Loading...
nl

Afweermechanismen, hoe we ze allemaal gebruiken

Precious1
Precious1 okt 4 '09

Quote:
Mag ik jou dan vragen wat voor jou transparant betekend? Want dan begrijp ik je misschien beter en waarom je dat jammer vindt.

Gewoon open, zonder verborgen agenda's/niets te verbergen/vol vertrouwen/vrij.
Je uit je erg negatief over transparantie en dat vind ik jammer.
PA misschien? Omdat het bedreigend voor je is?

Quote:
Ik vind niet dat ik er te zwaar aan til en ik verwijt mezelf niets en neem mezelf niet kwalijk. Het is juist dat kind in mezelf dat de aandacht nodig heeft die het verdiend. Maar ik moet wel er hard aan werken om het kind in mezelf volledig te integreren met de volwassen persoon die ik nu ben. Want pas dan kan ik volledig mezelf zijn en hoef ik niet te schakelen tussen mijn kind-bewustzijn en volwassenbewustzijn. Want zolang ze bij mij nog gespleten zijn, kom ik niet verder.


Dit is misschien een mooie tekst voor je http://www.enthousiasme.be/artikelen/over-liefde/van-jezelf-leren-houden.php
Het boekje "Het drama van het begaafde kind" is misschien ook wel iets voor je.

Welke opleiding volg je precies?
Ik heb namelijk zelf ook eens plannen gehad om een dergelijke opleiding te volgen, maar het moment was niet juist/voelde niet goed. Dus heb het toen laten varen.
Precious1
Precious1 okt 4 '09
Toch Nims, vind ik dat je een beetje doorslaat momenteel..
Je gaat mensen nu zien door de bril van alle afweermechanismes.
Is dat wel reeel?

Je reactie op Bellefleur vind ik een beetje overtrokken. Een open spontane communicatie is nergens te vinden...

Ieder mens heeft afweermechanismes, dat hoort bij het mens zijn en is niets verkeerds aan. (tenzij het iemands leven belemmerd)
En als iemand gewoon een reactie geeft, zoals Bellefleur hier, is dat gewoon een reactie vanuit haar zijn, vanuit haar persoon.
Vind het niet reeel om dat onder de loep van afweermechanismes te leggen.
Zo van: Ah Kijk! Hier hebben we er weer één!

Het is heel goed en leuk voor je dat je deze opleiding volgt, maar waak ervoor dat je in real life niet de therapeut/betweter gaat uithangen omdat je toevallig een opleiding tot therapeut volgt.
Daarmee stoot je namelijk alleen maar mensen af.
Mensen vinden het niet fijn als ze gewoon een normaal gesprek met je willen voeren en je direct gaat schermen met allerlei therapeutische wetenswaardigheden die je op die persoon projecteert.
admin
admin okt 4 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: Artemis
@ Nims,

hoe kom je eigenlijk aan al die informatie over "De Engelmens?"
als ik vragen mag..

Die heb ik doorgekregen door te channelen. Ik stel me open voor informatie en begin dan een heleboel op te schrijven. Meestal besef ik me pas later wat er eigenlijk staat en ga ik het ordenen en taaltechnisch (zonder spelfouten) corrigeren.

Ik wil dan ook graag aangeven dat het stuk over de engelmens, geen autobiografie oid is.


Oww dat had ik niet helemaal door.
Ik geloof je hierin Nims.
Nog steeds goede informatie over de Engelmens, maar heb een hoop om over na te denken...
admin
admin okt 4 '09
Origineel bericht van: Precious1
Toch Nims, vind ik dat je een beetje doorslaat momenteel..
Je gaat mensen nu zien door de bril van alle afweermechanismes.
Is dat wel reeel?

Je reactie op Bellefleur vind ik een beetje overtrokken. Een open spontane communicatie is nergens te vinden...

Ieder mens heeft afweermechanismes, dat hoort bij het mens zijn en is niets verkeerds aan. (tenzij het iemands leven belemmerd)
En als iemand gewoon een reactie geeft, zoals Bellefleur hier, is dat gewoon een reactie vanuit haar zijn, vanuit haar persoon.
Vind het niet reeel om dat onder de loep van afweermechanismes te leggen.
Zo van: Ah Kijk! Hier hebben we er weer één!

Het is heel goed en leuk voor je dat je deze opleiding volgt, maar waak ervoor dat je in real life niet de therapeut/betweter gaat uithangen omdat je toevallig een opleiding tot therapeut volgt.
Daarmee stoot je namelijk alleen maar mensen af.
Mensen vinden het niet fijn als ze gewoon een normaal gesprek met je willen voeren en je direct gaat schermen met allerlei therapeutische wetenswaardigheden die je op die persoon projecteert.


Precious bedankt, voor het verwoorden van mijn reactie bij het lezen van NiMs reactie op Bellefleur. Ik voelde hetzelfde.

Liefs,
Marjan
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 5 '09
Ik hoor graag hoe bellefleur dit zelf ervaart. Want voor mij voelt het wel degelijk anders toen ik dit voor haar opschreef.
admin
admin okt 5 '09
Origineel bericht van: NiMs
Origineel bericht van: Bellefleur

Is niet erg, altans niet voor mij, ik volg al vele langer m'n eigen weg! Logisch en ik raad aan dat iedereen dit doet.

Ik begrijp niet zo goed waarom mijn weg die ik op dit moment volg, iets bij jou triggert wat bij mij nu opkomt als een afweer mechanisme. Je noemt het zelf boosheid (valse macht) en hebt het nu over je eigen weg (primaire afweer). Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd interpreteren..

Een interpretatie ìs ook altijd anders dan de werkelijkheid.
Waarom dat me iets eventueel zou triggeren is ook niet aan jou om te begrijpen.
Ik sprak heel "open". Ik hoefde jou niet te schrijven, echter ik deed dit wel.
Het triggerde jou dan weer zodanig dat je het 'boek' erweer bijhaalde. Hoef niet te weten waarom dit jou triggerde hoor, dat mag je voor jezelf uitzoeken.

Quote:

Ik begrijp deze reactie eigenlijk niet. Als mij iets raakt dan zou ik juist proberen te achterhalen wat mij er dan zo raakt en of dat een afweer bij mij triggert en vooral welke afweer en waar komt die dan vandaan. Want het valt me op dat het zeker iets met je doet.

wel, dat achterhalen deed ik ook. Een inzicht en een begrijpen gaf me de ruimte voor een veel mooier gevoel.


Quote:

Dus ik probeer je dan ook erg te vragen waarom je dit nu zo neerzet en waar dit vandaan komt.

Want het boeit mij totaal niet wie je bent, en welk werk je nou wel of niet komt doen. Dus die informatie is voor mij ook helemaal niet interessant.

Het boeit je niet wie ik ben, en wat ik doe, en toch zit je met vragen naar me waarom ik iets doe.


Quote:

(En als je deze reactie van mij leest, of dit ook een bepaald gevoel/reactie bij jou triggert).

Komt over alsof ik een proefkonijn ben, waar je nu van wil weten hoe die zich voelt!
Is niet interessant , schreef je nog. En das ok.




liefs,
Bellefleur

JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 5 '09
Bellefleur,

Mijn excuses dat ik je het gevoel gaf een proefkonijn te zijn want dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik zal in het vervolg op letten om wat minder te reageren op wat ik voor me zie. Bedankt voor dit inzicht.
admin
admin okt 5 '09
Je gaf me dat gevoel niet. Je gaf me het idee een proefkonijn te zijn.
Hoe ik me daarbij voelde is ook volledig voor mijn rekening.
We zijn allen menselijk! We leren van elkaar!
Precious1
Precious1 okt 5 '09
Fijn Nims, mijn opmerking was ook geen negatieve kritiek, maar opbouwend en adviserend.
Ik snap namelijk heel goed dat als je je ergens in verdiept, dat je het om je heen overal terugziet.

Zelf heb ik namelijk een jaar geleden een forum opgericht voor slachtoffers van narcisme. Ik heb me samen met de andere forummers enorm verdiept in die psychische stoornis. Op een gegeven moment ben je er zo mee bezig dat je overal narcisten ziet en in ieder mens nare narcistische trekjes ziet.
Niet reeel dus. Toen ik dat bij mezelf merkte wist ik dat ik afstand moest nemen daarvan.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 5 '09
En dat is waarom je waarschijnlijk dat weer in mij herkende omdat je dat van jezelf hebt geleerd. Zo merk ik dat ik het heel verleidelijk vindt om iemand anders uit te leggen wat voor mij heel goed werkt. Niet altijd even handig dus.
liesanne
liesanne okt 6 '09
Ik heb het boek de 'herontdekking van het ware zelf' van Ingeborg Bosch nu bijna uit.

Ik vind het heel goed, het is me echt op het lijf geschreven. Op zich is de inhoud niet nieuw, maar de vorm PRI is wel nieuw voor mij.
En ja, heel herkenbaar: wanneer je met dit boek bezig bent ga je veel aan afweermechanismen herkennen zowel bij je zelf als bij de ander....
Dit boek maakt wel weer een en ander los bij mezelf en het zet me aan tot het (opnieuw) verwerken van oude pijn(en) die mij belemmeren het hier en nu vanuit een volwassen-bewustzijn te benaderen.....

Ik kan het echt iedereen aanraden dit boek te lezen.
Precious1
Precious1 okt 6 '09
Origineel bericht van: NiMS
En dat is waarom je waarschijnlijk dat weer in mij herkende omdat je dat van jezelf hebt geleerd. Zo merk ik dat ik het heel verleidelijk vindt om iemand anders uit te leggen wat voor mij heel goed werkt. Niet altijd even handig dus.

Klopt.

Je kunt het beter uitleggen/adviseren als ze er zelf om vragen. Ongevraagd advies of diagnoses op dat vlak wordt niet altijd gewaardeerd.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Origineel bericht van: liesanne
Ik heb het boek de 'herontdekking van het ware zelf' van Ingeborg Bosch nu bijna uit.

Ik vind het heel goed, het is me echt op het lijf geschreven. Op zich is de inhoud niet nieuw, maar de vorm PRI is wel nieuw voor mij.
En ja, heel herkenbaar: wanneer je met dit boek bezig bent ga je veel aan afweermechanismen herkennen zowel bij je zelf als bij de ander....
Dit boek maakt wel weer een en ander los bij mezelf en het zet me aan tot het (opnieuw) verwerken van oude pijn(en) die mij belemmeren het hier en nu vanuit een volwassen-bewustzijn te benaderen.....

Ik kan het echt iedereen aanraden dit boek te lezen.

Ik wil je ook aanraden om het 2e boek van haar: "Illusies", ook te lezen. Ik ben dat nu ook aan het doen, en daarin wordt heel duidelijk ingegaan op de verschillende afweren en hoe je ze echt goed kunt ontmantelen. Ook staat daar een hele duidelijke uitleg vanuit de psychologie en een wetenschappelijke voor deze methode. Als je dus echt je afweermechanismes wilt ontmantelen, dan kan ik je dat dus echt aanraden.
Precious1
Precious1 okt 6 '09
Thx voor de tip Nims, die staat al op mijn verlanglijstje!
liesanne
liesanne okt 6 '09
"PRI, Past Reality Integration"

Zonder dat we ons dat bewust zijn, nemen we de werkelijkheid meestal vertekend waar. We zien niet werkelijk wat er in het Nu is . We zien echter maar al te vaak een reflectie van ons verleden. De meeste situaties in ons leven zijn een spiegel die ons een perfecte weerspiegeling geeft van wat er in onszelf gebeurt, zonder dat we daar bewust van zijn. Zolang dat zo is zullen we reageren op het heden vanuit deze vertekening. We zullen schuld leggen bij iemand die geen schuld treft, we zullen steeds maar weer relaties proberen te herstellen met mensen die ons misschien niet goed bejegenen en vooral zullen we maar al te vaak de schuld bij ons zelf leggen en angstig zijn terwijl daar in het heden geen reden toe is. Ons bewustzijn spiegelt ons de illusie voor dat ons probleem zich in het heden voordoet terwijl we feitelijk problemen hebben niet door het heden, maar doordat we op het heden reageren alsof het ons verleden is.

