Je hoeft geen dingen voor een ander te doen als je dat niet wilt. Waar het mij om ging is dat je in een openhartig gesprek van beide zijden transparant moet zijn.
Ik vind niet dat openhartig en transparant hetzelfde zijn. Wat ik zie is dat in deze zin de je-vorm gebruikt wordt, terwijl dit in mijn ogen is hoe jij openhartig en transparant interpreteert.
Als ik een openhartig gesprek voer, dan wil ik kunnen zeggen wat ik voel, of kunnen zeggen als ik iets niet weet, of kunnen zeggen dat ik over sommige dingen niet open wil zijn. Daarmee ben ik voor mijn gevoel heel openhartig.
Transparant betekend voor mij dat iemand zich volledig laat zien aan een ander, en elke afweer en weerstand die er in die persoon zit volledig weghaalt zodat de ander volledig door die persoon kan heenkijken. Dit geeft mij helemaal geen prettig gevoel, omdat wanneer ik mezelf als transparant zou opstellen, ik volledig geen ruimte meer inneem voor mezelf en me als een leeg en ondoorzichtige speelbal van mijn omgeving zou gaan opstellen. Ik wil dus helemaal niet transparant zijn, omdat ik dat beeld van transparant zijn heb.
Niet dat de ander maar geeft en geeft en dat jij zelf de deur gesloten houdt.
Mijn intentie was om een openhartig gesprek met je te voeren, gewoon vanuit interesse, omdat ik het interessant vind waar je mee bezig bent. En ook omdat ik geinteresseerd ben in de persoon achter de identiteit die je hebt geschapen voor jezelf.
Die intresse in mij deel ik volledig met je en ik kan je op dit moment dan ook zeggen dat ik die identiteit nog helemaal niet gevonden heb. En als ik om me heen kijk, en zie welke weg ik nu volg, kom ik erachter dat er met mij, vele mensen zijn, die ook hun eigen echte identiteit nog niet gevonden hebben. Voor nu vind ik het belangrijk genoeg om eerst mezelf volledig te zijn, voordat ik anderen kan vertellen wie ik nu volledig ben. Voor mij betekend jouw vraag, eigenlijk de vraag naar mijn uiteindelijke doel, waarvan ik nu weet dat ik daar nog helemaal niet ben en ik dus ook geen antwoord op jouw vraag heb.
Dat begrijp ik. Men noemt dat ook wel het helperssyndroom.
Toevallig de serie "Kijken in de ziel" gezien?
Nee die heb ik niet gezien.
Nee hoor, maar je hebt een reden waarom je "geen zin" hebt om open te zijn.
Gewoon "geen zin in" is mij te makkelijk.
Voor mij is "geen zin" helemaal niet te makkelijk omdat ik hiermee voor mij een duidelijke grens aangeef. Ik ben niemand uitleg verschuldigd waarom ik geen zin heb en ik hoef ook geen verantwoording hiervoor af te leggen. Ik vind het helemaal niet makkelijk om te zeggen dat ik geen zin in iets heb, want dat heb ik mijn hele leven nooit kunnen zeggen. Mijn antwoord op jouw vraag was dus voor mij een enorm moeilijk antwoord om te geven.
Waarom vind jij het een te makkelijk antwoord?
Anyway, je volgt nu een opleiding. Is dat een opleiding waarmee je straks als therapeut aan de slag kunt?
Ja dat klopt. Als ik klaar ben met deze opleiding dan kan ik als therapeut aan de slag.