Vandaag ... de eerste dag van de therapie die ik bij het vermoeidheidscentrum ga volgen voor de loop van een jaar. Elke maand moeten we daar een dag heen [jorinda ook] en dan voor afwisselende therapieën. Het zijn ergotherapie, fysiotherapie, psychotherapie, ontspanningstherapie en diëtist.
Vandaag was de spits om af te bijten voor fysio en ergo.
Eerst naar de fysio. Heb daar verteld van mijn rug, die nog regelmatig parten speelt, dus ivm mijn werk wilde hij daar eerst even wat mee doen. Maar vooraleerst kreeg ik een apparaatje, in mijn rechterhand, die ik moest inknijpen >> en daarmee konden dan de kilo's aan afgelezen worden hoeveel ik kon tillen/verschuiven/duwen met die ene kant. En daarna de linkerhand. Rechts was 26 kilo en links 23 kilo. Ben rechtshandig, dus dat was redelijk.
Goed, toen even geoefend met een kratje tillen en weer neerzetten, maar meer kijken naar wat hij deed dan dat ik zelf wat deed, omdat ik op een schaal van 0-10 mijn vermoeidheid moest aangeven en dat was voor mij 8-9. Te hoog om wat te doen. Maar goed, korte inspanning dus, en niet zwaar belast.
Daarna weer met dat apparaatje aan mijn rechterhand, en hij zei >> dat is typisch voor me/cvs. Ik was dus dat korte inspanningsmoment al 9 kilo aan kracht kwijtgeraakt!! Ik kon nog maar 17 kilo tillen met rechts. Hij heeft links niet eens meer gepakt. Het was aardig confronterend dus!!!
Toen naar de ergo. Daar kwam ik in een gesprek er dus achter wát dat van de fysio eigenlijk zei. Want ik moest bij de ergo aangeven welke ADL handelingen ik vermoeiend vond, of welke bezigheden. O.a. dus mijn werk. Maar een krachtsverlies van 9 kilo bij een korte, niet inspannende, inspanning >> betekent dus dat ik bij het verzorgen op mijn werk van één bewoner al OVER MIJN GRENZEN heen ga
Het werk in de zorg is dus te zwaar!!! Voorlopig althans. Zo doorgaande, zal ik er nooit komen ..... Kan ik nooit procentjes winst pakken op de me/cvs. Dus ik krijg nu ook een afspraak met de arbeids - en reïntegratieconsulent van het vermoeidheidscentrum, omdat ik het zwaar en moeilijk vind om wederom mezelf zeker voor 50% ziek te moeten melden.
Toch zal ik dat moeten doen, want alle klachten, bundelen zich bij mij momenteel in ontstekingen en zoals gezegd, ik kom zo nooit een stap verder vooruit.
Heb nu dan eerst drie weken vakantie, en dan ga ik me maar eens beraden op hoe ik het naar het werk toe ga brengen... pfffff
Verder is de eerste afspraak dat ik een krukje ga kopen voor onder de douche, dat ik zittend ga douchen voorlopig en eerst herstellen voordat ik me ga afdrogen ...
Van een verdrietige Mar