodig hebt ook om maar een eigen mening te kunnen vormen, je hoeft er namelijk niet mee eens te zijn want het zijn handreiken maar waneer je er bewust mee omgaat dan heeft het zijn doel al bereikt ! ^^
Afwegingen worden gemaakt binnen dat model van opvoeding en cultuur, terwijl zij in hun kern iets anders voelen, of daar soms moeilijk bij kunnen komen, het geeft mensen het gevoel in spagaat te staan, een bijna wat schizofreen gevoel, verdeeld raken en je daardoor continue afvragen wat juist is.
Men word meer bewust en krijgen meer inzicht in de zaken erom heen en daarom moeten ze voor zichzelf een beslissing maken ze zitten in een dualisme denk ik dan terwijl het antwoord niet zwart/wit is maar yin&yang een samen werking van beiden dus…dat is lastig waneer je bent opgevoed en opgegroeid met de gedachten dat dingen of goed of fout zijn terwijl de meeste dingen een 'positieve werking' kunnen hebben of een 'negatieve werking' door een 'degelijk' of 'niet degelijk' situatie te maken dus 'een bevorderlijk situatie creëren of een onbevorderlijke situatie creëren'.
Dat is die afweging wat de mensheid steeds meer moet maken voor zichzelf, tja verandering komt niet zonder slag of stoot.

In feite zie je dat letterlijk gebeuren in de opstanden en onrusten die gaan de zijn.
Ja zo blijft de boel qua economie bijvoorbeeld lekker draaien en de boel blijft daardoor lekker in beweging.
Het centrum van wie je bent weet wat juist is, in het centrum van jezelf kom je ook het centrum van de ander tegen, in dat centrum leeft geen psychische ziekte of haat, het is de meest heldere waarheid (intentie) die leeft in ieder mens.
Ik denk dat je dan jezelf verliest en in een collectief gaat leven door maar de klappen op te vangen waar iemand mee kampt door ruimdenkend te zijn en begaand en meeleven maar goed dat geeft soms geen resultaat op want de feiten blijven staan en ook die feiten moeten in beweging komen om maar vooruitgang te boeken anders blijf je staan in de gedachten van de achterliggende factoren (heb op dit moment los van het verhaal een dejavu dat ik deze worden intikt)
Als een hoofdzaak te zien terwijl het lessen zijn om juist ermee om te gaan zonder dat het je verdere leven beïnvloed op een negatieve manier maar juist op een positieve manier door de achterliggende factoren naast zich neer te leggen en een 'meest bevorderlijkste situatie te zelf creëren en los te komen van dat wat kwelt vanuit het verleden om een mooiere toekomst te maken,' je gebruikt dus die kennis om een mooiere toekomstbeeld te maken voor jezelf.

Al het andere is gedrag of aangeleerd gedrag en in dat gedrag kom je prachtige en vreselijke dingen tegen, waar we dan weer op reageren en reageren en reageren en....van de kern verwijdert raken.
De kern blijft behouden mits je het verleden een plekje kan geven en het daardoor niet meer nodig acht om er de negatieve energie mee te nemen in dat wat je nu aan het doen bent dus het negatieve laat je hiermee dan los , denk ik, en het positieve neem je mee in je verdere ervaringen.

Ik ben blij dat er steeds meer scholen zijn die uitgaan van het kind als individu en daar vervolgens hun lesstof op aanbieden.
yep, yep hun trachten dat ook te doen maar de factoren kunnen wel eens tegenwerken en daar moet men in het onderwijs een balans in zien te vinden en dat vergt bedenktijd en mijmering om een opbouwend plan op te maken en daarna te overleggen met andere wellicht ruimdenkende of vakgebied-genoten wat hun ervan vinden en vooral wat hun willen toevoegen om er een prachtig geheel van te maken en daarna het in praktijk toe te passen en dan pas zie je met de achterliggende factoren van de kindertjes of het plan werkt of niet en dus word het om de zoveel tijd heroverzien en weer ten goed aangepast en of die aanpassing positief was zien ze weer wanneer men de aanpassing toe passen in de praktijk.
Niet proberen om het individuele kind om te vormen tot een ´maatschappelijk gewenst product´.
Terwijl een kind wel mee moet gaan met de maatschappij anders klopt die verhouding weer niet, ja zo blijft het nog steeds erg moeilijk en blijft men oplossingen vinden en toepassen en heroverzien en dat weer uit proberen in de praktijk, ja ook dit blijft lekker in beweging hierdoort! ^^ Ik ben ook heel blij dat steeds meer ouders hiervoor kiezen.
gast
gast apr 11 '11
Moi verwoord Petra!
Petra
Petra apr 11 '11
Dank je gast!

