Loading...
nl

Afweermechanismen, hoe we ze allemaal gebruiken

Islandlady
Islandlady sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: Artemis
Zie ik het nu verkeerd of scoren hier de meeste mensen hoog op
"ontkenning van behoeften"?

Lijkt me precies passen bij "het profiel" van de engelmens, die alleen maar hier is voor anderen...


Of kiezen mensen dit 'profiel' van de engelmens omdat het past bij het (hun) afweermechanisme?


Ja ja, de engelmens is een boeiend en interessant onderwerp maar.... hoe kun je in hemelsnaam 'bewust' kiezen bij eerlijk antwoorden op vragen.
admin
admin sep 25 '09
Dit zijn de vragen van de ontkenning van "behoefte"

1)Al heb ik niet zoveel tot stand gebracht, toch voel ik me succesvol in mijn leven.
2)Iedereen mag me graag, maar mensen zeggen ook vaak tegen me dat ze het gevoel hebben dat ze me niet echt goed kennen.
3)Het gaat doorgaans best met me, niet fantastisch, maar het kan ermee door.
4)Ik vind het prettig om alleen te zijn.
5)Ik heb niet zon behoefte aan heftige emoties, ik vind het leuker om dingen te doen.
6)Ik help anderen als ze me om hulp vragen, ik voel me niet zo gauw gebruikt.
7)Ik word niet zo gauw boos, ik ben meestal nogal gelijkmatig.
8)Ik heb niet veel nodig.
9)Ik heb geen (niet veel) intieme vrienden.
10)Ik vind het moeilijk om te weten wat ik allemaal voel. Ik voel me meestal gewoon o.k.
liesanne
liesanne sep 25 '09
Origineel bericht van: Islandlady
Ja ja, de engelmens is een boeiend en interessant onderwerp maar.... hoe kun je in hemelsnaam 'bewust' kiezen bij eerlijk antwoorden op vragen.


Islandlady, ik bedoel dat je zelf kan kiezen of het profiel van de engelmens wel of niet bij je past (en dus misschien zou kunnen passen bij een bepaald afweermechanisme).

Vanzelfsprekend vul je zo'n test eerlijk in. (alhoewel de uitslag wel te sturen is bij dit soort testen vind ik zelf)
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne

Vanzelfsprekend vul je zo'n test eerlijk in. (alhoewel de uitslag wel te sturen is bij dit soort testen vind ik zelf)

Ja dat is zeker te sturen, maar wie houd je dan voor de gek?
liesanne
liesanne sep 25 '09
Het hoeft toch niet om -voor de gek houden- te gaan? Sommige stellingen of vragen zijn bv. geen duidelijke 'ja' of 'nee'. Je weet dan wanneer je de ene kant opgaat dat het een bepaalde uitslag zal geven en die hoeft dan niet altijd ook te kloppen, zo bedoel ik het meer....
Had je trouwens mijn vraag nog gezien? wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 25 '09
Ja die heb ik gezien. Misschien dat ik er nog een keer antwoord op geef, maar op dit moment doe ik dat niet.
liesanne
liesanne sep 25 '09
oké...
Mijn vraag is overigens vanuit belangstelling gesteld n.a.v. wat je eerder vertelde. Ik begrijp dat je dat nu voor jezelf wilt houden, iig hier....
Islandlady
Islandlady sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: Islandlady
Ja ja, de engelmens is een boeiend en interessant onderwerp maar.... hoe kun je in hemelsnaam 'bewust' kiezen bij eerlijk antwoorden op vragen.


Islandlady, ik bedoel dat je zelf kan kiezen of het profiel van de engelmens wel of niet bij je past (en dus misschien zou kunnen passen bij een bepaald afweermechanisme).

Vanzelfsprekend vul je zo'n test eerlijk in. (alhoewel de uitslag wel te sturen is bij dit soort testen vind ik zelf)


Ja natuurlijk kun je zelf kiezen of een engelmens bij je past of niet maar dat neemt niet weg dat je, als je de test gaat sturen je jezelf enorm voor de gek houdt.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
oké...
Mijn vraag is overigens vanuit belangstelling gesteld n.a.v. wat je eerder vertelde. Ik begrijp dat je dat nu voor jezelf wilt houden, iig hier....

Weet ik en ik waardeer je belangstelling ook. Is ook niet persoonlijk bedoeld dat ik niet wil antwoorden. Ik ga vanzelf mijn verhaal nog doen op een later moment in het "Mijn verhaal forum".
liesanne
liesanne sep 25 '09
Origineel bericht van: ] Islandlady
Ja natuurlijk kun je zelf kiezen of een engelmens bij je past of niet maar dat neemt niet weg dat je, als je de test gaat sturen je jezelf enorm voor de gek houdt.


Nogmaals, ik bedoel hier geen bewuste sturing om jezelf voor de gek te houden...

bijvoorbeeld de stelling:
Ik voel me meestal minderwaardig.

Vanuit een stuk oude pijn heb ik hier de neiging om hoog te scoren. Vanuit verdere ontwikkeling heb ik dit soort gevoelens 'bijgesteld', dus zou ik nu ook lager kunnen scoren. Dus wat kies ik in zo'n geval. Dat vind ik dan toch lastig. Ik ga dan meestal maar op mijn eerste gevoel af.
Islandlady
Islandlady sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: ] Islandlady
Ja natuurlijk kun je zelf kiezen of een engelmens bij je past of niet maar dat neemt niet weg dat je, als je de test gaat sturen je jezelf enorm voor de gek houdt.


Nogmaals, ik bedoel hier geen bewuste sturing om jezelf voor de gek te houden...

bijvoorbeeld de stelling:
Ik voel me meestal minderwaardig.

Vanuit een stuk oude pijn heb ik hier de neiging om hoog te scoren. Vanuit verdere ontwikkeling heb ik dit soort gevoelens 'bijgesteld', dus zou ik nu ook lager kunnen scoren. Dus wat kies ik in zo'n geval. Dat vind ik dan toch lastig. Ik ga dan meestal maar op mijn eerste gevoel af.


dan geef je toch een eerlijk antwoord.
Zie het probleem niet hoor
liesanne
liesanne sep 25 '09
Maar goed, is het eerste gevoel ook altijd het meest eerlijke antwoord?
Ik heb trouwens het gevoel dat ik niet helemaal goed kan overbrengen hoe ik het bedoel en/of misschien begrijpen we elkaar verkeerd....
admin
admin sep 25 '09
Kijk eens wat er gebeurd met dit topic..
Er wordt gefocust op de 'score',
Lage score, hoge score.. eerlijk invulde score, over jezelf
voor de gek houden-score, over het inkaderen van wat je dan zou zijn, ...
Hiermee wordt naar mijn gevoel aan de ware essentie voorbij gegaan.
Angst is hier aan de grondslag. zou het niet?
admin
admin sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
Maar goed, is het eerste gevoel ook altijd het meest eerlijke antwoord?
Ik heb trouwens het gevoel dat ik niet helemaal goed kan overbrengen hoe ik het bedoel en/of misschien begrijpen we elkaar verkeerd....


Het maakt naar mijn gevoel niet uit.
het zijn anderen tot hiertoe, die op anderen hun score wijzen, zelf kon ik er niets mee, bv.
Tenslotte - en dit is puur mijn ervaring wat ik vertel - kom je achter alles achter,
want je wordt daarin gestuurd!
Dus hoeveel mensen zichzelf denken te willen sturen.. de Bron zorgt er steeds voor dat je telkens bij jezelf, je pure zelf uit komt!! grin
admin
admin sep 25 '09
Ik kan ook niks met de score, en ik vind de score ook niet belangrijk, omdat ik zelf heel goed weet waar ik sta. En je Zelf kom je uiteindelijk altijd tegen.

Liefs,
Mar
admin
admin sep 25 '09
En op de weg.. die we wandelen naar onsZelf,
komen we anderen tegen die dat eveneens aan het vinden zijn.
En mijn Ware Zelf is Liefde!!
die van jou ook?
admin
admin sep 25 '09
Je hebt helemaal gelijk, Bellefleur!!
Absoluut!!

Liefs,
M
liesanne
liesanne sep 25 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Kijk eens wat er gebeurd met dit topic..
Er wordt gefocust op de 'score',
Lage score, hoge score.. eerlijk invulde score, over jezelf
voor de gek houden-score, over het inkaderen van wat je dan zou zijn, ...
Hiermee wordt naar mijn gevoel aan de ware essentie voorbij gegaan.
Angst is hier aan de grondslag. zou het niet?




Wat is volgens jou de ware essentie hier?

Het ging mij trouwens even over het puur technisch invullen van zo'n test, hoe doe je dat zo goed mogelijk.... Het gaat iid niet om 'scores'....maar om het leren kennen van je afweermechanismen.
admin
admin sep 25 '09
Origineel bericht van: liesanne
Het ging mij trouwens even over het puur technisch invullen van zo'n test, hoe doe je dat zo goed mogelijk....


Maar is er wel een "zo goed mogelijk invullen" ???? Doe je dat niet gewoon vanuit jezelf, meteen je eerste gedachte volgend zonder erover na te denken?
Ik doe dat tenminste zo op de laatste manier áls ik al eens een test invul.

Het is geen aanval, maar een vraag hoor!!
liesanne
liesanne sep 25 '09
Nee, 'een zo goed mogelijk invullen' zal vast moeilijk zijn.
Een mens heeft nou eenmaal z'n blinde vlekken.

Prima hoor, invullen vanuit de eerste gedachte, dat doe ik dus meestal ook. Ik vond het echter interessant daar nog wat op door te gaan en naar te kijken....maar ik heb het idee dat dat verkeerd begrepen werd, vandaar dat ik me misschien wat aan het verdedigen ben....


grin
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki