Loading...
nl

Wat is nou macht

gast
gast aug 14 '10
Het zijn dus niet de woorden maar hoe ze gebruikt worden door de mens of ze positief of negatief klinken.
Het is daarom ook de mens die dualiteit creeerd en niet het "ding".
admin
admin aug 14 '10
Ja, volgens mij is er geen positief of negatief. Als iets niet goed voelt is het niet negatief maar anders of gaat het niet samen met wat een mens is. Dat maakt het nog niet negatief.

Macht is niet negatief, het is hoe het invloed op je heeft wat slecht kan voelen, maar macht kan in die invloed vorm goed zijn.

Als iemand veel met macht bezig is dan is dat persoon niet negatief, dan is dat persoon bezig zichzelf te ontdekken of is bezig andere te leren ontdekken.

Iedereen die bezig is zichzelf te ontdekken heeft daarom een zekere vorm van macht nodig over zichzelf of andere.
admin
admin aug 14 '10
Zoals jij het zegt Gast klinkt het voor mij helemaal goed, wij geven er zelf een lading aan en die is afhankelijk van ons eigen verleden.
admin
admin aug 14 '10
@:Het is daarom ook de mens die dualiteit creeerd en niet het "ding".


Dualiteit is volgens mij , niet door de mens gecreeerd, het is een gegeven vóór de mens, hier op aarde.
gast
gast aug 14 '10
Maar wat moet de mens er mee doen als het een gegeven is Tinne?
admin
admin aug 14 '10
Het als een gegeven aanzien om mee te oefenen. De wereld is alleszinds heel zeker een oefenterein om jezelf tot uitdrukking te brengen. Door tegenstellingen kom je in contakt met zowel de ene kant als de andere kant, dat is het leerzame!

Het topic hier is al een voorbeeld van onszelf en onze ervaringen weer te geven, zie je de dualiteit weer terugkomen.
Das mooi vind ik..
Tenslotte kom je tussen die dualiteit een stilte tegen, waar we elkaar als mens ontmoeten! Echt ontmoeten..
Lena
Lena aug 15 '10
heel mooi omschreven tinne smile
gast
gast aug 15 '10
Zolang je het "goed" en "kwaad" denken uit die dualiteit schrapt......
admin
admin aug 15 '10
En lukt jou dat? Om geen "goed" te denken, én geen "kwaad" te denken? tergelijkertijd..
Maw, alle situaties te aanvaarden zoals ze zijn?om nooit boos te zijn (wat het gevolg is van kwaad denken) ? of nooit goed te denken over iemand of iets?

Ik denk het niet..
gast
gast aug 15 '10
Je begrijpt me verkeerd denk ik Tinne. Zoals ik het zie is er geen goed of kwaad in de tegenstellingen die er in de wereld zijn. Wit is niet goed, zwart is niet het kwaad. Wit is wit en zwart is zwart, twee tegenstellingen die er gewoon beide kunnen zijn. En dat geld ook voor positief en negatief, dit zijn twee natuurlijke tegenstellingen die er voor het leven nodig zijn om te kunnen blijven leven (bewegen). Daarmee is negatief niet het kwaad en positief niet het goede. Net als het licht en duister, het één is niet goed en het ander is niet het kwaad, dat is wat de mens er van maakt. Iemand doden is niet altijd een gevolg van het kwaad, iets stelen (iets meenemen wat niet van jouw is) is niet altijd het gevolg van het kwaad. Lief en aardig zijn is niet altijd het gevolg van goed.
De dingen die ik doe zonder er bij na te denken zijn ook niet goed of kwaad. Pas als ik er goed of kwaad van denk is het er. En ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat ik nooit goed of kwaad denk, maar ben me er wel van bewust dat dit mijn denken is en niet IS wat het IS maar mijn eigen creatie is.
admin
admin aug 15 '10
Ik begrijp wat je bedoelt gast, en het is echt voor een ander topic, want hierover lopen vele discussie's bij mensen uiteen.
Best boeiend en mag altijd een nieuw topic over worden aangemaakt.


Hoe zou het weer on-topic kunnen?
gast
gast aug 15 '10
Het heeft wel degelijk alles met macht te maken.....
admin
admin aug 15 '10
Macht is ook pas macht als je je er bewust van word dat een situatie aan de kenmerken voor macht voldoet. Dan pas start er ook een denk beeld in goed en fout. De opsomming van situaties die aan macht voldoen en dat je er bewust van bent dat het om macht gaat. Dit creëert een weegschaal met aan de ene kant goede situaties van macht en aan de andere kant slechte situaties van macht. Dan als een kant duidelijk zwaarder word word iemands bevooroordeling over macht bepaald door die zwaardere kant.

Volgens mij is het wel mogelijk om dit wegen van goed en slecht machts gebruik los te laten, maar zal het nooit mogelijk zijn om het niet te wegen. Wat ik bij gast lees is dat hij zegt dat hij het niet eens weegt. Nou spreek uit mijn weten, dus wat gast zegt zou ook best kunnen.
gast
gast aug 15 '10
Je kent het gezegde; de mens wikt maar God beschikt.
Dus we kunnen wikken tot we een ons wegen maar uiteindelijk is dat wat er gebeurd buiten onze macht. Macht is daarmee eigenlijk ook één van de illusies die de mens rijk is.
admin
admin aug 15 '10
Ehm Core....Gast is van het vrouwelijk geslacht laugh
admin
admin aug 15 '10
Ik heb weer een juicy voorbeeldje (denk ik dan)
Over macht terugnemen, mijn lief buuvje vond het weer eens nodig om samen met haar liefhebbende echtgenoot, mij, mijn moeder en de kids uit te foeteren terwijl wij vandaag in de tuin bezig waren.
Aan de achterzijde van de woning groeit een klimplant en die begon al richting haar kant te klimmen...vreselijk!
Ook het feit dat mijn moeder een opmerking maakte toen ze beiden vanachter de gordijntjes stonden te koekeloeren was des te meer reden schijnbaar om vreselijk tekeer te gaan.

Ik zei tegen mijn moeder: "compleet negeren, das het beste", daarna heb ik deze twee mensen totaal en helemaal staan uitlachen, dat is geen negeren maar ik hoopte dat ze hierdoor door zouden lopen, ik wilde me niet mee laten sleuren in een ordinaire scheldpartij.

Het grappige is dat met die lachbui het machtsgevoel van de buurtjes verdween, die hadden wellicht verwacht dat ik anders zou reageren.
Ik hoop dat je je doodlacht mopperde ze nog toen ze wegliepen, toen pieste ik bijna in mijn broek.
Eigenlijk is het vreselijk komisch dat mensen op zo'n manier macht of invloed denken te hebben, door te dreigen en te schelden en ook gelijk roepen dat ze respect willen.
Ja sorry dan schiet ik in een stuip..

Ik had ook heel braaf en nederig kunnen luisteren maar dan hadden zij de macht/overhand gehad.
Dus ik denk dat we soms ook zelf kunnen kiezen.
gast
gast aug 15 '10
En op dat moment had jij de macht weer terug.....
admin
admin aug 15 '10
Origineel bericht van: Karin
Ehm Core....Gast is van het vrouwelijk geslacht laugh

Oops, had niet door dat ik hij schreef. ^^ Sorry Gast.
Cialara
Cialara aug 15 '10
Origineel bericht van: gast
Je kent het gezegde; de mens wikt maar God beschikt.
Dus we kunnen wikken tot we een ons wegen maar uiteindelijk is dat wat er gebeurd buiten onze macht. Macht is daarmee eigenlijk ook één van de illusies die de mens rijk is.


Met deze opmerking leg je je macht over jezelf naast je neer en legt het in handen van een ander...alsmede de verantwoordelijkheid voor de keuzes die je maakt in dit leven (of spel het is maar hoe je het bekijkt)

Maarrrrr... feitelijk zijn wij allen (een deel van) god, en wanneer we terugkeren naar onze bron (na onze overgang dus) zijn wij het mede zelf die als ziel bepalen en dus beschikken. Dat gezegde klopt voor mij dus niet. Macht is geen illusie, het is, het bestaat. Zelfmacht, komt in de buurt van zelfmeesterschap, een stap opweg naar verlichting.

Liefs Jorine.
admin
admin aug 15 '10
@Jorine, macht, of zelf macht is een stap naar de vorm van verlichting zoals jij die ziet/ervaart en/of van uit gaat. Bij mij is macht een term gegeven aan vele situaties in het menselijke, zo ook zelf macht.
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki