Loading...
nl

Afweermechanismen, hoe we ze allemaal gebruiken

Precious1
Precious1 okt 6 '09
Nims, als je een opleiding doet, valt dat dan niet onder supervisie?
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
De PRI therapie is buiten mijn opleiding. Ik kan ook nog een therapie traject vanuit mijn opleiding gaan volgen. Maar ik wil eerst even zien hoe dit gaat, voordat ik mezelf laat overspoelen door therapeuten en zelf geen overzicht meer heb.
Precious1
Precious1 okt 6 '09
Oh oke, ja veel beter, stap voor stap.
Wel een prijzige therapie... kun je het wel vergoed krijgen door de verzekering? Of misschien via de belasting opgeven alszijnde behorend bij je studie.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 6 '09
Ik krijg 300 terug als het goed is, maar daar ga ik het lang niet mee redden.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 9 '09
Origineel bericht van: NiMS
Het boek dat ik heb, heeft ook een online test waarin je kunt bepalen hoe jij je afweermechanismen inzet.
http://www.prionline.nl/default.asp?contentID=669

Als je de interactieve test wilt doen, heb je wel de office web components nodig die je hier kunt downloaden: http://www.microsoft.com/downloads/thank...;displayLang=en

Ik heb de test gedaan en zag dat ik wel wat afweer systemen in gebruik heb:
Score Valse Hoop 4.1
Score Valse Macht 5.8
Score Ontkenning van Behoeften 7.7
Score Primaire afweer 1.4
Score Angst 1.0

Hoe lager hoe beter.


Tijdens mijn intake gesprek voor de therapie, vroeg de therpeut om nog eens de test te doen omdat ik al zo druk bezig was met ontmantelen. Ze had namelijk het idee dat ik al wat ontkenningen van behoeften had omgezet in andere afweren. Want zo legde ze me uit, de afweer glijdt door naar onderen totdat het uiteindelijk angst wordt die je dan kunt wegnemen en dan blijft het weg.

Ik heb de test dus nog een keer gedaan en zie wel een paar grote verschillen laugh.

Score Valse Hoop 3,1
Score Valse Macht 4,9
Score Ontkenning van Behoeften 5,2
Score Primaire afweer 1,0
Score Angst 1,3
Cialara
Cialara okt 9 '09
Dat is een mooi verschil NiMS. Way to go yes grin

Ik heb de test zelf ook maar eens gedaan, en zal mijn "score" ook maar even plaatsen;

Score Valse Hoop 4,1
Score Valse Macht 4,0
Score Ontkenning van Behoeften 5,4
Score Primaire afweer 2,8
Score Angst 2,0

Misschien een rare vraag, maar wat zegt dit nou eigenlijk over mij of mijn afweer?

En dit wil ik nog even erbij zetten, je kunt natuurlijk altijd je eigen antwoorden "manipuleren" dus datgene neerzetten waarmee je denkt "het juiste antwoord" te geven ipv jezelf eerlijk te bekijken...
Precious1
Precious1 okt 11 '09
Quote:
En dit wil ik nog even erbij zetten, je kunt natuurlijk altijd je eigen antwoorden "manipuleren" dus datgene neerzetten waarmee je denkt "het juiste antwoord" te geven ipv jezelf eerlijk te bekijken...

Klopt, je kunt jezelf voor de gek houden of eerlijk zijn.

Quote:
Misschien een rare vraag, maar wat zegt dit nou eigenlijk over mij of mijn afweer?


Dit zijn de afweermechanismes die je jezelf hebt aangeleerd toen je kind was. Als volwassene kunnen ze je soms tegenwerken.
Met de mechanismes zelf is niets verkeerd, het is een overlevingsstrategie en als je ze nu onderzoekt is het is een soort bewustwording. Door die bewustwording kun je gaan onderzoeken in jezelf waar ze vandaan komen en of ze jou nog dienen.
Verlies alleen niet je innerlijk kind uit het oog! wink
Die heeft ze namelijk gecreeerd om een reden dus dien je haar/hem aandacht te geven en te troosten.
JulienMoorrees
JulienMoorrees okt 11 '09
Kijk alleen wel uit met het troosten van het innerlijke kind, dat je de afweer niet ombuigt naar valse hoop. Je kunt immers het verleden niet veranderen en probeer dus dan ook niet de pijn om te buigen naar iets positiefs. Neem het zoals het was, en niet zoals je het liever graag zou willen zien.
admin
admin okt 24 '09
Poeh pittige discussie was dit.
Mijn ervaring met innerlijk kindwerk, in welke therapievorm dan ook, is geweldig. Wat mij heeft geholpen is om mijn innerlijk kind te accepteren als zijnde een deel van mezelf, wat ik ooit hebt weggedrukt. Deze acceptatie en door de overtuigingen/afweermechanismen en emoties alsnog te ervaren die weggestopt waren kon en kan ik nog steeds dichter bij mijn innerlijke bron komen.
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 3 '09
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: NiMS
Het boek dat ik heb, heeft ook een online test waarin je kunt bepalen hoe jij je afweermechanismen inzet.
http://www.prionline.nl/default.asp?contentID=669

Als je de interactieve test wilt doen, heb je wel de office web components nodig die je hier kunt downloaden: http://www.microsoft.com/downloads/thank...;displayLang=en

Ik heb de test gedaan en zag dat ik wel wat afweer systemen in gebruik heb:
Score Valse Hoop 4.1
Score Valse Macht 5.8
Score Ontkenning van Behoeften 7.7
Score Primaire afweer 1.4
Score Angst 1.0

Hoe lager hoe beter.


Tijdens mijn intake gesprek voor de therapie, vroeg de therpeut om nog eens de test te doen omdat ik al zo druk bezig was met ontmantelen. Ze had namelijk het idee dat ik al wat ontkenningen van behoeften had omgezet in andere afweren. Want zo legde ze me uit, de afweer glijdt door naar onderen totdat het uiteindelijk angst wordt die je dan kunt wegnemen en dan blijft het weg.

Ik heb de test dus nog een keer gedaan en zie wel een paar grote verschillen laugh.

Score Valse Hoop 3,1
Score Valse Macht 4,9
Score Ontkenning van Behoeften 5,2
Score Primaire afweer 1,0
Score Angst 1,3


Morgen heb ik mijn eerste echte PRI sessie. Ik heb daarom de test nog maar een keertje gedaan. Ook zie ik weer verschil met de vorige keer:

Score Valse Hoop 1,4
Score Valse Macht 3,7
Score Ontkenning van Behoeften 4,4
Score Primaire afweer 1,0
Score Angst 1,0


Straks heb ik geen therapie meer nodig wink.
Cialara
Cialara nov 3 '09
En hoe voel je je nu dan NiMS? Nu je al die afweer hebt afgebroken?
JulienMoorrees
JulienMoorrees nov 4 '09
Het gekke is dat ik me op dit moment niet echt heel erg anders voel. Wel merk ik dat ik weinig meer getriggerd wordt en een afweer laat zien. Maar ik ga het wel merken hoe morgen mijn therapie sessie zal verlopen.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki