Loading...
nl

Wat is nou macht

New Moon
New Moon aug 10 '10
Ik ben helemaal geen Kanye West fan, maar wilde deze toch even toevoegen als denkstof en verduidelijking van mijn verhaal. wink#kwam hem net tegen op internet, nog nooit eerder gezien of gehoord#

admin
admin aug 10 '10
Origineel bericht van: themoon
Origineel bericht van: NiMS
Macht heb je vanuit je 3e chakra. Deze chakra is de chakra die het mogelijk maakt, dat je in staat bent om te kunnen handelen. Je neemt daadwerkelijk de macht over je eigen leven als je een gezond 3e chakra hebt.

Heb je daarentegen een 3e chakra die niet goed functioneert, kan het zo worden dat je de macht over anderen wilt gaan nemen om dit te compenseren.

Met macht op zich is niets mis mee, als je het gebruikt om je eigen leven in je eigen macht te hebben, maar macht over anderen, daarmee is er toch energetisch iets mis met je 3e chakra.



Voor mij klopt het wat Nims zegt. Indianenopperhoofden zijn helemaal niet bezig met in hun handjes wrijven met hoeveel macht ze hebben. Ze zijn volgens mij meer bezig met hun eigen spirituele pad en degene die het meest ver is, wordt leider. Door goed te doen en hun eigen legende te volgen vanuit liefde. Macht hebben over anderen is indirect goed (dwz de leider is helemaal niet bezig met de macht zelf, samenwerking, support en liefde eerder.), en direct "slecht" (manipulatie geweld, alles vanuit het ego omdat macht verleidt.)


Dank je wel, TheMoon voor je woorden. Het klopt ook, leiders of leidertypes die met hun eigen spiritueel pad bezig zijn en die vanuit liefde handelen zijn niet met macht bezig.
Weet je, het komt niet eens in hun op. Samenwerken, support en liefde, en natuurlijk komen ze moeilijkheden op hun eigen pad tegen, dat een groei kan betekenen.

Een vraagje voor wie wil..
Hoe voelt 'macht hebben ' aan? Welk gevoel is dat?
New Moon
New Moon aug 10 '10
Voor mij is dat ongemak.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 10 '10
Origineel bericht van: Core
@NiMS, hoe ik het altijd ervaren heb is als volgt... chakra's zijn je lichamelijke ophopingen van energie (natuurlijk ook meer maar das even ter zijde). De derde chakra beheerst en hoopt vaak macht op, maar andere chakra's kunnen ook de energie vormen hebben die zich uiten als macht.

Dat hoort niet zo te zijn. Als jij ervaart dat er verschillende ophopingen zijn van de energie, en dat het niet in balans stroomt, dan zou ik eens naar je 2e chakra laten kijken. Die beïnvloed namelijk alle andere chakra's ook.

Misschien bedoel je het anders, maar op mij kwam dat nu zo over.
JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 10 '10
Origineel bericht van: Tinne

Hoe voelt 'macht hebben ' aan? Welk gevoel is dat?

Dit is afhankelijk voor mij aan waarover deze macht is.

Macht over mijn eigen leven, vind ik heerlijk.
Macht over iemand anders vind ik makkelijk, maar niet altijd even leuk.
Als iemand macht over mij heeft, dan voel ik mijn grenzen niet gerespecteerd en geef ik die aan.
gast
gast aug 10 '10
Quote:
Een vraagje voor wie wil..
Hoe voelt 'macht hebben ' aan? Welk gevoel is dat?


Een machtig gevoel wink
gast
gast aug 10 '10
Als het zo binnen zo buiten is dan heeft iemand die macht over zijn/haar eigen leven heeft ook macht in de wereld buiten hem/haar. Dit is niet positief of negatief maar gewoon zoals het IS. Het zijn juist degenen die geen macht over hun eigen leven hebben, maar het wel willen, en denken die macht te kunnen krijgen door de buitenwereld naar hun hand te zetten die voor onderdrukking, machtsmisbruik ed zorgen. Maar degene die dit ervaren en waar die persoon macht over kan hebben zitten feiteijk in het zelfde schuitje; ze hebben geen macht over hun eigen leven.
admin
admin aug 10 '10
Macht over mezelf voelt prima, macht over een ander of uberhaupt iets anders, voelt vet fout (voor mij persoonlijk).
admin
admin aug 10 '10
@ the Moon, Aphrodite word dochter van Zeus genoemd, maar als je googled zul je vinden dat dat door velen wordt tegengesproken..
Er gaan veel verhalen rond dat ze uit zeeschuim is geboren en dat Zeus daar niets mee te maken had smile

http://www.beleven.org/verhaal/aphrodite
Cialara
Cialara aug 10 '10
Ik heb laatst ontdekt dat macht over anderen vele slinkse wegen kent...