(zwart Petra, roze Lily, blauw Petra)

Ieder mens draagt zijn eigen blauwprint. Zodra we naar de ander gaan kijken (beoordelen), dan is dat áltijd vanuit onze eigen blauwprint, daarom zijn we niet eens in staat objectief te zijn.
Ik wel, ik beoordeel niet zo heel erg snel denk ik.

Mag ik jou iets vragen?
Wat vind je van mensen die niet eerlijk zijn? Of van mensen als Tristan van der V? Of van mensen zoals Khadaffi? Hoe zie jij deze mensen?


De buitenkant is een aftreksel van wat in de kern gebeurd.
Ja dat vind ik ook kloppen alhoewel de buitenkant weerspiegeld wat er binnenin gebeurt.

Is dat werkelijk waar? Of zien een heel klein stukje en kunnen we slechts een indruk opdoen van hoe iemand op dat moment reageert? Zoals je ziet heb ik een boeda met een bloem in mijn avatar staan, wat verteld jou dat bijvoorbeeld?

Intentie is werkelijk en ongekleurd.
De communicatie patronen vertellen echt een hoop!

Communicatiepatronen laten alleen iets van de interactie zien, een communicatie.
Communicatie kan werkelijkheden en onwerkelijkheden bevatten en evengoed een patroon laten zien dat waar of onwaar lijkt. Waar toets jij bijvoorbeeld aan of datgene wat iemand verteld, of laat zien, waar is?

Serenity
Serenity apr 11 '11
Origineel bericht van: Petra
Dank je gast!

(zwart Petra, roze Lily, blauw Petra)groen Lily!^^

Ieder mens draagt zijn eigen blauwprint. Zodra we naar de ander gaan kijken (beoordelen), dan is dat áltijd vanuit onze eigen blauwprint, daarom zijn we niet eens in staat objectief te zijn.
Ik wel, ik beoordeel niet zo heel erg snel denk ik.

Mag ik jou iets vragen?ja hoor. smile
Wat vind je van mensen die niet eerlijk zijn?Uhm meestal niets, 'wat onredelijk' is mijn gevoel erbij en 'Dat is ook oneerlijk, dat is toch niet aardig waarom doet die dat nou?' is ook mijn gevoel (dus niet in woorden) erbij.
Of van mensen als Tristan van der V?Wie is dat?
Of van mensen zoals Khadaffi?Uhm leeft de niet in het midden oosten, nee echt ik ken die mensen niet, sorry!
Hoe zie jij deze mensen?
Die ken ik niet en ik ben niet echt op de hoogte van hen, sorry!

De buitenkant is een aftreksel van wat in de kern gebeurd.
Ja dat vind ik ook kloppen alhoewel de buitenkant weerspiegeld wat er binnenin gebeurt.

Is dat werkelijk waar?
Ik denk het wel, ja.
Of zien een heel klein stukje en kunnen we slechts een indruk opdoen van hoe iemand op dat moment reageert?
Nee de volledige intentie kun je uit zijn lichaamstaal en woorden halen dit zijn communicatie patronen zoals mentalisten ook kunnen gebruiken.
Zoals je ziet heb ik een boeda met een bloem in mijn avatar staan, wat verteld jou dat bijvoorbeeld?

Die boeddha ligt lekker te slapen met een prachtige bloem erbij plus slapen doet mij denken aan warmte en ontspanning en die bloem is zo mooi van kleur en ik hou van mooie dingen.
Dat is het meer niet.


Intentie is werkelijk en ongekleurd.
De communicatie patronen vertellen echt een hoop!

Communicatiepatronen laten alleen iets van de interactie zien, een communicatie.
Communicatie kan werkelijkheden en onwerkelijkheden bevatten en evengoed een patroon laten zien dat waar of onwaar lijkt. Waar toets jij bijvoorbeeld aan of datgene wat iemand verteld, of laat zien, waar is?
Niet, ik kan niet alle regels van de lichaamstaal en/of communicatie patronen maar van naturen zie ik aan het gezicht iets wat mij dat verteld.
Kijk ik ben vroeger vaak genoeg geslagen door mijn zus dat ik uit haar gezicht haalden hoelaat het weer was ter bescherming heb ik onbewust die herkeninkjes van patronen geleerd net zoals heel veel mensen die moesten 'overleven' want je moet wel anders ben je de l*l, denk ik.
En zo doende is het mijn natuur geworden een 2de instinct of hoe je het verwoorden kan. hihi

gast
gast apr 11 '11
Hoe zie je je zus nu Lily?
Serenity
Serenity apr 11 '11
gewist onder persoonlijke overwegingen , iets te gevoelig onderwerp om hier te plaatsen.
gast
gast apr 11 '11
Dat is wel de beste manier om geen klappen meer te krijgen. Of zou je haar wel willen zien (begrijpen waarom ze het gedaan heeft of nog doet)?
Serenity
Serenity apr 11 '11
even verwijderd om persoonlijk redenen.
Groene_heks
Groene_heks apr 11 '11
Lieve Lily, ik zeg dat omdat het wel zo werkt.
Denk je dat jij de enige bent met een zware rugzak hier?
Er zijn mensen met veel zwaardere rugzakken en die redden het ook..
Ik zeg niet dat je het moet doen, jij hebt de keuze Lily, jij geeft aan dat je dingen wil aanpakken, dont kill the messenger here....

Ik heb ook heel veel alleen moeten doen en doe het nog en dan met vier kids waarvan er drie ASS hebben, vanuit die ervaring wil ik je helpen.
Serenity
Serenity apr 11 '11
hahaha L.O.L.
Ja maar het is zo makkelijk praten vind ik maar op zich heb ik het al een plekje gegeven en denk ik er nog geen eens meer aan maar soms met bijzonder vragen die deze week blijkbaar aan de orde kwamen ratelde het even naar boven en dan besef ik me opeens allerlei dingen en ja ook hierin krijg ik met mijn nieuwe zicht op het leven veel meer inzicht en zelf een mening waar ik achter sta zonder schaamte of dat ik het niet durft uit te spreken want het is voor mij de waarheid hoe pijnlijk hij ook is ik zal iemand recht in de ogen vertellen hoe de vork in de steel zit want ik durf mezelf onder ogen te zien. (of hoe die uitspraak ook was hihi)

Zwaardere rugzakken tja tja tja (ik heb niet alles verteld en dat hoeft ook niet want je hebt er in ieder geval een beeld nu van) beetje moeilijk om die afweging te maken er zijn wel moeilijker en traumatische ervaringen en situaties qua fysiek geweld, op wat voor manier dan ook, maar psychische mishandeling , daar draai je echt vandoor nou dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om daar zonder scheuren uit te komen , ik denk dat dat ook niet kan aangezien iedereen wel wat mankeert .

Ik trof ook slechte vrienden die psychisch en lichamelijk mij mishandelde en mijn man kon er ook wat van en bij niemand kon ik terecht om überhaupt mijn verhaal te doen.
Die scheiding was echt zo'n bevrijding voor mij, en dit forum zo'n zegening!

Ja ik weet het Karin ik vermoede al zoiets dat je vanuit die gedachtengang gedreven werd en dat waardeer ik ook lieverd, dank je wel!
Groene_heks
Groene_heks apr 12 '11
Klopt Lily, het is heel makkelijk gezegd, doen is een ander ding, das knetterhard werken.
Maar ja wie verder wil...zal aan de slag moeten, hoe kloten je je ook voelt.
Je scheiding was niet makkelijk maar je hebt het wel voor elkaar geknokt wink
Serenity
Serenity apr 12 '11
dank je!
amethist
amethist apr 12 '11
even een teken van mij, ik aan je denk voor dit onderwerp voor jou, wat je verdrietig maakt! (L)
Liefs Amethist
Serenity
Serenity apr 12 '11
oef kan je dit uitleggen?
amethist
amethist apr 12 '11
omdat ik het gevoel heb het onderwerp over je famlie ging wat je raakt als je erover schrijft, jij je vroeger(en nog geloof ik) benadeelt bent door je ouders, zij je zus voortrokken meende ik.

Wilde je laten weten, of hart onder de riem ervoor. Maar mischien moet ik het wel niet eens zo zien, word er nu wat onzeker van.
Serenity
Serenity apr 12 '11
Dank je wel je hebt gelijk en ja erg gevoelig onderwerp is het blijkbaar nog steeds, dit wist ik pas na mijn stukken te hebben gepost en met terug lezen heb ik ze daarom ook weer weg gehaald maar gelukkig hebben diegene waarmee ik het eigenlijk wilden delen het wel gelezen…

Waarom word je er onzeker van?
Omdat ik op een ander topic ook lekker boos bezig ben?
amethist
amethist apr 12 '11
ohh laat je boosheid maar lekker gaan in je schrijven, heb ik geen problemen mee hoor, wie ben ik...omdaar over te oordelen!

Omdat ik het zeker wist van je verleden,na je vraag was ik bang dat ik het toch mis had, en kwam er onzekerheid(mijn onzekerheid over mezelf)

Liefs Amethist
Serenity
Serenity apr 12 '11
nee mijn vraag kwam uit onzekerheid en ik leef voor zekerheid zodat ik weet waar ik aan toe ben hihi, dank je, je bent een lieverd!
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki