Gòh, ik dacht eigenlijk dat dit hele topic verdwenen zou zijn, maar blijkbaar niet.
Leerzaam om mezelf zo terug te lezen.
Eigenlijk ben ik qua denken niet zo veranderd, maar qua handelen wel.
Maar daarvoor zocht ik eigenlijk dit topic niet op, ik wilde laten weten aan de mensen die het meegemaakt hebben en misschien nog nieuwsgierig zijn hoe het verder verlopen is tussen mijn vriend en mij een update geven.
Ik denk dat ik nu pas aan een juiste rouwverwerking toegekomen ben. Dat er in de tijd vooraf en daarna sterven van mijn vriend zoveel afleiding was, en zoveel andere zaken waar ik mee bezig was, dat er eigenlijk geen ruimte was om echt stil te staan bij wat mijn vriend en ik doorgemaakt hebben en wat ik er eigenlijk echt bij voelde.
We zijn weer een jaartje verder en ik zit in een wat rustiger vaarwater nu, gestopt bij dat asiel en werk gevonden wat me wel bevalt maar wat ik niet mee naar huis neem. Heerlijk!!!
En tevens ook moeilijk, want bij rust komen natuurlijk veel verdrongen of verwaarloosde gevoelens naarboven.
Ik werd dus in het begin giga om mijn oren geslagen door mezelf, dat ik me ondanks onze vele gesprekken, toch wel makkelijk afstand genomen heb van mijn beste maatje in het leven.
Dus een tijdje toch wel pijn en verdriet gevoeld om het gemis en dat er ook laten zijn zonder er steeds het gevoel bij te zetten, dat ik hem begreep en er geen spijt van had. Ook spijt gevoeld, maar dat hoorde erbij.
Uiteindelijk kom ik er nu opuit, dat ik blij ben dat ik zo´n mooi mens meegemaakt heb.
Vind het heerlijk als ik eens over hem droom, dat we elkaar weer even zien, maffe van alles is, dat ik altijd weet dat hij dood is en we een afspraak maken op een bepaalde tijd, maar dat het nooit lukt om op die afspraak te komen, omdat er dan altijd iets gebeurt waardoor ik weer afgeleidt ben en onze afspraak vergeet. Wordt dan altijd wakker met het gevoel jammer, maar ook dat dat wrs niet voor niks is.
Ben er niet meer zozeer meebezig of hij nog bij me is of contact met me zoekt, hij zit in mijn hartje en ik heb de herinneringen nog aan hem.
Ik vergelijk anderen ook niet meer zozeer met hem, zoek ook niet meer zozeer naar iemand die qua karakter op hem lijkt en reageer ook niet meer op zaken zoals hij zou doen, ik reageer zoals ik zelf reageer.
En dat voelt goed!
Discussies over zelfdoding, ik reageer er inmiddels niet zo heftig meer op ben niet meer op zoek naar begrip. En dat voelt eigenlijk wel heel fijn. Omdat dat betekend dat ik het een plek gegeven heb. Ik hoef mijn vriend niet meer te beschermen en mezelf ook niet.