Ik geloof niet dat je het "recht hebt anderen te veranderen" of hoe dan ook. Een mens kan zichzelf veranderen, maar niet de ander. Hooguit kun je die ander een beetje bijsturen of laten zien of ervaren hoe het ook kan, waardoor je een verandering kunt stimuleren, maar het echte veranderen, dat doet die persoon zelf!
En bij manipulatie verander je de persoon wel doormiddel diegene onder druk te zetten .
En dat gebeurt dan op een slinkse manier door angst meestal, een schuldgevoel aanpraten doormiddel woorden en/of lichaamstaal.
Die lichaamstaal word meestal om gezet in het emotioneel chanteren van iemand doormiddel een negatieve emotie te tonen en dan geen oogcontact te maken dus negeren.
Waneer de gechanteerde doet/spreekt/handel wat de ander wilt dan pas word er weer oogcontact gemaakt en positieve emotie getoond tenzij de chantage doorgaat naar een volgend doel want ach als men 1vinger geeft/reikt wilt men meestal de gelijk de hele hand tot zich nemen en als je niet uit kijkt vreet diegene je arm ook nog eens!
Arm emotioneel , arm aan jezelf te mogen zijn, arm financieel, arm aan liefde.
Dat is dus niet onbaatzuchtige liefde of manier van met elkaar omgaan neen hierin zit gewin aan controle en macht vaak die ze zelf niet hebben over facetten in het leven dan woekeren ze daar waar het wel kan even flink aan, tja da's toch makkelijker dan jezelf aanpakken op een manier dat je het heel erg moeilijk vind.
Het moeilijker is om hier door heen te kijken en op een positieve manier hiermee om te gaan maar met geduld en liefde ...oja EN EERLIJKHEID doormiddel OPENHEID kan het een kans van slagen hebben maar je moet wel lef en ballen hebben want makkelijk gaat het niet worden!!^^
Spiegelen.
uitleggen.
Vertel je gevoel erbij.
Grens aangeven.
Niet klein laten krijgen.
Rechtop en stevig in de schoenen blijven staan.
Voet bij stuk houden want je bent niet gek je hebt gelijk.
Hier is een mooie tekst die je kan gebruiken waneer je aanvoelt dat iemand je (met druk) op andere gedachtes wilt brengen.:"Als je het zo verteld klinkt het heel logisch maar ik vind het niet aanneembaar."
"Tuurlijk kan je dat zo vinden maar ik heb zo mijn eigen gedachten erover."
"Ondanks wat je nu verteld vind ik toch dat ik gelijk hebt."
"Dat kan allemaal wel maar ik heb mijn eigen mening erover."