Ja, heerlijk gezwommen
Ik ben van mening dat sport (of lichaamsbeweging in het algemeen) en muziek heel goed zijn voor kinderen (en volwassen ook trouwens). Mijn kids zingen graag maar spelen nog geen instrument. Ze zijn allebei in februari geboren. De oudste is net 7 en de jongste is 5 geworden. Ze doen vaak de uitspraken die voor hun omgeving raar zijn. Wij zijn vanochtend een kennis van mij in de park tegengekomen. Toen vroeg die persoon hoe oud mijn zoon is. “hij is net 7 geworden” antwoordde ik. “oh, is hij zeven?” vroeg zij en toen trok ze een gezicht alsof zij hem wat jonger verwachtte. Toen vroeg mijn zoon aan haar “vindt u dat ik achter mijn ontwikkeling loop?”. Of een voorbeeld van mijn dochter die net 5 geworden is. Elke ochtend geeft ze een piepklein stukje jonge kaas aan een vogel in de tuin (zij eet graag haar boterham in de tuin). Ik zei tegen haar dat die kaas veel te vet is voor die vogel. Toen zei ze “als het niet goed voor hem is dan eet ie het toch niet Anna”. Toen vroeg ik haar “weet je nog toen je buikpijn kreeg van die marshmello?”. Toen antwoordde ze “maar ik eet die toch ook niet meer”. Zulke uitspraak..deden dan mijn kids. Als ik mijn ex-vriend aan de telefoon krijg dan zegt hij vaak “wat heb je met mijn kinderen gedaan, ze praten zo vreemd”. Ja, toen wij nog bij elkaar waren was hij met de kids bezig. Pas nadat wij uit elkaar zijn gegaan ben ik veel met de kids bezig en ik denk dat ze een aantal dingen van mij hebben overgenomen. In juni gaan ze terug naar Nieuw Zeeland en dan ben ik hun moeder niet meer. De kids weten ook dat ik alleen hun moeder ben vanwege die relatie met mijn ex (hij is een alleenstaande vader, zijn ex vrouw is overleden). Maar ik zie ze gewoon als kinderen, het doet mij niet toe of ik hun biologische moeder ben of niet. Die relatie met mijn ex heeft 2 jaar geduurd..maar ik voel me echt een moeder na onze breuk. Van een alleenstaande ben ik na die breuk een alleenstaande moeder geworden. En in juni word ik weer een alleenstaande. Zo gek loopt mijn levenspad..maar zo hoort mijn levenspad te zijn, denk ik dan. Mijn kids zeiden gisterenavond tegen mij “wij komen wel terug hoor Anna”. Dat vind ik echt lief van ze… Ik weet niet of ik ze ga bezoeken..maar ze zullen altijd een deel van mijn leven..blijven. Ze zijn altijd welkom bij mij..altijd.
Even terugkomen op jouw bericht, Gast. Je hebt gelijk. Ik had eerst moeten vragen wat ‘schijt hebben aan mensen” voor jou betekent. Net als het woord “geluk”. Geluk kan een hele andere betekenis voor mij hebben dan die van anderen.
Lena, ik ben het eens met Hemelwandelaar (Paulette). Voordat ik bij die vrijheid kan komen, heb ik ruimte nodig. Ruimte innemen en ruimte maken voor mezelf. Ik besef wel dat ik vaak mezelf voorbij loop omdat ik niet echt in het moment zelf aanwezig ben. Door ruimte voor mezelf in te nemen, ben ik bewust van mijn eigen “aanwezigheid” in het hier en nu. Ik voel dan mijn eigen “zijn”. Ik ben er. Op dat moment ben ik bewust van mijn aanwezigheid..als Anna.. Ik neem dus eerst de ruimte in voor mezelf. En daarna ga ik de ruimte voor mezelf maken. Anna denkt…over “geluk en liefde”… Ik ben in het hier en nu met mezelf.. in die ruimte. En daarna ervaar ik pas die vrijheid. Hoe kan ik vrijheid ervaren als ik de ruimte (voor mezelf) niet kan ervaren?
Maar nu.. stel ik aan Hemelwandelaar een vraag “wat versta je onder het woord ruimte”?
Liefs,
Anna