Loading...
nl

Eigenschappen

Muin
Muin feb 20 '09
Een paar weken terug heb ik iemand leren kennen en ik kan me nauwelijks inhouden om me niet met zijn zaken te bemoeien. Bij hem heb ik bindingsangst, ontkenning, egoïsme en onverschilligheid gevoeld. Ik ben allergisch voor dit soort zaken en probeerde met hem over zijn situatie te bespreken. Het enige antwoord van hem was “ik ben zoals ik ben, het is niet anders”. Ik heb een sterke hekel aan dit soort uitspraak. Dit kan alleen maar betekenen dat die persoon helemaal niets aan zijn situatie doet. Hij heeft daar blijkbaar zelf geen last van, maar zijn omgeving wel. Hij steekt zijn hoofd in het zand terwijl zijn eigen partner daar last van heeft. Hij laat haar gewoon stikken. Is dat niet erg?
Als je een partner hebt dan wil je toch dat jouw partner ook gelukkig is. Je denkt toch niet alleen aan jezelf en ervoor zorgt dat alleen jij aan je trekken komt. Hij leeft slechts voor zichzelf. Ik vind hem egoïstisch. Hij gaf aan dat dit soort vooroordelen alleen van mensen zijn, zijn poezen doen dat niet. Als zijn poezen kunnen praten dan doet hij ze ook weg denk ik. Of hij doet alsof ze niet bestaan. Daar is hij heel goed in heb ik het bij hem geconstateerd.

Ja, ik oordeel hem maar wat zegt dat over mij? Wat is er met mij aan de hand? Waarom kan ik dit stukje rotzooi aan mijn hoofd (en mijn hart) niet loslaten? Het zit me dwars.
Delen:
gast
gast feb 20 '09
Je kunt je ten eerste afvragen waarom je daar allergisch voor bent.
Muin
Muin feb 20 '09
Die vraag heb ik al meerdere malen aan mezelf gesteld.
Maar ik denk dat het antwoord niet te vinden is in mijn hoofd.
Hij heeft mijn hart geraakt.
Mijn topic heeft niet zozeer met hem te maken maar meer met mij en hoe ik op iemand kan reageren. Waarom raakt het me? Die vraag kan ik zelf nog niet beantwoorden.
Weet je de stappen die mij daarbij kunnen helpen?
Spud
Spud feb 20 '09
Hoi Muin,

Herkenbaar hoor! Ik kan me vreselijk verbazen over dat soort mensen. Maar het gekke is, dit soort mensen zijn wel gelukkig en wij soms niet. wink
Heb me er in verdiept en ben tot de conclusie gekomen dat dit soort mensen niet helemaal tot mijn partner in welke vorm dan ook bestaan. Maar dat je er wel heel veel van kan leren.

Moeilijke is wel dat ik dit soort mensen altijd vind in relatie vorm. En dat ik altijd blijf twijfelen aan mijn eigen onkunde. Ik wil je zeggen dat je dus niet hoeft te twijfelen. wink
Spud
Spud feb 20 '09
aan je gevoel. Was ik vergeten. grin
Muin
Muin feb 20 '09
Maar het gekke is, dit soort mensen zijn wel gelukkig en wij soms niet.

Dat is waar grin
Muin
Muin feb 20 '09
Een egoïstische ... (het woord bevat 8 letters) wordt beloond met bepaalde vorm van gelukzaligheid terwijl Doornroosje in haar slaap achtergelaten werd met 7 dwergen.
gast
gast feb 20 '09
Doornroosje heeft net zo goed een ego en 7 hoofdzonden en 7 deugden maar is ze daarvan al bewust? (of is het de egoist die het zich nog niet bewust is wink)
Muin
Muin feb 20 '09
Deugd en ondeugd. Wat maakt het nou uit als je niet gelukkig kan zijn omdat je onrecht om je heen ziet. Of het om de liefde of om de politiek gaat. Het maakt niet uit. Het gaat hier om hoe je je van binnen voelt. Het gevoel komt toch ergens vandaan. Ik ben op zoek naar de oorzaken van dat gevoel. Sterker nog, ik ben op zoek naar de reden van mijn allergie.
Ik heb daar zelf last van, hij niet. Ik maak me niet druk om hem maar om mezelf. Ik maak me druk om mezelf waarom ik me druk om hem maak.

Als iemand gelukkig is terwijl hij/zij niet bewust is van …
Ja Gast, waar moet die persoon bewust van worden?
Als iemand gelukkig is dan is ie gelukkig (bewust of onbewust).

Een man die vreemdgaat is gelukkig met zijn minnares,
terwijl zijn partner thuis zit te janken.
Wat heeft bewust of onbewust hiermee te maken?