Sommigen oefenen macht op iemand uit door zich op te werpen als "beschermer" van die persoon, maar verliest daarbij uit het oog dat ie daarmee iemand uit zijn eigen macht zet.

Wat ook gebeurt en wat ik ook las ergens zoals bijvoorbeeld bij ouderen die bij een zekere bank niet meer dan 1000 euro per week op kunnen nemen. Dit ter bescherming van de oudere. Maar dit is ook betutteling, en een zekere vorm van macht... zo kwam het op mij over in ieder geval. Ongevraagd iemand willen beschermen komt niet altijd uit een zuivere bron. Want volgens mij wil de bank liever zichzelf beschermen dan de klant wink
admin
admin aug 11 '10

Weer eens een verhaa';
Het werken in dehoreca vraagt wel wat van je hoor...
Er waren 2 mannen nogal,pissed off, dus ik loop er naar toe en vraag wat er aan de hand is,ik leg daarbij de ene hand op de buik ven de ander...
De persoon verteld me wat er aan de hand is en ik draai me naar de ander,ook de hand op de buik en ook hij zegt zijn zegje (ik ben 1.63 en zij zijn 1.90 he)
Uiteindelijk.......probleem opgelost en geen vechtpartij in de tent.
DAT voelt goed maar deed me telkens weer denken; "pfoewie weer gered".
However heb ik heel wat respect van "de mannen" verdient door "mijn gedoe".
Hoe voelt dat?
Haha,Ik ben goehoed........

tja machtig
admin
admin aug 11 '10
Sorry maar dat noem ik geen macht.
Je speelt een soort van scheidsrechter dat is waar, maar welk moment heb jij de macht gehad? smile
Op welk moment konden de heren geen kant uit?
admin
admin aug 11 '10
Het belang van bescherming van je omgeving is een vorm van macht,daarbij dat jij degene bent bent die dat omkeerbaar hebt weten te maken is een vorm van macht.
Mijn manier van het manipuleren van de situatie is datgene wat de situatie heeft doen veranderen.

admin
admin aug 11 '10

Mijn enige motief was nml om de situatie tot rust te brengen om er een gezellige sfeer te houden.........
New Moon
New Moon aug 12 '10
Origineel bericht van: Karin
@ the Moon, Aphrodite word dochter van Zeus genoemd, maar als je googled zul je vinden dat dat door velen wordt tegengesproken..
Er gaan veel verhalen rond dat ze uit zeeschuim is geboren en dat Zeus daar niets mee te maken had smile

http://www.beleven.org/verhaal/aphrodite


Dankjewel karin wink
admin
admin aug 12 '10
Origineel bericht van: nougnag
Het belang van bescherming van je omgeving is een vorm van macht,daarbij dat jij degene bent bent die dat omkeerbaar hebt weten te maken is een vorm van macht.
Mijn manier van het manipuleren van de situatie is datgene wat de situatie heeft doen veranderen.
Mijn enige motief was nml om de situatie tot rust te brengen om er een gezellige sfeer te houden.........


Ik heb je laatste zin erbij geplakt bij deze kwote, omdat de eerste tekst mij geen macht lijkt,
tot ik in de volgende zin het woord ' motief " las..en toen het woord 'belang' in het oog sprong.
Waren je motieven en je belangen er.. voor de groep? of voor jezelf..
bv, mocht je zoiets gehad hebben van " ik wil dat het verandert, want ik vind dat dit niet meer kan.." en je was geirriteert, dan 'voel' ik wel dat jij de macht van je vermogen om te helpen hebt gebruikt, om een situatie om te keren. En dat gebruik van macht kost energie. En misschien wel onderhoudt .. achteraf, wie weet...

Doch als je het puur vanuit intuitie en vanuit je natuurlijkheid handelt, vanuit de situatie, als ook voor het algemene geheel aan harmonie, heb je je vermogen als een kracht gebruikt, en dan kost het je geen energie, of moeite.. en is het heel naturel. Je handelde dan naar wie je bent met je mogelijkheden, omdat je kennis had over hoe dit op te lossen.

