Het klopt in mijn ogen niet dat een persoon macht kan hebben over anderen, dat zou kunnen betekenen dat hij/zij zich boven een ander stelt.
De kerk probeert zeker macht uit te oefenen, velen zijn hierdoor geknakt, ik heb er zelf ook een optater van gehad, ik vind dat een slechte zaak.
Kan iemand mij een voorbeeld geven wanneer macht wel goed zou zijn?
Macht is in het Engels op verschillende manieren te vertalen, maar ze smaken geen van allen lekker tot nu toe.
Ik denk dat als jij vanuit je kracht, vanuit liefde (want liefde is een kracht) je kinderen opvoed, naar wat voor jou goed voelt om te doen, dat er dan heel zeker een evenwicht is tussen ieder's krachtige persoonlijkheid, binnen het gezin.
Op het moment dat er iemand van dat gezin met macht bezig zou zijn, dan geeft dat een onevenwicht. dingen geraken uit zijn balans. Een ander voelt zich dan misschien machtelozer tov diegene die macht gebruikt, en er komt disharmonie. Toch zijn er heel veel gezinnen waarin vader of moeder zich opstellen als diegene met macht.
Persoonlijk zie ik de "nee" van een moeder, bij het vragen of we nog mogen snoepen , helemaal niet als een macht, maar als iemand die haar inzichten, verantwoordelijkheid gebruikt om met kracht "nee" te zeggen..
Het kind kan het wel als macht beschouwen.. omdat het los te komen heeft van zijn eigen wil om die snoep.
In mijn ervaring is het ook zo, dat er snel wordt gedacht dat iemand met macht bezig is, terwijl dat het niet zo is. EEn baas bv, neemt beslissingen, omdat ie baas is, en dat is zijn werk. Een arbeider kan dat als macht van de baas over hem beschouwen of zo aanvoelen..
steeds omdat ie los te komen heeft van zijn eigen wil, en handelt naar de beslissing van een ander.
dat kan soms moeilijkheden met zich meebrengen.
Andersom kan natuurlijk de baas een machtgevoel krijgen.. en dat gevoel gaan hanteren, tijdens beslissingen, en dat brengt eveneens spanningen met zich mee
Macht gaat over het winnen van iets, wie met macht bezig is, wil iets winnen..
Wie met kracht bezig is, heeft de mogelijkheid iets te "over"-winnen. En de balans blijft. voor iedereen die erbij betrokken is.
Dat is teminste mijn ervaring tussen kracht en macht.