Die vrouw is ongelukkig en die man is gelukkig. Dat vind ik onrechtvaardig en daar ben ik allergisch voor.
gast
gast feb 20 '09
Als je antwoord wil hebben op deze vragen moet je eerst van alles wat je denkt te weten af. Zijn al je meningen die je hebt over dit "geluk" of "ongeluk" uit eigen ervaring of zijn het de algemeen geldende normen en waarden die we in deze cultuur hebben mee gekregen (dus niet van jezelf). We moeten eerst losgeweekt worden van alles wat aan ons vastgeplakt is (de etiketjes) en dit valt niet mee.
Muin
Muin feb 20 '09
Ja, die beroemde etiketten smile
Het maakt toch niet uit of ze van mezelf of van de samenleving komen.
Ik heb ze in mij opgenomen. Net als bij een bloedtransfusie. Je weet op een gegeven moment niet meer welke bloedcellen echt van jou zijn. Bloedcellen worden elke dag opnieuw aangemaakt door het lichaam. En zo is het ook met de geest (het denken). Elke dag wordt het nieuwe denken aangemaakt in het hoofd en in het hart. Een mens ontwikkelt zich elke dag. En ik blijf mezelf corrigeren omdat ik bewust ben van mijn eigen gebreken (weer die beroemde etiketten van goed en kwaad). Het is allemaal niet bij te houden en toch wil ik elke dag een antwoord vinden op mijn vraag.

Heb je dat niet?
gast
gast feb 21 '09
Nee ik heb geen antwoord op jou vraag. Ik kan je alleen maar wijzen op dingen die jou kunnen helpen om het antwoord zelf te vinden. Dooddoener misschien maar mijn mening is anders ook weer zo'n etiketje van iemand anders.
De weg naar binnen is de weg om antwoorden te krijgen.
Muin
Muin feb 21 '09
Nee Gast, ik vroeg niet of je een antwoord op mijn vraag hebt.
Ik vroeg of je ook vragen stelt aan het leven.
Die vraag “heb je dat niet? “ sloeg eigenlijk hier op.

De weg naar binnen is de weg om antwoorden te krijgen.


Dat is waar maar de vragen blijven komen.
Heb je dat niet gemerkt? Het houdt nooit op.
Dat is wat het denken doet.
Jouw uitspraak klopt dus niet.
De weg naar binnen is niet die weg waar je over hebt.

Ik ben nu pas bewust van het feit dat ik niet op zoek ben naar een antwoord.
Ik ben op zoek naar een andere manier van denken.
De reactie van Spud geeft mij een heel goed gevoel.
Ik vind het fijn dat anderen met mij meedenken.
Ik vind het fijn dat anderen hun ervaring en gevoelsleven met mij delen.
Daar leer ik wat van.
Haar reactie heeft mijn hart geraakt en ik kan om een aantal opmerkingen van haar lachen.
Dat geeft mij vreugde.

Je bent mij de les aan het lezen. Dat vind ik niet prettig.
Lukt het jou om op een andere manier te communiceren?
Ik krijg sterk de indruk dat jouw informatie niet uit jezelf komt maar meer uit het boek.
Daar heb ik niets aan.

Ik wil graag communiceren met mensen die echt zijn. Je bent voor mij niet echt.
Ik ga nu slapen en ik hoop berichten van andere mensen te mogen lezen.
Ik word een beetje moe van jou. Sorry, je bent niet mijn allergie maar ik vind het vermoeiend om jouw berichten te lezen.
gast
gast feb 21 '09
Je hebt helemaal gelijk.
Helma
Helma feb 21 '09
Hoi Muin,

Een man die vreemdgaat is gelukkig met zijn minnares,

Hoe weet je zo zeker dat hij gelukkig is? Hoe goed ken je hem? We kunnen niet in iemands hart kijken!

terwijl zijn partner thuis zit te janken.

Weet je zeker dat zij thuis zit te janken? Ken je de situatie goed genoeg? Ik denk dat dat hetgene is wat Gast bedoelt. Soms menen we te weten hoe iets is voor een ander, terwijl we er vaak falikant naast zitten.
Muin
Muin feb 21 '09
Daar zit wat in, Phoenix. Hoe kan ik zeker weten dat hij gelukkig is? Dat kan ik niet zeker weten. Misschien zoekt hij niet eens zijn geluk bij iemand anders, misschien heeft hij zijn geluk in zichzelf gevonden. Die conclusie is gebaseerd op mijn eigen waarneming. Als een man zijn partner verlaat voor iemand anders dan is hij mijns inziens niet gelukkig met zijn partner en dat hij dat geluk wel vindt bij iemand anders. Als ik dezelfde beslissing zou nemen dan zou ik op basis hiervan nemen. Nee, ik kan niet in zijn hart kijken. Ik geef dat als (zwart-wit) voorbeeld aan, het heeft niets met die persoon te maken over wie ik het eerder had. Die persoon in kwestie doet niets aan zijn relatie om zijn partner uit een vervelende situatie te helpen. Hij gaf zelf aan dat hij gelukkig is met zichzelf maar hoe zit het dan met haar, vraag ik me af. Daar begint mijn allergie terwijl ik die vrouw niet eens ken (ja, alleen van zijn kant, van wat hij mij vertelde).