(zo voelt het voor mij he)
admin
admin aug 12 '10
@ Tinne

Mijn reactie was er inderdaad 1 uit "natuurlijkheid",mijn vermogen als kracht.
Alleen,eigenwijs als ik ben, blijf ik van mening dat op het moment dat iemand de situatie beheerst er sprake is van macht.
Waar en hoe die macht tot stand komt is niet zo belangrijk alleen het erkennen ervan wel,het welke vorm van macht............

Zie het mooie lijstje van themoon b.v.



JulienMoorrees
JulienMoorrees aug 12 '10
Origineel bericht van: nougnag

Alleen,eigenwijs als ik ben, blijf ik van mening dat op het moment dat iemand de situatie beheerst er sprake is van macht.


Ik ben dat niet met je eens, want er zijn vele situaties die je kunt beheren, waar er in mijn ogen geen sprake is van macht.

Neem bijvoorbeeld een auto ongeluk waarin een ambulance broeder de eerste gewonden helpt. Deze broeder beheerst de situatie omdat hij precies weet hoe hij hiermee om moet gaan. Maar heeft hij dan macht? Nee zeker niet, want de persoon die onder de auto ligt, kan nog steeds overlijden.

In jouw voorbeeld had je misschien het gevoel dat jij de situatie beheerste, maar dat hoeft helemaal niet. Dus was hier nu wel sprake van macht?
admin
admin aug 12 '10

Tja sorry NiMs,misschien heb je een beter voorbeeld voor me,om me te overtuigen.
De broeder heeft in mijn ogen wel degelijk de macht alleen is hij niet Almachtig.

Macht is in mijn ogen niet alleen negatief. Terwijl dat wel het algemene beeld schijnt te zijn.
Macht als De Grote Boze BOBO.....
New Moon
New Moon aug 12 '10
Origineel bericht van: NiMS
Origineel bericht van: nougnag

Alleen,eigenwijs als ik ben, blijf ik van mening dat op het moment dat iemand de situatie beheerst er sprake is van macht.


Ik ben dat niet met je eens, want er zijn vele situaties die je kunt beheren, waar er in mijn ogen geen sprake is van macht.

Neem bijvoorbeeld een auto ongeluk waarin een ambulance broeder de eerste gewonden helpt. Deze broeder beheerst de situatie omdat hij precies weet hoe hij hiermee om moet gaan. Maar heeft hij dan macht? Nee zeker niet, want de persoon die onder de auto ligt, kan nog steeds overlijden.

In jouw voorbeeld had je misschien het gevoel dat jij de situatie beheerste, maar dat hoeft helemaal niet. Dus was hier nu wel sprake van macht?


Interessant voorbeeld Nims, over de ambulance.
Die ambulance broeder beslist dus niet over leven en dood zelf, maar heeft wel een vorm van (goede) macht omdat hij weet hoe hij die persoon onder de auto vandaan kan krijgen. Ook heeft hij een vorm van (goede) macht om sneller te rijden dan toegestaan en bovendien door rood licht, om de persoon in kwestie zo goed en snel mogelijk te laten helpen in het ziekenhuis en in de wagen (nog een vorm van goede macht, de ambulancebroeders hebben alle middelen die nodig zijn om die persoon eerste hulp te bieden, en bv reanimatie aparatuur heeft niet elke automobulist in zn auto(de omstanders ed die waarschijnlijk 112 hebben gebeld wisten immers niet hoe te handelen, daarom bestaat zoiets als 112) Hij (ambulance broeder) kan ook denken: ik ben moe of afgeleid (in feite egoistisch, want het is zijn plicht om zn werk goed uit te voeren) en daardoor langzamer handelen waardoor die persoon sterft. Of hij heeft passie voor zijn werk (waarschijnlijk) en doet zijn uiterste best omdat dat zijn persoonlijke legende is. Snap je wat ik bedoel? Over leven en dood beheerst (is een vorm van macht) hij niet, maar wel over tijd en (snelle) handeling (omdat hij daarvoor geleerd heeft).
Pagina's: Vorige 1 2 3 4 5 Volgende

Social Services

Delen:

Netwerk

carina
Helderziende magda
Angela
Ies
Annemarie
Roy
Patske
xXBertDeZienerOpenaarDesDerdeOogXx69x420
Nouki