Loading...
nl

Afweermechanismen, hoe we ze allemaal gebruiken

JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Ja mijn balanskaarten, doorbraak en helen waren wel weer erg juist....
admin
admin sep 21 '09
Ik heb de test ook gedaan,

angst = 2,5
primaire afweer = 2,4
valse hoop = 5,5
valse macht = 4,8
ontkenning van behoefte = 6,5
admin
admin sep 21 '09



eerlijk gezegt, begrijp ik niet goed, wat ik er nu voor mezelf kan uithalen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Nou lees even het topic voor de ontkenning van behoeften even door, want blijkbaar is dat een afweer mechanisme dat jij hanteert om bepaalde pijnlijke momenten uit je jeugd niet te hoeven voelen. http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/71995/Afweermechanisme_Ontkenning_va.html#Post71995

Neem bijvoorbeeld de metafoor die jij gebruikt dat jij aan de andere kant van de rivier staat, en de rest maar naar jou toe moet komen. Dit is een duidelijke vorm van ontkenning van behoefte, wat het ligt aan de rest en niet aan jou dat ze nog niet zo ver zijn.


En kijk eens of je de volgende uitspraken van jezelf herkent:
http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/72118/Hoe_we_de_pijn_uit_onze_jeugd_.html#Post72118
liesanne
liesanne sep 21 '09
Origineel bericht van: NiMS
Nou ik ben bezig met dit boek. Het stond namelijk op de lijst van mijn opleiding en aangezien ik op dit moment erg met mezelf bezig ben, ben ik dus ook meteen bezig gegaan met dit boek. Er zijn inderdaad een heleboel dingen in mezelf duidelijk geworden hierdoor, waar ik op dit moment helemaal niet blij mee ben. Maar ik weet nu wel hoe ik er mee verder kan. Ook heb ik me aangemeld voor PRI-therapie, omdat ik weet dat ik niet zelf bij mijn pijn kan komen zonder een PRI-regressie (wat dus heel anders is dan een normale regressie).


Nims, wat goed....al zal het iid ook moeilijk zijn.
Ik wens je veel sterkte toe in dit proces...
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Dank je, zal ik nodig hebben, want op dit moment is het niet echt gezellig meer.
admin
admin sep 21 '09
Origineel bericht van: NiMS

Neem bijvoorbeeld de metafoor die jij gebruikt dat jij aan de andere kant van de rivier staat, en de rest maar naar jou toe moet komen. Dit is een duidelijke vorm van ontkenning van behoefte, wat het ligt aan de rest en niet aan jou dat ze nog niet zo ver zijn.



Deze uitspraak van me over de rivier, blijkt door enkelen hier totaal verkeerd begrepen te zijn.
waar schreef ik dat de rest "maar naar me toe moest komen"...?
dit is duidelijk een interpretatie van jou zelf, NiMs .. over wat iemand schreef.
Zelfs je conclusie's worden nu erin verweven. En die kloppen ook niet.
Maar het is niet aan mij, om telkens iemand te wijzen op een verkeerde interpretatie,
als jij dat beeld hebt over me.. is dat jou beeld vanuit jouw perceptie van lezen, en niet naar hoe ik het vertelde, en hoe ik ben en m'n intentie.
En laat deze gedachte ook werkelijk bij jou.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Origineel bericht van: Bellefleur

En laat deze gedachte ook werkelijk bij jou.

En deze uitspraak is precies een afweer. Voel je nu woede opkomen? Dan is het zelfs een valse macht geworden.
admin
admin sep 21 '09
NiMs,

en er is geen woede. Ik zie het duidelijk hoe ik het geschreven heb, en vandaar is het goed omdat ik mezelf ken. jij kent mij niet.

lees de tekst nog eens...
"Het punt is wel, dat doordàt ik voor gegaan ben op bepaalde tereinen in groei,vanuit spiritueel oogpunt gekeken, dat er sommige mensen zijn die baat hebben bij de hulp die ik henkan bieden, want ik sta al aan de overkant van een rivier.. waar zij nog over moeten, en die hulp gebeurd met de grootste inzet die ik kan bieden."


bepaalde tereinen, niet alle tereinen
vanuit spiritueel oogpunt gezien.
sommige mensen, niet alle mensen
kan aan bieden, dus ik heb de keuze en zij ook.
een rivier, niet de rivier.

zodoende is jouw interpretatie van jouw eigen lezen een eigen beeld gaan krijgen,
en dus ook een eigen beeld over de persoon.
net alsof ik dat ook zo bedoeld heb, daar
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
En waarom wordt jij dan nu getriggerd om jezelf te gaan "verdedigen"? Waarom ben ik nu een symbool voor je geworden dat jouw onrecht, gevoel en je afweer hiertegen, naar boven haalt?
liesanne
liesanne sep 21 '09
Origineel bericht van: NiMS
Dank je, zal ik nodig hebben, want op dit moment is het niet echt gezellig meer.


Ik moest denken aan het gedicht wat Inneke ooit heeft geplaatst.....

Ik ben de pijn, niets meer en niets minder.
Wie mij in zichzelf vindt..., voelt
en ervaart...komt tot bevrijding.
Ik ben de pijn, wanneer je me toelaat,
dan kom ik en ga ik,
als het water van de zee in golven.


meer: http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/17568/Re_Ik_ben_de_pijn.html#Post17568
admin
admin sep 21 '09
Origineel bericht van: NiMS
En waarom wordt jij dan nu getriggerd om jezelf te gaan "verdedigen"?



Maar het gaat inderdaad niet om jou NiMs, maar om m'n verleden, waar het dagelijkse kost was dat ze vanalles
op mijn bord legden, dat van henzelf was..

en ook van me verwachte dat ik dit alles 'verorberde'(=lees gerust 'slikte' als zijnde van mij.
Tenzij ik kon argumenteren en uitleggen en verdedigen. Ik heb dat nl, moeten doen, want zwijgen was toestemmen" smile
Misschien daarom m'n felheid.




Quote:

Waarom ben ik nu een symbool voor je geworden dat jouw onrecht, gevoel en je afweer hiertegen, naar boven haalt?


Niet jij bent een symbool, maar die kleine verborgen angst die ik voelde, -eventjes heel sterk- die me zei,
dat mensen snel zijn in oordelen en veroordelen, .. wil dit nog overzien, en onder controle houden, want ik blijk daar toch nog gevoelig aan te zijn.

ok...ik laat dit even bezinken. En doe daar wat mee.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Origineel bericht van: liesanne
Origineel bericht van: NiMS
Dank je, zal ik nodig hebben, want op dit moment is het niet echt gezellig meer.


Ik moest denken aan het gedicht wat Inneke ooit heeft geplaatst.....

Ik ben de pijn, niets meer en niets minder.
Wie mij in zichzelf vindt..., voelt
en ervaart...komt tot bevrijding.
Ik ben de pijn, wanneer je me toelaat,
dan kom ik en ga ik,
als het water van de zee in golven.


meer: http://nlforum.merudi.net/ubbthreads.php/topics/17568/Re_Ik_ben_de_pijn.html#Post17568

Dank je voor het weer hervinden en het delen. Inderdaad is het volledig toelaten van de pijn van vroeger de enige oplossing.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Origineel bericht van: Bellefleur

Maar het gaat inderdaad niet om jou NiMs, maar om m'n verleden, waar het dagelijkse kost was dat ze vanalles
op mijn bord legden, dat van henzelf was..

en ook van me verwachte dat ik dit alles 'verorberde'(=lees gerust 'slikte' als zijnde van mij.
Tenzij ik kon argumenteren en uitleggen en verdedigen. Ik heb dat nl, moeten doen, want zwijgen was toestemmen" smile
Misschien daarom m'n felheid.

En die ervaring moet je weer volledig beleven en ervaren zodat je weet dat het in het verleden ligt. Door je nu te verdedigen en nu te verorberen, neem je niet de behoefte van toen weg.
Origineel bericht van: Bellefleur

Niet jij bent een symbool, maar die kleine verborgen angst die ik voelde, -eventjes heel sterk- die me zei,
dat mensen snel zijn in oordelen en veroordelen, .. wil dit nog overzien, en onder controle houden, want ik blijk daar toch nog gevoelig aan te zijn.

Laat die angst volledig toe en ga er niet tegen verzetten. Het is belangrijk dat je het volledig ervaart zoals het toen was, en je te beseffen dat het geen levensbedreigende situatie meer voor je is.
Origineel bericht van: Bellefleur

ok...ik laat dit even bezinken. En doe daar wat mee.

Ik raad je aan het boek van ingeborg te lezen.
admin
admin sep 21 '09
NiMs, ik heb al vele processen doorlopen, in de loop der jaren.
en heb daar voor mezelf prachtige oplossingen voor gevonden.
als ik nu wat van me ontdek, wordt het zeer snel verwerkt.
Dank je om het mee aan het licht te brengen.
en inderdaad, je komt altijd datgene tegen wat goed voor je is.
De ene keer is dat een boek, de volgende keer een gesprek, een film, een beeld.. een persoon.
Ik heb hier ook massa's teksen liggen thuis, en boeken, en heb ook vele zaken gelezen al vele jaren, en toegepast om eraan te werken.
Dus begrijp zeer goed dat dit boek voor je een waardevol boek is.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
NiMs, ik heb al vele processen doorlopen, in de loop der jaren.
en heb daar voor mezelf prachtige oplossingen voor gevonden.
als ik nu wat van me ontdek, wordt het zeer snel verwerkt.

Besef je wel dat de meest prachtige oplossingen vaak het opbouwen van een nieuw afweer mechanisme is, om de oude pijn maar niet te hoeven voelen. Het is dus niet voldoende om de oude pijn even te voelen, dan te slikken en weer op te staan en verder gaan. Je moet de oude pijn volledig in je huidige bewustzijn integreren.
admin
admin sep 21 '09
maar lieve NiMs, toch..
zal ik hier eens wat teksten plaatsen, van de afgelopen jaren,
waarin vele pijnen naarboven kwamen, dan.? Om te tonen dat ik daar al flink aan gewerkt heb.
waarom vergelijk jij je nu met mij? of zie jij in een ander jijzelf daarin?
admin
admin sep 21 '09
Praat over je pijnen.. zet ze in gedichtvorm, spreek ze uit
doorleef ze, en verwerk ze!
Kleine pijntjes en anstjes zullen door de jaren heen ook weer naar boven komen, tijdens situaties,
en dan ga je ook merken, dat die snel zullen aan gepakt worden.
Sneller dan voorheen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
En waarom wil je mij hier iets bewijzen? Het lijkt toch echt alsof hier weer een afweer bij jezelf naar boven komt.

Dat jij zegt dat ik mijzelf met jou vergelijk is ook een afweer en ik herken het direct als een Valse Macht.

Jij hoeft mij niets te bewijzen, je hoeft je zelf niets te bewijzen, je hoeft de mensen uit je verleden ook helemaal niets te bewijzen.

Hoeveel pijnen er ook bij je bovenkwamen, je hebt ze nooit geintegreerd in je bewustzijn, maar alleen maar tegen leren afweren.
JulienMoorrees
JulienMoorrees sep 21 '09
Origineel bericht van: Bellefleur
Praat over je pijnen.. zet ze in gedichtvorm, spreek ze uit
doorleef ze, en verwerk ze!
Kleine pijntjes en anstjes zullen door de jaren heen ook weer naar boven komen, tijdens situaties,
en dan ga je ook merken, dat die snel zullen aan gepakt worden.
Sneller dan voorheen.

Verwerk ze niet, maar integreer ze. Herleef de pijn zoals die vroeger was, alsof je eraan doodging. Vind geen truukjes om ze niet meer te voelen, want dan ben je alleen maar je afweer aan het versterken.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki