accepteren kan heel moeilijk zijn en een proces wat lang kan duren, maar aan de hand van je laatste foto laat je een heel ander persoon zien dan de foto ervoor
@Bart - mag ik je vragen wat je daar precies mee bedoelt? Er zitten ongeveer 11 maanden tussen deze foto's ... laten die foto's dan al zoveel verandering zien? [op mijn haar na dan ;)]
Je zegt "ik ben ik , ook met MIJN cvs " maar ziekte is niet van jou..
@Bellefleur - ik heb al even aangegeven, dat ik het zo ook niet zie, me/cvs heeft mij niet! Maw, het heeft mij niet in de greep zoals ik had doen overkomen. De diagnose is gesteld, de acceptatie nog niet helemaal rond [kan er wel boos om zijn], maar mijn leven draait niet om me/cvs.
Hoewel het soms heel zwaar kan zijn, omdat je met de beperkingen die het oplevert, vaak niet kan doen wat je wil [werken bijvoorbeeld]. Maar ik laat me/cvs niet mijn leven leiden.
Ik vind dat je erg dapper en sterk bent
@Ann - waaraan kan je dat herleiden dan? Want ik voel me vaak niet dapper en sterk. Ik zit nu al vanaf eind april in de ziektewet door rugklachten die hoogstwaarschijnlijk ermee te maken hebben, en dan kan ik mezelf wel eens heel zwak vinden en een zeur
Terwijl ik heel goed weet dat ik niet aan alles wat kan doen ...
maar ik denk dat als je intensief je eigen gedachten bestudeert dat je achter een hoop dingen kan komen die je aan kunt pakken op de manier waarop je er tevreden mee bent ..
@Bart - ik heb van Bea het stuk gelezen wat er door Christiane over gezegd wordt en dat is het uitgangspunt van cognitieve gedragstherapie. Je gedachten de andere kant op laten gaan, zodat je geneest van me/cvs. Maar het is juist zaak, en dat zeg ik als ervaringsdeskundige, om niet over je grenzen heen te gaan. In het UMC Nijmegen, zweren ze bij CTG, maar wordt er voorbijgegaan aan de oorzaak van me/cvs, een erkende beperking, die de oorzaak heeft in een ander stuk dan je gedachten. Waar ik het wel mee eens ben, is dat je je nooit moet laten verleiden, om je door je beperking te laten leiden, je moet zelf het heft in handen houden en zorgen dat je de baas erover blijft. En daarom mijn motto, dat me/cvs mij niet heeft!!! Ik hoop dat je begrijpt wat ik ermee wil zeggen, en anders lieve Bart, kun je me altijd verder vragen.
Dat is pittig om je EN niet lekker te voelen EN het onbegrip van mensen.
@Maryssa - dat is precies waar je met een beperking als me/cvs veel mee te maken krijgt, wat het is aan de buitenkant niet te zien. Daardoor wordt acceptatie door jezelf een stuk moeizamer. Maar niet onmogelijk.
begin met het accepteren van de ziekte en probeer de achterliggende reden te vinden.
@Hans - daar ben ik dus druk doende mee, alleen de achterliggende oorzaak van me/cvs is zeer waarschijnlijk wel degelijk een lichamelijke. En dat heeft te maken met virusinfecties. Het maakt het alleen niet makkelijker, omdat de beperking van buitenaf door de wereld niet gezien wordt. En dat is soms funest. Maar ik hou mijn hoofd rechtovereind en blijf in mezelf geloven! Ik sta erboven!
@Bea - jij kent me inderdaad beter, en weet in welke periode ik nu verkeer. En nee, het is niet wie ik ben, je bent een laiverd en je weet dat ik veel aan je heb!!
@Nathalie - dank je wel
Lieve groet Marjan