Op basis van haar professionele en persoonlijke ervaringen, ontwikkelde Ingeborg Bosch Past Reality Integration (PRI®). Deze zeer heldere, herkenbare en effectieve benadering slaat een brug tussen oosterse filosofieën (mn Krishnamurti en ZenBuddhisme) en westerse therapieen (cognitieve herstructurering, gedrags(de-)conditionering, exposure).
PRI behelst een theorie en methode die door de therapeut aan de cliënt worden overgedragen en daardoor meer een ‘way of life’ is dan een therapie.
De cliënt leert het PRI instrument onafhankelijk van de therapeut toe te passen wanneer hij daar in zijn leven behoefte aan heeft.
PRI leert ons allereerst onszelf te observeren zodat wij weten wanneer wij in de ban zijn van voorheen onbewuste illusies.
Vervolgens leren wij dat deze illusies slechts dienen om ons af te leiden van het werkelijke probleem dat achter deze illusies schuilgaat.
Daarna leren wij hoe toegang te krijgen tot dit werkelijke probleem, dat meestal verborgen ligt in ervaringen uit het begin van ons leven.
Tot slot leert PRI hoe we zonder illusies in het heden kunnen leven. Het heden dat meestal verrassend onbelast is, wanneer we in staat zijn het te zien voor wat het werkelijk is.

Lezing Ingeborg Bosch maart 2010
http://www.heartevents.nl/getme.php?site_ID=20&pageid=1738
liesanne
liesanne okt 6 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: liesanne
Ik heb het boek de 'herontdekking van het ware zelf' van Ingeborg Bosch nu bijna uit.

Ik vind het heel goed, het is me echt op het lijf geschreven. Op zich is de inhoud niet nieuw, maar de vorm PRI is wel nieuw voor mij.
En ja, heel herkenbaar: wanneer je met dit boek bezig bent ga je veel aan afweermechanismen herkennen zowel bij je zelf als bij de ander....
Dit boek maakt wel weer een en ander los bij mezelf en het zet me aan tot het (opnieuw) verwerken van oude pijn(en) die mij belemmeren het hier en nu vanuit een volwassen-bewustzijn te benaderen.....

Ik kan het echt iedereen aanraden dit boek te lezen.

Ik wil je ook aanraden om het 2e boek van haar: "Illusies", ook te lezen. Ik ben dat nu ook aan het doen, en daarin wordt heel duidelijk ingegaan op de verschillende afweren en hoe je ze echt goed kunt ontmantelen. Ook staat daar een hele duidelijke uitleg vanuit de psychologie en een wetenschappelijke voor deze methode. Als je dus echt je afweermechanismes wilt ontmantelen, dan kan ik je dat dus echt aanraden.


Ik zie trouwens dat ik het niet helemaal goed had opgeschreven:
Dit boek maakt wel weer een en ander los bij mezelf en het zet me aan tot het (opnieuw) verwerken van oude pijn(en) die mij belemmeren het hier en nu vanuit een volwassen-bewustzijn te benaderen.....het is niet zozeer de oude pijn zelf die je belemmert, maar vooral ook je afweer daar tegen....

Ja Nims, ik ga ook verder lezen. winkIk had idd ook al vernomen dat 'Illusies' ook weer heel verhelderend is.
Precious1
Precious1 okt 6 '09
Lijkt me erg interssant zo'n lezing en workshop, maar vind het erg prijzig... 200,=
liesanne
liesanne okt 6 '09
ja, dat vind ik ook... frown
Precious1
Precious1 okt 6 '09
Ik hou het maar bij het boek. En hopelijk misschien iets meer op youtube wink
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Origineel bericht van: Precious1
Lijkt me erg interssant zo'n lezing en workshop, maar vind het erg prijzig... 200,=

Nou ik ga deze therapie volgen, en die kost 95 euro (ex btw) per uur, en er staat meestal tussen de 30 en 50 sessies die je ervoor nodig hebt. Dus ik denk dat dit ook niet echt goedkoop is.

Morgen heb ik mijn intake gesprek hiervoor.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki