Ben vanmorgen naar de fysiotherapeute in Stad geweest ivm de therapie van het werk. Moest er om negen uur zijn, en werd om tien over negen binnengeroepen.
Ze heeft nog wat vragen gesteld, en dingen opgeschreven en zitten praten over dat het voor mij heel moeilijk is om op mijn werk uit te leggen steeds wat ME/CVS is. Ik zei ook tegen haar, ik zou wel eens dat het in een bijeenkomst uitgelegd wordt, dat er een filmpje of filmpjes worden gedraaid waarin gewoon duidelijk wordt wát het is en waaróm ik tegen mezelf aanloop. Er zei een collega vorige week tegen mij, het lijkt wel of je immuunsysteem niet goed werkt > dát is dus juist een heel herkenbaar symptoom van ME/CVS. Ik vecht er elke dag voor om niet in een rolstoel of op bed te belanden
Toen kreeg ik een lichamelijk onderzoek. Ze heeft gekeken naar mijn lenigheid (lol ... niet dus), mijn rechterschouder is minder functioneel, bloeddruk gemeten, dat was okee, vetgehalte gemeten. Gewogen.
Daarna de fietstest, ik moest een nummer op 60 houden, maar dat lukte me dus niet. Ik raakte zó vermoeid, maar heb het 7 minuten rond en onder de 50 weten te houden. Geen verzuring van benen, maar het gevoel alsof er tien kilo aangehangen werd. Zo zwaar werd dat het op een gegeven moment. Kreeg ook lichte hoofdpijn aan de linkerkant van mijn voorhoofd. Daarna herstel. Hartslag ging wel vrij snel omlaag, maar bleef hangen op rond de 110. Het duurde wel even voordat die weer normaal was.
Na deze test had ik het gevoel dat ik úren zou kunnen slapen, gaapneigingen, staren, wattenhoofd. Hoofdpijn zakte wel af. Kreeg gelukkig een kop koffie, want ik moest ook nog weer 40 km terugrijden naar Winschoten
Ik zou nog met gewichten iets moeten doen, maar daar heeft ze het niet meer over gehad. Volgens mij had ze wel in de gaten dat mijn energie gewoon op was
Ze zou haar bevindingen van vandaag delen en bespreken met de psychologe. En daar heb ik volgende week donderdag een afspraak mee. Waarschijnlijk hoor ik dán ook wat de plannen zullen zijn.
Wat me opviel, is dat ze me nogmaals vroeg - dus je wil wel graag in de zorg blijven. Net alsof ze ermee wilde zeggen, ben benieuwd of we dat gaan bereiken. Maar dat laatste is mijn eigen invulling hoor en mijn eigen gevoel.
Toen ik thuis kwam was ik echt op. Onderweg in de auto merkte ik dat mijn reactievermogen, concentratie en kracht in mijn lichaam zo laag was. En dan baal ik zo van mezelf. Waaróm kan ik niet meer met mijn lichaam, wat ikzelf zo graag nog wil!!! Dat doet zeer, accepteren van het hebben van ME/CVS is zo verdraaid moeilijk. En als ik zo met mezelf worstel omdat ik meer wil dan dat ik aankan ... hoe moeten anderen dat dan niet voelen als ze tegen me aan kijken. Dat ze het niet snappen is dan toch ook logisch! Zal wel een punt van aandacht zijn bij de psychologe volgende week.
Nu accepteren dat dit genoeg was voor vandaag en dat de eventuele huishoudelijke klusjes vandaag niet meer op het programma kunnen staan ...
Liefs Marjan