Zorg voor elkaar is voor mij belangrijk in de relatie. En als ik dat niet bij een ander kan waarnemen/constateren dan doet het toch wat bij mij (daar begint mijn allergie). Ik ga me dan met andermans zaken bemoeien (slechte eigenschap van mij). Ik zal niet een relatie aangaan met iemand die niet om me geeft maar er zijn mensen die dat wel doen om welke redenen dan ook. En dan zie je ze doodsongelukkig in de relatie en toch in de relatie blijven steken totdat één van de partij de benen neemt. Ik mag niemand veroordelen maar ik kan het niet laten om me daar niet mee te bemoeien. Ik word eerst boos en daarna doe ik de uitspraak die vrij hard overkomt bij anderen. Dat is mijn blinde vlek.

Dit topic is gestart niet om iemand aan te vallen maar om meer inzicht te krijgen in mijn eigen gedrag.
Muin
Muin feb 21 '09
Dit topic “slechte eigenschappen” gaat niet over zijn slechte eigenschappen of mijn slechte eigenschappen of onze slechte eigenschappen. Het gaat meer om de eigenschappen die ik niet graag bij anderen of bij mezelf zie. Het zegt meer over mij en hoe ik in het leven sta. Daarin wil ik meer inzicht hebben.

Bedankt in ieder geval voor jouw reactie.


Helma
Helma feb 21 '09
Geloof me, ik begrijp je topic heel goed! Beter dan je zou vermoeden. Ik herken veel in wat je zegt om persoonlijke redenen.

Er kunnen zoveel redenen zijn waarom iemand de overstap maakt richting een ander:

- onrust in jezelf, de huidige partner komt te dichtbij
- altijd op zoek naar het geluk buiten jezelf
- last van je libido
- je huidige partner is gewoon geworden, of zelfs een vreemde voor je
- het geluk wel in jezelf hebben gevonden, en het verdriet van de ander als onbelangrijk beschouwen
- emoties niet belangrijk vinden
- niet monogaam-zijn
- wel monogaam-zijn, maar slechts in het nu willen leven, en zeggen over het verdriet van de ander: het zijn maar gedachten
- iets ontdekken in de ander wat herkenning is uit je jeugd en daar altijd weer op kikken
- je TZ ontdekt hebben
- de eigenschappen of omstandigheden van de ander verkiezen boven je huidige situatie
- niet alleen durven zijn

En zo kan ik nog uren doorgaan waarom iemand vreemd gaat (ik denk wel dat de meesten zich eerst voorstellen wink)

Ik zou bijna willen vragen: wie vult de lijst aan, maar dat is niet zo belangrijk. Belangrijk is wat het teweeg brengt bij jou en mij, Muin. Wat zegt het over ons...

En niets is wat het lijkt, en niets is zo moeilijk als kijken naar jezelf.

Maar, Muin, ik begrijp wel hoe moeilijk en pijnlijk dit kan zijn binnen relaties. Binnen mijn huwelijk had mijn man destijds een vriend, die hier ook in huis kwam: ik was verscheurd van binnen, want ik mocht zijn vriend erg graag. Toch bloedde mijn hart, om iets wat nooit heeft mogen zijn. Daarnaast was ik bizar blij voor mijn man, want hij was voor het eerst in zijn leven gelukkig. Er kunnen zoveel emoties naast elkaar bestaan in één mens, dat is onvoorstelbaar.
Muin
Muin feb 21 '09
Stel je voor dat je het geluk buiten jezelf zoekt terwijl jouw partner emoties en gedachten niet belangrijk vindt. Beland je dan niet in eenzaamheid en onverschilligheid?

Ik ben opgegroeid in Nieuw Zeeland. Mijn ouders zijn Nederlanders die heel goed geboerd hebben in Nieuw Zeeland. Mijn broertjes werken voor de lol en vinden toch succes in hun ondernemingen. Mijn ouders hebben mij behoorlijk veel geld geschonken omdat ik hun jongste ben. Op mijn 18e reed ik al in een Porsche maar ik werk nu niet voor de lol. Het geld van mijn ouders heb ik niet meer aangeraakt en ik zet elke maand wat opzij. Ik wil leren voor mezelf te zorgen en als het kan ook voor anderen. Vanaf mijn 3e jaar reisde ik samen met mijn ouders en twee broertjes over de hele wereld. Ik heb in meer dan 100 hotels en appartementen geslapen. Werd wakker in een vreemde omgeving en moest elke keer afscheid nemen van alles wat me dierbaar was. Ik woon nu ruim 12 jaar in Nederland en ben heel blij dat ik van dat leven af ben. Ik heb nooit een stabiele liefde gekend. Na de eerste kus (toen was ik 16) moest ik de volgende dag al met mijn ouders en broertjes de koffer pakken en weer op weg naar een nieuwe bestemming. Mijn broers zijn zo vaak gescheiden. En ik durfde niet met mijn ex te trouwen. Ja, ik heb ook bindingsangst.

En niets is wat het lijkt, en niets is zo moeilijk als kijken naar jezelf.

Dat is waar Phoenix. smile
gast
gast feb 21 '09
Muin, ik vind het geen slechte eigenschap als je op eigen kracht iets wil bereiken.
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki